Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rilton cup 2012/2013
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Norager
Medlem
#31 Skrivet: 31 Dec 2012 17:47

Sen kan jag undra: Är det fel att göra ett uppgjort parti? Det är en del av Schacket!! Det var ju endå bara rond 4 LÅÅÅÅÅÅÅNGT kvar av turneringen.... blir ju lite Mörkrädd av en del inlägg hehe

Tack för feedbacken Sture

Kleimark
#32 Skrivet: 31 Dec 2012 17:51

Citerar: Norager, #31:
Är det fel att göra ett uppgjort parti? Det är en del av Schacket!!

Ja. Det är emot reglerna.

G_arvid
Medlem
#33 Skrivet: 31 Dec 2012 17:52

Svårt att veta vad som är uppgjort eller inte. Men arrangörerna bjuder ju in vilka de vill, och jag har förståelse för att de inte väljer folk som sitter och spelar remi efter fyra drag, om det finns mer kampvilliga spelare att tillgå.

Barbossa
Medlem
#34 Skrivet: 31 Dec 2012 18:02

Lika uppenbart att det var ett uppgjort parti med remischackar i slutet, precis som det var när de möttes i rilton 2010/2011 och de gjorde en teoretisk remi efter ca. 15 drag. Att dem alltid är tillsammans när de spelar i Sverige och är nära vänner hör också till saken.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 31 Dec 2012 18:21

Jo men HUR man tar remi i ett parti är ju ganska så ovidkommande.
Om man tar det efter 4 drag eller spelar 15 drag.

Måste ju vara upp till spelarna själva om de vill ha remi..

G_arvid
Medlem
#36 Skrivet: 31 Dec 2012 18:26

Citerar: sture_lindberg, #35:
Måste ju vara upp till spelarna själva om de vill ha remi..

Tja, men om arrangörerna betalar spelarnas uppehälle är det väl inte så konstigt om de förväntar sig att de ska göra rätt för sig. Den betalande publiken tycker väl att sådana remipartier är måttligt intressant att titta på.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 31 Dec 2012 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men om spelare tar för många remier och inte hamnar i toppen ,så blir de ju inte inbjudna nästa år.

Så en massa remier har ju alltså inte spelarna "råd" med att ta.

men om de tar några remier i taktiska syften så är det ju upp till dom själva.

Och vad då "betalande publik " ?

Finns inte så många sådana så att det stör..

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 31 Dec 2012 19:06

Citerar: G_arvid, #33:
och jag har förståelse för att de inte väljer folk som sitter och spelar remi efter fyra drag,

Var de spelare som spelade remi inte inbjudna menar du ?

Kleimark
#39 Skrivet: 31 Dec 2012 19:09

Jag tror att han avser att de riskerar att inte bli inbjudna framöver.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 31 Dec 2012 19:21

Ja så kan det ju förstås vara.

Så det är ju på egen risk de spelar korta remier..

Alltså helt upp till dom.

G_arvid
Medlem
#41 Skrivet: 31 Dec 2012 19:24 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Kleimark, #39:
Jag tror att han avser att de riskerar att inte bli inbjudna framöver.

Ja-det menade jag. Lelle skriver ju i #26 att spelarna troligen inte får någon mer inbjudan.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 31 Dec 2012 19:25

Se mitt inlägg ovan.

G_arvid
Medlem
#43 Skrivet: 31 Dec 2012 22:47

Sen kan man diskutera hur taktiskt det egentligen är med att spela korta remier. På sin tid vann Fischer men också Bent Larsen åtskilliga turneringar genom att spela på vinst i varje parti medan konkurrenterna ägnade sig åt 'taktiska remier' inbördes.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 31 Dec 2012 22:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo men det är ju helt upp till spelarna hur de vill spela. Det var det jag ville framföra.Sen om det är bra eller dålig taktik att spela snabba remier är helt upp till dom att avgöra.

Norager
Medlem
#45 Skrivet: 1 Jan 2013 06:58

Ber om ursäkt var tydligen Lelle som skrev inlägg #26 blev "arg" på fel Användarnamn i mitt #29 inlägg förlåt aos08 ))

Men som sagt... Remi Lelle är i schack OKEJ såvidare ni inte gör om Inbjudan! står INGET om att man inte får bjuda remi efter 4 drag.. finns väl dessa turneringar utomlands som man inte får bjuda remi förns 20-30 drag har jag hört..

men kan väl endå förstå en aning frustationen över att dem tar remi om det nu skulle vara en kompisremi. men som sagt svårt o ta reda på dem kan ju tänka taktiskt. man måste ju nästan ta dem på "bargärning" om man hör dem snacka om att ta snabbremi, vem fassen åker från ett annat land för att spela Snabbremier..

gubbengrå
Medlem
#46 Skrivet: 1 Jan 2013 09:15

Citerar: Lelle, #26:
Gleizerov och Ulibin spelade troligen i mina ögon ett uppgjort parti. De kommer nog inte få någon mer inbjudan från Rilton kommittén där jag sitter med!

Ber att få gratulera till detta utmärkta yttrande! Arrangörernas inställning har ju också betydelse för hur pass mycket remiseländet kan bre ut sig . Det här ser ut som ett gott tecken. Hoppas att det det verkligen blir något av det också

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 1 Jan 2013 13:55

Citerar: gubbengrå, #46:
Arrangörernas inställning har ju också betydelse

Ja dom får väl skriva ut i inbjudan vad som gäller.

Och vill dom förbjuda snabba remier så får dom också skriva ut detta så klart.

Så jag ser detta som en arangörsmiss och inget annat om de vill minska ner på snabba remier.

G_arvid
Medlem
#48 Skrivet: 2 Jan 2013 15:33

Citerar: sture_lindberg, #47:
Ja dom får väl skriva ut i inbjudan vad som gäller.

Och vill dom förbjuda snabba remier så får dom också skriva ut detta så klart.

Jag kan inte se hur man kan komma till rätta med detta genom att införa förbud. Om ingen av spelarna vill kämpa så lär det sluta med remi i alla fall. Däremot står det ju arrangörerna fritt vilka de ska bjuda in. Och om de inte gillar snabbremier så kan de ju försöka bjuda in spelare som vågar ta risken att förlora för att vinna, även mot en jämnbördig motståndare.

aos08
Medlem
#49 Skrivet: 2 Jan 2013 17:54

1 poäng för remi och 3 poäng för vinst gäller ju i vissa turneringar. Jag är förvånad att detta inte slagit igenom på bredare front.

Kleimark
#50 Skrivet: 2 Jan 2013 18:29

Det är väl bra som det är?

häälge
Medlem
#51 Skrivet: 2 Jan 2013 18:42

Citerar: aos08, #49:
1 poäng för remi och 3 poäng för vinst gäller ju i vissa turneringar. Jag är förvånad att detta inte slagit igenom på bredare front.

Håller med

LatvaLaw
Medlem
#52 Skrivet: 2 Jan 2013 22:56

Undrar om tävlingen är öppen för allmänhetens beskådan och ifall eventuellt inträde uppbärs. Befinner mig i Svea Rikes kungliga hufvudstad över veckoslutet och skulle mer än gärna ta del av live-schack av den internationella standard som Rilton Cup erbjuder.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 3 Jan 2013 01:25

Ja det är gratis inträde.
Däremot kostar det något att komma in i analysrummet(Ulf Andersson )..

chessexplorer
Medlem
#54 Skrivet: 3 Jan 2013 02:04

Citerar: G_arvid, #43:
Sen kan man diskutera hur taktiskt det egentligen är med att spela korta remier. På sin tid vann Fischer men också Bent Larsen åtskilliga turneringar genom att spela på vinst i varje parti medan konkurrenterna ägnade sig åt 'taktiska remier' inbördes.

Det kan vara svårt att sova efter en snöplig förlust i ett långt parti. När jag har sovit dåligt spelar jag dåligt.

gubbengrå
Medlem
#55 Skrivet: 3 Jan 2013 10:09 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: chessexplorer, #54:
Det kan vara svårt att sova efter en snöplig förlust i ett långt parti. När jag har sovit dåligt spelar jag dåligt.

Hur menar du?

Menar du att du gärna tar en snabbremis om du har sovit dåligt? Eller menar du att det är riskabelt att inte ta remis tillräckligt tidigt, eftersom det kan gå ut över nattsömnen?

Fairlane
Medlem
#56 Skrivet: 3 Jan 2013 22:40

Jag tycker det låter som en bra tanke att inte bjuda in stormästare som spelar 4-dragsremier. Herrarna ifråga har varit med i många år nu och de har väl aldrig varit några publikfavoriter. Jag tycker inte man bör förbjuda remier innan ett visst antal drag. Det räcker med att man klargör för de som får betalt för att spela att det inte är ok. För oss övriga som betalar för att spela så bör det kunna vara ok att ta en snabbremi om man så önskar.

G_arvid
Medlem
#57 Skrivet: 3 Jan 2013 23:07

Helt enig med #56

Lelle
Medlem
#58 Skrivet: 4 Jan 2013 10:12

Angående Rilton i fortsättningen. KOmmer vi eventuellt sätta gräns att man får inte ta remi inom 30 drag. Allt för att öka intresset att vinna! Annars får vi prata om 3 poäng för seger...........Ändringar kommer det bli till nästa år helt klart. Frågan är vad vi gör i kommitten där jag sitter och har möjlighet att tycka till!

Lelle
Medlem
#59 Skrivet: 4 Jan 2013 10:13

Samtidigt bjuder vi in Stormästare för ganska mycket pengar. Och de får hotell i 9 dygn också! Det kostar ska ni veta. Då ska de inte spela remi. Vi betalar inte för detta!?

Norager
Medlem
#60 Skrivet: 4 Jan 2013 11:08

Räker det inte med att ni bjuder på Vandrarhem? varför äns bjuda i huvudtaget
Dum fråga där av mig men egentligen hehe.. men så är det ju som GM äre dumt o gnälla =) är väl derför Startavgifterna är så höga också.. för det ska täcka Deras Logi ;)

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!