Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Sitta eller trava??
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Catweazle
Medlem
#31 Skrivet: 7 Dec 2012 13:15

Tänk att det skulle bli en doping-tråd av mina funderingar kring "travar-fenomenet"!?

ceefa
Medlem
#32 Skrivet: 7 Dec 2012 13:27 - Redigerad av: ceefa

Citerar: Catweazle, #31:
Tänk att det skulle bli en doping-tråd av mina funderingar kring "travar-fenomenet"!?

Japp, Forumreglerna här är ju inte så strikta när det gäller att gå "off-topic" i jämförelse med flashback eller liknande. Tycker faktiskt det är rätt intressant att se vart trådarna hamnar, men det kan väl kanske vara lite frustrerande för trådskaparen iofs.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 7 Dec 2012 13:49

Det kommer aldrig att bli vare sej kaffeförbud eller nikotinförbud inom schacket.Vi kan sluta spekulera om detta

Catweazle
Medlem
#34 Skrivet: 7 Dec 2012 13:49 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: ceefa, #32:
men det kan väl kanske vara lite frustrerande för trådskaparen iofs.

Nä, det är lugnt. Fast det hade varit intressant att höra/läsa lite initierade tankegångar kring travar-fenomenet!? Darlanios blodproppar i benen var en klart intressant infallsvinkel!! Om jag blir tillfrågad någon gång i framtiden om mitt spankulerande i spellokalen så drar jag till med blodpropparna och skrämmer skiten ur frågaren med hemska jävla historier om hur illa det kan gå för en schackspelare som sitter för mycket vid brädet!!

Darlanio
Medlem
#35 Skrivet: 7 Dec 2012 14:12

Jag fick blodpropp i vaden under SM i Skara 2002. Sedan dess har jag fått det två gånger till samt lungemboli, vilket jag nu skyddar mig mot med Waran (Warfarinnatrium). Detta är genetiskt och är inget som drabbar alla, men har man lite "spring" i benen när man sitter vid brädet skall man nog inte pressa sig att sitta stilla för mycket. Dessutom tycker jag att tankarna kring situationen på brädet klarnar när jag inte stirrar på pjäserna.

Ni som är oroliga för att få blodproppar kan kontrollera blodets koaguleringsförmåga hos er vårdcentral. Bästa medlet mot blodproppar är dagliga promenader i rask takt samt en balanserad kost (ingen nyhet för de flesta gissar jag).

ceefa
Medlem
#36 Skrivet: 7 Dec 2012 20:23

Kan tillägga att jag själv inte heller klarar av att sitta vid brädet under hela partiet. Jag går upp sträcker på benen medans jag tittar på andra partier var 3-4 drag, kan också hända att jag går ut tar lite firsk luft om det inte är allt för kallt. Tycker detta hjälper mig en del =)

marko.r
Medlem
#37 Skrivet: 7 Dec 2012 20:54

ja bra denna sajt kan rekomendera er som mår riktikt dåligt och äta lyckopiller som citalopram eller den dyrare cipramill pga era alla deprimerande förluster hjälper inte mot alla (finnar) men dock dom flesta man blir lycklig och harmonisk tänkte tipsa detta med eftersom apoteket verkar öppet och det hjälpt mot halva sverige mvh marko

texasholdem
Medlem
#38 Skrivet: 7 Dec 2012 23:16

Mitt sätt att håll igång benen var att ffa skaka högfrekvent när man satt ner. Skulle nog göra det idag av nervositet! Blev det knölig ställning och spel upp emot fem timmar så blir det lite "restless legs" Typiskt schackspelarskakningar? Men att gå runt och kolla läget är bra, en kopp java eller en cigg på den tiden var bra!

Kleimark
#39 Skrivet: 8 Dec 2012 01:37

Citerar: marko.r, #37:
ja bra denna sajt kan rekomendera er som mår riktikt dåligt och äta lyckopiller som citalopram eller den dyrare cipramill pga era alla deprimerande förluster

Lycka till!
Rekommenderar annars Sertralin eller Zoloft.

Svedjeholmen
Medlem
#40 Skrivet: 8 Dec 2012 07:42

Special_Observer
Medlem
#41 Skrivet: 8 Dec 2012 08:00

Jag travar gärna runt. Dels för att lugna mig lite och tänka på något annat då schack märkligt nog är den sport jag finner jag blir i särklass mest nervös, betydligt mer än i fysiska sporter och än i t.ex. skytte; dels för att ibland studera mitt bord från andra sidan och så att säga få motståndarens perspektiv på brädet.

Nikotin är inte förbjudet i skytte. Om nikotin skulle förbjudas i schack med hänvisning till centralstimulerande effekt, då måste även koffein förbjudas och jag tror det skulle vara svårt att få igenom ett sådant förslag

Sen kan jag själv tycka att det skulle kunna klassas som störande av motståndaren att komma in och lukta cigg, plocka upp snusdosan och trycka in en stor prilla, låta den osmakliga kaffedoften breda ut sig, stinka av starka parfymer, eller annat som orsakar lukter som föga tilltalar mig - men jag får nog stå ut med det även i fortsättningen

karpov_jr
Medlem
#42 Skrivet: 8 Dec 2012 13:50

Varför sitta och häcka vid bordet. Ingen idé om man inte är sponsrad av Karlssons klister.

Härlig känsla att stå bakom sin motståndare. Jag brukar visualisera en boaorms starka grepp om motståndaren, och efter ett tag gör de förstås allvarliga misstag. May the force be with you on the dark side of the moon.

Kleimark
#43 Skrivet: 8 Dec 2012 14:03

Citerar: karpov_jr, #42:
Varför sitta och häcka vid bordet. Ingen idé om man inte är sponsrad av Karlssons klister.

Alexander Kotov ansåg åtminstone att det gav honom stora fördelar genom att tänka på motståndarens tid.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 8 Dec 2012 14:09

[quote=Kleimark, #43:]genom att tänka på motståndarens tid.

Då man aldrig kan vara säker på vilket drag motståndaren gör,så kanske det inte är den bästa ide`n.

karpov_jr
Medlem
#45 Skrivet: 8 Dec 2012 14:24

Citerar: Kleimark, #43:
Alexander Kotov ansåg åtminstone att det gav honom stora fördelar genom att tänka på motståndarens tid.

Citerar: sture_lindberg, #44:
Då man aldrig kan vara säker på vilket drag motståndaren gör,så kanske det inte är den bästa ide`n.

Hm... tänka kan man väl göra oavsett om man sitter, står eller går. Du har väl oftast en plan, strategi när du spelar schack? Så även om det finns många dragalternativ så utkristalliserar sig oftast ett par varianter som man riktar in sig på... att gå omkring och filosofera och resonera om detta fungerar alldeles utmärkt i upprätt position.

Men smaken är som baken.

Svedjeholmen
Medlem
#46 Skrivet: 8 Dec 2012 16:06

Skulle nog se en hel del på tv när motståndaren tänker...tex se på nyheter, kolla lite Plura och se när Modo vinner över Frölunda och de andra lagen...men inte Djurgården för de är ju inte ens i samma serie

Catweazle
Medlem
#47 Skrivet: 8 Dec 2012 17:13

Citerar: Svedjeholmen, #46:
Skulle nog se en hel del på tv när motståndaren tänker...

I närschack?????
Citerar: Svedjeholmen, #46:
se när Modo vinner över Frölunda

When hell freezes over!

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!