Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Elitserien - protest/överklagande
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
Fairlane
Medlem
#121 Skrivet: 17 Mar 2013 22:54

Jag vet inte hur lön betalas ur i detta fall, men jag vet att det är mycket svarta pengar när spelare ska betalas. En klubb hade till exempel två kassor, en som kassören hade kontroll på och en annan där det pytsades ur pengar till spelare lite hur som helst...

Om det är svarta pengar i detta fall vet jag inget om, men om så vore kanske man inte kan använda sig av reglerna för fri rörlighet av arbetskraft inom EU?

Barbossa
Medlem
#122 Skrivet: 18 Mar 2013 07:55

Sture , vet du vad insinuera betyder? Är det likgiltigt med att någon hävdar att något är på ett visst sätt till 100%? Du lever inte som du lär, minst sagt.

WannabeCM
Medlem
#123 Skrivet: 18 Mar 2013 11:22

Här finns beslutet på överklagandet, ifall ni inte redan har sett det:
http://halvarsson.no-ip.com/rp/jury/beslut.pdf

Välskrivet enligt mig.

uct2
Medlem
#124 Skrivet: 18 Mar 2013 11:34

Citerar: Fairlane, #121:
Om det är svarta pengar i detta fall vet jag inget om, men om så vore kanske man inte kan använda sig av reglerna för fri rörlighet av arbetskraft inom EU?

Jag är tveksam till om reglerna för fri rörlighet för arbetskraft gäller överhuvud taget här. Om en schackspelare bara anlitas för ett par partier per år fyller knappast han/hon EU:s kriterier för "arbetstagare" hos klubben som anlitar spelaren, trots att dessa kriterier är gaska lågt satta.
Citerar: Barbossa, #122:
Sture , vet du vad insinuera betyder? Är det likgiltigt med att någon hävdar att något är på ett visst sätt till 100%? Du lever inte som du lär, minst sagt.

Till Barbossa: om historien lär oss något, så är det att det är omöjligt att få Sture att erkänna att han haft fel, eller ens få honom att be om ursäkt för en klumpig formulering. Du för nöja dig med att vi andra som läser tråden ser att han definitivt "insinuerade" att Viking skulle ha handlat "fel" medvetet. Din tanke ovan i tråden om ett "Sturefilter" är rimlig, så vill vi andra diskutera ett viktigt ämne gäller det nog som du skrev att bara scrolla över Stures inlägg.

sture_lindberg
Medlem
#125 Skrivet: 18 Mar 2013 14:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #122:
Sture , vet du vad insinuera betyder? Är det likgiltigt med att någon hävdar att något är på ett visst sätt till 100%?

Ordet insinuera vet jag alltså vad det betyder ,men jag har aldrig använt detta ord i denna tråd.. Typisk förvrängning av mina inlägg, IGEN från dej Barbossa...

Jag skrev att det "verkade" som om lagledningen chansade på att ha 3 utlänningar med i laget.
jag hävdar alltså inte att dom gjort så i mitt inlägg.

"Verkade" kan alltså i detta fallet jämföras att jag gissade att de gjorde så.Men därifrån till att jag PÅSTÅTT att dom gjorde detta är helt felaktigt,

Citera mej gärna,men citera då rätt.

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 18 Mar 2013 15:38

Citerar: uct2, #124:
är omöjligt att få Sture att erkänna att han haft fel, eller ens få honom att be om ursäkt för en klumpig formulering.

Det händer så klart att även jag har fel och då erkänner jag det omedelbart.

Sen att det inte förekommer så ofta tillhör sakens natur

Och vad gäller klumpiga formuleringar ,så gör vi nog alla det emellanåt.

Bara det att DU i en tråd som heter " Elitserien - protest/överklagande" anser jag det rätt "klumpigt" att du skriver om MEJ i stället för det verkliga ämnet...

Barbossa
Medlem
#127 Skrivet: 18 Mar 2013 15:50

Lämnar diskussionen, och övriga, i väntan att Sture-filtret lanseras. Man riskerar enbart att få en sänkt IQ och kunskap i detta klimat.

vpaavola
Medlem
#128 Skrivet: 18 Mar 2013 15:51

Citerar: sture_lindberg, #126:
Det händer så klart att även jag har fel och då erkänner jag det omedelbart.

Heja Sture. Sen finns det såna som påstår att du inte har humor.

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 18 Mar 2013 15:55

Citerar: vpaavola, #128:
Sen finns det såna som påstår att du inte har humor.

Har blivit beskylld för mycket ,men aldrig för det

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 18 Mar 2013 15:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #127:
an riskerar enbart att få en sänkt IQ

Du kanske skulle hålla dej till ämnet istället för att bara skriva om mej.

Då riskerar du inget sådant

Barbossa
Medlem
#131 Skrivet: 18 Mar 2013 16:02

Du bara älskar att vara ett offer.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 18 Mar 2013 16:06

Citerar: Barbossa, #131:
Du bara älskar att vara ett offer.

Känner mej knappast som ett offer,snarare som en småskolelärare..

Barbossa
Medlem
#133 Skrivet: 18 Mar 2013 16:21

Du syftar på din kunskapsnivå antar jag.

uct2
Medlem
#134 Skrivet: 18 Mar 2013 16:25

Citerar: sture_lindberg, #125:
Ordet insinuera vet jag alltså vad det betyder ,men jag har aldrig använt detta ord i denna tråd.. Typisk förvrängning av mina inlägg, IGEN från dej Barbossa...

Spännande! Om man inte använt ordet insinuera själv, så kan man alltså inte insinuera!? Kontakta bums SAOL så de rättar till detta i nästa upplaga.

Kleimark
#135 Skrivet: 18 Mar 2013 16:30

Citerar: sture_lindberg, #132:
Känner mej knappast som ett offer,snarare som en småskolelärare..

Några sådana har aldrig existerat, men jag förstår vad du menar.

sture_lindberg
Medlem
#136 Skrivet: 18 Mar 2013 17:00 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: uct2, #134:
Om man inte använt ordet insinuera själv, så kan man alltså inte insinuera!?

Visst kan man det om man vill..men man ska inte påstå att jag använt ordet i fråga..utan då ska man i så fall nämna att jag använt mej av ordet "verkade "..Som jag också har förtydligat att jag med detta ord menar:

Citat /

:Verkade" kan alltså i detta fallet jämföras att jag GISSADE att de gjorde så.Men därifrån till att jag PÅSTÅTT att dom gjorde detta är helt felaktigt,

Slut citat

Jag använde mej nu förstås av stora bokstäver,men detta för att förtydliga vad jag menade..

Därav min liknelse att jag känner mej som en småskolelärare ibland

Flera frågor ?

uct2
Medlem
#137 Skrivet: 18 Mar 2013 17:09

Citerar: sture_lindberg, #136:
Om man inte använt ordet insinuera själv, så kan man alltså inte insinuera!?

Visst kan man det om man vill..men man ska inte påstå att jag använt ordet i fråga..

Det här börjar bli spännande!

Barbossa
Medlem
#138 Skrivet: 18 Mar 2013 17:20

Spännande och spännande.. Sture har ju missuppfattat allt.

1. Sture skrev att det verkade som om Team Viking hade fuskat med avsikt
2. Jag skrev då att det var fult att insinuera något sådant.
3. Han anklagar mig för att jag menade att han påstod att Team Viking fuskat.
4. Jag förklarade att han inte nödvändigtvis menade så, men att han insinuera det; så jag frågade om han visste vad insinuera betyder.
5. Han ber mig sedan citera honom rätt, för han har minsann aldrig använt sig av ordet "insinuera"
6. Nej det är sant, det gjorde jag..

??

Barbossa
Medlem
#139 Skrivet: 18 Mar 2013 17:23

Citerar: uct2, #134:
Spännande! Om man inte använt ordet insinuera själv, så kan man alltså inte insinuera!? Kontakta bums SAOL så de rättar till detta i nästa upplaga.

Aha, kände inte till detta. Får be Sture om ursäkt då...

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 18 Mar 2013 17:31

Ursäkten godtagen..

Men nu kanske det är dags att ni håller er till ämnet..

Annars får ni starta upp en Sturetråd där ni kan diskutera om mej...

Fairlane
Medlem
#141 Skrivet: 18 Mar 2013 17:32

Klart Sture erkänner direkt när han har fel. I tråden om att slå kungen erkände han direkt efter att jag 4 ggr påtalat att två av hans uttalanden motsa varandra

Att han sen fick en domare mot sig och tolkade det som att domaren höll med är ju bara för dråpligt. (ja, jag kontaktade domaren i fråga och han tyckte inte alls som Sture påstod att han tyckte.

Tillbaks till ämnet. TV chansade garanterat inte. De trodde de gjorde rätt. Däremot föll de på eget slarv (något jag sett förr tyvärr). För mig är TKs beslut den enda tänkbara såsom tävlingsbestämmelserna är skrivna. Jag gillar inte att man automatiskt förlorar på alla bord efter den felplacerade spelaren. Det borde räcka att förlora på de bord man är felplacerad, men så är inte regeln skriven.

Barbossa
Medlem
#142 Skrivet: 18 Mar 2013 17:33

Jag vill veta vad du har att tillföra till trådämnet Sture som inte redan har skrivits? Annars är mitt förslag att tråden läggs ned.

vpaavola
Medlem
#143 Skrivet: 18 Mar 2013 17:37

Citerar: Barbossa, #139:
Aha, kände inte till detta. Får be Sture om ursäkt då...

Vad tror du Sture. Finns en liten, liten chans att den var ironiskt menad..

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 18 Mar 2013 17:48

Citerar: vpaavola, #143:
Vad tror du Sture. Finns en liten, liten chans att den var ironiskt menad..

Kan jag väl aldrig tro..
Barbosas ord kan /ska man lita på

sture_lindberg
Medlem
#145 Skrivet: 18 Mar 2013 17:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Barbossa, #142:
Jag vill veta vad du har att tillföra till trådämnet Sture som inte redan har skrivits?

Möjligen något mera än vad du har

.
Citerar: Fairlane, #141:
Att han sen fick en domare mot sig och tolkade det som att domaren höll med är ju bara för dråpligt. (ja, jag kontaktade domaren i fråga och han tyckte inte alls som Sture påstod att han tyckte.

Du vet väl inte vilka domare jag pratat med. Och vad betyder en domare som är emot, när jag har ett 15-tal som håller med ?

Dessutom ska vi väl knappast börja blanda olika trådämnen ihop ?

Fairlane
Medlem
#146 Skrivet: 18 Mar 2013 17:59

Jag vet den domare du uppgav och använde som bevis. Han håller inte med dig när du påstod att han tyckte som du. Nog om detta och tillbaka till ämnet.

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 18 Mar 2013 18:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #147:
illbaka till ämnet.

Ja det är ett otyg att du skriver här om färdigbehandlade ämnen.

Jag skrev ju som sagt i inlägget att jag hade 15 andra domare som höll med mej..
Så där finns inget mera att tillföra.

farbrorjo
Medlem
#148 Skrivet: 18 Mar 2013 18:04

Nu får det vara sluttjafsat om debatteknik. Härunder vill jag inte se några inlägg som ej anknyter till trådämnet - är detta för svårt så skriv inte alls eller riskera varning för ohörsamhet.

chessexplorer
Medlem
#149 Skrivet: 18 Mar 2013 20:24

Jag skulle gärna vilja ha en liten motivering till de här anklagelserna, och vilka paragrafer talar till Team Vikings fördel?

Citerar: Barbossa, #79:
Men det är väl ingen nyhet för någon att förbundets behandling av fallet inte står på någon som helst juridisk grund, beslutet är fattat på subjektiva åsikter som snarare handlar om Team Viking som klubb än själva fallet i sig. Man kunde inte ens bemöda sig att på ett sakligt sätt bemöta Vikings hänvisningar till paragrafer som talar för Vikings fördel.

DonJuan
Medlem
#150 Skrivet: 22 Mar 2013 02:53

Det verkar stå klart att Berczes är utländsk spelare enligt tävlingsbestämmelserna och därmed faller punkt 1 och 2 i Team Vikings svar på protesten.

Punkt 3, det vill säga att det skulle strida mot EU-lagstiftningen, tycker jag verkar mycket mer intressant. Min begränsade utbildning inom området, JÖK, säger mig att detta inte är något solklart fall.

Team Viking svar var fokuserat på artikel 45, den fria rörligheten för arbetstagare.

Detta skapar frågeställningar så som:

Är schack ett yrke?

Är förhållandet mellan en schackspelare och en schackklubb att anse så som arbetstagare och arbetsgivare?

Om båda dessa uppfylls så har Team Viking kommit en bit på vägen.

Sedan uppenbaras frågan om detta stämmer överens med syftet med lagstiftningen och frågan om undantag. Det finns flera exempel på undantag från den fria rörligheten vad gäller etablering och det är troligtvis möjligt med undantag inom artikel 45 också.

Med viss reservation skulle jag dock påstå att frågan om undantag inte skulle få någon inverkan på hur fallet ska bedömas då ett undantag måste ha sökts i förväg (?). Det är dock av intresse om liknande undantag har utgetts förr då det kan ge vägledning för framtiden.

Jag hoppas att detta bidrar till diskussionen och att det som har sagts ovan inte är helt uppåt väggarna.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!