Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet ... återigen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 5 Apr 2013 01:45

I tråden "remianbudets vara eller inte vara" så utspelades följande ordväxling mellan mig och Sture

Citerar: LNO1, #5:
Ja att det är mitt förslag att remianbudet skall om inte bort så i alla fall modifieras

och Sture svarade i inlägg nummer 6:
kommer aldrig att ske.
Så varför över huvud spekulera om det?

Nu kan man glädjande nog se att Sveriges Schackförbund är mer reformvänliga än Sture och jag citerar:
"I SM-gruppen är det inte tillåtet för spelarna att enas om remi innan svart har utfört sitt 40:e drag."
källa: http://www.sm2013.schack.se/sm-gruppen/

Man ska aldrig säga aldrig Sture ;)

G_arvid
Medlem
#2 Skrivet: 5 Apr 2013 06:36

Citerar: LNO1, #1:
"I SM-gruppen är det inte tillåtet för spelarna att enas om remi innan svart har utfört sitt 40:e drag."

Men det betyder ju att remianbud är fullt tillåtet, medan remiantagandet har förbjudits...

DrBeep
Medlem
#3 Skrivet: 5 Apr 2013 08:09

Och om spelarna verkligen vill ha remi så kan man ju alltid utföra en enkel dragupprepning varpå remi är obligatoriskt!

Fairlane
Medlem
#4 Skrivet: 5 Apr 2013 09:06

Nja, en dragupprepning är inte obligatoriskt remi, ena parten måste kräva det, men det ser onekligen ut som ett enkelt sätt att komma runt regeln.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 5 Apr 2013 11:11

Citerar: G_arvid, #2:
Men det betyder ju att remianbud är fullt tillåtet, medan remiantagandet har förbjudits.

Tänkte aldrig på det G_arvid

DrBeep och Fairlane hittade genast på ett sätt att komma runt regeln, men man kan ju se den som en uppmaning till spelarna att spela mer kampvillig schack, eller hur? Det är ju till exempel förbjudet att bränna sprit hemma men det finns ju alltid sätt att komma undan det också för att ta ett exempel från det verkliga livet.Jag vill dock poängtera att undertecknad bjuder aldrig remi eller bränner hemma...

G_arvid
Medlem
#6 Skrivet: 5 Apr 2013 11:23

Jag har läst att schack är den tävlingsverksamhet där nederlagen smärtar mest. "En fotbollspelare eller tennisspelare kan skylla på otur", stod det, "en schackspelare kan bara skylla på sin egen dumhet". Nåja, personligen kan jag nog åstadkomma bättre bortförklaringar än så, men något ligger det säkert i det. Jag läste en intervju med en känd, remibenägen, stormästare som mycket målande och känslosamt beskrev hur smärtsamt det kändes med ett nederlag; "Man vill bara försvinna och känner sig helt knäckt".

Och känner man så hjälper nog inga remiregler i världen. Om man ska kunna spela kampschack måste viljan att vinna vara starkare än skräcken att förlora.

DrBeep
Medlem
#7 Skrivet: 5 Apr 2013 11:55 - Redigerad av: DrBeep

Fördelen med schack är ju också att man har hela partiet nedskrivet och kan gå hem och lära sig till nästa gång. Det plågsamma är när man inser att motståndaren hade bättre schackkunskaper än man själv och man förtvivlat börjar fundera på hur man egentligen ska bära sig åt för att bli bättre. Men det var en utvikning en bit utanför ämnet...

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 5 Apr 2013 12:41

Citerar: G_arvid, #6:
Jag har läst att schack är den tävlingsverksamhet där nederlagen smärtar mest.

Det är kanske sant, men å andra sidan har jag sett vuxna män gråta på fotbollsplanen. Jag tror att det är de förväntningar man har som spökar här.

Och känner man så hjälper nog inga remiregler i världen

Det är förvisso sant
Om man ska kunna spela kampschack måste viljan att vinna vara starkare än skräcken att förlora.

Och där har vi pudelns kärna, som glad amatör har jag inga som helst problem med detta, utan kan mycket snabbt skaka av mig en förlust.
Citerar: DrBeep, #7:
Det plågsamma är när man inser att motståndaren hade bättre schackkunskaper än man själv
Jag förstår precis ditt resonemang DrBeep, man kanske har lagt ner timmar av studier och träning bara för att finna att en 10-åring lyckats lärt sig mer på några år än vad man själv lyckats med på 20 år. Detta fenomen som vi nu diskuterar genomsyrar de flesta mänskliga aktiviteter där det står prestige på spel, och är inte isolerat till schacket.
Någon lösning på detta kan förstås inte en ändrad regel ge, men det tror jag heller inte var avsikten, utan det är ett försök att göra schacket mer spännande för åskådarna, och eftersom åskådarna i detta fall är utövare själva (att elitschack skulle bli en publiksport för den stora massan kan vi nog glömma) så har den publiken inget som helst intresse av att ödsla sin tid på händelselösa remier. Vi minns ju med viss fasa starten på den senaste VM-matchen och om jag hade betalat 300 spänn för att se en remi mellan Gelfand och Anand på 20 drag där ställningen inte ens är klar remi hade jag blivit rent ut sagt förbannad ...

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 5 Apr 2013 12:58

Även om dessa "regler" tillkommit, så kan ju spelarna enas om remi innan partiet startar
.Ok,de lär få utföra dessa 40 drag innan...
.Men resultatet lär bli detsamma

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 5 Apr 2013 13:19

I påskturneringen så var återigen Gleizerov och Ulibin väl förberedda på en teoretisk dragupprepning i sitt möte, för tredje gången i rad. Det blir roligt när typ 10 personer står och åskådar deras sjuka remivarianter och så sitter Ulibin och steker 15min på sitt drag för att det inte skall verka uppgjort.

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 5 Apr 2013 13:32

Jag har för mig att det blev remi på bord 5 också den ronden.

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 5 Apr 2013 13:34

Citerar: sture_lindberg, #9:
Även om dessa "regler" tillkommit, så kan ju spelarna enas om remi innan partiet startar
.Ok,de lär få utföra dessa 40 drag innan...
.Men resultatet lär bli detsamma

Ja Sture och detta kallas för uppgjort parti, och såvitt jag vet så är det inte tillåtet. Men att du tycker att det är något som är bra får du försöka argumentera för istället för att repetera självklarheter som både Fairlaine och DrBeep formulerat på ett i mitt tycke bättre sätt.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 5 Apr 2013 13:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #12:
Ja Sture och detta kallas för uppgjort parti, och såvitt jag vet så är det inte tillåtet. Men att du tycker att det är något som är bra

Vem har sagt att det är bra ??
Jag skrev om vad som kommer att hända vid många partier..

Och att alltså dessa 40dragstvång alltså inte kommer förändra för två spelare som vill ha remi.

G_arvid
Medlem
#14 Skrivet: 5 Apr 2013 13:45

Citerar: LNO1, #8:
Någon lösning på detta kan förstås inte en ändrad regel ge, men det tror jag heller inte var avsikten, utan det är ett försök att göra schacket mer spännande för åskådarna, och eftersom åskådarna i detta fall är utövare själva (att elitschack skulle bli en publiksport för den stora massan kan vi nog glömma) så har den publiken inget som helst intresse av att ödsla sin tid på händelselösa remier. Vi minns ju med viss fasa starten på den senaste VM-matchen och om jag hade betalat 300 spänn för att se en remi mellan Gelfand och Anand på 20 drag där ställningen inte ens är klar remi hade jag blivit rent ut sagt förbannad ...

Fast kanske mest arg på mig själv ändå...
N'r det gäller VM-matcher tycker jag inte man kan säga så mycket om remierna. Det är nog lite mycket begärt att man ska tänka på publiken och att de får valuta för pengarna när det gäller vm-titeln. Man får förstå att spelarna inte vill trötta ut sig i onödan och hellre tar en snabb remi för att vila sig och preparera i stället för att trötta ut sig och kanske förlora.
I inbjudningsturneringar ligger det ett ansvar hos arrangören att bjuda in kampvilliga spelare. Det får helt enkelt inte löna sig att ta turneringen som en slags betald semester.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 5 Apr 2013 13:45

För du skrev ju detta..Och då ville jag påvisa att det är ingen skillnad egentligen mot förr.

nastyboy
Medlem
#16 Skrivet: 5 Apr 2013 14:16 - Redigerad av: nastyboy

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 5 Apr 2013 14:22

Citerar: sture_lindberg, #15:
För du skrev ju detta..Och då ville jag påvisa att det är ingen skillnad egentligen mot förr.

Och jag ville bara påvisa att det du sa aldrig skulle ske ändå har skett. Och att du är för uppgjorda partier får stå för dig, några sakargument för din ståndpunkt har dock inte framkommit.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 5 Apr 2013 14:27

Citerar: G_arvid, #14:
Det är nog lite mycket begärt att man ska tänka på publiken och att de får valuta för pengarna när det gäller vm-titeln. Man får förstå att spelarna inte vill trötta ut sig i onödan och hellre tar en snabb remi för att vila sig och preparera i stället för att trötta ut sig och kanske förlora.

Här håller jag inte med dig. Det enda skälet till att sitta och spela en VM-match och begära sponsor och entreavgifter måste väl vara att man har något av underhållningsvärde att erbjuda? Att de kanske förlorar är ju en definitiv möjlighet, det ingår ju liksom i konceptet när man ska utse en världsmästare.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 5 Apr 2013 14:33

Citerar: Barbossa, #10:
I påskturneringen så var återigen Gleizerov och Ulibin väl förberedda på en teoretisk dragupprepning i sitt möte, för tredje gången i rad. Det blir roligt när typ 10 personer står och åskådar deras sjuka remivarianter och så sitter Ulibin och steker 15min på sitt drag för att det inte skall verka uppgjort.

Ett intressant inlägg, att du använder såpass hårda formuleringar som "sjuka" och "uppgjorda" är väldigt belysande. Vad som händer är att intresset för deras partier gradvis minskar, är det verkligen detta de vill uppnå?

G_arvid
Medlem
#20 Skrivet: 5 Apr 2013 14:35

Citerar: LNO1, #18:
Det enda skälet till att sitta och spela en VM-match och begära sponsor och entreavgifter måste väl vara att man har något av underhållningsvärde att erbjuda? Att de kanske förlorar är ju en definitiv möjlighet, det ingår ju liksom i konceptet när man ska utse en världsmästare.

Jag menade att det är mänskligt att spelare som kämpar om vm-titeln har fullt fokus på att vinna vm-matchen och inget annat. Jag vill nog också påstå att den som sitter och tänker på att publiken ska ha valuta för sina pengar är dömd att förlora mot en mindre ömsint och ridderlig motståndare.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 5 Apr 2013 14:38 - Redigerad av: LNO1

Mitt tips angående den stundande matchen mellan Carlsen och Anand är att den blir av en helt annan kaliber då Carlsen anser att ställningar är till för att spelas ut till slut. (Han tyckte dock att det var oprofessionellt att nobba Chuckens remianbud när han stod sämre). Jag är djupt imponerad av hans inställning till schack i alla fall.

Barbossa
Medlem
#22 Skrivet: 5 Apr 2013 14:39

Finns givetvis en effekt av införda regler med 40-drag innan remi. Det kommer ju givetvis finnas folk som gör upp remier, med detta är ju ändå inte speciellt utbrett. Eller Sture, menar du att det inte alls ger någon effekt?

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 5 Apr 2013 14:43

Citerar: G_arvid, #20:
Jag menade att det är mänskligt att spelare som kämpar om vm-titeln har fullt fokus på att vinna vm-matchen och inget annat.

Jadå, det är förvisso så, men från ett mer övergripande perspektiv måste man tänka på schackets bästa.
Citerar: G_arvid, #20:
Jag vill nog också påstå att den som sitter och tänker på att publiken ska ha valuta för sina pengar är dömd att förlora mot en mindre ömsint och ridderlig motståndare.

Ja om han bokstavligen sitter och tänker på det i stället för att räkna varianter. Men att ha en kompromisslös inställning som Fischer, Kasparov och Carlsen miskar inte chanserna att vinna snarare tvärtom.

G_arvid
Medlem
#24 Skrivet: 5 Apr 2013 15:09

Citerar: LNO1, #23:
Ja om han bokstavligen sitter och tänker på det i stället för att räkna varianter. Men att ha en kompromisslös inställning som Fischer, Kasparov och Carlsen miskar inte chanserna att vinna snarare tvärtom

Nåja, men glöm inte att det var Kasparovs kompromisslösa inställning som gjorde att han fick ett underläge med 0 - 4 mot Karpov i den första VM-matchen. I fortsättningen, och de följande matcherna tyckte jag inte han var speciellt rädd för att spela remi.
Jag menar att det handlar om hur tävlingsreglerna utformas. Om reglerna är att världsmästare blir den som har flest poäng efter 24 ronder så är det naturligt att spelarna formar sin taktik efter att uppnå just det.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 5 Apr 2013 15:16

Citerar: G_arvid, #24:
Nåja, men glöm inte att det var Kasparovs kompromisslösa inställning som gjorde att han fick ett underläge med 0 - 4 mot Karpov i den första VM-matchen. I fortsättningen, och de följande matcherna tyckte jag inte han var speciellt rädd för att spela remi.

Sant, men i längden hade hans kompromisslösa inställning en gynnsam effekt på hans resultat detta är svårt att förneka. Men märk dock väl att jag aldrig haft något emot remin som sådan, fullt så dum är jag inte även om vissa kanske förleds att tro det, det är den tidiga remin utan att kampen egentligen börjat som jag anser inte är till gagn för schacket. Annars så köper jag ditt resonemang förstås.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 5 Apr 2013 15:21

Citerar: LNO1, #17:
Citerar: sture_lindberg, #15:För du skrev ju detta..Och då ville jag påvisa att det är ingen skillnad egentligen mot förr.

Och jag ville bara påvisa att det du sa aldrig skulle ske ändå har skett. Och att du är för uppgjorda partier får stå för dig, några sakargument för din ståndpunkt har dock inte framkommit.

Jag är inte FÖR detta alls som du påpekar, Utan jag skriver att 40dragsregeln gör ingen skillnad för de som vill ha remi.. Hoppas du märker skillnaden..

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 5 Apr 2013 15:24

Citerar: Barbossa, #22:
Eller Sture, menar du att det inte alls ger någon effekt?

Det kanske ger en liten marginell skillnad..

G_arvid
Medlem
#28 Skrivet: 5 Apr 2013 15:25

Citerar: LNO1, #25:
det är den tidiga remin utan att kampen egentligen börjat som jag anser inte är till gagn för schacket.

agree

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 5 Apr 2013 16:37 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #26:
Jag är inte FÖR detta alls som du påpekar, Utan jag skriver att 40dragsregeln gör ingen skillnad för de som vill ha remi.. Hoppas du märker skillnaden..

Nåja, jag kommer ihåg uttalanden i stil med "det är väl upp till spelarna själva" etc i förra tråden.. Och för att försöka inhösta en billig poäng: hur förklarar du att det som aldrig kommer att ske nu ändå har skett? (Här kommer jag att osökt tänka på Tage Danielssons monolog om sannolikhet) Ett svar emotses tacksamt. Klädsamt vore också om du dessutom medgav att du hade fel i det specifika fallet, men det kanske är att begära för mycket?

LNO1
Medlem
#30 Skrivet: 5 Apr 2013 16:38

Citerar: sture_lindberg, #27:
Det kanske ger en liten marginell skillnad..

Jag tror att det gör stor skillnad.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 17 . 18 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.