Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
Fairlane
Medlem
#331 Skrivet: 13 Apr 2013 21:45

Om du har chans att vinna turneringen, eller din rating-grupp, skulle du uppskatta om din tuffaste konkurrents motståndare inte dök upp i sista ronden för att han var missnöjd med sin tävling? Säg att spelaren som inte kom hade 400 rankingpoäng mer än din konkurrent... Sånt har hänt och det är inte ok.

sture_lindberg
Medlem
#332 Skrivet: 13 Apr 2013 23:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #330:
Märkligt att prata om allmänna klasser och sen säga att 40-dragsregeln inte kommer innebära någon skillnad.

Jag syftar då naturligtvis på SM-gruppen.

Jag trodde så klart att du förstod det.

Fairlane
Medlem
#333 Skrivet: 13 Apr 2013 23:50

Då är det väl självklart att det gör skillnad?

Antal korta remier kommer minska, vilket är avsikten med regeln. Avsikten är inte nödvändigtvis att få färre remier. Sen tror jag det kommer bli färre remier då fler chanser till misstag finns ju fler drag man gör.

sture_lindberg
Medlem
#334 Skrivet: 13 Apr 2013 23:55

Citerar: Fairlane, #333:
Antal korta remier kommer minska, vilket är avsikten med regeln.

Klart det blir mindre antal korta remier..De måste ju utföra 40 drag nu.Detta är ju självklara saker du skriver..

Däremot är det alls inte lika självklart att det blir färre remier.

Vi får väl återkomma efter SM och se hur det blir med den saken..

Fairlane
Medlem
#335 Skrivet: 14 Apr 2013 04:42

Om det blir färre remier eller inte är rätt ointressant, eftersom det inte är avsikten med regeln. Hur man ska kunna se det efter SM förstår jag inte.

sture_lindberg
Medlem
#336 Skrivet: 14 Apr 2013 10:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #335:
Om det blir färre remier eller inte är rätt ointressant, eftersom det inte är avsikten med regeln. Hur man ska kunna se det efter SM förstår jag inte.

Vad är annars avsikten ?

Hur man ska se hur många remier det blir ? Det är väl bara att räkna dom

b
Citerar: Fairlane, #333:
Sen tror jag det kommer bli färre remier då fler chanser till misstag finns ju fler drag man gör.

Jag svarade på detta ,där du tror dej kunna påstå att remierna blir färre. varför är det intressantare när DU skriver att det blir färre remier,än att jag skriver att det inte är lika självklart ?

Fairlane
Medlem
#337 Skrivet: 14 Apr 2013 11:06

Självklart kan vi tro olika om utfallet, ingen vet vem som har rätt eller fel. Däremot är det solklart fel att räkna antal remier som blir och tro att det säger något. Man måste ha en likadan referensgrupp för att kunna dra slutsatser och en sådan saknad. Dvs oavsett om alla partier blir remi eller inte ett enda kan man inte dra slutsatsen att det är 40-dragsregeln som gjort det.

Vad avsikten med regeln är har vi skrivit flera gånger nu, men för din skull skriver jag det en sista gång: Avsikten är att minska ner de korta remipartierna utan kamp.

sture_lindberg
Medlem
#338 Skrivet: 14 Apr 2013 11:11

Citerar: Fairlane, #337:
Avsikten är att minska ner de korta remipartierna utan kamp.

Det blir knappast mera kamp för att spelarna tvingas göra 40 drag innan dom tar remin...'

Det har JAG skrivit flera gånger om men just för din skull har jag nu upprepat detta ytterligare en gång

Fairlane
Medlem
#339 Skrivet: 14 Apr 2013 12:55

Spelar man 5 drag och sen tar remi är det ingen kamp. Försöker man spela 40 drag utan kamp kommer man förlora för att man blir nochalant. Så fungerar åtminstone jag och många med mig. Sen kan man såklart hoppas på att motståndaren inte heller vill kämpa och därför missar chansen när den dyker upp, men det är ett vågat spel.

Hansenx5
Medlem
#340 Skrivet: 14 Apr 2013 13:08

Dialogen kører vist i ring. Der er efterhånden en masse gentagelser, meget lidt nyt. Hvorfor ikke acceptere at I har forskellige synspunkter/meninger om emnet?

gubbengrå
Medlem
#341 Skrivet: 14 Apr 2013 13:34 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Fairlane, #337:
Självklart kan vi tro olika om utfallet, ingen vet vem som har rätt eller fel. Däremot är det solklart fel att räkna antal remier som blir och tro att det säger något. Man måste ha en likadan referensgrupp för att kunna dra slutsatser och en sådan saknad.[/quote

[quote=G_arvid, #271:]Sägas ska också att vi aldrig kommer att med visshet kunna veta vilken betydelse den nya bestämmelsen kommer att få. För att kunna veta det hade vi behövt backa tiden och spela om turneringen med samma deltagare och samma förutsättningar, men utan remiregel, och därefter jämföra.

Ansluter mig till mig till denna skeptiska inställning, då kontrollgrupp saknas. Att jag hälsar regeländringen välkommen och önskar att den så småningom sprider sig nedåt i klasserna beror inte på någon tvärsäkerhet om hur utfallet skall bli, utan snarare på att den rimmar så väl med min inställning till det rena schacket.

sture_lindberg
Medlem
#342 Skrivet: 14 Apr 2013 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #341:
att den rimmar så väl med min inställning till det rena schacket.

Det KAN ju också vara så att om en massa nya regler införs ,då kan schacket som sådant bli mer krångligt för spelarna..(Både för nya och "gamla" spelare.

Och detta i sin tur kan avskräcka vissa för att börja spela schack--bara en tanke...men ändå..

Man kan alltså inte bara stirra sej blind på "fördelarna" med 40-dragsregeln .
Lika angeläget anser jag det vara att även titta på nackdelarna..

gubbengrå
Medlem
#343 Skrivet: 14 Apr 2013 20:45

Citerar: sture_lindberg, #342:
Det KAN ju också vara så att om en massa nya regler införs ,då kan schacket som sådant bli mer krångligt för spelarna

Måste erkänna att jag själv kan ha svårt att hålla reda på alla nya regler som införs efterhand. Men jag har aldrig sett detta som något problem, Man blir ju påmind och när det gäller nya regler så tycker jag att påpekandena brukar vara vänliga.

Inför man något nytt, är det naturligt att det finns för- och nackdelar, men det gäller också om man låter allt förbli vid det gamla. Det finns för- och nackdelar med det också.

Det är också naturligt att alla inte kan vara nöjda, vad det än gäller, eftersom vi är olika. Det skall vi också vara. Det kan tänkas att det finns nackdelar med 40-drags-regeln, som kommer att visa sig.Jag tycker det är för tidigt att säga något om det.

Fördelarna har väl heller inte hunnit visa sig tydligt,vad jag förstår, även om publik och schackskribenter varit positiva i de fall där regeln prövats, efter vad jag hört

Det är sant att det blir svårare att spela remis men det tycker jag är bra, Att denna ökade svårighet skulle ha en avskräckande effekt på nybörjare, tycker jag låter tveksamt. Även detta är ett område där vi inte vet så mycket, men jag har märkt hos en del nybörjare att de har en oförställd fascination inför spelet, och den mån detta stämmer kan det inte vara stötande att behöva spela ut sina partier.

Alla kan inte bli nöjda, i detta fall som i allt annat, men en del av de missnöjda kanske kan anpassa sig? Argumentet att en arrangerad eller snabb remis är bra är bra om båda håller sig kvar i klassen är bara bestickande för den som sätter anseende högre än spelet. Men jag förstår att det kan vara svårt att se argumentets ihålighet, om man är prestigebunden.

Men jag förstår alla de som som vägrar erkänna sig som klåpare. Det smärtar,tror att det ligger en del i vad G-Arvid var inne på i #6
Citerar: G_arvid, #6:
Jag har läst att schack är den tävlingsverksamhet där nederlagen smärtar mest.

Spelet är förförande vackert och när det fungerar för oss, kanske vi känner oss som små genier. Kruxet är då "bara" att komma ihåg att alla de där pinsamma missarna , de är också våra verk. Bättre än så är vi inte.
Och när vi väl bekänner oss som klåpare, då smärtar inte nederlagen lika mycket.

Hej på er alla! jag kallas gubbengrå och jag är en klåpare.

sture_lindberg
Medlem
#344 Skrivet: 14 Apr 2013 21:21

Citerar: gubbengrå, #343:
Det kan tänkas att det finns nackdelar med 40-drags-regeln,

Vi väntar till efter SM.
Då får du se..

Fairlane
Medlem
#345 Skrivet: 14 Apr 2013 21:23

Jag ser helst att man låter 40-dragsregeln stanna i SM-gruppen. Där betalar vi övriga för att se dem spela. I de lägre klasserna betalar vi själva för vårt spel och bör få välja själva hur många drag vi vill dra en dag. Jag spelar ytterst sällan en snabbremi, men det har hänt sista ronden i SM för att få intressantare partier året därpå. Då har jag de senaste 15-20 åren varit rankad på övre halvan i min klass så skillnaden mot klassen under är ofta 300 rankingpoäng.

sture_lindberg
Medlem
#346 Skrivet: 14 Apr 2013 23:00

Citerar: Fairlane, #345:
Då har jag de senaste 15-20 åren varit rankad på övre halvan i min klass så skillnaden mot klassen under är ofta 300 rankingpoäng.

Så klart man inte riskerar att åka ut en klass om det räcker med remi i sista för att slippa detta.

LNO1
Medlem
#347 Skrivet: 15 Apr 2013 17:46 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #346:
Så klart man inte riskerar att åka ut en klass om det räcker med remi i sista för att slippa detta.

Och i detta fallet tycker jag att man ska spela till sig remin, inte komma överens om detta med motståndaren utan kamp, och för mig är det i detta fallet liktydigt om man spelar 0 eller 3 drag och sedan kommer överens om remi. Att jag tycker så har väl framgått klart tydligt. Ett tag lät det i forumet som om alla var överens om detta. Nu har dock Sture glidit tillbaka till sin "gamla" hållning i frågan. Men för att klargöra: Jag tycker det helt OK med remi. Spela på remi då men låt det inte bli en överenskommelse mellan 2 spelare.

I de lägre klasserna betalar vi själva för vårt spel och bör få välja själva hur många drag vi vill dra en dag
Men varför ställa upp i en tävling om du inte vill spela? Jag förstår mycket väl att man kan vara trött en dag och inte orkar att göra sitt bästa, så är det inom samtliga sporter, oavsett om man är amatör eller proffs. Men i andra sporter slipper man inte undan bara för att man själv råkar vara t.ex. trött och har turen att möta en lika trött motståndare, eller varför inte någon som har allt att tjäna på en billig remi?

LNO1
Medlem
#348 Skrivet: 15 Apr 2013 17:50 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Fairlane, #331:
Om du har chans att vinna turneringen, eller din rating-grupp, skulle du uppskatta om din tuffaste konkurrents motståndare inte dök upp i sista ronden för att han var missnöjd med sin tävling? Säg att spelaren som inte kom hade 400 rankingpoäng mer än din konkurrent... Sånt har hänt och det är inte ok.

eller skulle du uppskatta om hans motståndare bjöd remi efter 5 drag? (Vi antar att den tuffaste konkurrenten behöver en remi för att säkra segern.)

sture_lindberg
Medlem
#349 Skrivet: 15 Apr 2013 18:24

Citerar: LNO1, #347:
Och i detta fallet tycker jag att man ska spela till sig remin, inte komma överens om detta med motståndaren utan kamp,

Det är ju bara patetiskt att de ska sitta och låtsas spela schack i 40 drag när båda ändå vill ha och tar remi i slutändan.

I denna fråga har jag inte haft någon annan synpunkt.
Så jag har alltså icke glidit tillbaka som du uttrycker dej..

LNO1
Medlem
#350 Skrivet: 15 Apr 2013 18:53

Citerar: sture_lindberg, #349:
Det är ju bara patetiskt att de ska sitta och låtsas spela schack i 40 drag när båda ändå vill ha och tar remi i slutändan.

Lika löjligt är det i mitt tycke att spela upp 5 - 6 drag bara för att hålla skenet uppe och låtsas att man spelat ett parti.

sture_lindberg
Medlem
#351 Skrivet: 15 Apr 2013 19:08 - Redigerad av: sture_lindberg

Så det blir mindre löjligt om de spelar 40 drag ?

gubbengrå
Medlem
#352 Skrivet: 15 Apr 2013 20:56

spelar ytterst sällan en snabbremi, men det har hänt sista ronden i SM för att få intressantare partier året därpå

Nå jag bryr mig inte inte om dina remiser, de är din egen sak. Men jag tycker att det är intressant att testa argumenten för snabbremiser. Eftersom du säger att du "Ytterst sällan" tar snabbremiser. så utgår jag ifrån att vi är "nästan överens"

Jag uppskattar också intressanta partier. Försöker efter min begränsade förmåga att göra alla mina partier intressanta. Främsta kravet för att det skall lyckas är då att man verkligen spelar partierna till sina naturliga slut. Så blev det inte med denna snabbremis i sista ronden. Men du betraktar alltså den som ett tillfälligt , nödvändigt offer, för att säkra din tillgång till intressanta partier nästa år? OK.

Att partierna verkligen blir ointressanta i den lägre klassen behöver inte vara en sanning huggen i sten. Själv har jag spelat många intressanta partier mot lägre rankat motstånd, och förlorat dem också, för den delen. Men du upplever alltså deklasseringen som en förvisning till en ointressant avkrok? OK.

Som jag ser det ligger faran med ditt resonemang i att du öppnar en dörr lite på glänt för ditt eget godtycke.

Om det nu verkligen är så att denna snabbremis inträffar en endaste gång och att ditt dåliga resultat berodde på på rena tillfälligheter och inte hade något med din egentliga spelstyrka att göra, så må det vara sin sak.

Men om detta upprepas kan det vara svårt att utesluta att inbilskheten spelat dig ett spratt, I värsta fall kan du till sist vara snärjd i en situation, där du inte vågar spela för fullt av rädsla för att dina anspråk skall komma på skam, utan du hakar dig fram med snabbremiser och tom med uppgjorda partier och de partier du faktiskt spelar präglas av en ängsligt defensiv stil.

Jag förstår att man gärna vill spela mot jämbördigt motstånd. Det beror väl på att utgången då år oviss. Däri ligger sportens hela charm, dess värdefulla kärna. Så vi bör tänka oss för om vi ger oss in på att operera bort denna ovisshet i vår sportutövning genom snabbremiser, eller än värre -- överenskomna remiser.

sture_lindberg
Medlem
#353 Skrivet: 15 Apr 2013 21:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #352:
Så vi bör tänka oss för om vi ger oss in på att operera bort denna ovisshet i vår sportutövning genom snabbremiser,

Det var ju tack vare denna snabbremi som han fortfarande fick spela ovissa partier nästkommande år. Hade han förlorat så hade han åkt ner en klass och fått möta spelare med klart lägre ( 300 )rating..
Hur ovissa skulle sådana partier vara tror du ??

Så jag anser ,tack vare denna snabbremi i sista ronden ,att han dessutom var sportslig mot de spelare i lägre klass som slapp möta honom nästkommande år.
Sammanfattningsvis kan man säga att denna snabbremi var bra för Fairlane,för de spelare som slapp möta honom nästkommande år,och troligtvis även för den spelare som fick remi mot Fairlane i sista ronden..
Alla alltså nöjda.
Utan vissa förståsejpåare möjligtvis

HäälgeJunior
Medlem
#354 Skrivet: 15 Apr 2013 21:22

Citerar: LNO1, #350:
Lika löjligt är det i mitt tycke att spela upp 5 - 6 drag bara för att hålla skenet uppe och låtsas att man spelat ett parti.

Håller med

sture_lindberg
Medlem
#355 Skrivet: 15 Apr 2013 21:29

Citerar: sture_lindberg, #351:
Så det blir mindre löjligt om de spelar 40 drag ?

Fairlane
Medlem
#356 Skrivet: 15 Apr 2013 22:15

Men varför ställa upp i en tävling om du inte vill spela? Jag förstår mycket väl att man kan vara trött en dag och inte orkar att göra sitt bästa, så är det inom samtliga sporter, oavsett om man är amatör eller proffs. Men i andra sporter slipper man inte undan bara för att man själv råkar vara t.ex. trött och har turen att möta en lika trött motståndare, eller varför inte någon som har allt att tjäna på en billig remi?

Jag vill ju spela turneringen. Sen går det inte som jag hoppas och då kan jag använda mig av en möjlighet som är tillåten i schack, nämligen att bjuda remi när partiet är igång. Det är såklart inget som garanterar att jag får ett positivt gensvar.

Alternativet är att jag kanske året därpå får spela mot motstånd som ligger 300-500 rankingpoäng under mig och det är mindre stimulerande.

eller skulle du uppskatta om hans motståndare bjöd remi efter 5 drag? (Vi antar att den tuffaste konkurrenten behöver en remi för att säkra segern.)

Behöver han en halva för att säkra turneringssegern så har han spelat bättre än jag fram till nu och han använder sig av en tillåten väg. Samma här, det finns inget som garanterar att hans motståndare accepterar. Oavsett vilket så accepterar jag det för det är en del av schack.
Om motståndaren inte dyker upp är det värre. Dvs, jag klandrar i det läget inte spelaren som vinner, Däremot ska spelaren som inte dyker upp få ett straff tycker jag, om det inte finns ett gott skäl och sådana är det ont om.

Fairlane
Medlem
#357 Skrivet: 15 Apr 2013 22:18

Citerar: gubbengrå, #352:
Om det nu verkligen är så att denna snabbremis inträffar en endaste gång och att ditt dåliga resultat berodde på på rena tillfälligheter och inte hade något med din egentliga spelstyrka att göra, så må det vara sin sak.

Det har hänt mer än en gång, men jag har spelat ett antal SM också. De flesta gångerna presterar jag som min ranking antyder eller bättre, men någon enstaka gång så går det lite tyngre.
Jag har legat på samma rankingtal, plus/minus 50 poäng i över 20 år, så jag tror att min spelstyrka bör ligga där någonstans.

Fairlane
Medlem
#358 Skrivet: 15 Apr 2013 22:20

Fråga till Sture:
Tror du att det är så lätt att spela 40 drag lite nochalant utan att göra ett fel tillräckligt stort för att motståndaren ska kunna utnyttja det? Det kan ju vara så att motståndaren egentligen är nöjd med en halva för dagen, men får man vittring på mer tack vare att motståndaren gör något mindre bra så tror jag de flesta ångrar sig angående remin.

G_arvid
Medlem
#359 Skrivet: 15 Apr 2013 22:38 - Redigerad av: G_arvid

Det är väl riktigt att två spelare som verkligen vill ta remi kan göra det i alla fall, även med fyrtiodragsregeln. Men det blir betydligt mer riskabelt. Man måste verkligen lita på sin motståndare om man före partiet ska kunna bestämma att "vi spelar 40 drag, sen tar vi remi" - för vem vet hur det ser ut efter fyrtio drag.

Eller att spela fem drag och sedan bjuda remi med tillägget "vi spelar fram till drag 40 först". Vem vågar lita på det? Inte jag i alla fall.

Så denna regel förhindrar inga remier men gör det väsentligt svårare och därigenom kommer de att bli färre av allt att döma.

Ungefär samma filosofi som jag tillämpar när jag låser dörren när jag går hemifrån, väl medveten om att den som verkligen vill ta sig in i huset nog kan göra det ändå.
Men det blir betydligt svårare än om jag lämnat dörren öppen.

sture_lindberg
Medlem
#360 Skrivet: 15 Apr 2013 22:38

Har de kommit överens om remin innan så tror jag de flesta står för detta.

På den nivån (de spelar på ) så kan ju vissa varianter i öppningen bli upp till 20 drag..Sen kan det väl inte vara så svårt att spela lite lugnt i ytterligare 20 drag..
Så jag är ganska säker på att dom kommer att lyckas rätt bra med sina remier.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.