Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vänta med motdrag i 7 dygn
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
jimpan
Moderator
#61 Skrivet: 11 Jan 2013 15:57

Citerar: Fawkes, #87:
Skulle vara trevligt om det fanns ett ännu snabbare alternativ tex 1-dagars.

Har varit uppe förut till diskussion men ingenting som planeras att genomföras.

Elrey
Medlem
#62 Skrivet: 11 Jan 2013 16:17

I ett parti där man har 7 dagar att göra sitt drag, får man inte vänta 7 dagar?

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 11 Jan 2013 16:21

Jo så klart man får.

Elrey
Medlem
#64 Skrivet: 11 Jan 2013 16:35

Tack Sture! God fortsättning på det nya året!

sture_lindberg
Medlem
#65 Skrivet: 11 Jan 2013 16:39

Detsamma ! Och lycka till i dina partier!

Alby
Medlem
#66 Skrivet: 11 Jan 2013 16:42

Citerar: Barbossa, #60:
Kan nog vara svårt att döma partier här till vinst

Det är möjligt att svårigheterna att vara "objektiv" är väl stora, informationsbrister m.m.... Min tanke var att stävja ett visst missbruk av tidsresurser hos en motståndare som måste hålla koll på ett ointressant parti och som vill/kan utnyttja sin tid till annat att göra bättre, detta utan att försöka porta någon för spel här, bara rätt milt styra mot mer respekt och i justare riktning.

sture_lindberg
Medlem
#67 Skrivet: 11 Jan 2013 16:55

Om 2 spelare mötts och om de har 7 dagar att utföra sitt drag.vad är det då för fel på det ?
Gillar man inte 7 dagar per drag så kan man ju välja andra tidskontroller.
Helt upp till var och en att välja .

Och ger man sej in i ett "7dagar perdrag"-parti.så får man alltså räkna med att det kan ta 7 dagar mellan varje drag.

Borde vara självklart.

Kleimark
#68 Skrivet: 11 Jan 2013 16:57

Citerar: Alby, #66:
Det är möjligt att svårigheterna att vara "objektiv" är väl stora, informationsbrister m.m.... Min tanke var att stävja ett visst missbruk av tidsresurser hos en motståndare som måste hålla koll på ett ointressant parti och som vill/kan utnyttja sin tid till annat att göra bättre, detta utan att försöka porta någon för spel här, bara rätt milt styra mot mer respekt och i justare riktning.

Det är inte osportsligt att använda sin tilldelade tid oavsett ställning. Det är således inte applicerbart att "milt styra mot mer respekt och i justare riktning". Nej-låt i stället var och en spela på sitt vis.

jimpan
Moderator
#69 Skrivet: 11 Jan 2013 17:03

Håller med - var o en spelar på sitt vis efter de tidsramar som överenskommet när partiet startade.

Svedjeholmen
Medlem
#70 Skrivet: 11 Jan 2013 17:40

Citerar: Alby, #66:
Min tanke var att stävja ett visst missbruk av tidsresurser hos en motståndare

Ser det inte som missbruk - snarare bruk!

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 11 Jan 2013 17:47

[quote=Svedjeholmen, #70:]snarare bruk!

forest
Medlem
#72 Skrivet: 12 Jan 2013 14:44

Jag har gett upp 7 partier mot XXX ( vid öppningsspelläge) när jag insåg att han drar var 7 dag. Har oxå "XXX" som väntar halvtimme innan han ska dra. JOBBIGT och helt onödigt. Har inte lust att spela mot sådana glädjedödare. VILL inte spela mot sådana bara svårt att veta om man är fördröjare innan man möter en ny motspelare.

XXX= censurerat av moderator.

Kleimark
#73 Skrivet: 12 Jan 2013 15:10

Jag vet inte vad du avser, men att hänga ut medlemmar i forumet är inte tillåtet.

forest
Medlem
#74 Skrivet: 12 Jan 2013 15:25

det är ju fakta....och inte att hänga ut.

Kleimark
#75 Skrivet: 12 Jan 2013 15:53

Fakta är någonting som är sant. Det du skrev är inte sant! Det är att hänga ut.

forest
Medlem
#76 Skrivet: 12 Jan 2013 15:54

Jag skrev om det var SANT!!! OK!!! Ett drag var 7 dag...det är SANT!!!!

ceefa
Medlem
#77 Skrivet: 12 Jan 2013 16:07

Om det är sant eller inte är irrelevant. Faktum är att du pekade ut en annan spelare för att du tyckte han var jobbig, vilket inte är tillåtet. Hade du däremot låtit denna spelare förbli anonym hade det varit en helt annan femma.

Kleimark
#78 Skrivet: 12 Jan 2013 16:15

Väl skrivet.

Grolleman
Medlem
#79 Skrivet: 12 Jan 2013 16:16

Ge dig nu Forest! Du kommer inte förbi tidsgränserna.

forest
Medlem
#80 Skrivet: 12 Jan 2013 16:17

jag har redan gett upp)

Svedjeholmen
Medlem
#81 Skrivet: 12 Jan 2013 16:19

Thunderstruck
Medlem
#82 Skrivet: 12 Jan 2013 20:00

Vilken märklig debatt. Var och en är fri att disponera uppgjord betänketid efter eget tycke. Har man invändningar mot detta får man nog svårt att presentera ett alternativt och samtidigt konstruktivt förslag.

Charlemagne
Medlem
#83 Skrivet: 12 Jan 2013 20:33

Jag förstår inte heller vad som debatteras, detta är en plats för
korr-schack, vill man spela snabba partier finns det mängder av spelplatser
på nätet.
Dessutom varför starta i ett 7 dagar/drag parti om man
upplever 30min mellan dragen som en evighet.

schackelina
Medlem
#84 Skrivet: 12 Jan 2013 22:54 - Redigerad av: schackelina

Jag förstår inte heller vad som debatteras här. Har man en dragföljd har man väl all rätt i världen att följa den. Sedan kan man ju tycka att det är osportsligt att spela med material under i förlorad ställning, men det är inte förbjudet så varför engagera sig. Var själv utsatt för ett obehagligt påhopp idag i en visserligen förlorad ställning men jag ville tänka om det fanns någon räddning. Allt kan ju hända i schack.. Då fick jag några rader som kändes obehagliga, att jag skulle spela och vad väntade jag på. Under all kritik! Skulle det någonsin hända i ett närschacksparti. Nej, följ dragföljden och låt oss koncentrera oss på schacket. Det är min åsikt.

Svedjeholmen
Medlem
#85 Skrivet: 12 Jan 2013 23:13

Detta fick jag i min inkorg från en som tycker att jag spelar för långsamt;

de va då jävla på tiden du loggade in.. bättring!

EDarstedt
Medlem
#86 Skrivet: 12 Jan 2013 23:14

Citerar: schackelina, #84:
Var själv utsatt för ett obehagligt påhopp idag i en visserligen förlorad ställning men jag ville tänka om det fanns någon räddning. Allt kan ju hända i schack..

Det har hänt mig också! Jag förstår inte varför det är osportsligt att vilja fortsätta spela även om man ligger under. Som jag sagt förut: Varför inte göra matt då, om det nu är så bråttom? Det här är en diskussion som har kommit upp på forum ett antal gånger och jag förstår den inte. Går man in i ett spel så får man köpa reglerna eller som sagt ovan, söka sig någon annan plats att spela. Spela live chess till exempel...

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 13 Jan 2013 07:34

[quote=EDarstedt, #86:]Går man in i ett spel så får man köpa reglerna eller som sagt ovan, söka sig någon annan plats att spela. Spela live chess till exempel...

Eller gå med i min turneringserie "Vi som ger upp efter damförlust"-
I denna serie är det just kutym att vi ger upp när vi är helt förlorade.

Men annars anser jag så klart att man får använda sin betänketid hur man vill..Borde vara helt självklart.

Alby
Medlem
#88 Skrivet: 13 Jan 2013 17:45

Citerar: ceefa, #32:
Men det är icke desto mindre irriterande när motståndaren står på solklar förlust ( allt jag skrivit tidigare har varit under detta antagande) och bara låter tiden löpa ut istället för att ge upp.

De flesta här tycker men helt får respektera om motståndaren använder full betänketid även i en klart förlorad ställning. Du, karpov och någon mer tycker det är juste om opponenten helst ger upp. Ett par brasklappar verkar finnas i texterna ovan. Vi får kanske tre attitydvarianter:

Att använda full betänketid är oantastligt oavsett omständigheter och helt enligt regler

I vissa fall är det dock kutym ge upp i hopplös ställning

Det är mest sportsligt men inget krav att ge upp när ställningen är hopplös och inte påtvinga motståndaren onödig tidsutdräkt när han bättre kan utnyttja tiden till att snyta barnen eller få en behövlig uppsträckning av frun, hellre än bevaka ett ointressant parti.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 13 Jan 2013 19:25

Jag håller på den sistnämnda attityden.
Med undantaget turneringserien " Vi som ger upp efter damförlust " För där SKA man ge upp då man ändå måste förlora.

Carzo
Medlem
#90 Skrivet: 13 Jan 2013 20:02

Citerar: sture_lindberg, #89:
För där SKA man ge upp då man ändå måste förlora.

Det är just detta som är haken, som många angett här. Måste man förlora? Det finns ingenting som säger att detta med damförlust PER AUTOMATIK betyder förlust. Vore det så skulle det nog vara inskrivet i något regelverk. I annat inlägg angav jag en kuriös incident - där en spelare i en turnering hade TVÅ damer och motspelaren inte någon - ändå lyckades den materiellt överlägsne förlora partiet (schackspelets oändliga tjusning!).
Extremt exempel. Men nyttigt att tänka på - "hur fan (ursäkta) gick DET till?"
Svaret är givetvis: "SCHACKBLINDHET".
Händer alla, oavsett rang och spelnivå. Jag är för blygsam för att tala om hur ofta det händer MIG.
Sture - ärligt talat - skulle du gett upp, enligt din filosofi, även om du i nästa drag kan sätta motspelaren i mattsituation han inte kan komma ur - fastän detta krävt att du offrat damen? I den turnering du anger, där man måste ge upp vid damförlust, kan ju detta inträffa!
Det finns för övrigt många partier där ett damoffer betytt vinst! Konsekvensen av den regel du infört (ge upp vid damförlust) är ju att t.ex ett damoffer, ledande till vinst, är förbjudet!
Givetvis har man rätt att ge upp, och ingen kan klaga på detta. Anser man att spelet är hopplöst förlorat är det ju en bedömning man gjort, och ingår i spelets filosofi och regler.
Men tänk vad läskigt om man gett upp och i efterhand sett den där kombinationen man lätt kunde vunnit med... Speciellt i ett kritiskt, avgörande parti.
Säck och aska, ut i mörkret där det skall varda gråt och tandagnisslan...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!