Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur lång tid tänker ni innan ett normal svårt drag?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
bisse3000
Medlem
#1 Skrivet: 11 Jan 2013 22:36

Av ren nyfikenhet ställer jag frågan själv brukar jag ofta inte lägga mer än max 30 sekunder så har man också en förlust statistik på runt 50%.

killbill
Medlem
#2 Skrivet: 11 Jan 2013 22:57

i Korrschacket lägger jag drygt max 10-20 sekunder...

i Närschacket vror det på betänketid och min dåvarande tid på klockan....

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 11 Jan 2013 23:00

3 minuter per drag max

Kleimark
#4 Skrivet: 11 Jan 2013 23:05

Utom i serien glömde du.

vilhelm
Medlem
#5 Skrivet: 11 Jan 2013 23:10

Citerar: sture_lindberg, #3:
3 minuter per drag max

helt otroligt att du kan hävda dig!skiljer du verkligen på kleti o pleti?,,jag är övertygad om att du far med fantasier!3 minuter kan man vara en stjärna i den lokala klubben kanske..men inte här gosse mot svårt tortyr motstånd!du är gammal nog nu sture att visa lite ödmjukhet!

vilhelm
Medlem
#6 Skrivet: 11 Jan 2013 23:18

Till frågan: finner jag ingen anledning till att frångå teorin i onödan...att ha nån sorts tidsgräns finner jag destruktivt..man får helt enkelt använda sunt förnuft

vpaavola
Medlem
#7 Skrivet: 11 Jan 2013 23:56

Glad att du tittar in då och då. Ska du inte börja spela lite också. Och ha åsikter i forum. Torrt som Sahara där nuförtiden.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 12 Jan 2013 00:54

[quote=vilhelm, #5:]jag är övertygad om att du far med fantasier!3 minuter kan man vara en stjärna i den lokala klubben kanske..men inte här gosse mot svårt tortyr motstånd!du är gammal nog nu sture att visa lite ödmjukhet

Vad du tror är mina fantasier bryr jag mej inte det minsta om.

Jag använder denna tid för att det ger mej bra träning inför närschacket.

Och jag tycker inte just du ska snacka om ödmjukhet...

Darlanio
Medlem
#9 Skrivet: 12 Jan 2013 04:49

Jag lägger ibland mellan 10 och 30 sekunder på ett normal svårt drag, t.ex. då jag tar en kort paus på jobbet och loggar in. Om jag har det lugnt omkring mig och inte behöver jäkta kan jag lägga 15-20 minuter på ett drag (ställer upp ställningen på vanligt bräde). Det är sällan jag lägger mer än 20 minuter på ett drag vid ett och samma tillfälle, men det kan hända att jag låter ställningen stå kvar över natten (sover på saken).

Svedjeholmen
Medlem
#10 Skrivet: 12 Jan 2013 05:21

Olika för mig. När jag spelar 7dagars blir det mest snabbschack å jag drar från höften å rankingenen blir ofta lidande. Däremoi i partier med typ 7 dygn per drag tar jag ofta upp partiet fler gånger å analyserar om jag har lust å rankimgen brukar öka...

BL-O
Medlem
#11 Skrivet: 12 Jan 2013 09:07

I detta sammanhang kan man väl ställa frågan om man är förpliktad att spela snabbschack när motståndaren är i tidsbrist

karpov_jr
Medlem
#12 Skrivet: 12 Jan 2013 09:52

Jag brukar dra ganska snabbt, ibland för fort och fel på flera olika plan, men jag har blivit luttrad och jag tror jag fortsättningsvis (eftersom det verkar vara så otroligt populärt bland flera medlemmar här) att utnyttja minst 3 dagar per drag eller varför inte högst tillåtna dagar... det blir sånt flyt då i partierna!

LeoC
Medlem
#13 Skrivet: 12 Jan 2013 10:51 - Redigerad av: LeoC

I början går det ju väldigt lätt,man vet vad man ska göra. Men sedan får man tänka ut en plan och hur man ska använd den. Vid ett svårt drag kan jag nog tänka upp till tio minuter i låmngpartier. Jag tänker olika mycket i olika tidsformer. Annars tänker jag unger 1-3 minuter.

I schackonline så tänker jag i genomsnitt i 10-15 sekunder.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 12 Jan 2013 13:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Om du läser inläggen 1 ,2 ,9 ,10 , 13 , Vilhelm så märker du där att det finns många här som drar snabbare än 3 minuter per drag.

Varför skulle det då vara så märkvärdigt att jag tar hela 3 minuter per drag på mej ?

När dessutom denna tid passar mej förträffligt för min träning inför mina närschackpartier

DonJuan
Medlem
#15 Skrivet: 12 Jan 2013 14:12

Skulle säga någonstans mellan 3-30 min...

Svårt att säga men i en kritisk och svår ställning brukar jag analysera den i några minuter och sen återkomma till den senare samma dag eller nästa dag

malardalspurjon
Medlem
#16 Skrivet: 12 Jan 2013 22:19

Hur långt är ett snöre?

Kleimark
#17 Skrivet: 12 Jan 2013 22:21

Citerar: malardalspurjon, #16:
Hur långt är ett snöre?

12 m.

lillpysen
Medlem
#18 Skrivet: 12 Jan 2013 22:49

Längre än en stump.

Barbossa
Medlem
#19 Skrivet: 12 Jan 2013 22:50

Kortare än ett rep?

___o0o___
Medlem
#20 Skrivet: 12 Jan 2013 22:51

Men hur är det då med ett rep eller lina?

Svedjeholmen
Medlem
#21 Skrivet: 13 Jan 2013 00:35

Vad är ganska svårt drag månne? Ibland drar jag direkt men ibland analyserar jag flera timmar, beror lite på motivation...vissa öppningsvarianter runt drag 10-15 kan jag sitta med flera dagar på fritiden å analysera för att sen bjuda remi...bortkastat? Nej, inte för mig för nästa gång varianten kommer känner jag mig "hemma"...

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 13 Jan 2013 07:27

[quote=Kleimark, #4:]Utom i serien glömde du.

Just det ja..Då kan jag tänka mej att använda mej av hela 5 minuter-.
För då kan jag inte tänka bara på mej själv,då är det ju LAGspel

bisse3000
Medlem
#23 Skrivet: 13 Jan 2013 10:37

OK! jag ser att bilden börjar att klarna skall man bli en bättre schackspelare bör man nog tänka lite längre än mig.

Elrey
Medlem
#24 Skrivet: 13 Jan 2013 17:38

Vad är en normal svårt drag?

Mikhail Tal brände 40 minuter en gång p.g.a han övergick från att tänka på draget och slutade med fantasier.
Jag själv har tappat tråden flera gånger och börjat tänka på något helt annat.
Hur många sekunder eller minuter som man orkar beror på hur många drag man orkar "se framåt".
Sture säger att han använder 3 minuter. Varför ifrågasätta vad Sture säger?

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 13 Jan 2013 19:12

Bra ställd fråga där på slutet !

vilhelm
Medlem
#26 Skrivet: 13 Jan 2013 20:48

Citerar: sture_lindberg, #8:
Vad du tror är mina fantasier bryr jag mej inte det minsta om.

Jag använder denna tid för att det ger mej bra träning inför närschacket.

Och jag tycker inte just du ska snacka om ödmjukhet...

åja!Missförstå mig rätt!Att du kan hävda dig är en eloge1sen menade jag att vara ödmjuk till spelet!Inget annat!...jag tror inte man kan följa någon tidgräns slaviskt utan att underskatta spelet!en del av det tar tid...en del inte...men men..det gäller att hushålla med tiden hur som helst..ett kan vara att sätta delmål under ett parti..man vinner inte hela utan utnyttja svagheter eller ställa sina pjäser i läge för en attack..men men det är väl vardagsmat för proffsen här

Martin_Lokander
Medlem
#27 Skrivet: 13 Jan 2013 21:46

I september 2011 spelade jag mot en finsk FM i en ELO-turnering. Jag hade inlett dåligt med två raka förluster, det är alltså tredje ronden.
Vi ryckte ut en lång teorivariant som vi båda hade hyfsad koll på, och enligt bådas analyser skulle vit ta en dragupprepning vid drag 18. Jag valde dock att spendera 43 minuter av de 90 vi hade från en början på att försöka undvika dragupprepningen, och kom slutligen fram till ett intressant drag som fortsätter spelet ett tag till, trots att den objektiva bedömningen fortfarande var 0,00. Min motståndare svarade med att tänka 82 minuter av sina 90 minuter(!) och hittade till en början rätt genom labyrinten men föga förvånande så kollapsade han snart under pressen och tidsnöden.
Har en känsla att jag aldrig kommer få möta en så pass extrem tidsnarkoman igen.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 13 Jan 2013 22:07

[quote=vilhelm, #26:]jag tror inte man kan följa någon tidgräns slaviskt utan att underskatta spelet

Jag underskattar inte spelet. men använder mej av 3 minuter per drag. Är det klart ?

Sen hur du eller andra gör är din /deras sak.

Kleimark
#29 Skrivet: 13 Jan 2013 22:09

Vad händer om du trotsar dina tre minuter? Vankas det smörj då eller?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 13 Jan 2013 22:12

Det händer aldrig. Allvarligt talat.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!