Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Slå kungen i blixt.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#121 Skrivet: 17 Feb 2013 00:47

[quote=Carzo, #150:]Då är ju allt väl?

Och har varit hela tiden..

Fairlane
Medlem
#122 Skrivet: 17 Feb 2013 13:45

Citerar: sture_lindberg, #100:
Jonas bör ju VETA--eller ?

Många andra här spekulerar ju bara..

Kul att se den här kommentaren av dig Sture.
När vi var oense om en annan regel och jag hänvisade till Jonas och diverse andra internationella domare och förbundsdomare i landet (vi har inte så många) så var deras input ointressant eftersom du visste och hade fått bekräftat av andra domare?!

Fairlane
Medlem
#123 Skrivet: 17 Feb 2013 13:48

När jag läser den engelska orginalskrivningen lutar jag åt att man har rätt att kräva vinst tills dess att man har utfört sitt eget drag, dvs ställt om klockan. Konsekvenserna av att det inte är ok betyder ju att den icke-felande spelaren kan förlora, som visats ovan.

Fairlane
Medlem
#124 Skrivet: 17 Feb 2013 13:54

Sture:

Du anger att man så fort man tagit motståndarens kung förlorar man oavsett om man tryckt på klockan eller inte. (Man förlorar på ett feldrag)
Du anger att man får ändra ett feldrag (exempelvis Sg1-g3) tills dess man tryck på klockan.
Du anger att det inte är någon skillnad på feldrag där man tar kungen och andra feldrag.

Det går inte ihop. I det ena fallet är det feldrag direkt, utan att klockan slås över, medan det i det andra fallet är ett feldrag först när man tryckt på klockan.

Ser du hur ologiskt det är?

sture_lindberg
Medlem
#125 Skrivet: 17 Feb 2013 14:04

[quote=Fairlane, #124:]Du anger att man får ändra ett feldrag (exempelvis Sg1-g3) tills dess man tryck på klockan.

ja det är ju inte tillåtet att göra regelvidriga drag.Därför har man rätt att ändra springardraget.

Däremot får du inte ändra ett drag om du tillexempel ställt ner springaren på f3.Så får du inte ta upp springaren igen och sedan ställa den på h3.

Hoppas du märker skillnaden.

Kleimark
#126 Skrivet: 17 Feb 2013 14:24

Du menar alltså att feldraget Sg1-g3 går att ändra innan man tryckt på klockan, men feldraget Sxf6 (en kung) går ej att ändra.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 17 Feb 2013 14:34

Citerar: Kleimark, #126:
men feldraget Sxf6 (en kung) går ej att ändra.

Detta drag får du gärna tala om lite mer vad det gäller. vad är det för fel med Sxf6 ?

sture_lindberg
Medlem
#128 Skrivet: 17 Feb 2013 14:35

[quote=Kleimark, #126:]Du menar alltså att feldraget Sg1-g3 går att ändra innan man tryckt på klockan,


självklart.

Kleimark
#129 Skrivet: 17 Feb 2013 14:35

Springaren slår ut kungen, som stod på f6.

sture_lindberg
Medlem
#130 Skrivet: 17 Feb 2013 14:42 - Redigerad av: sture_lindberg

[quote=Kleimark, #129:]Springaren slår ut kungen, som stod på f6.
då förlorar vit så klart.då det står så i reglerna.

Barbossa
Medlem
#131 Skrivet: 17 Feb 2013 15:48

Fairlane, det som Sture skriver hänger inte ihop, motsäger sig självt och stämmer till 50 %.

Chesswarrior
Medlem
#132 Skrivet: 17 Feb 2013 17:21

Vad säger regelboken om man råkar stöta till en pjäs så den ramlar, räknas rörd som förd då? Och om inte så kan man ju utnyttja det genom att vicka tex springaren man tagit tag i för att flytta när man vid greppandet ser att ens dam stod i slag.

Kleimark
#133 Skrivet: 17 Feb 2013 17:30

Citerar: Chesswarrior, #132:
Vad säger regelboken om man råkar stöta till en pjäs så den ramlar, räknas rörd som förd då?


Nej. Du behöver inte flytta den. Man måste avsiktligt ha rört en pjäs för att "rörd är förd" skall gälla.

Chesswarrior
Medlem
#134 Skrivet: 17 Feb 2013 17:37

Då finns det ett klockrent sätt att undvika förlust om man inser sitt misstag i val av greppad pjäs, vicka pjäsen man greppat och få det att se ut som man råkat greppa den!

sture_lindberg
Medlem
#135 Skrivet: 17 Feb 2013 18:17

[quote=Chesswarrior, #134:] vicka pjäsen man greppat och få det att se ut som man råkat greppa den![


Kör så i några turneringar så får du se hur det slutar

sture_lindberg
Medlem
#136 Skrivet: 17 Feb 2013 18:18

[quote=Barbossa, #131:]Fairlane, det som Sture skriver hänger inte ihop,

Motivera dej tack.

Fairlane
Medlem
#137 Skrivet: 18 Feb 2013 00:45

Sture:

Att ta kungen = otillåtet drag
Att flytta ett torn på diagonalen = otillåtet drag

Du påstår att det första förlorar partiet direkt, innan klockan tryckts över, medan det senare ger spelaren chansen att korrigera sitt drag till ett giltigt drag innan klockan trycks över. Samtidigt påstår du att det inte är någon skillnad på de två händelserna?

Ett tips förövrigt: När du citerar andra, låt "[/quote]" stå kvar och skriv din text efter så blir det lättare att läsa.

sture_lindberg
Medlem
#138 Skrivet: 18 Feb 2013 01:32

Citerar: Fairlane, #137:
Du påstår att det första förlorar partiet direkt, innan klockan tryckts över, medan det senare ger spelaren chansen att korrigera sitt drag till ett giltigt drag innan klockan trycks över. Samtidigt påstår du att det inte är någon skillnad på de två händelserna?



Jag påstår ju att det ÄR skillnad mellan de 2 händelserna.

I det förstnämnda fallet förlorar du om du tar kungen..
I det andra fallet kan du korrigera ditt drag om du skulle utföra Sg1-g3 till exempel och då ändra dej för att ställa springaren på f3 .

Barbossa
Medlem
#139 Skrivet: 18 Feb 2013 01:57

Ditt påstående är således falskt.

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 18 Feb 2013 02:45

Läs 138 en gång till så förstår du säkert vad jag menar..

pawnpusher
Medlem
#141 Skrivet: 18 Feb 2013 03:58

Hmmmmmm så det skulle finnas feldrag
och sen finns det skulle det finnas Ännu grövre feldrag

Nej så är det inte.

Alltså om din motståndare slår ut din kung måste han eller hon trycka
På klockan för att draget ska vara fullbordat och innan det är gjort
kan du inte kräva vinst!

Fairlane
Medlem
#142 Skrivet: 18 Feb 2013 08:28

Sture: Jämför ditt svar i #45 med ditt svar i #138 så förstår du kanske varför vi tycker att du talar emot dig själv.

WannabeCM
Medlem
#143 Skrivet: 18 Feb 2013 10:47

@Sture, läs igenom vad du har skrivit en gång till.

Om jag är åtminstone nummer fem som "missförstår" dig så kanske det beror på något annat än min- och övriga forum-medlemmars bristfälliga läsförståelse..?

vpaavola
Medlem
#144 Skrivet: 18 Feb 2013 12:14

Ser ut att vara många som har glömt forumreglerna:

§ 1) Sture kan inte ha fel.
§ 2) Om Sture har fel, gå tillbaks till § 1.

sture_lindberg
Medlem
#145 Skrivet: 18 Feb 2013 13:01

Vi väntar på svaret från Jonas så förstår ni hur det ska vara.
Innan dess är det ingen ide att skriva något mera.

Och även om det är 5 som har andra åsikter än mej i frågan, visar det inte på det minsta vis att jag skulle ha fel

Fairlane
Medlem
#146 Skrivet: 18 Feb 2013 13:59

Citerar: sture_lindberg, #145:
Och även om det är 5 som har andra åsikter än mej i frågan, visar det inte på det minsta vis att jag skulle ha fel

Helt riktigt.

Det jag mer vänder mig mot är att du i inlägg "45 säger att det inte är någon skillnad mellan ett feldrag där man tar motståndarens kung och andra feldrag och i inlägg #138 säger du att det är skillnad. Det är klart att man kan ändra sig, men då är det också helt ok att säga det så att det inte blir oklart.

WannabeCM
Medlem
#147 Skrivet: 18 Feb 2013 14:30 - Redigerad av: WannabeCM

Citerar: sture_lindberg, #145:

Vi väntar på svaret från Jonas så förstår ni hur det ska vara.
Innan dess är det ingen ide att skriva något mera.

Och även om det är 5 som har andra åsikter än mej i frågan, visar det inte på det minsta vis att jag skulle ha fel


Med tanke på hur du har velat fram och tillbaka är nästan det lite roligt, på ett ironiskt vis, att du skriver att vi andra kommer förstå hur det ska vara efter att svaret från Jonas har kommit.

Det handlar inte om att vara av avvikande åsikt eller inte.
Faktum är att dina inlägg har varit långt ifrån konsekventa, och ofta motsagt varandra.

Om jag först säger att jorden är formad som en kub, nästa gång hävdar att den är pyramidformad för att till sist påstå att den är klotformad - kan allt jag har påstått stämma samtidigt?

Barbossa
Medlem
#148 Skrivet: 18 Feb 2013 15:24

Sture, vad är det för åsiktsskillnader du syftar på? Det handlar om fakta och för övrigt vet jag inte ens vad din hypotes är eftersom dina inlägg motsäger varandra. Sen är jag även intresserad av dina prejudikat som du bygger dina teser på, när blev du expert på blixtregler?

Jag skall här ge ett enkelt resonemang som ger dig lite klarhet för att du sedan skall kunna ta ett ställningstagande; 1. Ett drag har fullföljts när klockan har slagits om, innan klockan har slagits om gäller "rört är fört" samt "släppt är släppt" om pjäsen i fråga kan flyttas så legalt. 2. Alla feldrag i blixt förlorar, som att t.ex. Ta den andras kung vilket är ett regelvidrigt drag. 3. Således kan du enligt 1:an göra ett regelvidrigt drag, utan att slå om klockan, men sedan ta tillbaka det och flytta pjäsen i fråga legalt. 4. Och därför kan man ta motståndarens kung, för att sedan ta tillbaka det och flytta pjäsen i fråga legalt. Allt detta förutsatt att man ej har slagit om klockan. 5.Och tillslut så finns det ingen graderingslista över alla möjliga feldrag utan alla dessa är lika regelvidriga och samtliga leder till samma påföljd.

Kleimark
#149 Skrivet: 18 Feb 2013 16:54

Citerar: Barbossa, #148:
5.Och tillslut så finns det ingen graderingslista över alla möjliga feldrag utan alla dessa är lika regelvidriga och samtliga leder till samma påföljd.


Det är inte riktigt sant, men generellt kan man säga så.

sture_lindberg
Medlem
#150 Skrivet: 18 Feb 2013 20:09

Citerar: sture_lindberg, #145:
Vi väntar på svaret från Jonas

Som sagt var..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006