Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lång tid tänker ni innan ett normal svårt drag?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#31 Skrivet: 13 Jan 2013 23:38

Citerar: sture_lindberg, #28:
Jag underskattar inte spelet. men använder mej av 3 minuter per drag. Är det klart ?

Sen hur du eller andra gör är din /deras sak.

Visst jag förstår..men nu är du gammal..och gav dig inte själv chansen!Snacka om att kasta bort en talang för principer!men känner du dig duktig så??

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 13 Jan 2013 23:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej jag känner att 3 minuter per drag här på SO-partierna ger mej bra träning inför mina närschackpartier.

Vad har detta med att jag är" gammal "att göra ?

vilhelm
Medlem
#33 Skrivet: 14 Jan 2013 00:07

träning? men gosse???? du som jag kommer ju dö snart?låt ungdommarna ha något hopp innan det är dax!

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 14 Jan 2013 00:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Vi kommer alla att dö för eller senare.
Och om jag vill träna in lite öppningar här på SO är det väl ingen som misstycker ?.
Möjligen du då.

killbill
Medlem
#35 Skrivet: 14 Jan 2013 12:33

Livet är som ett schackspel, du blir utslagen och nerstoppad i en trälåda!

stridsspets
Medlem
#36 Skrivet: 15 Jan 2013 18:03

Eller som Ragnar den Store sa: Varför spela schack när man kan lägga pjäser i ungnen!!!

Svedjeholmen
Medlem
#37 Skrivet: 16 Jan 2013 01:05

Eller som StorRagnar sa: Varför lägga pjäser i ugnen när man kan spela schack!!!

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 16 Jan 2013 02:26

Eller som Storsture sa ;varför tänka längre än 3 minuter när det inte behövs

Barbossa
Medlem
#39 Skrivet: 16 Jan 2013 03:30

Du behöver inte mer än 3 min för att komma på det bästa draget i en given ställning? Eller du behöver inte mer än 3 min per drag för att vinna emot spelarna här på schackonline?

stridsspets
Medlem
#40 Skrivet: 16 Jan 2013 08:08

Eller som StorSture sa! Nu har jag tänkt i 30 sekunder och matchen känns som den är över!!

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 16 Jan 2013 12:59

[quote=Barbossa, #39:]Du behöver inte mer än 3 min för att komma på det bästa draget i en given ställning? Eller du behöver inte mer än 3 min per drag för att vinna emot spelarna här på schackonline?

Inget av dessa alternativ är egentligen mitt skäl att tänka 3 minuter per drag.
Utan det egentliga skälet är att 3 minuter per drag är en bra träning för mitt närschackspelande.
Lite sanning kanske det dock ligger i att 3 minuter per drag duger gott för mej för bra resultat här på SO..

dabbe
Medlem
#42 Skrivet: 16 Jan 2013 13:58

Om vissa anser sig så överkvalificerade för SO varför är dom då kvar ?

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 16 Jan 2013 14:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag skrev att 3 minuter per drag duger gott åt mej. För (i mitt tycke) bra resultat.
.Inte att jag var överkvalificerad.

Och överkvalificerad kan jag väl knappast betraktas som, om jag bara ligger på 23e plats på rankinglistan ??

Barbossa
Medlem
#44 Skrivet: 16 Jan 2013 16:55

Du skrev att mer än 3 min per drag inte behövs, det var det jag syftade på.

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 16 Jan 2013 17:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok det får man tyda som man vill..Men jag menade att jag använde just den betänketiden.
Sen gjorde jag det lite roligt (i mitt tycke ) när jag använde mej av att det var Storsture som sa så )..Men det kanske du inte la märke till ? Försök till skämt förstår du..

Men jag anser också att jag inte behöver mer tid än så för att spela rätt skapligt här på SO. Och varför då göra det? Använda mera tid alltså.

Nej 3 minuter per drag kommer jag att fortsätta med .
Ger bra träning inför mitt närschackspelande..Dessutom ger det bra resultat här på SO

2 flugor i en smäll ,så att säga..

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 23 Jan 2013 12:56

[quote=sture_lindberg, #45:]att jag inte behöver mer tid än så för att spela rätt skapligt här på SO.[

Gör dock ett undantag från denna regel när jag spelar i SO-serien, då jag använder mej av hela 5 minuter per drag,då det är lagspel som gäller då

Jaylow
Medlem
#47 Skrivet: 24 Jan 2013 14:01

Undrar om det tar 3 minuter att ställa upp ställningen i fritz och låta den räkna ut bästa draget...

Kleimark
#48 Skrivet: 24 Jan 2013 14:27

Det kan du göra på tre minuter, men jag förstår inte vad det har med trådens ämne att skaffa.

karpov_jr
Medlem
#49 Skrivet: 24 Jan 2013 17:19

"ställningen i fritz"
kan du utveckla detta för den här gubben förstår icke detta, är det slang för datahjälp?

Kleimark
#50 Skrivet: 24 Jan 2013 17:21

Fritz är ett schackprogram med en stark schackmotor och ett användargränssnitt.

karpov_jr
Medlem
#51 Skrivet: 24 Jan 2013 17:23

Finns det till makk?

Kleimark
#52 Skrivet: 24 Jan 2013 17:27

Nej, men det går oftast att lösa ändå. Du kan exempelvis köra virtual box eller wineliknande program. Jag kör exempelvis Fritz på Slackeware och det fungerar klockrent.

Svedjeholmen
Medlem
#53 Skrivet: 24 Jan 2013 20:07

Olika - en sekund, en minut, en timme, ett dygn, sju dygn eller ett par månader om jag har lust...

tornado
Medlem
#54 Skrivet: 24 Jan 2013 20:15

Citerar: Svedjeholmen, #53:
Olika - en sekund, en minut, en timme, ett dygn, sju dygn eller ett par månader om jag har lust...

Precis så...

bulten63
Medlem
#55 Skrivet: 27 Jan 2013 02:12

det beror hur hur hård vinden är

gubbengrå
Medlem
#56 Skrivet: 27 Jan 2013 02:43 - Redigerad av: gubbengrå

Om schack inte är ett normal svårt spel, så finns det kanske inte något normal svårt drag,

Däremot finns det ju alltid ett genomsnitts värde för hur länge man tänker. Tycker att är mycket svårt att uppskatta var det skulle ligga för min egen del.

Möjligen finns det också en gräns för vad som är optimalt och som är beroende av hur många partier man har igång, hur mycket fri tid man har till förfogande, ens koncentrations förmåga och uthållighet m,m.

En viktig faktor i sammanhanget tycker jag är : Hur pass intressant ställningen är. Blir man tillräckligt intresserad och inspirationen rinner till, kan tidsförbrukningen bli riktigt stor.

Mr-Bean
Medlem
#57 Skrivet: 31 Jan 2013 00:15

Beror på hur länge Ringhals ger energi till min Amiga

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 31 Jan 2013 12:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Steller klockan , sen gor jag mitt drag.Det for ta HOGST 3 minuter.
Kan go lite fortare dock i speloppningen ska jag erkenna

Kleimark
#59 Skrivet: 31 Jan 2013 14:17 - Redigerad av: Kleimark

Jag antar att du avser att du ställer klockan och sedan funderar i max tre minuter, innan du gör ditt drag.

mattias
Medlem
#60 Skrivet: 31 Jan 2013 16:05

Citerar: Svedjeholmen, #53:

Sammalika

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!