Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#91 Skrivet: 7 Apr 2013 17:04 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #90:
Vad finns det för hyckleri i att två spelare vill ha remi mot varandra ?

Det är helt upp till spelarna själva om de vill ha det..och inga regler i världen kan ändra på detta enkla faktum.

Nej, att två spelare vill ta remis med varandra behöver i sig inte vara hyckleri. Inte alls!
Citerar: gubbengrå, #89:
Men det är inte 40-drags regeln i sig som är hyckleriet, utan det är överenskommelsen innan partiet om att ta remis, som är hyckleri.

Som jag skrev:Det är överenskommelsen innan partiet om att ta remis är hyckleri.

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 7 Apr 2013 17:18 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #91:
Som jag skrev Det är överenskommelsen innan partiet om att ta remis är hyckleri.

Nej absolut inte. Det är ju ett ställningstagande de 2 spelarna har gjort.Finns flera orsaker till detta:

Båda behöver en remi för att hålla sej kvar i en klass
Båda känner sej slitna
Osv.osv osv,,,

Ett hyckleri blir det först när/om en konstlad 40dragsregel ser till att dom först måste utföra 40 drag.

Barbossa
Medlem
#93 Skrivet: 7 Apr 2013 17:24

Poängen med att man skall utföra 40-drag är att ställningen troligtvis har blivit fördelaktig för en av spelarna efter 40 drag, och då vill man nog inte ge bort en halva.

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 7 Apr 2013 17:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Fattar det ...men om de 2 spelarna redan innan partiet startar har gjort upp om en remi ,vad är DÅ vitsen ?

Barbossa
Medlem
#95 Skrivet: 7 Apr 2013 17:32

Som jag skrev tidigare så känner jag inte igen mig i din verklighet om att uppgjorda partier skulle existera i någon betydande omfattning.

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 7 Apr 2013 17:42

Mera än du någonsin tror..

Och det är ju därför det är hyckleri att de ska behöva utföra 40 drag innan de får ta sin remi.

Barbossa
Medlem
#97 Skrivet: 7 Apr 2013 17:46

Så hur många uppgjorda remier blir det i årets sm-grupp ?

gubbengrå
Medlem
#98 Skrivet: 7 Apr 2013 17:49 - Redigerad av: gubbengrå

Och jag är alltså INTE för uppgjorda partier. Utan jag påstår ännu en gång att 2 spelare som vill ha remi mot varandra tar detta oavsett regler,

Bäste Sture! ovanstående skrev du i inlägg 36 och där håller jag med dig i din syn på uppgjorda partier.

Men vi har möjligen olika skäl till att inte vara för uppgjorda partier. Jag för min del anser att uppgjorda partier är osportsligt och ett hyckleri.

Med ett uppgjort parti menar jag ett parti där man på förhand kommit överens om resultatet.

Mot bakgrund av detta förstår jag inte alls ditt inlägg 92. Det gör mig totalt förvirrad om vad du menar.

Citerar: sture_lindberg, #92:

Citerar: gubbengrå, #91:
Som jag skrev Det är överenskommelsen innan partiet om att ta remis är hyckleri.

Nej absolut inte. Det är ju ett ställningstagande de 2 spelarna har gjort.Finns flera orsaker till detta:

Båda behöver en remi för att hålla sej kvar i en klass
Båda känner sej slitna
Osv.osv osv,,,

Ett hyckleri blir det först när/om en konstlad 40dragsregel ser till att dom först måste utföra 40 drag.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 7 Apr 2013 17:59

Jag är inte FÖR uppgjorda partier.-

Men jag är realist och vet att det förekommer. Efter detta mitt klargörande så borde förvirringen ha försvunnit.

Barbossa
Medlem
#100 Skrivet: 7 Apr 2013 18:03

Sture, vi diskuterar väl i huvudsak att sm-gruppen ska spela med denna regel om 40-drag. Du skriver att det är utbrett med uppgjorda partier och att denna regel ger ingen eller marginell effekt. Vågar du ge några exempel på uppgjorda remier i sm-gruppen?

Barbossa
Medlem
#101 Skrivet: 7 Apr 2013 18:04

Om du saknar belägg för dina osmakliga anklagelser så bör du hålla igen.

knightrider
Moderator
#102 Skrivet: 7 Apr 2013 18:13

Det är väl helt klart att det förekommer "bekvämlighetsremier" i olika sammanhang. Det är nog ett ganska vanligt fenomen. T ex när det räcker för en spelare med remi för att vinna en turnering, eller när ingen av spelarna har något att spela för i en turnering, eller när båda spelarna är trötta i sista ronden och hellre vill åka hem än att sitta och nöta hela söndagen.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 7 Apr 2013 18:13

Citerar: Barbossa, #100:
Vågar du ge några exempel på uppgjorda remier i sm-gruppen?

Ska jag hänga ut vissa spelare menar du ?

Och vem har snackat om SM-gruppen ??

chessexplorer
Medlem
#104 Skrivet: 7 Apr 2013 18:13

Japp! Att komma med dåligt underbyggda anklagelser bör vi alla försöka låta bli att göra.

WannabeCM
Medlem
#105 Skrivet: 7 Apr 2013 18:13

Citerar: Barbossa, #101:
Om du saknar belägg för dina osmakliga anklagelser så bör du hålla igen.

+1

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 7 Apr 2013 18:14

Citerar: knightrider, #102:
Det är väl helt klart att det förekommer "bekvämlighetsremier" i olika sammanhang.

Så klart det gör:men Barbossa känner ju inte till något sådant

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 7 Apr 2013 18:16

Citerar: chessexplorer, #104:
Att komma med dåligt underbyggda anklagelser b

Har jag ANKLAGAT någon nu också ?

jag skriver att det förekommer.Och när jag skriver så ,,vem anklagar jag då ??

knightrider
Moderator
#108 Skrivet: 7 Apr 2013 18:19

Citerar: sture_lindberg, #106:

I så fall har nog inte Barbossa deltagit i några turneringar.

Barbossa
Medlem
#109 Skrivet: 7 Apr 2013 18:21

Jag skrev tidigare att bekvämlighetsremier ofta förekommer men det är ju inte detsamma som en uppgjord remi. En bekvämlighetsremi kommer man överens om under partiet eller i sin egen hjärna innan partiet. Sture menar att många gör upp partier innan de ens har börjat.

WannabeCM
Medlem
#110 Skrivet: 7 Apr 2013 18:22

Det är väl helt klart att det förekommer "bekvämlighetsremier" i olika sammanhang. Det är nog ett ganska vanligt fenomen. T ex när det räcker för en spelare med remi för att vinna en turnering, eller när ingen av spelarna har något att spela för i en turnering, eller när båda spelarna är trötta i sista ronden och hellre vill åka hem än att sitta och nöta hela söndagen.

Men det är väl ändå en helt annan sak än att på förhand göra upp resultatet?
"Bekvämlighetsremier" kommer alltid förekomma. Om en professionell schackspelare behöver remi för att säkra en turneringsseger skulle jag som motståndare bli snudd på förvånad om det inte kom ett anbud relativt snabbt. Om jag däremot skulle få anbudet innan partiet så skulle jag bli både förvånad och aningen förnärmad. Lyckligtvis är det mig veterligen extremt sällsynt med uppgjorda partier öht.

Tredragsremier är ingenting som attraherar sponsorer eller publik, och inte heller något som kommer höja det allmänna intresset för schack, snarare tvärtom.

Vad som sker i blixt på en klubbkväll mellan två hobbyspelare har jag ingen direkt åsikt om, men i seriösa tävlingssammanhang har jag svårt att se det negativa med liknande regler.

Barbossa
Medlem
#111 Skrivet: 7 Apr 2013 18:24

Sture, det måste vara problematiskt för dig att föra dig när du ständigt tilldelar folk etiketter samt lägger ord i munnen som inte ens ligger nära deras egna åsikter.

Barbossa
Medlem
#112 Skrivet: 7 Apr 2013 18:26

#110 , exakt. Sture tyckte tydligen att man kunde jämställa en bekvämlighetsremi med en uppgjord remi.

knightrider
Moderator
#113 Skrivet: 7 Apr 2013 18:32

Ber om ursäkt. Jag tolkade det inte som att ni diskuterade remier som var uppgjorda i förhand. Det är naturligtvis en annan sak. Man måste förstås göra några drag för att det inte ska se alltför illa ut.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 7 Apr 2013 18:33

Citerar: Barbossa, #112:
110 , exakt. Sture tyckte tydligen att man kunde jämställa en bekvämlighetsremi med en uppgjord remi.

Nej det tycker jag inte alls..

Jag jämför alltså INTE bekvämlighetsremier som blir tagna under partiets gång ,med partier som är uppgjorda innan partiet startar.
Flera frågor på det ?

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 7 Apr 2013 18:37

Citerar: knightrider, #113:
Man måste förstås göra några drag för att det inte ska se alltför illa ut.

Ja numera ska dom visst behöva utföra hela 40 drag

Barbossa
Medlem
#116 Skrivet: 7 Apr 2013 18:39

STURE, vad menar du i inlägg 106?

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 7 Apr 2013 18:41 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #106:

Detta. Du skriver ju själv att det knappast förekommer.

Barbossa
Medlem
#118 Skrivet: 7 Apr 2013 18:43

varför skulle jag inte känna till det?

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 7 Apr 2013 18:44

Svar vet ej;Jag kan ju inte veta varför du inte känner till saker-

Barbossa
Medlem
#120 Skrivet: 7 Apr 2013 18:45

Jag skrev att jag inte kände till att det var utbrett med uppgjorda remier. Och hur kom du fram till din slutsats i inlägg 106 om du inte jämställer bekvämlighetsremier med uppgjorda remier?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.