Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#121 Skrivet: 7 Apr 2013 18:46

Citerar: WannabeCM, #110:
Tredragsremier är ingenting som attraherar sponsorer eller publik, och inte heller något som kommer höja det allmänna intresset för schack, snarare tvärtom.

Jaq applåderar din klarsynthet WannabeCM

sture_lindberg
Medlem
#122 Skrivet: 7 Apr 2013 18:49

Du skrev ju att du inte kände till hur utbrett det var med uppgjorda partier.
jag syftade på denna din okunskap om detta.

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 7 Apr 2013 18:51

Citerar: LNO1, #121:
Tredragsremier är ingenting som attraherar sponsorer eller publik, och inte heller något som kommer höja det allmänna intresset för schack, snarare tvärtom.

Detta är ju bara floskler,spelarna kommer hur ni än tänker,att göra som de vill.

Barbossa
Medlem
#124 Skrivet: 7 Apr 2013 18:52

Det blir roligt när du skall lära mig om något som berör schack

WannabeCM
Medlem
#125 Skrivet: 7 Apr 2013 18:55

#111, håller med till fullo. Det finns avsevärd förbättringspotential vad avser retorik och tolkande på vissa håll och kanter. Det sker ofta utefter eget behag, till synes utan att lagt speciellt stor vikt vid vad som faktiskt står skrivet.

Och att påstå att det inte är ett anklagande att skriva att det frekvent förekommer uppgjorda partier är bara fel. Hur skulle det inte vara det? Uppenbarligen är det inte ett anklagande mot en specifik person, men likväl ett anklagande.

Det ter sig inte orimligt att konkurrenter på ett eller annat vis skulle ta illa upp om en stjärnidrottare skulle säga: "Vi kan lika gärna skippa dopingkontrollerna. Det är så många som använder otillåtna preparat ändå, så det är omöjligt att sätta dit alla." Det är inte att peka ut en specifik person, men det står väl bortom alla tvivel att det är en generell anklagelse?

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 7 Apr 2013 18:55

[quote=Barbossa, #124:]Det blir roligt när du skall lära mig om något som berör schack
[/quote

Att du kan spela bättre schack än mej har jag inte för en sekund tvivlat på..Det betyder inte på det minsta vis att du skulle vara bättre på "ämnet" schack dock

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 7 Apr 2013 18:59

[quote=WannabeCM, #125:]Och att påstå att det inte är ett anklagande att skriva att det frekvent förekommer uppgjorda partier är bara fel. Hur skulle det inte vara det? Uppenbarligen är det inte ett anklagande mot en specifik person, men likväl ett anklagande. [/quote

Vem har ANKLAGAT någon ?

Jag har framlagt vad som sker.Se det hellre som en upplysning..

WannabeCM
Medlem
#128 Skrivet: 7 Apr 2013 18:59 - Redigerad av: WannabeCM

Citerar: sture_lindberg, #123:
Citerar: LNO1, #121:

Detta är ju bara floskler,spelarna kommer hur ni än tänker,att göra som de vill.

De kommer uppenbarligen inte kunna ta remi efter 3 drag längre. Sc3-Sb1-Sc3 och motsvarande för svart lär ses som uppgjort och 0-0 som resultat.

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 7 Apr 2013 19:01

Citerar: WannabeCM, #128:
De kommer uppenbarligen inte kunna ta remi efter 3 drag längre.

nej nu kommer det ta 40 drag,,Stor skillnad ??

Löjligt ju..

Kleimark
#130 Skrivet: 7 Apr 2013 19:02 - Redigerad av: Kleimark

Det är nog ingen skillnad. Det sågs med all säkerhet som uppgjort tidigare också.

knightrider
Moderator
#131 Skrivet: 7 Apr 2013 19:04

Ja, Sture sätter fingret på en viktig punkt här. Det är bland annat dessa företeelser som gör att schack i Sverige aldrig någonsin kommer att betraktas som en seriös "idrott".

Kleimark
#132 Skrivet: 7 Apr 2013 19:06

Schack är självklart en idrott!

knightrider
Moderator
#133 Skrivet: 7 Apr 2013 19:08

Citerar: Kleimark, #132:
Schack är självklart en idrott!

Jo, man skulle önska det. Men det är nog snarare jämställt med vilket sällskapsspel som helst i allmänhetens medvetande.

WannabeCM
Medlem
#134 Skrivet: 7 Apr 2013 19:10

Citerar: sture_lindberg, #127:
[quote=WannabeCM, #125:]Och att påstå att det inte är ett anklagande att skriva att det frekvent förekommer uppgjorda partier är bara fel. Hur skulle det inte vara det? Uppenbarligen är det inte ett anklagande mot en specifik person, men likväl ett anklagande. [/quote

Vem har ANKLAGAT någon ?

Jag har framlagt vad som sker.Se det hellre som en upplysning..

Skippa versalerna, tack. Om det sker så frekvent som du vill låta påskina så måste det väl vara någon som är skyldig, eller?

Hur kommer det sig att t ex Barbossa, som spelar mycket, inte ser det som en utbredd företeelse? Jag för egen del bedömer det också som extremt sällsynt, trots att jag inte längre spelar några större mängder.

Du kanske menar på lägre nivåer/klubbkvällar? Om det är sådana tillfällen som avses så säger jag varken bu eller bä. Precis som att det inte sker speciellt mycket dopingkontroller i korpens division 8 i fotboll. Det är framför allt när/om folk som tjänar, eller försöker tjäna, sitt leverne på schack skulle börja tillskansa sig fördelar genom att på förhand göra upp utgången av partier som jag menar skulle vara ett problem, och direkt förkastligt.

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 7 Apr 2013 19:11

Citerar: knightrider, #133:
Men det är nog snarare jämställt med vilket sällskapsspel som helst i allmänhetens medvetande.

ja det blir nog inte bättre i alla fall med en massa tillkrånglade regler vid en enkel remiförfrågan.

Kleimark
#136 Skrivet: 7 Apr 2013 19:11

Läs gärna lördagens DN. Man kan bl.a läsa Magnus Carlsens syn på schack. Han ser självklart sig själv som idrottsman.

WannabeCM
Medlem
#137 Skrivet: 7 Apr 2013 19:11

Schack är ingen idrott, men väl en sport.

WannabeCM
Medlem
#138 Skrivet: 7 Apr 2013 19:13

#130, jo, förmodligen är det så. Skillnaden utan 40-dragsregeln är att man inte skulle behöva konstla till det för att ta en snabb remi. 1. e4 e5 2. Sf3 f5 och därefter ett accepterat remianbud finns det inte mycket att säga om i dagsläget.

sture_lindberg
Medlem
#139 Skrivet: 7 Apr 2013 19:14

Citerar: WannabeCM, #134:
Skippa versalerna, tack.

Jag ska skärpa mej med detta--Då kan väl du lova att inte skriva osanningar om mej.
.Som att jag anklagar några..vilket jag således icke har gjort.

WannabeCM
Medlem
#140 Skrivet: 7 Apr 2013 19:28

#139, Tack! Läste du resten av inlägget..?

sture_lindberg
Medlem
#141 Skrivet: 7 Apr 2013 19:32

ja. men det var detta som var det väsentliga i inlägget.

WannabeCM
Medlem
#142 Skrivet: 7 Apr 2013 19:34

Haha, uppmaningen att skippa versaler?

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 7 Apr 2013 19:40

Nej att jag bemötte ditt inlägg när du beskyllt mej för att anklaga några.

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 7 Apr 2013 19:42

Citerar: WannabeCM, #125:
Och att påstå att det inte är ett anklagande att skriva att det frekvent förekommer uppgjorda partier är bara fel. Hur skulle det inte vara det? Uppenbarligen är det inte ett anklagande mot en specifik person, men likväl ett anklagande.

Detta alltså

knightrider
Moderator
#145 Skrivet: 7 Apr 2013 19:48

Citerar: Kleimark, #136:
Läs gärna lördagens DN. Man kan bl.a läsa Magnus Carlsens syn på schack. Han ser självklart sig själv som idrottsman.

Jodå, jag läste det. Verkligen bra gjort av DN att publicera artikeln.
Inte varje år det skrivs något seriöst om schack i Sverige.

LNO1
Medlem
#146 Skrivet: 7 Apr 2013 19:58

Dr Remi här... vad har schack som idrott att göra med remianbudet? Hursomhelst tycker jag att WannabeCM och Barbossas inlägg är intressanta. Jag antar precis som Barbossa att uppgjorda partier i egentlig mening inte hör till vanligheterna, men det kan ju tänkas förekomma. Och för mig är det en självklarhet att spelar man till drag 40 innan ett remianbud får göras så är ju chansen stor att det är någon av parterna som har en fördel i partiet och vill spela vidare till glädje för både publik, sponsor och spelare på elitnivå som blir härdade av detta. Och vi vill ju att våra elitspelare ska bli bättre eller hur?

Barbossa
Medlem
#147 Skrivet: 7 Apr 2013 20:15

Om en spelare skulle vilja ha en remi i nästa parti och tror att motståndaren vill detsamma, då gör man ett tioTal drag och bjuder remi. Inte går man och bjuder remi innan partiet har börjat. Blir man nekad under partiet så kan man inte göra mycker mer än att fortsätta spela, blir man nekad i fall två så har man avslöjat sig själv som en fuskare.

karpov_jr
Medlem
#148 Skrivet: 7 Apr 2013 20:17

@LN01
Jag må vara senil, gaggig och allmänt skrynklig till publikumets förskräckelse. Om jag medelst dubbelhakorna kunde tävla skulle jag vinna med hästlängder... Alltså, vi tar helt enkelt bort remierna och tar de remi - då blir det noll poäng. 1 poäng eller inga alls... är det en bättre lösning? Båda spelarna får -32 poäng vid remi. Anfall är bästa försvar? Vad säger dr Remi?

karpov_jr
Medlem
#149 Skrivet: 7 Apr 2013 20:18

... gaggigheten gör sig gällande (tripple G faktorn)... med -32p menas ratingpoäng inget annat... annars lite drastiskt tilltag kan tyckas.

G_arvid
Medlem
#150 Skrivet: 7 Apr 2013 20:22

Citerar: LNO1, #146:
Och för mig är det en självklarhet att spelar man till drag 40 innan ett remianbud får göras så är ju chansen stor att det är någon av parterna som har en fördel i partiet och vill spela vidare till glädje för både publik, sponsor och spelare på elitnivå som blir härdade av detta. Och vi vill ju att våra elitspelare ska bli bättre eller hur?

Jag är tyvärr inte helt övertygad eftersom jag tror att grundproblemet är bristande kampvilja och att rädslan för att förlora är större än lusten att vinna. Om båda spelarna anser att remi är ett bra resultat medan förlust är en katastrof så är risken att vi i fyrtio drag får se ett utdraget skyttegravskrigande där ingen pjäs vågar sig över fjärde raden. Jag tycker inte det heller är särskilt njutbart för publiken.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.