Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Slå kungen i blixt.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
Sisukas2013
Medlem
#241 Skrivet: 21 Feb 2013 14:54

WannabeCM
Medlem
#242 Skrivet: 21 Feb 2013 15:33

Citerar: Sisukas2013, #240:
Min svenska är ej så bra men tycker ändå sture har fel.

Du är inte ensam

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 21 Feb 2013 16:52 - Redigerad av: sture_lindberg

..Fint att ni har varandra..

Sisukas2013
Medlem
#244 Skrivet: 21 Feb 2013 16:58

Dear god

DrBeep
Medlem
#245 Skrivet: 21 Feb 2013 16:59

Nu... har jag pratat med Jonas igen (i samband med ett annat ärende) och han säger så här:

Om man slår kungen så förlorar man inte förrän man tryckt på klockan, men eftersom man (enligt tidigare) inte kan kräva vinst om man ställt ner sin pjäs så kan man inte heller (då) längre kräva vinst. Vad som däremot ska hända i en sådan situation (du har slagit kungen, ställt dit din pjäs, men ännu inte tryckt på klockan och hejdar dig och tillkallar domaren), det hade han inte tänkt på...

Så t.o.m. en IA har inte svar på allt. Så nu kan debatten fortsätta med 250 inlägg till, men jag lovar att jag inte kommer att delta!

sture_lindberg
Medlem
#246 Skrivet: 21 Feb 2013 17:09

Citerar: DrBeep, #245:
det hade han inte tänkt på...

Tur att JAG har tänkt på detta då man förlorar naturligtvis. (man har ju slagit kungen ,som inte är tillåtet)..
Visste väl det... att inte ens Jonas kunda påvisa att jag hade fel

uct2
Medlem
#247 Skrivet: 21 Feb 2013 17:16

Så t.o.m. en IA har inte svar på allt. Så nu kan debatten fortsätta med 250 inlägg till, men jag lovar att jag inte kommer att delta!

Jo, en grej till bara, snälla DrBeep: frågade du Jonas om den situation som Chessexplorer, jag och Mugabe undrat över? (Blixt givetvis.)
1) Vit står i schack.
2) Vit gör ett drag som inte häver schacken och ställer om klockan.
3) Svart upptäcker detta först efter han/hon påbörjat ett drag men inte tryckt på klockan.

Vem vinner? Svarts drag är ju också "regelvidrigt" eftersom ställningen är regelvidrig.

sture_lindberg
Medlem
#248 Skrivet: 21 Feb 2013 19:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Vid flera regelvidriga drag i följd bör man kalla på en domare.Efter att man först har stannat klockan.
Sen får "sunda förnuftet" råda..

uct2
Medlem
#249 Skrivet: 21 Feb 2013 20:08

För att ytterligare förtydliga inlägg #247: vi undrade om någon känner till någon text från Fide/SSF eller något prejudikat från någon av organisationerna som ger domaren något mer konkret att gå på än "sunda förnuftet". Och nu vet vi alla vad Sture anser, så jag vill INTE, absolut INTE ha svar igen från honom, utan från någon som tror sig ha något att tillföra som vi inte redan vet.

Kleimark
#250 Skrivet: 21 Feb 2013 20:13

Citerar: uct2, #249:
Och nu vet vi alla vad Sture anser, så jag vill INTE, absolut INTE ha svar igen från honom, utan från någon som tror sig ha något att tillföra som vi inte redan vet.

Forumen är till för alla.

Schackreglerna fungerar inte genom någon form av prejudikat. Något sådant kan endast högsta domstolen i Sverige ge.

DrBeep
Medlem
#251 Skrivet: 21 Feb 2013 21:18 - Redigerad av: DrBeep

Citerar: uct2, #247:
Jo, en grej till bara, snälla DrBeep: frågade du Jonas om den situation som Chessexplorer, jag och Mugabe undrat över? (Blixt givetvis.)
1) Vit står i schack.
2) Vit gör ett drag som inte häver schacken och ställer om klockan.
3) Svart upptäcker detta först efter han/hon påbörjat ett drag men inte tryckt på klockan.

Vem vinner? Svarts drag är ju också "regelvidrigt" eftersom ställningen är regelvidrig.

Det är ju just det jag beskrev tidigare (#211). Om svart inte släppt pjäsen så kan han häva draget och kräva vinst. Om han släppt pjäsen är situationen oklar.

sture_lindberg
Medlem
#252 Skrivet: 21 Feb 2013 21:33

Citerar: DrBeep, #251:
Om han släppt pjäsen är situationen oklar.

Och då tillkallar man domaren för bedömning.Borde vara glasklart.

DrBeep
Medlem
#253 Skrivet: 21 Feb 2013 21:44

Citerar: sture_lindberg, #252:
Och då tillkallar man domaren för bedömning.Borde vara glasklart.

Absolut. Hur domaren kommer att döma är däremot oklart

Kleimark
#254 Skrivet: 21 Feb 2013 21:45

Citerar: DrBeep, #253:
Absolut. Hur domaren kommer att döma är däremot oklart

Nej, för det är inte oklart.

uct2
Medlem
#255 Skrivet: 21 Feb 2013 22:04 - Redigerad av: uct2

Citerar: Kleimark, #250:
Schackreglerna fungerar inte genom någon form av prejudikat. Något sådant kan endast högsta domstolen i Sverige ge.

ALLA regler fungerar och preciseras genom prejudikat.

Kleimark
#256 Skrivet: 21 Feb 2013 23:17

Citerar: uct2, #255:
ALLA regler fungerar och preciseras genom prejudikat.

Det får du naturligtvis tro, men så är det inte och låt bli att skrika!

Barbossa
Medlem
#257 Skrivet: 21 Feb 2013 23:30

Bra, nu har vi alltså fått bekräftat att Stures tokiga påstående var felaktigt. Och #246 var ett mycket dåligt försök att rädda sig. Om domaren tillkallas kan han inte döma förlust till den som tog kungen, och inte döma förlust till den som ställde kunen i slag. Och varför kan han inte döma förlust till den som ställt kungen i slag?, Jo för att det är överspelat och det innebär givetvis att partiet får fortsätta och den som slog kungen måste flytta pjäsen i fråga enligt regeln om "rört är fört" om så är möjligt.

Barbossa
Medlem
#258 Skrivet: 21 Feb 2013 23:33

Sture vet givetvis om att han hade totalt fel, liksom alla andra som har läst vad som skrivits här. Likt nybörjaren så vägrar du ge upp trots både dam och några lätta pjäser under.

Kleimark
#259 Skrivet: 21 Feb 2013 23:34

Citerar: Barbossa, #258:
Sture vet givetvis om att han hade totalt fel, liksom alla andra som har läst vad som skrivits här.

Fast alla kan väl inte ha fel?

Barbossa
Medlem
#260 Skrivet: 21 Feb 2013 23:41

Alla vet om att Stures påstående var totalt fel innan Jonas hade svarat, och efter svaret är det tydligare än någonsin. Det är, tillsammans med vetskapen om att man existerar, bland de få saker man kan veta till 100 %.

Kleimark
#261 Skrivet: 21 Feb 2013 23:42

Ok. Jag förstår hur du menar nu, men det var inte så du skrev ovan dock.

uct2
Medlem
#262 Skrivet: 22 Feb 2013 09:35 - Redigerad av: uct2

Citerar: Kleimark, #256:
Citerar: uct2, #255:ALLA regler fungerar och preciseras genom prejudikat.

Det får du naturligtvis tro, men så är det inte och låt bli att skrika!

Jo, det är faktiskt så: ALLA regelverk utvecklas och preciseras genom precedensfall. Det är axiomatiskt närmast, annars vore de inte rgelverk, inte fungerande sådana i alla fall. Och jag skriker inte. Om Kleimark upprör sig på att jag använder versaler, så är det för att jag vill lägga emfas, och tycker att kursiven inte alltid blir bra i trådarna. För ca 15 år sedan, innan man kunde kursivera i epost, använde ALLA versaler på nätet om ´man ville betona ett ord, och ingen retade sig på det.

sture_lindberg
Medlem
#263 Skrivet: 22 Feb 2013 10:04

Citerar: Barbossa, #257:
Bra, nu har vi alltså fått bekräftat att Stures tokiga påstående var felaktigt

Var hittar du den bekräftelsen ?

Så t.o.m. en IA har inte svar på allt.

Han hade ju inte svar på allt stod det här,

sture_lindberg
Medlem
#264 Skrivet: 22 Feb 2013 10:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #227:
Synd du inte frågade Jonas om man förlorar direkt om man tar kungen eller först när man ställt om klockan..

Det är ju denna fråga som vi är mest oense om..och så frågade du inte ens om detta.. Alls inte självklart som du skriver ..Utan svaret är ju tvärt om vad du tror...

Ok, jag kan ju nu förstå att du inte ville/vågade ställa frågan..du var nog rädd att du skulle få fel svar..Alltså inte det svar som du hade väntat dej...

Denna den viktigaste frågan kunde alltså inte Jonas svara på.

Och så länge vi inte har fått ett uttömmligt svar på denna fråga kan du ju inte påstå att jag har fel...

WannabeCM
Medlem
#265 Skrivet: 22 Feb 2013 10:16

Citerar: sture_lindberg, #264:
Denna den viktigaste frågan kunde alltså inte Jonas svara på.

Och så länge vi inte har fått ett uttömmligt svar på denna fråga kan du ju inte påstå att jag har fel...

Snälla Sture, läs. Ordagrant från det DrBeep återgav från sitt samtal med Jonas:
"Om man slår kungen så förlorar man inte förrän man tryckt på klockan..."

sture_lindberg
Medlem
#266 Skrivet: 22 Feb 2013 10:19 - Redigerad av: sture_lindberg

men eftersom man (enligt tidigare) inte kan kräva vinst om man ställt ner sin pjäs så kan man inte heller (då) längre kräva vinst. Vad som däremot ska hända i en sådan situation (du har slagit kungen, ställt dit din pjäs, men ännu inte tryckt på klockan och hejdar dig och tillkallar domaren), det hade han inte tänkt på...

Ja dessa dina rader har du ryckt ut från sammanhanget..Ett vanligt beteende från sådana som inte har egna åsikter.

Läs speciellt dessa rader några gånger till.:

Citat/
Du har slagit kungen, ställt dit din pjäs, men ännu inte tryckt på klockan och hejdar dig och tillkallar domaren), det hade han inte tänkt på... [/quote]
Slut citat /

DrBeep
Medlem
#267 Skrivet: 22 Feb 2013 10:23 - Redigerad av: DrBeep

Men Sture, du läser slarvigt innantill. Jag har ju i #245 skrivit just precis detta. Man förlorar INTE förrän man tryckt på klockan. Däremot kan man inte kräva vinst, men det är ju något helt annat.

DrBeep
Medlem
#268 Skrivet: 22 Feb 2013 10:25

Re #266: han var dock säker på att man inte skulle förlora. Vad som händer ISTÄLLET var han inte säker på.

WannabeCM
Medlem
#269 Skrivet: 22 Feb 2013 10:27

Citerar: sture_lindberg, #266:

Ja dessa dina rader har du ryckt ut från sammanhanget..Ett vanligt beteende från sådana som inte har egna åsikter.

Återigen Sture, läs. Det här handlar inte om att ha en åsikt eller inte.
Det handlar i all enkelhet om läsförståelse.

Det har redan framgått med all önskvärd tydlighet, långt tidigare, att man inte förlorar vid slag av motståndarens kung förän man slagit om klockan.

sture_lindberg
Medlem
#270 Skrivet: 22 Feb 2013 10:29

Du tolkar texten som f..n tolkar bibeln..
Jag lägger ner denna "skendebatt" för ett tag, då ni inte lyckats motbevisa min åsikt.

Jag kommer vid tillfälle att prata med de domare JAG känner,så ska du få se att jag har rätt.
men det kan dröja ett tag då jag har lite annat att göra också

Ha det bra så hörs vi om några veckor (i denna tråd )..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.