Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
karpov_jr
Medlem
#61 Skrivet: 6 Apr 2013 13:29

Var det tillräckligt stort och av en sådan grad av barmhärtighet att det överskuggade faktumet att du inte var värd den remin och kanske per automatik är att betrakta som inte helt sportsligt. Tanken om remi måste väl ändå värderas lika vad gäller moralfrågan och sportmannaskap. Det påminner om att manipulera spel med barn för att få dem att vinna. Inte okej. Blott en förvirrad tanke från en förvirrad själ.

LNO1
Medlem
#62 Skrivet: 6 Apr 2013 14:15 - Redigerad av: LNO1

Citerar: karpov_jr, #61:
Tanken om remi måste väl ändå värderas lika vad gäller moralfrågan och sportmannaskap. Det påminner om att manipulera spel med barn för att få dem att vinna. Inte okej.

Jodå karpov_jr nog har du rätt i det alltid, det var därför jag lade in följande brasklapp först ...
Citerar: LNO1, #60:
Jag måste på tal om självkritik och bekännelser delge er följande historia

G_arvid
Medlem
#63 Skrivet: 6 Apr 2013 14:30

Ha, ha, ha -vad är detta egentligen - ett forum för AR (anonyma remitagare) eller någonting? Även jag har tagit en och annan snabbremi i mina dar...

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 6 Apr 2013 14:43

Citerar: G_arvid, #63:
ett forum för AR (anonyma remitagare)

Ja!

chessexplorer
Medlem
#65 Skrivet: 6 Apr 2013 14:49

Jag funderade lite på att bjuda remi i ett parti här på Schack Online men nu vågar jag inte.

G_arvid
Medlem
#66 Skrivet: 6 Apr 2013 14:57

Citerar: chessexplorer, #65:
Jag funderade lite på att bjuda remi i ett parti här på Schack Online men nu vågar jag inte.

Men nu ser du ju att du inte är ensam om att umgås med sådana tankar.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 6 Apr 2013 16:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #50:
Trots dina två frågetecken så kan det ju tänkas att den ena parten vill spela ett riktigt parti, och det tycker jag är helt OK från ett sportsligt perspektiv, medan den överenskomna remin inte riktigt kvalificerar som detta.

Om båda spelarna är överens om en remi så TAR de en remi oavsett regler-
Och oavsett vad du tycker...

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 6 Apr 2013 16:05

Mycket tacksam och lättad accepterade jag.

Kasta sten i glashus? Eller ?

LNO1
Medlem
#69 Skrivet: 6 Apr 2013 19:20 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #68:
Mycket tacksam och lättad accepterade jag.

Kasta sten i glashus? Eller ?

Som vanligt ett halvt citat och utelämnade av viktiga delar. Vad hade du missat här Sture? Nåja jag ska göra det arbetet åt dig för jag litar inte på att du gör det rätt!

Jag måste på tal om självkritik och bekännelser delge er följande historia

Här säger jag klart och tydligt att det kanske inte vara riktigt rätt ur sportslig synpunkt som karpov_jr mycket riktigt påpekade.

Vi spelar upp öppningen och det dröjer inte länge förrän jag står på solklar förlust.

Var remin uppgjord på förhand? Sannerligen inte. Han bjöd remi av skäl som kanske är helt främmande för dig Sture. Hade vi båda något speciellt att tjäna på den? Inte min motståndare i alla fall och prispengar var det ju knappast tal om heller. Hur påverkade detta tävligen? Vi hamnade båda sist vilket vi hade gjort i alla fall. Han näst sist och jag sist...

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 6 Apr 2013 19:52

Citerar: LNO1, #69:
Vad remin uppgjord på förhand?

Har jag heller aldrig påpekat.

Jag menar att det kan finnas olika skäl för att vilja ha remi..Vissa tar det för att båda två ska hålla sej kvar i klassen,Vissa tar det på grund av andra skäl-..Din motståndare ,som du mötte, kanske ville få denna hans dåliga schackturnering ,avklarad så fort som möjligt....Vad vet vi ..

Och oavsett vilka skäl man tar remi på så är det lika sportsligt.

Men du vill påpeka att vissa remier är mera osportsliga än andra..Vilket jag inte köper.

Och en sak till : Jag bestämmer själv vad jag vill citera..Allt som skrivs är inte väsentligt och behöver således inte citeras.

Svedjeholmen
Medlem
#71 Skrivet: 6 Apr 2013 20:19

Två spelare möts och de tycker att remi är ok, så varför skulle de bry sig om vad andra tycker...

Hur svårt kan det vara???

karpov_jr
Medlem
#72 Skrivet: 6 Apr 2013 20:35

När vi ändå dryftar remi och dess vara eller icke vara finns det ju andra viktiga frågor att diskutera... får man ge upp trots att det finns en mikroskopisk chans att vinna eller få remi?

Jag säger så här: spelarna bestämmer själva om sitt öde. Det är deras parti. Deras värld och ingen annans. Diskussionen är lustig och ett intressant kvällslektyräventyr men totalt utan substans och verklighetsanknytning. Nu lutar jag mig tillbaka och njuter av min whisky och mina grillade guldfiskar.

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 6 Apr 2013 20:43

Citerar: karpov_jr, #72:
får man ge upp trots att det finns en mikroskopisk chans att vinna eller få remi?

Svar :ja det får man

gubbengrå
Medlem
#74 Skrivet: 6 Apr 2013 20:54

Citerar: Svedjeholmen, #71:

Två spelare möts och de tycker att remi är ok, så varför skulle de bry sig om vad andra tycker...

Hur svårt kan det vara???

Inte särskilt svårt.
Men om man spelar i en turnering och tror att ens remiser inte påverkar de andra deltagarnas inbördes placeringar då måste man vara mer än lovligt självupptagen. så frågan om hur pass ärligt dessa remiser kommer till är ofrånkomligt relevant

gubbengrå
Medlem
#75 Skrivet: 6 Apr 2013 21:07

Citerar: karpov_jr, #72:
Diskussionen är lustig och ett intressant kvällslektyräventyr men totalt utan substans och verklighetsanknytning.

Nja, inte helt utan verklighetsanknytning

i årets SM i Örebro spelar SM-gruppen efter nya remisregler: Inga remisanbud de 40 första dragen. Vi får se hur det faller ut.

I senaste kandidatturneringen i London gällde: inga remisanbud de 30 första dragen. Det lär ha fallit mycket bra ut i publikens smak.

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 6 Apr 2013 21:18

Citerar: gubbengrå, #74:
så frågan om hur pass ärligt dessa remiser kommer till är ofrånkomligt relevant

Knappast.

Det enda som är relevant är vilket beslut de 2 spelarna kommer fram till.

Se Svedjeholmens inlägg.71,,

LNO1
Medlem
#77 Skrivet: 6 Apr 2013 21:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: chessexplorer, #65:

Jag funderar på att öppna en mottagning där man kan komma tillrätta med sitt remimissbruk. Det är ett jättebra steg du tagit här chessexplorer. Nu skriver du att du funderade lite på detta, men jag måste varna dig här: om du börjar beträda den breda vägen så finns det snart ingen återvändo

karpov_jr
Medlem
#78 Skrivet: 6 Apr 2013 22:00

Dr Remi has spoken.
There can be only one.

LNO1
Medlem
#79 Skrivet: 6 Apr 2013 22:11

Citerar: karpov_jr, #78:
Dr Remi has spoken.
There can be only one.

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 6 Apr 2013 23:17

Citerar: karpov_jr, #78:
There can be only one.

Yes!

Fairlane
Medlem
#81 Skrivet: 7 Apr 2013 02:51

Säg att jag ligger tvåa i en turnering inför sista ronden. Ettan tar en snabbremi mot någon längre ner i fältet och vinner därmed turneringen. Ska jag klandra ettans motståndare eller inse att ettan gjort en bättre turnering än jag?

Vill jag vinna turneringen får jag se till att vinna fler partier.

gubbengrå
Medlem
#82 Skrivet: 7 Apr 2013 06:47 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Fairlane, #81:
Ska jag klandra ettans motståndare eller inse att ettan gjort en bättre turnering än jag?

Detta är en bra formulerad frågeställning.

Som jag ser det har du utrymme för båda reaktionerna. Du kan, fullt berättigat, klandra den som lättvindigt släppte till en avgörande halva och hävda att den sportsliga rättvisan därmed sattes ur spel.

Men du kan också begränsa blicken till dina egna partier och konstatera att du måste lära dig att vinna oftare.

karpov_jr
Medlem
#83 Skrivet: 7 Apr 2013 12:12

Citerar: Fairlane, #81:
Vill jag vinna turneringen får jag se till att vinna fler partier.

Måste säga att detta uttalande är klockrent. För att knyta ihop säcken så att säga; det hävdas att man inte kan klaga på en motståndare som fortsätter spela trots hopplöst läge och/eller materialunderläge, då ligger det nära till hands att hävda att man inte har någonting som helst med att göra hur remierna uppkommer och vilka dess syften är.

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 7 Apr 2013 12:17

Citerar: karpov_jr, #83:
då ligger det nära till hands att hävda att man inte har någonting som helst med att göra hur remierna uppkommer och vilka dess syften är.

Klockrent antagande!

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 7 Apr 2013 12:24

Citerar: gubbengrå, #82:
Som jag ser det har du utrymme för båda reaktionerna. Du kan, fullt berättigat, klandra den som lättvindigt släppte till en avgörande halva och hävda att den sportsliga rättvisan därmed sattes ur spel.

Men du kan också begränsa blicken till dina egna partier och konstatera att du måste lära dig att vinna oftare.

Kan man inte tänka som så att den som "lättvindigt släppte en halva " verkligen ville ha denna halva ?

Han kanske behövde halvan för att hålla sej kvar i klassen,eller för att han gick plus i rating,eller för att han hade klart minusstatistik mot den andra motståndaren,eller några andra skäl..

LNO1
Medlem
#86 Skrivet: 7 Apr 2013 12:24

Citerar: karpov_jr, #83:
För att knyta ihop säcken så att säga; det hävdas att man inte kan klaga på en motståndare som fortsätter spela trots hopplöst läge och/eller materialunderläge, då ligger det nära till hands att hävda att man inte har någonting som helst med att göra hur remierna uppkommer och vilka dess syften är.

Vad ni hela tiden glömmer är det faktum att en på förhand uppgjord remi strider mot reglerna. G_arvid påpekade också mycket riktigt att en remi efter 1 drag t.ex strider mot reglernas intention, så det vore bra om vi inte gör detta till en fråga om semantik

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 7 Apr 2013 13:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #86:
ad ni hela tiden glömmer är det faktum att en på förhand uppgjord remi strider mot reglerna. G_arvid påpekade också mycket riktigt att en remi efter 1 drag t.ex strider mot reglernas intention, så det vore bra om vi inte gör detta till en fråga om semantik

Men hur som haver: Vi kan nog sammanfatta det hela med att om två spelare VILL ha remi i partiet, så tar dom det OAVSETT vilka nya regler som tillkommer.

Sen om det blir remi efter 3 eller 40 drag anser jag spelar mindre roll.
Lite hyckleri kan man ju tycka att 40dragsregeln är ,då spelarna hur som helst tar remi så småningom.. Om de har bestämt det alltså..

karpov_jr
Medlem
#88 Skrivet: 7 Apr 2013 15:00

Fick en uppenbarelse alldeles nyligen. Kan vara att jag slumrade till och drömde så sött. Jag såg en springare och en nobel dam bredvid men en stentavla... det stod inristat "Du skall icke söka remi." Ska vi avskaffa remi överhuvudtaget? Lägger mig på sofflocket igen så får vi se om undertecknad (även kallad remiprofeten) får ytterligare tecken på vad som är i vardande...

gubbengrå
Medlem
#89 Skrivet: 7 Apr 2013 16:34 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #87:
Lite hyckleri kan man ju tycka att 40dragsregeln är ,då spelarna hur som helst tar remi så småningom.. Om de har bestämt det alltså..

Nåja, visst finns det ett mått av hyckleri i den situationen att man spelar upp 40 drag och sedan tar ut den remis som man från början var överens om.

Eller att man spelar upp en överenskommen sekvens av drag som slutar i en tvingande dragupprepning.

Men det är inte 40-drags regeln i sig som är hyckleriet, utan det är överenskommelsen innan partiet om att ta remis, som är hyckleri.

Sådana överenskommelser har funnits innan 40-dragsregeln, så denna är i sig oskyldig till hycklandet. Det är de två arrangerande remistagarna, och endast de, som är hycklarna i sammanhanget.

Den aktuella regeländringen kommer att innebära att det blir mer besvärligt att genomföra en arrangerad remis. Detta är inte alls samma sak som att regeln i sig är hyckleri.

Jag finner det helt rimligt att två sådana hycklare skall få det mera besvärligt att genomföra sitt hyckleri.

Men vad det hela kommer leda till, om remisprocenten verkligen kommer att sjunka i SM-gruppen, vilket är en annan fråga som har debatterats här, det vill jag inte uttala mig om. "Det är svårt att spå, speciellt om framtiden" var det någon som sa.

Men jag tycker också att en sådan diskussion är lite överflödig. Jag menar att den behövliga statistiken måste väl finnas tillgänglig efter SM, så alla intresserade har då möjlighet att utläsa hur det gick.

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 7 Apr 2013 16:46

Vad finns det för hyckleri i att två spelare vill ha remi mot varandra ?

Det är helt upp till spelarna själva om de vill ha det..och inga regler i världen kan ändra på detta enkla faktum.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.