Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackapp
Författare Meddelande
Alby
Medlem
#1 Skrivet: 16 Dec 2012 20:59

Kanske fel forum. Är äldre sO-medlem. Tips på ett par bra schackappar till smartphone om man vill spela mer på rörlig fot? Kanske senare spela i lag på s0. Spelar en del på echecs.com, spelaschack.se, tyska Playchess också. Vilka krav ska man ställa på en smartphone då? Kunna se sport, film etc behövs inte.

Kleimark
#2 Skrivet: 16 Dec 2012 21:15

Vilken smartphone gäller det (iPhone, Android, Windows) ?

pawnpusher
Medlem
#3 Skrivet: 17 Dec 2012 03:19

När kommer schackonlineappen ?

DrBeep
Medlem
#4 Skrivet: 17 Dec 2012 07:55

Jag använder själv en större surfplatta, Samsung Galaxy Tab (10.1 i mitt fall) som fungerar jättebra med diverse olika schackapplikationer. Det finns också analysprogram. Läser dessutom tidningen m.m. Kan varmt rekommenderas!

dabbe
Medlem
#5 Skrivet: 17 Dec 2012 09:24

Är det någon som kan förklara tex 7-dagars för mej. Har fått för mej att det går att få tiden att gå lite långsammare, kanske nån taktik runt midnatt. Vad vet jag, har spelat partier där min tid på ett för mej oförklarligt sett gått mycket fortare.

dabbe

Fairlane
Medlem
#6 Skrivet: 17 Dec 2012 10:29

Citerar: dabbe, #5:

Är det någon som kan förklara tex 7-dagars för mej. Har fått för mej att det går att få tiden att gå lite långsammare, kanske nån taktik runt midnatt. Vad vet jag, har spelat partier där min tid på ett för mej oförklarligt sett gått mycket fortare.

Båda spelarna har 7 dagar från början. Säg att partiet börjar klockan 12.00 med att A gör sitt drag (direkt när partiet startar). Klockan 13.00 gör B sitt drag och har kvar 6 dagar och 23 timmar av sin betänketid (A har 7 dagar kvar). Klockan 15.00 gör A sitt andradrag och har förbrukat 2 timmar (tiden mellan 13 och 15). B Väntar med att flytta till klockan 22.00 och har då förbrukat 7 timmar till (15-22). A flyttar en halvtimme senare när B har gått och lagt sig för kvällen. B loggar in klockan 12.00 dagen efter och gör sitt drag. Nu har det gått ett dygn sedan partiet startades. A har använt 2,5 h och B har använt 21,5 h.

Att få tiden att gå långsammare går bara om man rör sig i ljusets hastighet...
Om din tid går "fortare" än motståndarens, beror det kanske på att han flyttar sista draget för kvällen och att du sen sover bort din tid.

Alby
Medlem
#7 Skrivet: 17 Dec 2012 11:02

Citerar: Kleimark, #2:
Vilken smartphone gäller det (iPhone, Android, Windows) ?

Har pinsamt nog inte köpt någon än! Kan någon rekommenderas, behöver inte vara så dyr eller nyaste modeller. Om den klarar nyheter är ju bra. Nöjer mig nog med kontantkort då den inte blir använd flitigt.

Dr Deep rekommenderar surfplatta men jag tycker det är ovanför min nivå.

Tack för era svar hittills!

Kleimark
#8 Skrivet: 17 Dec 2012 11:16

Rekommenderar i så fall ZTE blade (Android ).

Fairlane
Medlem
#9 Skrivet: 17 Dec 2012 11:30

Vilken typ av App är det som du är ute efter?
En där du kan koppla upp dig och spela mot andra spelare direkt eller en där du kan spela mot telefonen (och kanske lösa lite problem etc)?

Till min iPhone har jag köpt Shredder som håller en ok spelstandard. Många gratisprogram var rätt kass spelmässigt.

Till min Windows-telefon har jag inte hittat någon spelapp.

Till Android vet jag inte vad som finns, men gissningsvis finns även Shredder för Android.

mattias
Medlem
#10 Skrivet: 17 Dec 2012 11:33

Jag har chess.com-appen i min iPhone. Funkar väl ok.

Kleimark
#11 Skrivet: 17 Dec 2012 11:36

Citerar: Fairlane, #9:
Till min iPhone har jag köpt Shredder som håller en ok spelstandard. Många gratisprogram var rätt kass spelmässigt.

Shredder för Android finns. Jag har det inte själv, men DroidFish sägs vara ett bra fritt alternativ.

Alby
Medlem
#12 Skrivet: 17 Dec 2012 18:25

Citerar: Fairlane, #9:
Vilken typ av App är det som du är ute efter?

Tack för era svar, Kleimark, mattias m.fl. Jag är okunnig, smartphone är alltså ett överbegrepp för Android och Iphone. Jag tänker mig en app så att jag kan spela direkt interaktivt på en bussresa t.ex. på franska echecs.com eller spelaschack.se och sköta ev. lagpartier på sO. Det kanske inte går alls?? Jag antecknar alla era tips, få se om det blir något. Kan fråga ett par unga förmågor i klubben också sedan som har apparater. Återkommer och kollar här imorgon eller så. En smartphone kostar väl ca 4000 eller?

Kleimark
#13 Skrivet: 17 Dec 2012 18:58

ZTE blade kostar strax över tusenlappen.

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 17 Dec 2012 22:58

ZTE Blade kan jag inte rekommendera.

Här...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103&o=lokal_ rank#prodlista
... kan du se dom populäraste/mest sålda telefonerna i Sverige just nu och aktuellt pris. En hög ranking och bra pris brukar vara en prisvärd telefon. Själv nöjer jag mig bara med det bästa. Köpte Samsung Galaxy S2 samma dag den kom och har varit supernöjd. Blev utsedd till världens bästa telefon 2011 och håller ännu. Ser att den finns att få tag i för 2846 kronor just nu. Nästa telefon blir Samsung Galaxy S4 som kommer om några månader eller Samsung Galaxy Note 3 som släpps om nästan ett år. Note-serien är extra stora telefoner, perfekt för att spela schack på. T.ex. ZTE Blade har liten skärm och funkar inte bra för att spela schack på, dels pga skärmstorleken, men också den långsamma en-kärniga processorn.

Dom schack-appar jag har på min telefon som är en Android är:
Playchess (den absolut bästa, kan spela allt ifrån bullet till långsamma partier och se livesändningar från alla turneringar som har livesändningar, såg till exempel Malmö open i helgen, har sett Elitseriematcher, London chess classic etc.)
Chessbase (en gigantisk partidatabas med miljoner partier, perfekt indexerade, sök på spelare, öppning eller klicka dig fram och se vad andra har spelat)
Chess.com (för att spela lite korrschack, bra app för det)
Droidfish (svensk app som använder Stockfish motor, kan analysera partier)
Shredder
ChessOK (ungefär som chess.com, mestadels Ryska spelare, bra app)
ICC (ungefär som playchess)

Playchess och ICC-apparna kräver medlemskap och åtminstone playchess-medlemskapet är värt varenda öre. Då kan du spela både på din dator och via den här appen.

Alby
Medlem
#15 Skrivet: 18 Dec 2012 10:54

Citerar: Spedicken, #14:
ZTE Blade kan jag inte rekommendera.

Här...

Tack för så många tips, tar kopia på hela. Skulle jag då på ett café kunna logga in på min signatur på t.ex. spelaschack.se med t.ex. Droidfish och spela ett liveparti? Eller på sO med appen chess.com och göra korrdrag? Ursäkta okunnighet, avlades på stenåldern.

Kleimark
#16 Skrivet: 18 Dec 2012 11:13

Citerar: Alby, #15:
Tack för så många tips, tar kopia på hela. Skulle jag då på ett café kunna logga in på min signatur på t.ex. spelaschack.se med t.ex. Droidfish och spela ett liveparti? Eller på sO med appen chess.com och göra korrdrag?

Dessa appar använder ett eget gränssnitt. För att göra drag här kör du ju bara en webbläsare.

Alby
Medlem
#17 Skrivet: 18 Dec 2012 22:36

Citerar: Kleimark, #16:
Dessa appar använder ett eget gränssnitt. För att göra drag här kör du ju bara en webbläsare.

Jaa, så med vald webbläsare och lämplig app så skriver jag som vanligt in adressen - eller snarare har den förvald som favorit - till schacksajten, loggar in om så krävs och kan spela? - Tack alla som svarat (få se om fler kommentarer kommer). Ska intervjua oxå en ny yngre spelare i min klubb som nog vet en del, höra vad han använder.

Kleimark
#18 Skrivet: 18 Dec 2012 22:43

1. Du skriver som vanligt in adressen här. Till detta behöver du endast en webbläsare och inget annat.

Chesswarrior
Medlem
#19 Skrivet: 18 Dec 2012 22:56

Citerar: Alby, #17:
Jaa, så med vald webbläsare och lämplig app så skriver jag som vanligt in adressen - eller snarare har den förvald som favorit - till schacksajten, loggar in om så krävs och kan spela? - Tack alla som svarat (få se om fler kommentarer kommer). Ska intervjua oxå en ny yngre spelare i min klubb som nog vet en del, höra vad han använder.

Du kan inte använda en app från t.ex chess.com för att spela på schackonline. Det är som att använda en kaffebryggare för att koka te . Som Kleimark skriver så behöver du bara en webbläsare, till exempel internet explorer. De nya mobilerna har bra webbläsare och du kan enkelt logga in på schackonline utan någon app. Det svåra blir att göra det via en app .

Elrey
Medlem
#20 Skrivet: 19 Dec 2012 08:11

JÄTTE VIKTIGT!

"Om din tid går "fortare" än motståndarens, beror det kanske på att han flyttar sista draget för kvällen och att du sen sover bort din tid."

Jag hamnade i tidsnöd flera gånger p.g.a det, gör ditt drag så sent på dagen som möjligt!

Alby
Medlem
#21 Skrivet: 19 Dec 2012 12:48

Citerar: Chesswarrior, #19:
Du kan inte använda en app från t.ex chess.com för att spela på schackonline

Det klarnar, loggar in på schacksajt som gör hemma på fasta datorn (webbläsare IE). Kleimark svarar lika. En app kan göra annat, analysera, följa liveutsändningar, memorera,... Möjligen finns även appar som krävs för spela på viss sajt. - Teknik är nog inte min grej (har däremot bidragit lite i trådar om lyrik och prosa). Tack för ert tålamod.

Pulversläckaren
Medlem
#22 Skrivet: 7 Jan 2013 19:15

Jag spelar Chess Time, finns för både Android och iPhone, och både som gratis- och betalapp. Inte så snygg men funkar helt ok. Jag heter J0HN där (nolla istället för O i namnet).
https://play.google.com/store/apps/details?id=com. haptic.chesstime&hl=sv

Du måste logga in för att kunna posta!