Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#241 Skrivet: 11 Apr 2013 13:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #267:
Du vill inte heller lämna några bevis.

Varför i hela världen skulle jag "hänga" ut spelare här på SO ?

Och till Barbossa: Självklart har inte dessa uppgjorda remier förekommit ofta bland mina vänner.Utan det har varit mera i andra sammanhang..

Att inte du har stött på ett enda parti under hela 12-13 års schackspelande är anmärkningsvärt faktiskt..

Men orsaken kan ju vara hur observant man är.Troligen måste det vara så.Kan inte hitta någon annan orsak.

G_arvid
Medlem
#242 Skrivet: 11 Apr 2013 14:42

Om man vågar komma med en anekdot till, lite i utkanten av ämnet, så har jag också sett folk som vägrar göra upp utanför brädet. I klass I för massor av år sedan behövde två spelare vinna i sista ronden för att stanna kvar. De kämpade förtvivlat i mer än sex timmar, men enades till slut om remi , vilket medföljde nerflyttning för de båda. Det fanns mer än en som tyckte spelarna var riktiga knäppisar som inte gjorde upp om segern med slantsingling el dylikt, så åtminstone den ene skulle bli kvar i klassen.

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 11 Apr 2013 14:48

Citerar: G_arvid, #242:
Det fanns mer än en som tyckte spelarna var riktiga knäppisar som inte gjorde upp om segern med slantsingling el dylikt, så åtminstone den ene skulle bli kvar i klassen.

"Det fanns mer än en" skrev du..

Så det bör alltså betyda att det finns en och annan som kan acceptera uppgjorda partier tydligen..
Alltså inte bara "mina vänner " som Barbossa påstår.

G_arvid
Medlem
#244 Skrivet: 11 Apr 2013 14:52

Citerar: sture_lindberg, #243:
Så det bör alltså betyda att det finns en och annan som kan acceptera uppgjorda partier tydligen

Ja, det är min bestämda erfarenhet. Dock räknar jag mig inte själv till dessa.

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 11 Apr 2013 15:31

Citerar: G_arvid, #244:
a, det är min bestämda erfarenhet.

Tack för detta svaret

Kaarina1985
Medlem
#246 Skrivet: 11 Apr 2013 17:13

Att ni orkar

HäälgeJunior
Medlem
#247 Skrivet: 11 Apr 2013 17:17

Citerar: Kaarina1985, #246:
Att ni orkar

Håller med Viktigt att ha rätt verkar det som

Kaarina1985
Medlem
#248 Skrivet: 11 Apr 2013 17:22

Lol

BUZBOZZE
Medlem
#249 Skrivet: 11 Apr 2013 17:28

Det man inte bry sig i ha man inte ont av!!

Kaarina1985
Medlem
#250 Skrivet: 11 Apr 2013 17:31

Barbossa
Medlem
#251 Skrivet: 11 Apr 2013 17:39

Jag påstår inte att dina vänner gör upp om kompisremier, jag påstår att jag inte känner igen mig i din verklighet. Om en enskild spelare känner till ett 50-tal sådana här fall så är det rimligt att man rapporterar det till instans om man verkligen vill motverka företeelsen. Detta borde ju i synnerhet inte vara för mycket begärt om inga av dina "vänner" är inblandade.

Barbossa
Medlem
#252 Skrivet: 11 Apr 2013 17:42

För du verkar ju ge sken av att du inte är för uppgjorda remier, även om vissa av dina inlägg motsade varandra. Trots det så förkastar du införda hinder mot företeelsen, utan att komma med egna förslag.

Barbossa
Medlem
#253 Skrivet: 11 Apr 2013 17:46

Det vore ju även humant emot de spelare som du påstår ha gjort upp partier. Då får dem en möjlighet att förklara sig istället för att du skall föra in dem i din statistik över "fuskare" , bakom deras ryggar.

Kaarina1985
Medlem
#254 Skrivet: 11 Apr 2013 17:47

Som jag sa,att ni orkar

gubbengrå
Medlem
#255 Skrivet: 11 Apr 2013 17:52 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #242:
Det fanns mer än en som tyckte spelarna var riktiga knäppisar

Förr i tiden kanske jag hade kunnat anse en sådan synpunkt för begriplig, även om jag inte tänkte så.
att det var viktigare att hålla sig kvar i klassen med hjälp av ett bluffparti, än att spela ett riktigt parti. Numera, när jag vet att det är det verkliga spelet som jag gillar framstår ett bluffparti som en meningslös tomhet.

Jag begär inte att alla skall tänka som jag, eller gör anspråk på någon sorts ädel hållning, Vill bara fästa uppmärksamheten på inslaget av tomhet och meningslöshet som hänger samman med detta så kallat förnuftiga tänkande, Genom ett fejkat resultat i ett meningslöst parti. skall man hålla sig kvar i en klass som man inte är kvalificerad för.
Säkerligen skulle man kunna spela intressanta partier i den lägre klassen, som låg närmare ens egen spelstyrka, men prestigen förbjuder väl det.

sture_lindberg
Medlem
#256 Skrivet: 11 Apr 2013 18:00

Citerar: Barbossa, #253:
Då får dem en möjlighet att förklara sig istället

Varför skulle de "förklara sej " ?

Menar du på fullt allvar att jag skulle kontakta de säkert över 100 spelarna för att dom skulle få "förklara sej 2 .. Till vem ?

Skulle de förklara sej här på SO ? Eller till dej kanske

gubbengrå
Medlem
#257 Skrivet: 11 Apr 2013 18:26

Citerar: sture_lindberg, #241:
Varför i hela världen skulle jag "hänga" ut spelare här på SO ?

SO är fel instans. Fairlane har förklarat för dig vad som är rätt instans.

knightrider
Moderator
#258 Skrivet: 11 Apr 2013 18:26

Citerar: sture_lindberg, #256:
Skulle de förklara sej här på SO ? Eller till dej kanske

Fairlane
Medlem
#259 Skrivet: 11 Apr 2013 18:49

Även jag har sett uppgjorda remier, men det var kanske 20 år sedan. Två spelare som hängde kvar i klassen med en remi i sista partiet och den ena frågade före ronden startade om de skulle ta remi. Det var i klass 2. Har aldrig sett det i mästarklassen.

knightrider
Moderator
#260 Skrivet: 11 Apr 2013 19:07

Beror ju på vad man menar med "uppgjorda" remier. Remier efter 5-6 drag i betydelselösa partier är väl mycket vanligt. Eller?

Fairlane
Medlem
#261 Skrivet: 11 Apr 2013 19:16

Remi efter 5-6 drag är rätt vanligt i exempelvis sista ronden i SM. De flesta av dessa lär dock inte vara uppgjorda innan partiet startar.

G_arvid
Medlem
#262 Skrivet: 11 Apr 2013 19:20

Citerar: Fairlane, #259:
Har aldrig sett det i mästarklassen.

Nej, jag tror inte man ser detta ske inför öppen ridå. Som gubbengrå påpekat tidigare så har ju de inblandade ett egenvärde att hålla det hemligt eftersom det strider mot reglerna. Och inte nog med det, de inblandade själva är med säkerhet inte särskilt stolta över det själva. Den som vunnit en turnering vill nog helst tänka att det berodde på den egna spelstyrkan, inte på att han eller hon övertalat sin motspelare till remi.
Därmed framstår det som tämligen meningslöst att försöka utreda eller bestraffa i efterhand eftersom bevis i form av vittnen kommer att saknas och de inblandade kommer att neka.

Uppgjorda partier strider mot sportsligt och moraliskt sunt förnuft men är kanske inte så lätt att bestrafffa enligt reglerna.
Exempelvis spelade jag en gång en turnering där jag inför sista ronden tillhörde tätklungan och skulle möta en toppkonkurrent. Kvällen innan stötte vi på varandra på hotellet och han frågade: "Spelar du på vinst i morgon?" Jag svarade "Ja", och så var det inte mer med det. Om jag i stället svarat "Nej, jag är nöjd med remi", hade jag då brutit mot någon regel, när jag (i så fall) hövligt och uppriktigt svarat på en fråga jag fick.

knightrider
Moderator
#263 Skrivet: 11 Apr 2013 19:24

Citerar: Fairlane, #261:
Remi efter 5-6 drag är rätt vanligt i exempelvis sista ronden i SM. De flesta av dessa lär dock inte vara uppgjorda innan partiet startar.

Nej, inte de facto..... men i praktiken.

sture_lindberg
Medlem
#264 Skrivet: 11 Apr 2013 23:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #261: De flesta [/quote]

Nej men ganska många..

Citerar: knightrider, #263:
men i praktiken.

Så rätt..

Fairlane
Medlem
#265 Skrivet: 11 Apr 2013 23:53

Många eller få kan nog bero delvis på vilken klass det gäller, men jag är enig med dig att kravet på 40 drag innan remi får antas i SM-gruppen inte kommer påverka detta i de lägre klasserna särskilt mycket.

sture_lindberg
Medlem
#266 Skrivet: 11 Apr 2013 23:56

Citerar: Fairlane, #265:
att kravet på 40 drag innan remi får antas i SM-gruppen inte kommer påverka detta i de lägre klasserna särskilt mycket.

Knappast något alls väl då det bara gäller i SM-gruppen

Och jag skulle vilja gå ännu ett steg längre och påstå att det inte kommer ha någon betydelse i SM-gruppen heller..

Fairlane
Medlem
#267 Skrivet: 12 Apr 2013 00:47

Jag tror inte heller det kommer påverka SM-gruppen vad gäller på förhand överenskomna remier, då jag redan tror dessa inte existerar. Däremot kommer andel korta remier bli färre och kanske remierna också då det finns fler möjligheter att gå fel, särskilt i tidsnöd.

sture_lindberg
Medlem
#268 Skrivet: 12 Apr 2013 01:07

Citerar: Fairlane, #267:
Däremot kommer andel korta remier bli färre

Ja där är vi helt överens..Det tar ju minst 40 drag innan det kan bli remi..Så några "korta" remier blir det inte..

Men vi får se hur många remier det blir till slut..

gubbengrå
Medlem
#269 Skrivet: 12 Apr 2013 06:04 - Redigerad av: gubbengrå

Ur remianbudets vara eller inte vara #116

5.2. c) Partiet är remi efter överenskommelse mellan de två spelarna under partiet.
Detta avslutar omedelbart partiet. (Se § 9.1)
Hur skall detta nu tolkas? Som jag ser det kan remi bjudas så fort klockan startats eftersom vits klocka har börjat ticka. Ett parti skulle då i teorin kunna bli remi utan att enda drag gjorts på brädet, vilket i mina ögon är i princip liktydigt med ett på förhand uppgjort resultat. Om ni googlar "uppgjorda partier schack" så kommer ni få se att problemet inte alls är så obetydligt som det i förstone kan verka.
Vad jag hävdar, med bestämdhet, är att regelns beskaffenhet om inte uppmuntrar, så i vart fall möjliggör det vi i dagligt tal kallar för fusk. Tyvärr, enligt mitt sätt att se det, är inte § 9 i regelboken det som gäller annat än vid vissa tävlingar:
§ 9: Remiparti
9.1. a) Reglerna för en tävling kan föreskriva, att spelarna inte utan domarens godkännande får enas om remi efter mindre än ett angivet antal drag, eller överhuvudtaget inte alls.

Ovan stående är ett citat från den gamla tråden "Remianbudets vara eller inte vara" LNO1:s inlägg 116.

Det är fascinerande att lägga märke till förskjutningar i debatten på denna relativt korta tid. LNO1:s starka ord om fusk väckte då en viss bestörtning, Jag var själv inne och ville nyansera.

Men vid närmare granskning ser jag att hans inlägg verkligen var nyanserat, och jag ser också, att det som då var ett litet och magstarkt sidospår, nu blivit ett huvudspår i denna nya tråd. Jag ser också att det är LNO1:s trätobroder från den gamla tråden, Sture, som nu talar om fusk (dvs uppgjorda partier). Visserligen gör Sture detta på ett annat sätt än LNO1.

Men min poäng blir att Sture genom sitt upprepade tal om fusk. ger LNO1 rätt i hans kritik då av den gamla (?) regeln: Att den var alldeles för släpphänt så att den möjliggjorde fusk (uppgjorda partier)

LNO1
Medlem
#270 Skrivet: 12 Apr 2013 06:37

Citerar: gubbengrå, #269:
Det är fascinerande att lägga märke till förskjutningar i debatten på denna relativt korta tid

Jag har själv, ganska fascinerad, kunnat konstatera samma fenomen.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.