Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#361 Skrivet: 16 Apr 2013 05:58 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #390:
ar de kommit överens om remin innan så tror jag de flesta står för detta.

Det är bara oärliga typer som på förhand gör upp om resultatet. Hur det går när sådana fula fiskar ingår mera komplicerade överenskommelser sinsemellan, som det nu blir, när de måste spela 40 drag, det kan man aldrig veta-

WannabeCM
Medlem
#362 Skrivet: 16 Apr 2013 08:00 - Redigerad av: WannabeCM

Citerar: sture_lindberg, #360:
På den nivån (de spelar på ) så kan ju vissa varianter i öppningen bli upp till 20 drag..Sen kan det väl inte vara så svårt att spela lite lugnt i ytterligare 20 drag..
Så jag är ganska säker på att dom kommer att lyckas rätt bra med sina remier.

Det är ganska vanligt att det uppstår någon form av fördel redan efter 20 drag, till och med ända upp i världseliten händer det. Att sedan påstå att det är enkelt att hålla jämna steg i ytterligare 20 drag genom att "spela lite lugnt" är enligt mig tokigt.

Det här är bara en uppskattning, men jag skulle tro att ett snittparti är strax över 40 drag, oavsett resultat. Så att kasta iväg lite lugna drag ett helt parti är inte något enkel uppgift.

Och på den nivån så är det mig veterligen oerhört sällsynt med uppgjorda partier. Se t ex slutronden av SM 2011. Där hade Johnny i princip kunnat säkra segern genom att acceptera remin mot Pontus, vilket han inte gjorde.

Om jag skulle spela i SM-gruppen skulle jag faktiskt bli aningen förnärmad över att du insinuerar att det kommer spelas en del uppgjorda partier där.

G_arvid
Medlem
#363 Skrivet: 16 Apr 2013 08:07

Uppgjorda partier hör man ju talas om lite då och då, även i stormästarsammanhang. Jag kan dock inte föreställa mig att detta skulle vara huvudanledningen till fyrtiodragsregeln. För mig är denna regel ett sätt att få bort de korta remierna och uppmana till kamp.

Hansenx5
Medlem
#364 Skrivet: 16 Apr 2013 10:11 - Redigerad av: Hansenx5

Citerar: G_arvid, #363:
För mig är denna regel ett sätt att få bort de korta remierna och uppmana till kamp.

Precis! Og så får de jo også penge for at spille (SM-gruppen), ikke for tage remi efter 5-6 træk. Men da skakspillere jo også er mennesker (uanset skakniveau), er der jo altid nogen, som bliver fristet til de korte remier, hvis de kan se en fordel ved det. Så denne regel er vel en måde at gøre det mere besværligt på. Men afskaffe "aftalt" spil det kan den vel ikke.

sture_lindberg
Medlem
#365 Skrivet: 16 Apr 2013 11:41

Citerar: WannabeCM, #362:
Det är ganska vanligt att det uppstår någon form av fördel redan efter 20 drag, till och med ända upp i världseliten händer det. Att sedan påstå att det är enkelt att hålla jämna steg i ytterligare 20 drag genom att "spela lite lugnt" är enligt mig tokigt.

I ett uppgjort parti är det ingen konst alls. Sen kan dom ta sin remi även om den andra ståt något bättre så klart..
Det är väl dom själva som har bestämmanderätten efter 40 drag är gjorda.

Citerar: gubbengrå, #361:
et är bara oärliga typer som på förhand gör upp om resultatet. Hur det går när sådana fula fiskar

Vad vet du om de är oärliga eller om de är fula fiskar ?
Dom kanske bara vill ha sej en remi av någon anledning..

sture_lindberg
Medlem
#366 Skrivet: 16 Apr 2013 11:44

Om jag skulle spela i SM-gruppen skulle jag faktiskt bli aningen förnärmad över att du insinuerar att det kommer spelas en del uppgjorda partier där.

Det har jag inte gjort,

Jag har skrivet att om spelarna vill ha remi så tar dom det OAVSETT 40-dragsregeln.

Lite skillnad va ???

gubbengrå
Medlem
#367 Skrivet: 16 Apr 2013 12:19

Citerar: sture_lindberg, #365:

Nåväl, jag vet inte vilka de är, eller ens om de finns. Men det de enligt dina egna uppgifter sysslar med är att på förhand komma överens om resultatet. Detta är fusk enligt regelboken. Detta må vi alla vara överens om. Sedan är det mina personliga värderingar att fusk är oärligt och fult. Skulle tro att jag inte är ensam om de värderingarna.

LNO1
Medlem
#368 Skrivet: 16 Apr 2013 16:06 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #365:

I ett uppgjort parti är det ingen konst alls. Sen kan dom ta sin remi även om den andra ståt något bättre så klart..
Det är väl dom själva som har bestämmanderätten efter 40 drag är gjorda.

Citerar: gubbengrå, #361:
et är bara oärliga typer som på förhand gör upp om resultatet. Hur det går när sådana fula fiskar

I detta ditt inlägg nr 365 visar du återigen prov på din förmåga att säga emot dig själv. Du har flera gånger i denna tråd bedyrat att du inte är för uppgjorda partier. Likväl så svarar du på Gubbengrås inlägg att han kan väl inte veta om de som gjort upp resultatet i förväg är oärliga. Det de gör strider mot regelboken i alla fall och det är väl en bra start. Men som G_arvid flera gånger förklarat för dig Sture, och även för oss andra, är att regeln troligen är avsedd att uppmuntra till hårdare kamp i SM-gruppen. Det tycks du ha en djupt riktad misstro emot, och det må stå dig fritt. Några sakargument för detta har dock inte framkommit från din sida utan bara ett löst antagande, i motsats till de som argumenterat för att regeln kan ha en positiv effekt Jag för min personliga del både hoppas och tror att regeln snart kommer att bli standard i någon form.

Så för att avrunda detta inlägg:
Regeln kan eventuellt försvåra för spelare att göra upp partier i förväg även om det inte är dess huvudsyfte. (Även om den inte hindrar detta så är det väl bra om den försvårar detta, det kan väl till och med du Sture hålla med om?)

Regeln är till för att uppmuntra kamp vilket de flesta som tittar på schack bör vara mycket positiva till.

Vi vet ju inte hur mycket positivt inflytande 30-dragsregeln hade i den sista kandidatturneringen, men en sak är säker: jag har då inte följt en så spännande toppturnering förut. OK spelarna var mycket trötta på slutet men det tycker jag är helt i sin ordning om man tampats med de allra bästa i flera veckor. Man är väldigt trött efter ett maratonlopp också.

WannabeCM
Medlem
#369 Skrivet: 16 Apr 2013 16:14

Citerar: sture_lindberg, #366:
Det har jag inte gjort,

Jag har skrivet att om spelarna vill ha remi så tar dom det OAVSETT 40-dragsregeln.

Lite skillnad va ???

Och ditt tidigare inlägg:
"Har de kommit överens om remin innan så tror jag de flesta står för detta.

På den nivån (de spelar på ) så kan ju vissa varianter i öppningen bli upp till 20 drag..Sen kan det väl inte vara så svårt att spela lite lugnt i ytterligare 20 drag..
Så jag är ganska säker på att dom kommer att lyckas rätt bra med sina remier.
"

Det är svårt att tolka det på något annat sätt än att du insinuerar att uppgjorda remier förekommer där. Ser du inte det själv? Du skriver om förbestämda remier och direkt efter skriver du om "På den nivån.." - vem eller vilka syftar den nivån på om inte SM-gruppen?

Och nej, det är inte enkelt att helt undvika att göra ett misstag på de första 40-dragen, hur lugnt man än må spela.

LNO1
Medlem
#370 Skrivet: 16 Apr 2013 16:30

Citerar: WannabeCM, #369:
Och nej, det är inte enkelt att helt undvika att göra ett misstag på de första 40-dragen, hur lugnt man än må spela.

De tycks alla vara ense om, utom Sture då förstås.

Kaarina1985
Medlem
#371 Skrivet: 16 Apr 2013 16:37

Sture är Sture har jag noterat!Har man rätt,så har man ändå fel!

Fairlane
Medlem
#372 Skrivet: 16 Apr 2013 18:25

Om man tror att det är lätt att dra några lugna drag till drag 40 för att få remi, så underskattar man nog motståndarens spelstyrka. Enda gången det fungerar är om motståndaren är lika ointresserad av att spela, men det vet man ju inte på förhand om man inte gjort upp om resultatet. Det är en stor skillnad mot att dra 5-6 drag teori och bjuda remi. Får man nobben då så har man en ok ställning. Får man nobben efter att ha slöspelat 40 drag får man nog riktigt jobbigt att hålla remin.

WannabeCM
Medlem
#373 Skrivet: 16 Apr 2013 18:41

#372,

+1

LNO1
Medlem
#374 Skrivet: 16 Apr 2013 21:19

Citerar: Fairlane, #372:
Om man tror att det är lätt att dra några lugna drag till drag 40 för att få remi, så underskattar man nog motståndarens spelstyrka.

Håller fullständigt med, förutom att man även underskattat spelets komplexitet alternativt överskattat sin förmåga.

sture_lindberg
Medlem
#375 Skrivet: 16 Apr 2013 23:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #372:
Om man tror att det är lätt att dra några lugna drag till drag 40 för att få remi, så underskattar man nog motståndarens spelstyrka. Enda gången det fungerar är om motståndaren är lika ointresserad av att spela, men det vet man ju inte på förhand om man inte gjort upp om resultatet.

Jag menar förstås när en "överenskommelse" finns mellan båda spelarna.

sture_lindberg
Medlem
#376 Skrivet: 16 Apr 2013 23:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #368:
Några sakargument för detta har dock inte framkommit från din sida utan bara ett löst antagande, i motsats till de som argumenterat för att regeln kan ha en positiv effekt Jag för min personliga del både hoppas och tror att regeln snart kommer att bli standard i någon form.

Jag tror alltså att det inte kommer att göra den minsta skillnad.

Och jag har också motiverat flera gånger varför jag tycker så.
Mina argument är alltså :Vill spelarna ta remi så gör dom detta oavsett om det finns 40dragsregler eller ej..

LNO1
Medlem
#377 Skrivet: 17 Apr 2013 00:08

Citerar: sture_lindberg, #376:
Jag tror alltså att det inte kommer att göra den minsta skillnad.

Och jag har också motiverat flera gånger varför jag tycker så.
Mina argument är alltså :Vill spelarna ta remi så gör dom detta oavsett om det finns 40dragsregler eller ej

Och på vilket sätt underlättar 40-dragsregeln för de som vill ta en överenskommen remi?(retorisk fråga) Du kanske tycker det är fel att göra det besvärligare att göra upp i förhand? I sådana fall: varför då? Ytterligare en fråga till dig Sture: Varför tycker du att en i SM oprövad regel är så förkastlig eller åtminstone helt verkningslös? Syftet med regeln är ju att få till en mer spännande turnering. Tycker du att Sveriges Schackförbunds intentioner därvidlag är helt uppåt väggarna?

sture_lindberg
Medlem
#378 Skrivet: 17 Apr 2013 00:17 - Redigerad av: sture_lindberg

Om jag skulle ta och svara på dessa 4 frågor då..

1 ,, Den vare sej underlättar eller försvårar inget alls.då 2 spelare som bestämt sej för remi tar detta ändå oavsett 40dragsregel. Så regeln är alltså helt meningslös.

2.Om jag tycker det är besvärligare att göra upp i förhand på grund av denna regel.:Nej inget alls besvärligare ,men jag anser det vara en patetisk regel som inte gör minsta nytta..

3. Svar på fråga 3 ;Läs svaren på fråga 1 och 2

4 . Ja jag anser att regeln är "uppåt väggarna "--

Hoppas att alla dina frågor blev besvarade ,eller glömde jag något?

Fairlane
Medlem
#379 Skrivet: 17 Apr 2013 01:03

Den intressanta följdfrågan blir då om du tror att det är vanligt med på förhand uppgjorda remier i SM-gruppen?

Om det är vanligt håller jag med om att regeln blir verkningslös. Om inte så måste spelarna börja med det nu istället för att slänga ur ett remianbud efter 10-15 drag för att det inte ska göra någon skillnad. Även då är det en skillnad, till det sämre, dvd att antal på förhand uppgjorda resultat ökar.

Själv tror jag att antalet på förhand uppgjorda partier är väldigt lågt om de ens existerar.

LNO1
Medlem
#380 Skrivet: 17 Apr 2013 01:28 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #378:

4 . Ja jag anser att regeln är "uppåt väggarna "--

Ja men det var ju inte det jag frågade Sture, jag frågade om du tyckte att Sveriges Schackförbunds intentioner i detta fallet är helt uppåt väggarna.

2.Om jag tycker det är besvärligare att göra upp i förhand på grund av denna regel.:Nej inget alls besvärligare ,men jag anser det vara en patetisk regel som inte gör minsta nytta..

Detta svar antyder att du gör upp partier i förhand då och då, men jag antar att det inte var riktigt meningen?

Men återigen: själva poängen med regeln är ju inte att komma åt uppgjorda partier, för precis som majoriteten tror jag att det är ytterst ovanligt med uppgjorda partier , utan den är till för att skapa förutsättningar för en mer spännande tävling för åskådarna.

sture_lindberg
Medlem
#381 Skrivet: 17 Apr 2013 01:43

Citerar: LNO1, #380:
tan den är till för att skapa förutsättningar för en mer spännande tävling för åskådarna.

Ok.du tycker så men inte jag.
jag frågade om du tyckte att Sveriges Schackförbunds intentioner i detta fallet är helt uppåt väggarna.

Svar ja.

sture_lindberg
Medlem
#382 Skrivet: 17 Apr 2013 01:49 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #379:
Den intressanta följdfrågan blir då om du tror att det är vanligt med på förhand uppgjorda remier i SM-gruppen?

Vanligt har jag inte påstått att det är.Men att det förekommer tror jag nog..Dom är väl inte mer än människor dom också.

sture_lindberg
Medlem
#383 Skrivet: 17 Apr 2013 01:59

Detta svar antyder att du gör upp partier i förhand då och då, men jag antar att det inte var riktigt meningen?

Ja jag har tagit några korta remier när jag spelat partier.Båda spelarna har då varit nöjda med remi..
Men vad detta har att göra med att göra upp i förhand förstår jag inte riktigt.Har spelat så där en 4-5 drag och så har jag eller min motståndare frågat på remi.

Nu ska alltså dom i SM-gruppen sitta och låtsasspela i 40 drag innan dom kan ta sin remi..Larvigt ju..

LNO1
Medlem
#384 Skrivet: 17 Apr 2013 02:00 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #381:
jag frågade om du tyckte att Sveriges Schackförbunds intentioner i detta fallet är helt uppåt väggarna.

Svar ja.

Ok, av detta drar jag slutsatsen att du tycker att försöket att skapa en mer spännande tävling inte är till något gagn för svenskt schack, alternativt att du fullkomligt struntar i vad som är bra för schacket. Men för att vända på frågeställningen något: Vad tycker du Sture att man ska göra istället? Låta allting vara som förut?

sture_lindberg
Medlem
#385 Skrivet: 17 Apr 2013 02:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #384:
Ok, av detta drar jag slutsatsen att du tycker att försöket att skapa en mer spännande tävling inte är till något gagn för svenskt schack, alternativt att du fullkomligt struntar i vad som är bra för schacket. Men för att vända på frågeställningen något: Vad tycker du Sture att man ska göra istället? Låta allting vara som förut?

Det blir enligt mej inte mera spännande att de drar 40 drag istället för 10-15 drag.Om partiet hur som helst slutar med remi.

Antingen gör man precis som förut..

ELLER ger 3 poäng för vinst och bara 1 poäng för remi.

Först DÅ skulle det bli någon skillnad.. Alltså att remier blir mindre värda än vad dom är nu.

LNO1
Medlem
#386 Skrivet: 17 Apr 2013 02:12

Citerar: sture_lindberg, #383:
Men vad detta har att göra med att göra upp i förhand förstår jag inte riktigt.Har spelat så där en 4-5 drag och så har jag eller min motståndare frågat på remi.

Nej men Sture, nu får du väl ändå skärpa dig. Det var ju detta uttalande det var frågan om:
.. men jag förstod faktiskt att du inte menade så ... eller?
Däremot håller jag med den övriga församlingen att du ska inte strö anklagelser omkring dig om du inte har något på fötterna. Antingen så känner du till att partier har gjorts upp på förhand och borde då i sådana fall , speciellt med tanke på att du har hävdat att du är utbildad schackdomare, ha anmält det till vederbörlig instans. Eller så är det bara en gissning med hänvisning till att "de är väl människor de också".(Vilket antyder att du tycker att människor normalt inte har någon heder.) Jag har aldrig varit vittne till att två spelare gjort upp ett parti, men väl hört det ryktesvägen en gång att så har skett. Nu har jag inte spelat schack i 50 år som du utan bara i 25 år, det kan ju ha varit så att detta var mycket utbrett på 70-talet och att det är det du refererar till, vad vet jag?

sture_lindberg
Medlem
#387 Skrivet: 17 Apr 2013 02:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #386:
vad vet jag?

Jag vet inte vad du vet.Och struntar fullkomligt i vad du inte känner till.
men däremot vet jag vad jag själv vet
Och jag har inte "strött anklagelser omkring mej" som du uttrycker det. Utan jag har bara påpekat vad jag känner till.

LNO1
Medlem
#388 Skrivet: 17 Apr 2013 02:17

Citerar: sture_lindberg, #385:
Det blir enligt mej inte mera spännande att de drar 40 drag istället för 10-15 drag.Om partiet hur som helst slutar med remi.

Jag har sett många mycket spännande remier, men de har alltid varit längre än 10-15 drag.

sture_lindberg
Medlem
#389 Skrivet: 17 Apr 2013 02:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Vi får se hur den nya regeln utfaller.

Men som jag skrev i inlägget 385.. Det enda som skulle förändra antalet remier vore om de gav mera poäng för en vinst i schack än för 2 remier..

LNO1
Medlem
#390 Skrivet: 17 Apr 2013 02:24

Citerar: sture_lindberg, #387:
Och jag har inte "strött anklagelser omkring mej" som du uttrycker det. Utan jag har bara påpekat vad jag känner till.

OK så du säger att du känner till att personer gjort upp i förhand om resultat. Vi vet båda att det är emot reglerna. För att känna till något sådant så måste du ha varit ögonvittne till detta, annars har du bara vidarebefordrat en hörsägen. Att du då kan inta den mycket bestämda hållningen att denna regel bara är patetisk är för mig väldigt främmande.(Trots att det knappast är huvudsyftet med regeln att stävja uppgjorda partier.) Att du inte vidtagit någon åtgärd kan jag ha en mänsklig förståelse för dock.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.