Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#511 Skrivet: 26 Apr 2013 15:04

Citerar: sture_lindberg, #510:

Och om du förlorar får du inget alls..Tror du glömde att även skriva detta

Nej då Sture inte glömde jag det. Om jag förlorar partiet och därmed de futtiga 500 spännen i detta exempel, så står det väl helt klart även för dig eftersom jag använt ordet futtiga, att jag anser inte insatsen alltför hög. Och även om jag förlorar så blir jag en erfarenhet rikare och vinner kanske nästa slutspel. Nu blir jag poetisk och citerar Heidenstam: "Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge".

Citerar: sture_lindberg, #509:
Har man (jag ) spelat schack i över 55 år så tror jag mej veta hur schackspelare resonerar.
Uppenbarligen så har du missat hur åtminstone två stycken resonerar trots dina 55 år i schacket.

PS Det är en underlig värld vi lever i, jag blir poetisk i en debatt med Sture.

sture_lindberg
Medlem
#512 Skrivet: 26 Apr 2013 15:14

Jag kanske inte blir så värst poetisk av detta..men jag känner till ett bra ordspråk .
" Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"..

Citerar: LNO1, #511:
Uppenbarligen så har du missat hur åtminstone två stycken resonerar trots dina 55 år i schacket.

Jo jag är den första att erkänna detta.
Men så har jag också aldrig träffat er på någon schacktävling.

Fairlane
Medlem
#513 Skrivet: 26 Apr 2013 15:15

Citerar: sture_lindberg, #486:
Jag känner bara till ETT enda fall där det dömts 0-0 i ett uppgjort parti.men däremot känner jag till ca 50 fall där ingen åtgärd gjort alls,

Dessa siffror talar för sej själv,

50 fall som kommit till turnersledningens eller domarens kännedom? Annars är jämförelsen såklart irrelevant. Det är som att påstå att straffet för fortkörning är noll, eftersom de flesta som kör för fort klarar sig.

LNO1
Medlem
#514 Skrivet: 26 Apr 2013 15:18

Citerar: sture_lindberg, #512:
Men så har jag också aldrig träffat er på någon schacktävling

Och hur vet du detta Sture?

sture_lindberg
Medlem
#515 Skrivet: 26 Apr 2013 15:20

Varför hela tiden jämföra schack med mord,fortkörning osv ?
Snacka om debatteknik
I ca 20 procent av dessa fall..alltså ca 10 gånger så har domarna vetat om detta.

LNO1
Medlem
#516 Skrivet: 26 Apr 2013 15:20

Citerar: sture_lindberg, #512:
Men så har jag också aldrig träffat er på någon schacktävling.

Jag har i alla fall ett klart minne av en vinst mot dig och du var vit.

sture_lindberg
Medlem
#517 Skrivet: 26 Apr 2013 15:21

Citerar: LNO1, #514:
Och hur vet du detta Sture?

Där har du så klart rätt..men vi har väl aldrig pratat om när man ska ta remier eller ej i alla fall ?
Du och jag alltså

LNO1
Medlem
#518 Skrivet: 26 Apr 2013 15:22

Citerar: sture_lindberg, #515:
I ca 20 procent av dessa fall..alltså ca 10 gånger så har domarna vetat om detta

Anklagelserna har nu utvidgats till att gälla domare som inte vidtar åtgärder, detta blir bara muntrare och muntrare

sture_lindberg
Medlem
#519 Skrivet: 26 Apr 2013 15:23

Jag har skrivit förut att jag INTE anklagar någon.Hänger du inte med i debatten ?

Utan jag bara konstaterar fakta,,

sture_lindberg
Medlem
#520 Skrivet: 26 Apr 2013 15:25

Citerar: LNO1, #516:
Jag har i alla fall ett klart minne av en vinst mot dig och du var vit.

Lätt att komma med sådana påståenden när du är helt anonym..

LNO1
Medlem
#521 Skrivet: 26 Apr 2013 15:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #517:
Där har du så klart rätt..men vi har väl aldrig pratat om när man ska ta remier eller ej i alla fall ?
Du och jag alltså

Nej det har vi inte. Vilket får mig att i mitt huvud måla upp följande mardömsscenario: Antag att Sture och jag möts igen över brädet. Sture spelar snabbt och säkert upp en vinstställning (bara den tanken får nackhåren att resa på sig) men det krävs en god teknik för att vinna. Inte nog med det: Vid remi så vinner Sture ensam rankingpriset , medan jag får ett delat rankingpris vid remi. Jag vet ju naturligtvis vad du tycker att jag ska göra Sture, men hur tycker ni andra att jag ska förhålla mig? Låt fantasin flöda.

LNO1
Medlem
#522 Skrivet: 26 Apr 2013 15:31

Citerar: sture_lindberg, #520:
Lätt att komma med sådana påståenden när du är helt anonym

Helt sant, men eftersom du kommer med påståenden som du inte kan styrka, så kan väl jag också få göra det?

LNO1
Medlem
#523 Skrivet: 26 Apr 2013 15:33

Citerar: sture_lindberg, #519:
ag har skrivit förut att jag INTE anklagar någon.Hänger du inte med i debatten ?

Utan jag bara konstaterar fakta

Att säga att någon gör upp partier i förhand är per definition en anklagelse, likaså att påstå att domare blundar för regelöverträdelser är också en anklagelse. Att påstå något annat är helt barockt.

jimpan
Moderator
#524 Skrivet: 26 Apr 2013 15:36 - Redigerad av: jimpan

Har fått synpunkter från medlemmar angående denna tråd. Varför följs inte trådämnet? Pajkastning o anklagelser hit o dit...Håller med nu får det vara nog - jag stänger denna tråd.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.