Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan vit vinna?
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#1 Skrivet: 20 Jan 2013 22:04 - Redigerad av: Barbossa

En användare här på schackonline har menat att slutställningen är remi, trots att svarts tid har gått ut. Han menar alltså att vit inte har mattsättande material, vilket givetvis är felaktigt.

I fides schackregler som används i Sverige så framgår det att man vinner om motståndarens tid är ute och man kan vinna genom en serie av regelrätta drag. Svart kan t.ex. promovera bonden till springare/löpare/torn, gå in med kungen och pjäsen i hörnet och låta vit matta honom med kung+springare.

Kleimark
#2 Skrivet: 20 Jan 2013 22:08 - Redigerad av: Kleimark

Ja. Det är vinst för vit, om svarts tid är ute.

Jag såg nu att partiet dömdes remi, vilket naturligtvis är felaktigt.

Barbossa
Medlem
#3 Skrivet: 20 Jan 2013 22:09

Svarts tid är ute, vilket gör att han förlorar rätten att kräva remi, en rätt som man även förlorar om man fortsätter att göra drag utan att stanna klockan.

Barbossa
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jan 2013 22:14

Att Erik dömde parti till remi kan jag enbart tolka som antingen okunskap eller av medkänsla för min motståndare. Vit har gjort en regelrätt vinst, och huruvida den var sportslig eller inte är egentligen helt oväsentligt.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 20 Jan 2013 22:16

[quote=Barbossa, #1:]Svart kan t.ex. promovera bonden till springare/löpare/torn, gå in med kungen och pjäsen i hörnet och låta vit matta honom med kung+springare.

Och den stora frågan är om svart skulle vara så dum att han först låter bli att omvandla sin bonde till dam.
Och därefter frivilligt gå ner till ett hörn med sin kung och sin"nya" pjäs.

Du vann partiet,helt ok..
men att dessutom raljera över det hela..Mindre ok..

Barbossa
Medlem
#6 Skrivet: 20 Jan 2013 22:18 - Redigerad av: Barbossa

Sture, rimligheten i dragen är helt oväsentlig. Nej Erik har dömt parti till remi i efterhand, vilket jag anser är fel. Jag kräver således att han dömer partiet till vinst för mig.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 20 Jan 2013 22:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag såg nu att partiet dömts till remi..Vilket naturligtvis är helt felaktigt.

jag tänkte mera på den sportsliga biten i mitt förra inlägg.

Sommar11
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jan 2013 22:24

bra beslut av Erik! hans osportliga beteende mot spelaren X som krävt remi ett flertalet ggr

(inlägg redigerat av moderator)

Barbossa
Medlem
#9 Skrivet: 20 Jan 2013 22:27

Jag har rätt att spela om jag vill, det finns ingen regel som tvingar mig att ta remi. Man förlorar rätten att kräva remi om man utför drag, man förlorar rätten att kräva remi om tiden är ute.

farbrorjo
Medlem
#10 Skrivet: 20 Jan 2013 22:34

Tråden stängs tillfälligt för rensing, därpå följer ett klarläggande och blir det sedan minsta tjafs med personangrepp eller dylikt, kommer givetvis varningar att utdelas.

Kleimark
#11 Skrivet: 20 Jan 2013 23:43

Citerar: Sommar11, #8:
bra beslut av Erik! hans osportliga beteende mot spelaren X som krävt remi ett flertalet ggr

Hur menar du att Erik skulle vara osportslig?

Svårt att vara osportslig i ett parti, som man inte har spelat.

farbrorjo
Medlem
#12 Skrivet: 21 Jan 2013 00:01

Först vill jag säga att Barbossas beskrivning av händelseförloppet är korrekt.

Citerar: Barbossa, #3:
Svarts tid är ute, vilket gör att han förlorar rätten att kräva remi, en rätt som man även förlorar om man fortsätter att göra drag utan att stanna klockan.

Här är emellertid en jämförelse som inte låter sig göras. Spelaren X kontaktade moderatorerna och krävde remi. Vid tillfället hade han gott om tid och jag vidarebefodrade ärendet till Erik som dömde enligt ovan. X hade alltså gjort allt som stod i dennes makt för att få ett domslut till stånd och hade ingen möjlighet att stanna någon klocka (inklusive samtliga moderatorer utom Erik, f ö).
I detta skede tog sedan Erik beslutet och i avvägningen mellan matt "genom oskickligast möjliga spel" och remi dömde han alltså det senare enligt ovan.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.