Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#421 Skrivet: 18 Apr 2013 02:21

Citerar: LNO1, #450:
, men det är just det debatten egentligen handlar om, är remiregeln som den ser ut idag optimal för schacket som det ser ut idag? Jag hävdar bestämt att så inte är fallet

Vi tar helt enkelt bort remin så slipper vi både snabbremier och uppgjorda partier !
Det beslutar vi härmed.

gubbengrå
Medlem
#422 Skrivet: 18 Apr 2013 05:43

Citerar: sture_lindberg, #419:
#419 Skrivet: 17 Apr 2013 22:17 - Redigerad av: sture_lindberg Citera

Bara ett förtydligande,Jag gillar inte uppgjorda partier.men jag inser att de förekommer.

Du har skrivit så förut. Men tydligt är det inte.
Hur går detta samman med dina upprepade påståenden att ett en uppgjord remis är en angelägenhet för parterna själv?

Citerar: sture_lindberg, #228:

I min värld är det också det naturligtvis......

Men låt spelarna själva sköta det "moraliska" i detta..Där har vare sej du eller jag inget att hämta.

Hur kan en regelvidrig överenskommelse mellan två spelare vara deras ensak, om den går ut över tredje part?

LNO1
Medlem
#423 Skrivet: 18 Apr 2013 05:46 - Redigerad av: LNO1

Sture, du ville att jag inte skulle tala med dig mer i denna tråden vilket jag respekterade, men då får väl du också visa respekt för mina åsikter och läsa vad jag skriver utan att kommentera det? Du vet ju sedan tidigare att detta är min åsikt. Och jag har aldrig varit emot remin som sådan det står klart för var och en som kan läsa innantill, det enda jag har varit emot är ett missbruk av remianbudet. Jag förstår inte varför det stör dig så djupt. Förklara varför det stör dig om du har ett speciellt behov av det, men gör det helst i allmänna ordalag och adressera det inte till mig.

LNO1
Medlem
#424 Skrivet: 18 Apr 2013 06:21

Men alla korta partier är inte uppgjorda på förhand och kan vara mycket spännande ändå

chessexplorer
Medlem
#425 Skrivet: 18 Apr 2013 10:28

Citerar: LNO1, #424:
Men alla korta partier är inte uppgjorda på förhand och kan vara mycket spännande ändå

Det finns nog de som skulle tro att även det partiet var uppgjort på förhand om partiet spelades i SM-gruppen. Vissa människor är väldigt misstänksamma av sig.

gubbengrå
Medlem
#426 Skrivet: 18 Apr 2013 12:30 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #421:
Vi tar helt enkelt bort remin så slipper vi både snabbremier och uppgjorda partier !
Det beslutar vi härmed.

Nej, det låter sig inte göras. K mot K är remis oavsett beslut. Det känner du väl till Sture? Det finns en hel del andra slutspel som också är remis. Det vi kan göra, däremot är att ta bort en hel del av remistänkandet i vår huvuden. Att spela på, finna de bästa dragen och strunta i konsekvenserna. Jag fötrmodar att det var detta som karpov j_r var inne på i inläg 201

Citerar: karpov_jr, #201:
Tänkte skriva en hel harrang här men ångrar mig och säger bara att jag icke längre har något att tillföra i detta ämne. Jag har raderat ut begreppet remi i min hjärna. Här och nu kommer jag enbart att sikta på vinst eller förlust. Jag är schackets barmhärtiga samarit.

Det är en tanke som inte alls är så dum. För min egen del vill jag gå en aning längre och även ta bort lite grand av begreppen vinst och förlust, åtminstonme bortse från den ängslan för resultatet som skulle kunna hämma mitt spel.

Alltså spela på, stå för dina bedömningar och testa dem.Hur det sen går blir en senare fråga.

sture_lindberg
Medlem
#427 Skrivet: 18 Apr 2013 12:39

Citerar: gubbengrå, #422:
Hur kan en regelvidrig överenskommelse mellan två spelare vara deras ensak, om den går ut över tredje part?

Därför att så länge remier är tillåtna i schacket så kommer remier att tas.
Jag tycker alltså det är ett hyckleri utan dess like att de nu måste spela 40 drag innan de får ta sin remi.
Så då menar jag att det knappast är någon skillnad.

Sen att tredje part drabbas ;Så klart dom kan göra det,men det blir väl ingen skillnad på detta om remin tas vid 40 drag ??

sture_lindberg
Medlem
#428 Skrivet: 18 Apr 2013 12:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #423:
det enda jag har varit emot är ett missbruk av remianbudet. Jag förstår inte varför det stör dig så djupt. Förklara varför det stör dig om du har ett speciellt behov av det, men gör det helst i allmänna ordalag och adressera det inte till mig.

Det stör mej inte alls att du är emot missbruket av remier.

Men vad det är jag försöker att säga, är att det inte går att komma åt.
Och några i denna tråd tror sej veta att 40-dragsregeln skulle få stopp på detta.

Det är DET jag vänder mej emot,då jag är ganska så säker på att den inte kommer att förändra något-

Hoppas nu att detta svar är till belåtenhet

LNO1
Medlem
#429 Skrivet: 18 Apr 2013 17:05

Citerar: sture_lindberg, #428:
Men vad det är jag försöker att säga, är att det inte går att komma åt.
Och några i denna tråd tror sej veta att 40-dragsregeln skulle få stopp på detta.

Det är DET jag vänder mej emot,då jag är ganska så säker på att den inte kommer att förändra något-

Hoppas nu att detta svar är till belåtenhet

Svaret var till fullständig belåtenhet Sture, för jag antar att jag får adressera dig direkt igen? Jag tror mig förstå att din skepsis mot regeln bygger på en misstro mot den mänskliga naturen och den förhärskande pragmatismen (som då och då får sitt obehagligare uttryck i opportunism) i vårt samhälle. Kanske har du rätt Sture, att ingen regel hjälper mot detta. Kanske gör inte hastighetsbegränsnigarna på våra vägar ingen nytta heller. Folk kör ju för fort ändå. Detta är ett påstående som kan styrkas vilket du nu olyckligtvis inte kan göra med ditt påstående att det förekommer uppgjorda partier. Nu vill jag i detta sammanhang poängtera mycket noga att jag har full förståelse för detta ditt ställningstagande då du i vilket fall i denna fråga sitter i en omöjlig sits. Alltså kan jag inte kritisera dig för detta. Men för att återgå till liknelsen med hastighetsbegränsnigarna på våra vägar och 40-dragsregeln: Hastighetsbegränsnigarna håller i alla fall nere farten på våra vägar och skulle man bli påkommen att bryta mot dem så får det sina konsekvenser. Jag tror att 40-dragsregeln kan fungera på ett liknande sätt, den kanske inte hindrar spelare från att komma överens om remi i förhand, den kanske heller inte kommer att ge många fler kamppartier, men den ger en signal till spelarna om vad som förväntas av dem och i det långa loppet kanske det då skapas en attitydförändring. Att det har funnits ett problem med för tidigt tagna remier råder det knappast någon tvekan om, då frågan i annat fall inte kommit upp på tävlingsarrangörers dagordning. Som jag ser det är detta ett sätt att försöka komma tillrätta och minska följderna av ett problem.

sture_lindberg
Medlem
#430 Skrivet: 18 Apr 2013 18:17

Jag får vara nöjd med att mitt svar var till belåtenhet'..

Jag KAN däremot styrka att det förekommit uppgjorda partier,så där har du lite fel.
Men som jag skrivit förut så lämnar jag inte ut något här på SO..Det bör väl de flesta ha förståelse för ? Och i och med att jag har denna kunskap så vet jag vad jag skriver om..
Men i det andra du skriver har du rätt i mycket.

gubbengrå
Medlem
#431 Skrivet: 18 Apr 2013 19:14 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #420:
Nåja, ungdomarna har inga som helst problem med detta eftersom de helt enkelt spelar ut ställningarna till dess de är döda (alltså ställningarna). Men jag undrar när vad jag kallar "remisjukan" bryter ut och varför

En berättigad fråga! Men innan vi börjar fundera över hur remissjukan bryter ut, skall vi kanske förklara lite bättre vad vi menar med begreppet?

Föreligger remissjuka när man inte oförbehållsamt vågar längre?

Inte vågar inleda offerkombinationen?, inte vågar ta risker överhuvudtaget? inte vågar riskera sitt rankingtal, sin klasstillhörighet? Inte vågar lita på sin bedömning?

sture_lindberg
Medlem
#432 Skrivet: 18 Apr 2013 19:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #431:
Föreligger remissjuka när man inte oförbehållsamt vågar längre?

Inte vågar inleda offerkombinationen?, inte vågar ta risker överhuvudtaget? inte vågar riskera sitt rankingtal, sin klasstillhörighet? Inte vågar lita på sin bedömning?

Den kan ju komma då man behöver en remi.

Till exempel när man behöver en halva för att hålla sej kvar i sin klass.
När man behöver en halva då det ger prispengar eller ratingpris
När man känner sej ur form
.När man kanske kan åka ett tidigare tåg hem i stället för att kanske få vänta 2-3 timmar på nästa tåg.
När man får ett remianbud av en klart högre rankad spelare och då ökar i rating kraftigt .
Om remin gör så att ens lag vinner en match..osv,osv.
Som du märker finns det otaliga skäl för att spelare hellre tar remi än chansar på vinst

Det behöver alltså inte handla om att "våga".... Utan mera om en möjlighet.

Fairlane
Medlem
#433 Skrivet: 19 Apr 2013 00:48

Den dagen man tänker titta på SM-gruppen och kommer dit en timme efter spelstart och ser att alla partiet redan är klara i form av snabba remier blir man nog rätt besviken. Spelar de istället 40 drag kanske 2 partier avgjorts tidigare, endera spelaren har ett övertag i 2 partier och det sista sluts remi efter drag 40. Det måste väl vara mer lockande som åskådare, Sture?

Även om samtliga partier slutar remi är det väl intressantare?

Såvida inte alla partier är uppgjorda på förhand såklart.

sture_lindberg
Medlem
#434 Skrivet: 19 Apr 2013 00:54

Ser inget intressantare med remier som tar 40 drag istället för 5 drag om de är uppgjorda innan..

Fairlane
Medlem
#435 Skrivet: 19 Apr 2013 01:46

Och om de inte är uppgjorda på förhand?

Det var väl inte så vanligt med uppgjorda partier?

Om ett parti är uppgjort så vet de flesta inte om det.

Jag har inga aktuella siffror på vad SM-gruppen kostar, men förut var det cirka 100 kr per övrig startande för arrangören och lika mycket från SvSF. Då tycker åtminstone jag att man kan begära lite valuta för pengarna.

gubbengrå
Medlem
#436 Skrivet: 19 Apr 2013 04:07 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #432:

Det behöver alltså inte handla om att "våga".... Utan mera om en möjlighet.

Ditt svar angående remissjukan innehöll 6 poster, av vilka en handlade om lagschack, vilket är en alldeles speciell form av schack med sin alldeles speciella logik. Där kan matchsituationen kräva av den enskilde spelaren att denna, om möjligt, forcerar fram en remis i strid med partiställningens möjligheter. Detta specialfall av remis tar jag alltså inte upp i en allmän diskussion av remissjuka,

Återstår alltså 5 poster, vilka jag kommenterar som följer:

1) Den som tar förtidig remis för att hålla sig kvar i sin klass, kan sägas inte våga sätta sin klasstillhörighet på spel
2) Den som tar förtidig remis för att säkra prispengar, kan säga inte våga sätta prispengarna på spel
3) Den som tar förtidig remis för att vederbörande är ur form, kan säga vara allt för bekväm för att spela.
4) Den som tar förtidig remis för att hinna med ett tidigare tåg är allt för bekväm för att spela.
5) Den som tar förtidig remis, för att säkra en rankinghöjning, kan sägas inte våga sätta rankinghöjningen på spel.

Summa summarum: Ditt svar suggererar alltså fram en en bild av remissjukan som bestående av 3 delar ängslighet och 2 delar bekvämlighet, Hmm! Kanske det. Det är en inte helt oäven bild.

sture_lindberg
Medlem
#437 Skrivet: 19 Apr 2013 14:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag anser mitt svar mera visar på då remier kan vara klart godkända.

Att kalla en taktisk remi för "remisjuka" är häpnadsväckande.
Varför jag även inräknade remin i lagmatchen, som då man bör ta remi, borde också så klart finnas med i de uppräknade fallen,för där borde det vara helt självklart att man tar remi..men den räknar du inte med ens

Och du använder dej av ordet "vågar" i punkterna 1 ,2 och 5.
Det handlar inte om att "våga", utan det handlar om att tänka taktiskt ,så man håller sej kvar i sin klass,vill säkra prispengar, eller ökar i rating.

Ta bort ordet "våga" och använd dej av orden "taktiskt tänkande" i stället.

Summa summarum : Det finns alltså inget som heter remisjuka utan det finns taktiska eller otaktiska schackspelare bara.

LNO1
Medlem
#438 Skrivet: 20 Apr 2013 11:12

Citerar: gubbengrå, #436:
Ditt svar suggererar alltså fram en en bild av remissjukan som bestående av 3 delar ängslighet och 2 delar bekvämlighet, Hmm! Kanske det. Det är en inte helt oäven bild.

Jag skrattade gott när jag jag såg denna sammanfattning. Ja om man tar remi grundat på dessa kriterier då har man verkligen drabbats av remisjukan. Till alla som vill ha ett remislut i ett parti har jag en uppmaning: spela er till remin.
Citerar: sture_lindberg, #437:
Varför jag även inräknade remin i lagmatchen, som då man bör ta remi, borde också så klart finnas med i de uppräknade fallen,för där borde det vara helt självklart att man tar remi

Det är absolut inget fel i detta Sture. Behövs en remi så ska man spela på remi oavsett om det gäller en turnering , ett KM eller lagspel. Men glöm inte att debatten handlar om remianbudet där jag förfäktar tesen att det ska ges när ställningen är remi, inte när den är oklar. Det är därför man infört 40-dragsregeln. (låt oss kalla den detta i fortsättningen även om den i kandidatturneringen endast var till drag 30) I vilken annan sport som helst som i alla fall jag kan komma på, vore en överenskommelse mellan parterna om oavgjort mitt under en pågående tävling verklighetsfrämmande. När man ställer upp i en tävling av vilket slag den än vara må så tycker jag att man ska vara beredd att fullfölja den också. Vilket i min värld i alla fall betyder att man underkastar sig tävlingens intentioner. Inte lägger av mitt i tävlingen genom en överenskommelse.Jag kan ju tänkas ändra min hållning vad gäller detta men då kommer det att behövs mycket starka och genomtänkta logiska sakargument.

chessexplorer
Medlem
#439 Skrivet: 20 Apr 2013 11:57

I höjdhopp hoppar man inte så högt man kan utan man nöjer sig med den höjd ribban ligger på. I schack nöjer man sig remi om det räcker för att uppfylla den målsättning med partiet man har.

LNO1
Medlem
#440 Skrivet: 20 Apr 2013 12:14 - Redigerad av: LNO1

Citerar: chessexplorer, #439:
I höjdhopp hoppar man inte så högt man kan utan man nöjer sig med den höjd ribban ligger på. I schack nöjer man sig remi om det räcker för att uppfylla den målsättning med partiet man har.

Ja men det förekommer knappast några överenskommelser mellan de tävlande om vid vilken höjd man ska sluta hoppa. Man fortsätter helt enkelt till dess alla utom en rivit ut sig, eller hur?

sture_lindberg
Medlem
#441 Skrivet: 20 Apr 2013 12:44

Citerar: chessexplorer, #439:

Detta var en mycket enkel men mycket bra sammanfattning.

Varför skulle man behöva försvara sej för att man är TAKTISK ??

Och då bli kallad feg ?? (fegremi )...(remisjukan )...

Löjligt ju,,

uct2
Medlem
#442 Skrivet: 20 Apr 2013 12:46

Skulle någon regelklok kunna förklara en sak för mig?

Låt säga att man inte får bjuda remi före drag 30. Låt oss också säga att vit i typ drag 17 hittar en chansrik offerkombination. När slagväxlingarna ebbar ut visar det sig dock att det enda vit har är att ta ut evigschackar. Då måste väl vit ha rätt att göra det, även om partiet bara kommit till typ drag 24? Eller vad har jag annars missat?

sture_lindberg
Medlem
#443 Skrivet: 20 Apr 2013 12:50

Klart han får och kan ta ut "eviga schackar".

Och händer det före drag 30 (i detta fall) så är det till att stanna klockan och tillkalla domaren.så blir remin ett faktum.

chessexplorer
Medlem
#444 Skrivet: 20 Apr 2013 14:44

Jag tror bara att det är förbjudet att bjuda remi, och att acceptera. En fyradragsremi genom att ena springaren hoppar mellan g1 och f3, och den andra mellan g8 och f6 är nog helt OK, så länge det inte verkar som om det var uppgjort i förväg

sture_lindberg
Medlem
#445 Skrivet: 20 Apr 2013 14:47

Citerar: chessexplorer, #444:
så länge det inte verkar som om det var uppgjort i förväg

LNO1
Medlem
#446 Skrivet: 20 Apr 2013 14:47

Citerar: chessexplorer, #444:
En fyradragsremi genom att ena springaren hoppar mellan g1 och f3, och den andra mellan g8 och f6 är nog helt OK, så länge det inte verkar som om det var uppgjort i förväg

Vilket nog i detta specifika fall skulle verka vara uppgjort i förväg. Vilket så vitt jag vet är strängeligen förbjudet.

LNO1
Medlem
#447 Skrivet: 20 Apr 2013 14:49

Citerar: sture_lindberg, #441:
Och då bli kallad feg ?? (fegremi )...(remisjukan )...

Löjligt ju,,

Nu tycker jag inte att du ska detta personligt Sture. Vi håller ju på med en sport och då får man nog tåla sådana epitet understundom. Rått men hjärtligt

sture_lindberg
Medlem
#448 Skrivet: 20 Apr 2013 14:49

Citerar: LNO1, #446:
Vilket så vitt jag vet är strängeligen förbjudet.

Tror nog att både Chessexplorer och jag redan fattat det---

chessexplorer
Medlem
#449 Skrivet: 20 Apr 2013 14:50

Citerar: LNO1, #440:
Man fortsätter helt enkelt till dess alla utom en rivit ut sig, eller hur?

I höjdkvalet är det inte helt ovanligt att höjdhopparna kommer överens att sluta hoppa när man börjar närma sig gränsen för hur många skall få ta sig till final. Då kan det till exempel vara 15 som kommer till final, fast arrangörerna hade tänkt sig att 12 skulle dit.

sture_lindberg
Medlem
#450 Skrivet: 20 Apr 2013 14:50

Citerar: LNO1, #447:
Rått men hjärtligt

I min anda då ?

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.