Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Samuelsson får förtroendeuppdrag i Stockholm Schacksällskap
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Etelhem
Medlem
#181 Skrivet: 4 Maj 2013 14:17

Jag arbetar i styrelse som kassör sen många år allt jag har i utlägg gör jag ideelt så varför skall det tas ut nått överhuvud taget??

Kleimark
#182 Skrivet: 4 Maj 2013 14:22

Om man har utgifter måste man väl få betalt?

Etelhem
Medlem
#183 Skrivet: 4 Maj 2013 14:30

Nej inte ens för bensinen jag brukar till egen bil

Etelhem
Medlem
#184 Skrivet: 4 Maj 2013 14:31

Och ev mat står man för själv , kostaden har man ju i vilket fall som eller??

Kleimark
#185 Skrivet: 4 Maj 2013 14:33

I många fall är det säkert så att man inte behöver ta ut något, men det måste bero på ekonomin hos den som hjälper till.

Etelhem
Medlem
#186 Skrivet: 4 Maj 2013 14:35

OM inte klubben har råd med sådan extravagans så måste ju medlemmen stå för det , eller hur?

Kleimark
#187 Skrivet: 4 Maj 2013 14:49

Om inte klubben har råd med det blir det inte lätt att hitta medhjälpare.

Etelhem
Medlem
#188 Skrivet: 4 Maj 2013 14:58

Så sant

Fairlane
Medlem
#189 Skrivet: 4 Maj 2013 15:04

Vissa grejer gör man ideellt annan är rimligt att få ersättning för. Om jag betalar en hyrbil för laget till en allsvensk match så är det rimligt att jag får ersättning för det, men det ska vara beslutat i förväg. Man kan inte bara ta en hyrbil som SGS gjort för 6000 kronor utan att först förankra det i styrelsen. Den bilen tillförde inget till StSF, utan det var ett privat initiativ. Den får man allt betala själv.

Etelhem
Medlem
#190 Skrivet: 4 Maj 2013 15:39

Vi har en övre gräns som vi får köpa utan styrelsebeslut men det ligger på 500 kr

LNO1
Medlem
#191 Skrivet: 4 Maj 2013 17:21

Citerar: sture_lindberg, #158:
Men det måste ju ha funnits andra som visste eller misstänkte något. Enligt mej så är det helt otroligt att ingen i Stockholms Schackförbund har agerat under en så pass lång tid som detta har pågått.

Men styrelsen får inte ens någon reprimand .
Det är bara revisor ,kassören och SG som avgått..Alla andra då ?

Citerar: Fairlane, #179:
Huvudansvaret ligger här på kassören som har attesterat varenda räkning.

Det kan vara värt att notera att revisorn är extern och har det som yrke.

Har du själv arbetat i en styrelse? Kanske sitter du i en styrelse idag? Isåfall har du agerat som du tycker att man ska göra?

Precis så här är det Sture, det måste du veta om du suttit med i en styrelse någon gång, så vad skulle egentligen styrelsen ha gjort?

Sedan är det ju beklämmande att vissa kommer med desinformation angående nedläggningen av förundersökningen. Man kan inte undgå att misstänka personliga orsaker.

Jag har med ett visst intresse följt debatten kring SGS och mitt intryck är att stockholmsschacket har lidit av ett pampstyre.

Skönt för er att ni blivit av med honom nu, och jag önskar er all lycka i ert arbete att försöka återupprätta det förtroende som jag är övertygad om att merparten av stockholmsschacket förtjänar!

sture_lindberg
Medlem
#192 Skrivet: 4 Maj 2013 17:38

Citerar: LNO1, #191:
Precis så här är det Sture, det måste du veta om du suttit med i en styrelse någon gång, så vad skulle egentligen styrelsen ha gjort?

Kanske granskat lite kassörens och revisorns arbete?

Men de gjorde tydligen inte det och då gick det som det gick..

Men man kan ju alltid lära sej av sina misstag..Så att detta aldrig behöver upprepas.

LNO1
Medlem
#193 Skrivet: 4 Maj 2013 17:52

Citerar: WannabeCM, #177:
Ansvaret för att upptäcka och i största mån avvärja liknande beteende ligger precis som fairlane skriver på revisor och kassör.

Man skulle ju iofs kunna ha en förstekontrollant som kontrollerar revisorn och kassören jobb, och en andrakontrollant som kontrollerar förstekontrollanten, och en tredje..
Det fungerar ofta på det här sättet som hos StSF, Man får helt enkelt lov att lite på de förtroendevalda och att de gör det de är tillsatta för att göra.

Där har du en uttömmande och realistisk förklaring på varför inte styrelsen "gjort" något, Sture

sture_lindberg
Medlem
#194 Skrivet: 4 Maj 2013 17:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men hädanefter kanske man inte ska"lita" så mycket..Så jag menar.

Gäller kanske att vara så pass "realistisk"..
Så att inte samma sak inträffar fler gånger..

knightrider
Moderator
#195 Skrivet: 4 Maj 2013 18:41

http://www.svtplay.se/klipp/158646/snilledrag-i-sc hack

Fairlane
Medlem
#196 Skrivet: 4 Maj 2013 22:11

Har du haft några styrelseuppdrag Sture? Om ja, dubbelkollade du då allt alla andra gjorde? Rimligen bör man inte bara dubbelkolla alla verifikat utan även att ledamöterna fullföljer sina åtagande inom andra områden också. En hyresförhandling sker ju normalt med att man utser en representant, men det är nog lika bra att hela styrelsen åtminstone dubbelkollar att han/hon gjort allt rätt?

Jag har jobbat i flera olika styrelser och aldrig sett det du vill ha. Anledningen är nog att det lätt blir en dysfunktionell styrelse om alla ska dubbelkolla vad alla andra gör. Dessutom blir det en väldig massa fler timmars arbete för samtliga.
Säg att en vanlig styrelseledamot i StSF lägger ner 15-20 timmar i månaden på sitt styrelsearbete. Ska han/hon dessutom kontrollera att alla andra gör vad de ska så kanske det blir 3-4 gånger den tiden.

Visst är det bra med kontroll, men för mycket gör nog mer skada än nytta.
Det söks dock alltid intresserade till styrelsearbete i de flesta styrelser, inklusive StSF. Kanske kan vara intressant Sture?

Fairlane
Medlem
#197 Skrivet: 4 Maj 2013 22:13

Citerar: knightrider, #195:
http://www.svtplay.se/klipp/158646/snilledrag-i-sc hack

Ett mycket bra program, men knappast något som fritar SGS från ansvar för de senaste årens missförhållanden.

sture_lindberg
Medlem
#198 Skrivet: 4 Maj 2013 22:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #196:
isst är det bra med kontroll, men för mycket gör nog mer skada än nytta.

Och har man ingen kontroll alls så kan det gå som det gjorde..

Men man bör ju lära sej av sina misstag i alla fall.

Så jag hoppas verkligen att StSF har lärt sej något av detta och inte gör om samma misstag igen..
Så kan man nog sammanfatta det hela.

Fairlane
Medlem
#199 Skrivet: 5 Maj 2013 00:58

Och har man ingen kontroll alls?

Vad menar du?
Man hade tagit fram klara regler för attestförfarande och kontroll av en kassör och 2 revisorer. 1 kassör och 2 revisorer låter som att det fanns en kontrollmekanism tycker jag?!

sture_lindberg
Medlem
#200 Skrivet: 5 Maj 2013 01:33

Jo men jag menar hur kontrollen var förut.
Hade den varit tillräcklig hade väl inte detta hänt.

WannabeCM
Medlem
#201 Skrivet: 5 Maj 2013 01:49

Det kommer alltid finnas en risk att liknande historier upprepar sig. Kolla Tuula från Gävle t ex. Och där skedde inte de regelbundna stölderna från en "liten" förening.

Så länge det finns beslutsfattare som innehar ekonomiskt ansvar, vilket det alltid kommer göra, så kommer det finnes en risk för att detta händer igen.

Man kan inte kontrollera allt. Det är ett enormt slöseri av resurser både i form av tid och pengar. Det som kan och bör göras är att försöka sålla bort rötägg vid val/anställning till sådana poster, och möjligtvis genomföra ett par årliga stickprovskontroller.

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 5 Maj 2013 01:50

Citerar: WannabeCM, #201:
ett par årliga stickprovskontroller.

kanske det var det som saknades..

Fairlane
Medlem
#203 Skrivet: 5 Maj 2013 02:09

Revisorer har väl alltid funnits och kassören har arresterat ordförandens utlägg i väldigt många år. Det är inget nytt som gjorts son råkade avslöja detta nu.

Hasurami
Medlem
#204 Skrivet: 5 Maj 2013 08:21

"Arresterat" - ett fängslande uttryck!

Kleimark
#205 Skrivet: 5 Maj 2013 10:38

Citerar: Fairlane, #203:
Revisorer har väl alltid funnits och kassören har arresterat ordförandens utlägg i väldigt många år. Det är inget nytt som gjorts son råkade avslöja detta nu.

Jag antar att du avser attestera.

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 5 Maj 2013 13:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #203:

VEM avslöjade det hela då ?
Var det SGS och kassören och revisorn ?

Det måste ju ha varit någon annan än någon av dessa.

Och om det var någon annan,varför tog det då så lång tid innan de avslöjades ? Varför ska det ta över 3 år ??

knightrider
Moderator
#207 Skrivet: 5 Maj 2013 13:43

Citerar: sture_lindberg, #206:
Och om det var någon annan,varför tog det då så lång tid innan de avslöjades ?

Därför att många satt vid köttgrytan... och ingen ville duka av bordet.

sture_lindberg
Medlem
#208 Skrivet: 5 Maj 2013 14:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Mycket troligt..

Fairlane
Medlem
#209 Skrivet: 5 Maj 2013 14:26

Det var en förändring i attesteringen, nämligen att ordföranden för Rilton kommittén skulle attestera räkningar för Rilton som att räkningen lämnades dit istället för till kassören. Kassören hade med största sannolikhet inte reagerat.

Sen har den nya revisorn gjort ett gott arbete.

Arrestera skall såklart vara attestera. Så kan det gå när telefonen ska hjälpa till.

Det finns en person som ska kontrollera ordföranden, nämligen kassören. Det finns ytterligare två revisorer som skall granska helheten. Att ha ännu en nivå har jag aldrig hört talas om. Isåfall kan man väl lika gärna ha två eller tre nivåer till.

WannabeCM
Medlem
#210 Skrivet: 5 Maj 2013 14:47

Citerar: Fairlane, #209:
Det finns en person som ska kontrollera ordföranden, nämligen kassören. Det finns ytterligare två revisorer som skall granska helheten. Att ha ännu en nivå har jag aldrig hört talas om.

Det är för att det normalt inte finns någon ytterligare nivå.

Sidorspår:
Ibland känns det som att det trollas en del (även) på det här forumet. Åsiktsmotståndare göra sig icke besvär - de har alltid fel, ens egna argument/åsikter beskrivs som en absolut sanning och ofta påstås åsikten tala för flera/en majoritet. Samma åsikt upprepas gång på gång. Osv.

Ni som har varit medlemmar länge eller iaf längre, är det här något som känns igen, och hör det isf till vanligheterna? Jag har haft förmånen att nästan helt undslippa trollning på de andra forum där jag är aktiv.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.