Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Elitserien - protest/överklagande
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
WannabeCM
Medlem
#1 Skrivet: 14 Mar 2013 07:13 - Redigerad av: WannabeCM

Hej!
Vad anser ni om protesten och överklagandet som skett i elitserien?
Det pågår diskussioner på en annan sida om det, ifall ni inte lagt märke till det än.

( http://www.schacksnack.se/artiklar/79790 )
( http://www.schacksnack.se/artiklar/79775 )
( http://www.schack.se/?p=3766 )

Återkommer med min syn på saken senare, så att inte er uppfattning färgas utav min.

WannabeCM
Medlem
#2 Skrivet: 14 Mar 2013 17:43

det verkar koka över i intresse-grytan

mugabe
Medlem
#3 Skrivet: 14 Mar 2013 17:47

Jag anser väl att reglerna borde vara så pass tydliga att det inte ska uppstå tvivel om vad som räknas som en svensk spelare. Svenskt medborgarskap borde räcka, tycker jag dessutom.

WannabeCM
Medlem
#4 Skrivet: 14 Mar 2013 18:01

Svenskt medborgarskap räcker bra för att man ska räknas som svensk spelare.
Vad i reglerna anser du är otydligt?

Svedjeholmen
Medlem
#5 Skrivet: 14 Mar 2013 18:37

Alla som vill lira schack ska få lira!

uct2
Medlem
#6 Skrivet: 14 Mar 2013 18:50

Reglerna är väl glasklara. Max två utländska spelare per match, etc. Men någonstans i den tråd WannabeCM skickade länk till finns en intressant fråga om domarens roll. Ska domaren verkligen behöva kolla detta innan partierna börjar?

mugabe
Medlem
#7 Skrivet: 14 Mar 2013 19:12

Jag har inte detaljstuderat inläggen, men jag fick intrycket av att spelaren i fråga hade svenskt medborgarskap. Debatten gäller alltså snarare vad som ingår i begreppet "folkbokförd". Om man fått ett personnummer har man folkbokförts. Är man då folkbokförd även om man flyttar utomlands?

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 14 Mar 2013 21:58

Han har inte, och har aldrig haft svenskt medborgarskap. Han har personummer eftersom han är född i Sverige men båda föräldrarna var ungerska medborgare och de flyttade tillbaka när han var 2 och ett halvt år gammal.

I Sverige måste minst en av föräldrarna vara svensk för att man skall bli svensk medborgare vid födseln.

chessexplorer
Medlem
#9 Skrivet: 14 Mar 2013 22:05

Citerar: uct2, #6:
Ska domaren verkligen behöva kolla detta innan partierna börjar?

I listan med spelarregistrerade spelare finns en kolumn "Ej folkbokförd". Domaren borde nog kunna räkna efter så att inte fler än två spelare har kryss i den kolumnen, men domaren skall självklart inte behöva kolla om spelare som saknar kryss borde ha kryss.

Kleimark
#10 Skrivet: 14 Mar 2013 22:11 - Redigerad av: Kleimark

Vad har det för betydelse om domaren kan kontrollera dylika saker? En inlämnad laguppställning kan inte ändras.

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 14 Mar 2013 22:27 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: Kleimark, #10:
Vad har det för betydelse om domaren kan kontrollera dylika saker? En inlämnad laguppställning kan inte ändras.

"Domaren ska före match kontrollera
att de inlämnade laguppställningarna är korrekta i förhållande till klubbens
spelarregistrering."

Om lagledaren inte har möjlighet att rätta till felaktigheter som domaren påpekar finns det väl ingen vits med att domaren kollar så att allt stämmer innan matchen?

Kleimark
#12 Skrivet: 14 Mar 2013 22:34 - Redigerad av: Kleimark

Om det nu vore så att man skulle få möjlighet att ändra en inkorrekt laguppställning, faller ju exempelvis regel 7.5 ("Vid felplacering ska såväl för högt som för lågt placerad spelare förlora eventuella poäng, och motståndaren tilldelas poängen. "), ty det är ju i så fall domarens fel, men så är det naturligtvis inte.

chessexplorer
Medlem
#13 Skrivet: 14 Mar 2013 22:42

Det är kanske hårdare högre upp i seriesystemet, men om vi till exempel lämnar WO på bord 8, och motståndarnas åttonde man har rest 20 mil för att ta sig till matchen medan deras sjundebordsspelare gärna vill gå hem och se på Vasaloppet så brukar vi gå med på att de byter plats.

mugabe
Medlem
#14 Skrivet: 15 Mar 2013 07:36

Om man har personnummer har man ju folkbokförts. Då borde man vara folkbokförd.

DrBeep
Medlem
#15 Skrivet: 15 Mar 2013 07:52

Förri världen, före samordningsnumrens tid, kunde man få personnummer utan att vara folkbokförd, om man t.ex. behövde ett svenskt bankkonto. Desutom kan man ju lämna landet och sluta vara folkbokförd.

vpaavola
Medlem
#16 Skrivet: 15 Mar 2013 08:45

Är kravet svenskt medborgarskap, eller att man är folkbokförd i Sverige? Som chessexplorer påpekar, är det inte samma sak. Jag tex. har varit folkbokförd i Sverige sen -71 men är inte svensk medborgare.

WannabeCM
Medlem
#17 Skrivet: 15 Mar 2013 09:06

Citerar: mugabe, #14:
Om man har personnummer har man ju folkbokförts. Då borde man vara folkbokförd.

Han är inte folkbokförd i Sverige (nu). Däremot de som är bosatta i Sverige är folkbokförda.

Citerar: vpaavola, #16:
Är kravet svenskt medborgarskap, eller att man är folkbokförd i Sverige? Som chessexplorer påpekar, är det inte samma sak. Jag tex. har varit folkbokförd i Sverige sen -71 men är inte svensk medborgare.

Kravet för att inte räknas som utländsk spelare är att man antingen är något av följande:
*Svensk medborgare.
*Folkbokförd i Sverige.
*Står registrerad på den svenska elolistan.

marko.r
Medlem
#18 Skrivet: 15 Mar 2013 09:09

folkbokförings ort tillex eskilstuna, sörmland - medborgarskap finsk ,svensk,eller norsk är en annan sak du kan ha finskmedborgarskap i sverige men att vara folkbokförd är där du har din kommun och adress förut ordnade pastorsexpeditionen folkbokförings bevis nu för tiden har skattemyndigheten ansvar om detta som addressändring mm

WannabeCM
Medlem
#19 Skrivet: 15 Mar 2013 11:42 - Redigerad av: WannabeCM

Nu finns Vikings överklagan publicerad:
http://www.schacksnack.se/wordpress/wp-content/upl oads/%C3%96vrigt_%C3%96verklaganSK.pdf

(Det tidigare var ett svar på protesten, som skickades till TK innan beslut togs. Ovanstående är en överklagan av TKs beslut)

DrBeep
Medlem
#20 Skrivet: 15 Mar 2013 12:09

Det är intressant att Hlawatsch hänvisar till europeisk rätt om fri rörlighet av arbetskraft. Det är ju inte per se en garanti för att få jobba fritt i ett annat land för t.ex. även läkare behöver ha en nationell legitimation för att arbeta i ett annat land inom unionen. Däremot är ju förhållandet att svenskt medborgarskap är tillräckligt för att få spela diskriminerande mot andra unionsmedborgare så frågan är om man måste revidera den regeln.

chessexplorer
Medlem
#21 Skrivet: 15 Mar 2013 13:44

Som det är nu får en spelare bara representera en klubb i Sverige, men man kan representera klubbar i flera länder samtidigt. Om man reviderar regeln om max två utlänningar måste man nog också bestämma att man bara får representera en klubb inom EU.

Frågan är om det finns några klubbar i Sverige som har råd med proffs som bara spelar för dem och inte också spelar i till exempel Tyskland eller Danmark.

DrBeep
Medlem
#22 Skrivet: 15 Mar 2013 17:16 - Redigerad av: DrBeep

Citerar chessexplorer #21:
Om man reviderar regeln om max två utlänningar måste man nog också bestämma att man bara får representera en klubb inom EU.

Förstår inte varför det skulle behöva vara så. Det är ju skilda serier i olika länder så man borde väl kunna spela i flera länder såsom idag så länge vi inte har en gemensam typ Europaliga. Den enda skillnaden är väl att du inte får särbehandla svenska medborgare i relation till andra unionsmedborgare. Man kan alltså inte godkänna utlandsboende svenska medborgare men låta bli att godkänna en utomlands bosatt ungrare, som i detta fall.

chessexplorer
Medlem
#23 Skrivet: 15 Mar 2013 17:59

Citerar: DrBeep, #22:
Förstår inte varför det skulle behöva vara så.

Vi antar att det finns 10 länder i EU. I varje land spelar 100 spelare i den högsta divisionen. 25 % av spelarna i varje enskilt land är utländska proffs som försörjer sig på att spela schack i alla länder inom EU.

Då finns det sammanlagt 25 utländska proffs och 10 * 100 * 75% = 750 inhemska spelare totalt i de olika högstadivisionerna inom EU. Det känns som en ganska trevlig blandning.

Avskaffar vi 25 %-regeln får vi 100 heltidsproffs som spelar schack i alla de tio länderna. Det finns ingen plats för några spelare som bara spelar i sitt eget land och försörjer sig på något annat än schack.

Exemplet kanske är något överdrivet men jag är rädd att det skulle gå åt det hållet.

Kleimark
#24 Skrivet: 15 Mar 2013 18:27

Vi hade två lettiska spelare registrerade för SA Mark för ca fem år sedan.

DrBeep
Medlem
#25 Skrivet: 16 Mar 2013 00:03 - Redigerad av: DrBeep

Chessexplorer, problemet, om man nu kan kalla det så, är att rent juridiskt är alla européer likvärdiga så du kommer att ha svårt att kräva detta. Möjligen (och det kanske krävs en juridik prövning av detta) kan man kräva att en viss procentandel av spelarna är bosatta i landet. Men som sagt måste svenska medborgare bosatta utanför landet då också räknas som utländska spelare.
Dessutom motsäger du ju dig själv för med ditt resonemang ovan skulle ju proffsen då visst representera mer än en klubb inom unionen.

chessexplorer
Medlem
#26 Skrivet: 16 Mar 2013 12:19 - Redigerad av: chessexplorer

Citerar: DrBeep, #25:
Dessutom motsäger du ju dig själv för med ditt resonemang ovan skulle ju proffsen då visst representera mer än en klubb inom unionen.

Jag försökte illustrera hur det teoretiskt sett skulle kunna bli om varje klubb fick ha hur många utlänningar man ville i laget, och varje spelare hade rätt att spela för en klubb i varje land.

Jag tycker det är trevligt med "världsstjärnor" som åker runt och spelar för många lag på toppborden men jag vill att det skall finnas plats för "amatörer" som bara spelar för en klubb totalt också.

JoarO
Medlem
#27 Skrivet: 16 Mar 2013 12:45

Citerar: chessexplorer, #23:
Vi antar att det finns 10 länder i EU. I varje land spelar 100 spelare i den högsta divisionen. 25 % av spelarna i varje enskilt land är utländska proffs som försörjer sig på att spela schack i alla länder inom EU.

Då finns det sammanlagt 25 utländska proffs och 10 * 100 * 75% = 750 inhemska spelare totalt i de olika högstadivisionerna inom EU. Det känns som en ganska trevlig blandning.

Avskaffar vi 25 %-regeln får vi 100 heltidsproffs som spelar schack i alla de tio länderna. Det finns ingen plats för några spelare som bara spelar i sitt eget land och försörjer sig på något annat än schack.

Exemplet kanske är något överdrivet men jag är rädd att det skulle gå åt det hållet.

"Elitserien" implicerar väl ändå att det är eliten som ska spela där, och inte amatörer? Det svenska seriesystemet skulle mycket väl, i ditt scenario, vara sådant att de bästa amatörlagen fick chansen att möta proffslagen.

I mitt tycke verkar det viktigare att befrämja en fungerande arbetsmarknad än att prioritera hobbyspelarna och det gäller även för schackspelare.

chessexplorer
Medlem
#28 Skrivet: 16 Mar 2013 13:13

Citerar: JoarO, #27:
"Elitserien" implicerar väl ändå att det är eliten som ska spela där, och inte amatörer? Det svenska seriesystemet skulle mycket väl, i ditt scenario, vara sådant att de bästa amatörlagen fick chansen att möta proffslagen.

Jag vill att eliten skall spela i elitserien, men inte att samma elitgäng skall spela i alla lag i EU. Jag vill att huvuddelen av spelarna bara skall vara med i ett lag. Då får fler spelare vara med och spela.

Svedjeholmen
Medlem
#29 Skrivet: 16 Mar 2013 15:37

Hur svårt kan det vara?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 16 Mar 2013 16:32

Nu är det helt klart att protesten gick igenom.
Jag tycker det var ett rätt beslut.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!