Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#151 Skrivet: 7 Apr 2013 20:35

Citerar: G_arvid, #150:
Jag är tyvärr inte helt övertygad eftersom jag tror att grundproblemet är bristande kampvilja och att rädslan för att förlora är större än lusten att vinna. Om båda spelarna anser att remi är ett bra resultat medan förlust är en katastrof så är risken att vi i fyrtio drag får se ett utdraget skyttegravskrigande där ingen pjäs vågar sig över fjärde raden. Jag tycker inte det heller är särskilt njutbart för publiken.

Du kan ju mycket väl ha helt och hållet rätt i detta, men det skadar knappast att försöka eller hur?

LNO1
Medlem
#152 Skrivet: 7 Apr 2013 21:01 - Redigerad av: LNO1

Citerar: karpov_jr, #148:
@LN01
Jag må vara senil, gaggig och allmänt skrynklig till publikumets förskräckelse. Om jag medelst dubbelhakorna kunde tävla skulle jag vinna med hästlängder... Alltså, vi tar helt enkelt bort remierna och tar de remi - då blir det noll poäng. 1 poäng eller inga alls... är det en bättre lösning? Båda spelarna får -32 poäng vid remi. Anfall är bästa försvar? Vad säger dr Remi?

Din eventuella senilitet ingår inte i min specialkompetens, jag vill dock poängtera att jag inte alls är emot remin som en naturlig följd av att spelarna spelat ett parti och gjort sitt bästa för att uppnå ett visst resultat. Vad jag däremot instinktivt värjer mig emot är remier utan kamp. Uppgjorda i förhand eller tagna efter t.ex 10 drag i en oklar ställning. Alltså: låt halvan för remin vara kvar. Se även G_arvids senaste inlägg för ytterligare stoff att kontemplera.

gubbengrå
Medlem
#153 Skrivet: 7 Apr 2013 21:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G-arvid, #150:
Jag är tyvärr inte helt övertygad eftersom jag tror att grundproblemet är bristande kampvilja och att rädslan för att förlora är större än lusten att vinna.

Här sätter du fingret på något mycket viktigt, nämligen attityden till spelet. Jag tror att du kan ha rätt i att det för en del spelare kan vara ett ett "grundproblem att de inte vågar spela för att de är rädda för att förlora.

I den gamla tråden "klubbmentaletetens för- och nackdelar (tack för senast, förresten) var vi i närheten av sådana tankegångar. Av skäl, som jag inte vill gå in på , hoppade jag av den tråden, men eftersom detta grundproblem, rädslan att förlora. hänger samman med remismissbruket, vill jag här ta upp det igen.

Jag återkommer med en liten utläggning om "schackspelets instrumentalisering", alltså några funderingar kring hur spelet förlorar sitt egenvärde och blir till instrument för något annat, som inte alls är lika spännande som spelet i sig självt (prestige t.ex)

karpov_jr
Medlem
#154 Skrivet: 7 Apr 2013 21:21

Men herregud, låt oss räkna schack till en sport. Dra en parallell med ett skidlopp, exempelvis massstart... om två deltagare slåss om att t.ex. vinna totalcupen och för åkare A så räcker det att vara högst 10 placeringar efter åkare B för att vinna. Han förlorar om han alltså kommer på 11 plats efter åkare B... åkare A kan alltså disponera sitt lopp efter förutsättningarna i loppet... ingen vid sina sinnes fulla bruk sätter igång och åker som en galning för att komma etta...

Tror debatten behöver en nyans av brunt....

LNO1
Medlem
#155 Skrivet: 7 Apr 2013 21:30

Citerar: karpov_jr, #154:
Men herregud, låt oss räkna schack till en sport. Dra en parallell med ett skidlopp, exempelvis massstart... om två deltagare slåss om att t.ex. vinna totalcupen och för åkare A så räcker det att vara högst 10 placeringar efter åkare B för att vinna. Han förlorar om han alltså kommer på 11 plats efter åkare B... åkare A kan alltså disponera sitt lopp efter förutsättningarna i loppet... ingen vid sina sinnes fulla bruk sätter igång och åker som en galning för att komma etta...

Nej men likväl åker dessa hela loppet, de stannar inte upp efter 500 meter och frågar de andra: Äh vad säger ni, ska vi inte nöja oss med ställningen som den är just nu? Jag menar i alla fall att det finns inget direkt förkastligt att försöka uppnå en remi genom spel.

LNO1
Medlem
#156 Skrivet: 7 Apr 2013 21:33 - Redigerad av: LNO1

Lade ni förresten märke till hur jag på ett enkelt sätt lyckades att betona ett ord utan att använda versaler... (inväntar forumets applåder)

Kleimark
#157 Skrivet: 7 Apr 2013 21:43

Du får åtminstone mina applåder. Jag har tidigare försökt att stävja bruket av endast versaler i ord i forumet.

Fairlane
Medlem
#158 Skrivet: 7 Apr 2013 23:16

Av alla snabbremier under ett SM skulle jag gissa på att max 5% är uppgjorda före partiet startar. Vanligare längre ner i klasserna och obefintligt i SM-gruppen.

Jag tror siffran 5% är klart överdriven, mer en rejäl marginal.

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 7 Apr 2013 23:18

Jo men det förekommer. Jag själv tror som du att det är mindre än 5 procent.

Fairlane
Medlem
#160 Skrivet: 8 Apr 2013 01:46

Dvs mer än 95% av de korta remierna skulle man komma åt med den nya regeln?
Se tror jag som sagt inte det finns en enda remi där spelarna kommit överens innan i SM-gruppen så där kommer man åt närmre 100%. Undantaget är dragupprepningar.

Barbossa
Medlem
#161 Skrivet: 8 Apr 2013 02:08

Fairlane, du tar orden ur munnen på mig, håller med.

sture_lindberg
Medlem
#162 Skrivet: 8 Apr 2013 02:19

Allt är förstås endast gissningar.

gubbengrå
Medlem
#163 Skrivet: 8 Apr 2013 06:31 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Fairlane, #160:
#160 Skrivet: 8 Apr 2013 01:46 Citera

Dvs mer än 95% av de korta remierna skulle man komma åt med den nya regeln?
Se tror jag som sagt inte det finns en enda remi där spelarna kommit överens innan i SM-gruppen så där kommer man åt närmre 100%. Undantaget är dragupprepningar.

-Jag är inte alls säker på att SM arrangörerna velat stävja några förment uppgjorda partier när de antog de nya remisreglerna. Skulle snarare tro att de följer exemplet från kandidatturneringen i London, som ju lär ha fallit bra ut, med publikvänliga partier.

Skall bli spännande att se om de nya reglerna gör någon skillnad på remisprocenten. Det kan ju var och en kolla upp efteråt.
L

Fairlane
Medlem
#164 Skrivet: 8 Apr 2013 09:54

Jag håller med. Man vill inte stävja uppgjorda remier eftersom de inte existerar.

G_arvid
Medlem
#165 Skrivet: 8 Apr 2013 10:19 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Fairlane, #164:
Jag håller med. Man vill inte stävja uppgjorda remier eftersom de inte existerar.

Hm...
Jag har personliga erfarenheter både av att läggmatcher och uppgjorda remier förekommer i olika sammanhang.

Nu har jag ju inte varit med i SM på några år, men jag tänker ställa upp i år och gläder mig över att få umgås och tävla med helt otadliga medtävlare, helt fria från mänskliga fel och brister som man ser på andra håll och som jag inte själv vågar svära mig fri från.

LNO1
Medlem
#166 Skrivet: 8 Apr 2013 12:46

Citerar: G_arvid, #165:
Nu har jag ju inte varit med i SM på några år, men jag tänker ställa upp i år och gläder mig över att få umgås och tävla med helt otadliga medtävlare, helt fria från mänskliga fel och brister som man ser på andra håll och som jag inte själv vågar svära mig fri från.

Nu är väl knappast någon av oss fria från fel och brister, och jag hoppas att du inte uppfattat mig som tillhörandes den kategorin, eller att ha gett sken av det. Hursomhelst , med detta som bakgrund kan det vara befogat med en regeländring för att öka kampviljan. Som sagt vi får väl se hur försöket slår ut i årets SM. Jag ska själv antagligen spela i år och vill du ta ett snack med mig personligen så brukar jag vara killen med idel nollor i protokollet

G_arvid
Medlem
#167 Skrivet: 8 Apr 2013 12:58

Citerar: LNO1, #166:
Nu är väl knappast någon av oss fria från fel och brister, och jag hoppas att du inte uppfattat mig som tillhörandes den kategorin, eller att ha gett sken av det.

Nädå!
Hursomhelst , med detta som bakgrund kan det vara befogat med en regeländring för att öka kampviljan. Som sagt vi får väl se hur försöket slår ut i årets SM.

Jag säger inte emot...

sture_lindberg
Medlem
#168 Skrivet: 8 Apr 2013 13:15

Hursomhelst , med detta som bakgrund kan det vara befogat med en regeländring för att öka kampviljan.

Kan ju alltid vara bra med ett försök.
Men jag ser det mera som så ,att det ska se bättre ut publikmässigt.
Remierna blir i princip lika många skulle jag gissa.

Barbossa
Medlem
#169 Skrivet: 8 Apr 2013 17:47

Vad jag har förstått så får spelarna inga startpengar i år, utan alla pengar har lagts på priserna. Det borde också bidra till mer kamp för de som försöker livnära sig på schacket.

gubbengrå
Medlem
#170 Skrivet: 8 Apr 2013 19:14 - Redigerad av: gubbengrå

Det verkar som om debatten om omfattningen av uppgjorda remiser har ebbat ut och lika så bra är det. Jag vill inte bidra till att debatten fortsätter utan snarare rikta uppmärksamheten på en enkel omständighet, som möjligen glömts bort i stridens hetta.

Att på förhand göra upp om remis är förbjudet enligt reglerna. Detta innebär att parterna har ett egenintresse av att tiga om överenskommelsen.Att konstatera detta är detsamma som att säga att mörkertalet är stort. Dvs. vi kan inte veta i vilken omfattning uppgjorda remiser förekommer, eftersom vi saknar medel till att ta reda på detta.

Att vara allt för säker i denna fråga är att brista i respekt för kunskapens gränser. Låt oss istället vårda en sådan respekt, på det att vi må bli mer ödmjuka i tonen, så att debatten inte förgiftas av orimligheter och omåttligheter

sture_lindberg
Medlem
#171 Skrivet: 8 Apr 2013 19:18

Citerar: gubbengrå, #170:
Detta innebär att parterna har ett egenintresse av att tiga om överenskommelsen.Att konstatera detta är detsamma som att säg att mörkertalet är stort.

Exakt,mycket bra konstaterat..

gubbengrå
Medlem
#172 Skrivet: 8 Apr 2013 19:22

Citerar: sture_lindberg, #171:
Exakt,mycket bra konstaterat..

Tack!

Barbossa
Medlem
#173 Skrivet: 8 Apr 2013 22:28 - Redigerad av: Barbossa

Och med samma logik och ödmjuka hållning kan vi inte heller förutsätta att det ens förekommer uppgjorda remier (utöver de få fall som har uppdagats), rättare sagt så vet vi ingenting.

Barbossa
Medlem
#174 Skrivet: 8 Apr 2013 22:33

Sture har däremot påstått att det förekommer i en betydande omfattning, som är större än vad jag ens kan föreställa mig. Han kan, eller vill, inte lyfta fram ett enda fall, men han kan ändå säga att det förekommer utan att anklaga någon.

sture_lindberg
Medlem
#175 Skrivet: 8 Apr 2013 22:41

Citerar: Barbossa, #174:
Han kan, eller vill, inte lyfta fram ett enda fall, men han kan ändå säga att det förekommer utan att anklaga någon.

Jag vill självklart inte namnge några.

Barbossa
Medlem
#176 Skrivet: 8 Apr 2013 22:47

Nej, jag förstår det. Det var ju inte speciellt lyckat för dig när du namngav en domare som källa till din tes om slagen kung i blixt. Jag hade faktiskt tillfälle att få prata med domaren i fråga under en turnering och han kunde enbart förklara din förvirring med att dina föreställningar som du kallade regler används vid inofficiellt blixtspel på din klubb.

sture_lindberg
Medlem
#177 Skrivet: 8 Apr 2013 22:58

Håller du dej till ämnet nu ?

Barbossa
Medlem
#178 Skrivet: 8 Apr 2013 23:03

Jag trodde ämnet var uttömt för 5 sidor sedan, du har ju iaf skrivit samma sak i varje inlägg.

sture_lindberg
Medlem
#179 Skrivet: 8 Apr 2013 23:04

Om ämnet är uttömt ,varför skriver du då ?

Barbossa
Medlem
#180 Skrivet: 8 Apr 2013 23:07

För att få tråden stängd?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.