Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är det någon som vet var en stalker öppning är?
Författare Meddelande
Mr-Bean
Medlem
#1 Skrivet: 18 Jan 2013 00:23

Är nyfiken när e4 spelas och svars draget är a6, en väldigt klurig öppning som kan se konstig ut, men har googla på att det är någon öppning som är ovanlig och kallas för stalking pawn, e det någon som känner till denna eller är bekant med denna öppning ?

Mr-Bean
Medlem
#2 Skrivet: 18 Jan 2013 00:30

e4 - a5 skulle det ju vara och namnet på svenska kallar man öppning för "stjälkar majs" mycket ovanlig men många eller få stark spelare verkar ha svårt eller utan framgång kanske mera rättare sagt. Kunde vara kul om någon här spelar denna öppning som svart

quasparovv
Medlem
#3 Skrivet: 18 Jan 2013 08:07

http://lmgtfy.com/?q=var+%C3%A4r+en+stalker+%C3%B6 ppning%3F

LatvaLaw
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jan 2013 10:01

Öppningen lär heta St. George's Defence enligt en av mina teoriböcker:

Se denna länk för ett exempelparti på GM-nivå.

Mr-Bean
Medlem
#5 Skrivet: 20 Jan 2013 22:49

Japp! Det sägs så att namnet är rätt om man spelar e4 - a6 men om det är e4 - a5, vad kallas det? Jag har för mig att det är något med stalking pawn och väldigt ovanlig öppning som spelas, men kan inte fortsättningen på öppningen och antar att det är inte lyckat att spela så för svart, men jag har stött på den som vit mot mitt schackprogram en del gånger.... kunde vara kul att veta om andra har råkat utför denna ....

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 20 Jan 2013 22:55

Oregelbunden öppning förslagsvis

Kleimark
#7 Skrivet: 20 Jan 2013 22:57

Jag har faktiskt aldrig förlorat, när jag spelat denna öppningen som svart.

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jan 2013 23:05

Citerar: Kleimark, #7:
Jag har faktiskt aldrig förlorat, när jag spelat denna öppningen som svart.

Är du säker på att du aldrig spelade den innan du var klubbspelare?

Kleimark
#9 Skrivet: 20 Jan 2013 23:14

Citerar: chessexplorer, #8:
Är du säker på att du aldrig spelade den innan du var klubbspelare?

När jag tänker efter kanske du har rätt. Jag vann dock alla de partierna i så fall.

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 21 Jan 2013 00:35 - Redigerad av: Barbossa

För ca. 1,5 år sedan spelade jag svart i ett långparti emot en spelare (han hade runt 2180) och han spelade 1.e4 , jag rättade till pjäserna och drog 1..c5 ... Trodde jag. Jag hade istället råkat spela 1..b5 av misstag. Det följde givetvis 2.Lxb5 och katastrof redan efter 1 drag. Jag försökte se det från den ljusa sidan och kom att tänka på 1.e4 b6 där 2.Lb5 givetvis inte är det bästa draget, så jag hade alltså offrat en bonde för detta. Jag var nu inställd på att försöka hålla remi redan efter 1 drag och jag spelade 2.Lb7. Jag lyckades ironiskt nog vinna partiet och det går att hitta i chessbase.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 21 Jan 2013 00:44

Kan du inte visa partiet här?
Skulle vara skoj att se på det !

Barbossa
Medlem
#12 Skrivet: 21 Jan 2013 00:54

Visst! Men du får kommentera partiet själv

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 21 Jan 2013 12:32

Bra spel av dej..
Inget vidare slutspel av din motståndare.

Du måste logga in för att kunna posta!