Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ratinginflationen på SO
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Thunderstruck
Medlem
#1 Skrivet: 24 Jan 2013 21:49

Vore det inte en smal sak för en matematiskt begåvad individ att hejda denna? Kunde man inte tänka sig att man meddelst en sinnrik formel begränsar maxratingen på SO till låt säga 2700 alternativt valbar procent av den absoluta världstoppen. Vad har världsettan i rating? Kanske runt 2850. Så trist att öka i rating för att sen finna sig ha tappat placering i ratinglistan...

Kleimark
#2 Skrivet: 24 Jan 2013 21:58

Citerar: Thunderstruck, #1:
Vore det inte en smal sak för en matematiskt begåvad individ att hejda denna? Kunde man inte tänka sig att man meddelst en sinnrik formel begränsar maxratingen på SO till låt säga 2700 alternativt valbar procent av den absoluta världstoppen.

Erik vill ha sitt eget system. Alla rankingsystem har i princip inflation, så nej det är ingen smal sak.

Thunderstruck
Medlem
#3 Skrivet: 24 Jan 2013 22:02

"Alla rankingsystem har i princip inflation" Kan du förklara varför detta skulle vara ett inbyggt oundvikligt scenario i alla rankingsystem?

Mr-Bean
Medlem
#4 Skrivet: 25 Jan 2013 00:07

Det är väl bättre om man håller sig till den verkliga schackranking som standard och det som är korrekt världsligt i alla schack former. Varför inte ha denna standarden likaså här?

Kleimark
#5 Skrivet: 25 Jan 2013 00:31

Citerar: Mr-Bean, #4:
Det är väl bättre om man håller sig till den verkliga schackranking som standard och det som är korrekt världsligt i alla schack former. Varför inte ha denna standarden likaså här?

Vad menar du? Det finns ingen standard. Vad menar du med korrekt?

ceefa
Medlem
#6 Skrivet: 25 Jan 2013 00:55

Så trist att öka i rating för att sen finna sig ha tappat placering i ratinglistan...

Förstår inte vad du menar. Att du tappar plats i rating listan har ju ingenting med inflation att göra såvida det inte handlar om en längre period, förutsatt att du stått på samma ranking hela tiden. Det är väl snarare så att några nya spelare nått en hög ranking efter de första partierna och därmed har du tappat några placeringar, men detta jämnar ju ut sig till slut.

Sen undrar jag vad du hoppas uppnå av att sätta en övre ratinggräns? Det gör ju inget annat än att begränsa de bästa spelarna på sajten, vilket långsiktigt förmodligen resulterar i ett lägre medlemsantal. Du får ju tänka på att spelstyrkorna här är väldigt varierade. Inflation är något helt naturligt och jag ser ingen anledning till att göra något åt den, så länge det är någorlunda kontrollerat.

Håkan_
Medlem
#7 Skrivet: 25 Jan 2013 08:07

Jag har för mig att jag har läst någonstans i forumet att ratingförändringen för ett parti baseras på den högsta ratingen motståndaren haft under tiden paritet spelats. Borde inte detta kunna bidra till ratinginflationen på SO? Då borde väl båda spelare kunna vinna ratingpoäng efter en remi t ex, om de båda har samma rating när partiet avgörs, men båda haft högre rating under partiets gång och det förs in mer ratingpoäng i systemet. Eller har jag missuppfattat hur det fungerar?

Mr-Bean
Medlem
#8 Skrivet: 25 Jan 2013 10:32

ELO och LASK är väl den rätta ranking standarden !!!! I alla fall för mig den korketta!!!

Like
Medlem
#9 Skrivet: 25 Jan 2013 10:48

Om så var fallet måste det vara antingen ELO eller LASK som är allenarådande?
Tyvärr är det inte så enkelt.
Korrschack i dess olika former innebär en annan spelstyrka än i närschack.
http://www.iccf-webchess.com/RatingList.aspx
Ettan på ICCF's lista har nog inte den rankingen i närschack.

SO kan givetvis korrigera rankingen men den ska inte tas på dödligt allvar, bara som en riktlinje precis som LASK vilket skapades för att placera spelare i rätt lag om jag minns rätt.

Lonewolf
Medlem
#10 Skrivet: 25 Jan 2013 15:43

Vad är problemet med rating-inflation? Eftersom man utvecklas när man spelar, är det naturligt att medel-ratingen på sajten successivt ökar.

Hansenx5
Medlem
#11 Skrivet: 25 Jan 2013 20:46

Rating-tallet på sO Online kan bruges til at sammenligne styrkeforholdet mellem spillerne på sO Online og skal ikke sammenlignes med noget andet. Ud over det kan man vel bruge det til at måle sin egen frem/tilbagegang eller nuværende styrke. Vi spiller jo ikke alle skak med samme udgangspunkt. Nogen spiller for sjovt, andre mere alvorligt osv.. I alle tilfælde er rating bare et tal!

___o0o___
Medlem
#12 Skrivet: 25 Jan 2013 23:30

Vad sägs om denna formel

ELO = 13*pi*SQR(So-rating)

Darlanio
Medlem
#13 Skrivet: 26 Jan 2013 08:03

Citerar: Mr-Bean, #8:
ELO och LASK är väl den rätta ranking standarden !!!!

Om man skall fastställa någon form av standard för rating så är det inte LASK. Den är standard i Sverige och kommer om jag minns rätt ursprungligen från Lund. ELO däremot används så vitt jag vet i alla stormästarsammanhang runt om i världen (rätta mig gärna om jag har fel - har inte spelat i någon stormästarturnering själv... ännu).

Citerar: Kleimark, #2:
Erik vill ha sitt eget system.

Jag tycker Erik skall fortsätta med sitt system. Dels har det fungerat bra under många år, dels ger det honom och andra möjlighet att hitta förbättringar, vilket längre fram kan leda till ett nytt och kanske bättre ratingsystem.

Så trist att öka i rating för att sen finna sig ha tappat placering i ratinglistan...

Det är det säkert också för stormästarna som tappar placeringar i ELO listan. Jag kan inte ge något exempel på detta på rak arm, men vet att det hänt att spelare ökat ett 10-tal ELO-poäng medan många kollegor ökat mer och passerat under samma period.

jimpan
Moderator
#14 Skrivet: 26 Jan 2013 09:11

Citerar: Darlanio, #13:
Jag tycker Erik skall fortsätta med sitt system

Och så kommer att ske - finns f.n inga planer på att göra om ratingsystemet här på SO

RobinG
Medlem
#15 Skrivet: 26 Jan 2013 11:51

Citerar: Hansenx5, #11:
Rating-tallet på sO Online kan bruges til at sammenligne styrkeforholdet mellem spillerne på sO Online og skal ikke sammenlignes med noget andet. Ud over det kan man vel bruge det til at måle sin egen frem/tilbagegang eller nuværende styrke. Vi spiller jo ikke alle skak med samme udgangspunkt. Nogen spiller for sjovt, andre mere alvorligt osv.. I alle tilfælde er rating bare et tal!

Helt korrekt!

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 26 Jan 2013 12:08 - Redigerad av: Malvan

Ud over det kan man vel bruge det til at måle sin egen frem/tilbagegang eller nuværende styrke.

Men om man vill jämföra sin rating med vad man hade tidigare, kanske för ett eller flera år sedan, blir det missvisande om genomsnittsratingen har ökat betydligt sedan dess. Och att snittratingen har ökat är säkert. Det ser man enkelt om man jämför ratingen för lagen i sO-serien olika säsonger (Exempelvis hade sju lag i div 2 säsong 17 en snittrating över 2600, men säsong 13 bara ett). Placeringen på ratinglistan borde därför säga mer.

gubbengrå
Medlem
#17 Skrivet: 26 Jan 2013 12:19 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Malvan, #16:
missvisande om genomsnittsratingen har ökat

Gäller denna ökning för samma grupp av spelare? Eller har det någon betydelse att spelare ständigt lämnar sO och nya tillkommer?

Malvan
Medlem
#18 Skrivet: 26 Jan 2013 12:29 - Redigerad av: Malvan

Citerar: gubbengrå, #17:
Eller har det någon betydelse att spelare ständigt lämnar sO och nya tillkommer?

Häromåret ändrades reglerna så att man bara fick ha ett användarnamn. Det är rimligt att anta att de flesta av dem som hade flera då valde att behålla det med högst rating. Man kan också anta att de som slutar oftare har lägre rating, men det är inte lika säkert.

mr.mister
Medlem
#19 Skrivet: 28 Jan 2013 00:51

Captain Nemo
Medlem
#20 Skrivet: 29 Jan 2013 17:35

Hade jag tillgång på data skulle jag gärna ta fram statistik på hur genomsnittsratingen har utvecklats över tiden!

___o0o___
Medlem
#21 Skrivet: 29 Jan 2013 22:44

Det är väl helt självklart att ratingen utvecklas i samma takt som schackmotorerna och inte minst datorkapaciteten. Detta är ju en korr-sida där schackmotorer är tillåtna och används flitigt.

~

bulten63
Medlem
#22 Skrivet: 30 Jan 2013 03:11

var kan jag tanka min motor

uct2
Medlem
#23 Skrivet: 30 Jan 2013 09:20

Citerar: ___o0o___, #21:
Det är väl helt självklart att ratingen utvecklas i samma takt som schackmotorerna och inte minst datorkapaciteten. Detta är ju en korr-sida där schackmotorer är tillåtna och används flitigt.

Det är 2464 spelare på SO just nu, och jag tror det bara är en väldigt liten del som spelar med motor. Om motorspelare bara möter varandra, vilket jag hoppas, borde ratingen vara ett nollsummespel: det en vinner förlorar en annan. Inflationen beror väl på att spelare som förlorat många partier, och därmed ratingpoäng, drar sig ur och "skänker" sina förlorade ratingpoäng till den gemensamma potten, precis som med LASK och ELO.

Darlanio
Medlem
#24 Skrivet: 30 Jan 2013 10:16

Citerar: bulten63, #22:
var kan jag tanka min motor

Jag tankar min med läsk, men för den hälsomedvetne tror jag vanlig mat fungerar bäst.

Darlanio
Medlem
#25 Skrivet: 30 Jan 2013 10:17

Citerar: uct2, #23:
Det är 2464 spelare på SO just nu

Då har det sjunkit igen... det var 2500 någon kväll när jag var inloggad, vilket kändes bra (att antalet medlemmar på sidan växer).

gubbengrå
Medlem
#26 Skrivet: 31 Jan 2013 06:38

Citerar: uct2, #23:
Inflationen beror väl på att spelare som förlorat många partier, och därmed ratingpoäng, drar sig ur och "skänker" sina förlorade ratingpoäng till den gemensamma potten, precis som med LASK och ELO.

I så fall är det väl inget att göra åt saken? ,,, Men man kan ju alltid devalvera förstås, om det kan anses vara mödan värt, Men som Hansen sa
I alle tilfælde er rating bare et tal!

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 31 Jan 2013 11:23

Vad spelar det for roll om alla spelare har hogre rank her ?
Er ju lika for alla.

Kan inte se den minsta anledning till att endra eller devalvera det system som redan finns..

Svedjeholmen
Medlem
#28 Skrivet: 1 Feb 2013 19:21

Själv har jag mycket högre ranking än vad Ulf Andersson har

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 1 Feb 2013 19:25

Ja det e vel kul ?

Elrey
Medlem
#30 Skrivet: 1 Feb 2013 20:12

Citerar: sture_lindberg, #29: