Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vänta med motdrag i 7 dygn
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#31 Skrivet: 5 Dec 2012 22:54

Det är ju valfritt att ställa upp i partier/turneringar med 3-7 dagar/drag. Jag kommer inte göra det i fortsättningen. Gillar 7-dagars eller 15-dagars bäst. Enda 3 dagar/drag jag kommer spela är Stegen.

ceefa
Medlem
#32 Skrivet: 6 Dec 2012 00:01 - Redigerad av: ceefa

Känns som att denna diskussion pågått längre än nödvändigt, folk upprepar samma argument. När man går in i ett parti som är 7 dagar/drag får man självklart förvänta sig att motståndaren tar 7 dagar på sig vid varje drag fram till eventuell schack matt, detta är helt enligt reglerna. Men det är icke desto mindre irriterande när motståndaren står på solklar förlust ( allt jag skrivit tidigare har varit under detta antagande) och bara låter tiden löpa ut istället för att ge upp.

Det är precis samma sak som om någon låter klockan ticka slut i ett närparti eller i ett blixtparti på internet, helt onödigt och fult gjort enligt mig, och jag tror helt ärligt att de flesta håller med mig, bara det att vissa verkar missuppfatta det som att jag istället ogillar att någon använder sin totala tid för att faktiskt tänka på ställningen, det gör jag absolut inte.

Det är alltså avsikten hos vissa som jag irriterar mig på, och när någon står på stenförlust och bara slänger iväg i princip forcerade drag var 7:e dag i väntan på matten så behöver man inte kunna läsa tänkar, för då är avsikten väldigt tydlig.
Jag tänker inte sluta spela 7 dagar/drag pga detta (även om jag föredrar 15/30dagars) då detta är något jag kan leva med, det är bara smått irriterande de få gångerna det händer.

Ni som tycker att ett sådant beteende som ovan är okej får gärna förklara varför, då har vi kanske något mer att hämta ur denna diskussion.

Kleimark
#33 Skrivet: 6 Dec 2012 00:08

Tankeläsning en ädel konst som många här tycks tro sig behärska. Sanningen är dock en annan historia.

G_arvid
Medlem
#34 Skrivet: 6 Dec 2012 06:43

Citerar: ceefa, #32:
Det är alltså avsikten hos vissa som jag irriterar mig på, och när någon står på stenförlust och bara slänger iväg i princip forcerade drag var 7:e dag i väntan på matten så behöver man inte kunna läsa tänkar, för då är avsikten väldigt tydlig.

Och avsikten är...?

Ovilja att befatta sig med partier man är missnöjd med förrän det är absolut nödvändigt?
Skjuta upp förlusten så länge som möjligt och kasta iväg ett drag till, hela tiden. Sedan glömmer man eländet till nästa gång.
Oförmåga att inse det hopplösa i situationen?
Hoppet att något ska hända motståndaren så han/hon lämnar partiet och man vinner på tid?
Önskan att den starkare spelaren ska demonstrera hur mattsättningen går till?
Önskan att uppträda irriterande?
Eller något annat?

Är avsikten månne densamma hos alla spelare, varje gång de inte ger upp förlorade partier?

tornado
Medlem
#35 Skrivet: 6 Dec 2012 07:15

Citerar: G_arvid, #34:
Är avsikten månne densamma hos alla spelare, varje gång de inte ger upp förlorade partier?

Absolut inte,när jag är överspelad så ger jag upp och många som jag möter ger också upp.
Men det finns givetvis undantag men inte så många att det stör.

karpov_jr
Medlem
#36 Skrivet: 6 Dec 2012 11:21

Citerar: Kleimark, #4:
Känns som om den grundläggande kunskapen är bristfällig hos vissa, om man kan komma med uttalanden som menar att man inte får använda sin betänketid.

Well, naturligtvis står det spelaren fritt att disponera sin tid, men som många redan har varit inne på tidigare är de som systematiskt (av några outgrundliga anledningar; diplomatiskt uttryckt) väntar med exempelvis drag där det bara finns ett alternativ att dra. Det mina kära vänner anser jag vara långt ifrån schackets nobla karaktär. Det är rent ut sagt barnsligt eller rättare sagt omoget. Bästa Kleimark, vad kan det finnas för anledningar att TÄNKA på hur man flyttar en pjäs från ruta till ruta när få eller inga alternativ finns... öh....

Kleimark
#37 Skrivet: 6 Dec 2012 11:41

Citerar: karpov_jr, #36:
Bästa Kleimark, vad kan det finnas för anledningar att TÄNKA på hur man flyttar en pjäs från ruta till ruta när få eller inga alternativ finns... öh....

I ett närschackparti skulle jag hålla med dig, men i ett sådant här parti där man har annat i görningen än just partiet i fråga är det litet annorlunda.

Spedicken
Medlem
#38 Skrivet: 6 Dec 2012 12:47

Citerar: Kleimark, #37:

I ett närschackparti skulle jag hålla med dig, men i ett sådant här parti där man har annat i görningen än just partiet i fråga är det litet annorlunda.

Var ju också ett svar.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 6 Dec 2012 14:15 - Redigerad av: sture_lindberg

Det finns ju bara en sak att fundera på egentligen när det gäller betänketider här på SO,

Och det är att välja den betänketid på partiet som passar er bäst.

Har man väl gjort det så finns det sen inget/inga att klaga på.

Och om man absolut vill slippa en massa utdragna partier och folk som segar med en massa pjäser under i förlorade ställningar, så kan man ju alltid gå med i min turneringserie "Vi som ger upp efter damförlust "

ceefa
Medlem
#40 Skrivet: 6 Dec 2012 14:16

Citerar: Kleimark, #37:
men i ett sådant här parti där man har annat i görningen än just partiet i fråga är det litet annorlunda.

Man har ju definitivt mer tid i ett korrschacksparti på 7 dagar/drag än i ett närschacksparti, även om man nu har annat i görnigen. Förstår inte hur du tänker.

Harwee
Medlem
#41 Skrivet: 6 Dec 2012 15:04

Bra inlägg Sture. Det är därför jag inte är med i den turneringen för jag är en seg gubbe

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 6 Dec 2012 15:09

Ok.då passar du inte där

Kleimark
#43 Skrivet: 6 Dec 2012 15:10

Citerar: ceefa, #40:
Man har ju definitivt mer tid i ett korrschacksparti på 7 dagar/drag än i ett närschacksparti, även om man nu har annat i görnigen. Förstår inte hur du tänker.

Ja, och då kan det ta sex-sju dagar att dra.

ceefa
Medlem
#44 Skrivet: 6 Dec 2012 15:16

Citerar: Kleimark, #43:
Ja, och då kan det ta sex-sju dagar att dra.

Ja men låt oss säga att man har 1 timme kvar på klockan i ett närschackparti när man står på stenförlust, tror du på allvar att man inte kan skramla ihop en timmes betänktetid
under hela 7 dagar? Det räcker ju att man tar 10 minuter per dag eller helt enkelt en timme någon av dagarna. Det borde man ju kunna fixa hur upptagen man än är? Och behövs det ens en timme för att sitta och tänka på näst intill forcerade drag? Därför förstår jag inte hur du så enkelt kan skilja på närschackpartier och korrschackspartier när det gäller detta.

karpov_jr
Medlem
#45 Skrivet: 6 Dec 2012 16:03

Pling!
Jaha, min motståndare har gjort ett drag.
Ajdå, ser inte bra ut det här.
Jag kan visst bara flytta kungen till e3. Få se, hur var det nu man gjorde. Det är ju så fasligt invecklat det här. Hm, jag sitter lite tajt till här, ska ju hämta ungarna på dagis och så handla... imorgon är det fotbollsträning.
Nej, det får vänta det här.
Mirakel har ju hänt förr.
Äsch, jag väntar med att göra mitt drag.
Jag har ju tid (enligt regelverket) på mig att göra mitt drag.
Jag gör som jag vill.
(Däremellan har hen loggat in ett tjugotal gånger)
Ojdå, har det gått snart sju dagar. Jag får nog flytta kungen till e3 i alla fall.
För ge upp det vill jag ju inte.
Både damen och en springare har dukat under förutom några förargeliga bönder.
Men som sagt, mirakel har ju hänt förr.
(Hen är fortfarande inloggad efter sitt drag efter sju dagars betänketid.)
Pling!
Motståndaren har gjort ett drag igen.
Schackad igen och nu måste den schackande pjäsen slås med den egna löparen (det enda alternativet som finns).
Ojdå, måste visst slå den här pjäsen som schackar mig igen.
Det här känns tungt. Jag behöver nog tänka lite extra på det här och koncentrerar sig på ett annat parti eller gör något annat av vikt som kanske bolla med fjärrkontrollen.
Det handlar ju om att prioritera.
Så har det snart gått sju dagar igen... när hen märker att det är dags att göra detta enda möjliga drag.
Motvilligt (?) utförs detta.
Pling!
Oj, det var snabbt. Schackad igen. Nu är hen tydligen schack matt inom två drag.
Men hoppet är det sista som överger människan.
Behöver nog tänka lite extra här.
För all del, jag har ju sju dagar på mig.

Bah!
I min värld existerar inte det här. Men det gör det tydligen.

Simma lugnt. Sådana här grynnor får man se upp med...

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 6 Dec 2012 16:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Hehehe ,

ceefa
Medlem
#47 Skrivet: 6 Dec 2012 16:10

Citerar: karpov_jr, #45:
Simma lugnt. Sådana här grynnor får man se upp med...

haha, klockrent exemepel

Harwee
Medlem
#48 Skrivet: 6 Dec 2012 16:23

Darlanio
Medlem
#49 Skrivet: 6 Dec 2012 16:31

Kanske är på tiden att vi får dubbel tidkontroll på partierna...?

x1 dagar / drag och som mest x2 dagars betänketid kan ju vara ett alternativ. Då krävs att man spelar lite snabbare än x1 dagar per drag och partierna kan aldrig bli längre än x2*2 dagar... t.ex. 5 dagar/drag och 160 dagar totalt ger ett parti som aldrig kan bli mer än 1 år (från slutet av semestern till början av nästa års semester kanske?)

Stefan

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 6 Dec 2012 16:39

[quote=Darlanio, #49:]om aldrig kan bli mer än 1 år

Ujuj,,en månad räcker bra för mej..Som längst

Kleimark
#51 Skrivet: 6 Dec 2012 18:23

Du spelar ju 30-dagars.

Pulversläckaren
Medlem
#52 Skrivet: 6 Dec 2012 18:33

Jag kunde förstår denna debatt bättre ifall det var så att man bara kunde ha ett aktivt parti åt gången. För mig känns det som ett icke-problem om ett eller annat parti står och rullar över en längre tid, oavsett anledning. Kör igång ett nytt då!

Darlanio
Medlem
#53 Skrivet: 6 Dec 2012 19:01

Tror det rör sig om problemet när man är med i maximalt antal turneringar och det sista partiet i en turnering blir "hängnades" på grund av långsamma svar från en spelare som står riktigt dåligt. Det drabbar motspelaren som inte kan gå med i en ny turnering.

Pulversläckaren
Medlem
#54 Skrivet: 6 Dec 2012 21:30

Sant, då kan jag förstå en viss frustration. Man kanske kunde öka antalet turneringar och partier man kan vara med i? Fast det är en helt annan diskussion...

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 6 Dec 2012 23:04 - Redigerad av: sture_lindberg

[quote=Kleimark, #51:]Du spelar ju 30-dagars

Jo men jag avgör dom ju innan 30 dagar

karpov_jr
Medlem
#56 Skrivet: 13 Dec 2012 10:14 - Redigerad av: karpov_jr

Jag har löst dessa "problem" på ett behagligt sätt... varför inte fortsätta spela bara och försöka klä av så många pjäser och bönder som möjligt... det blir tämligen intressantare och ännu mer utdraget - motståndaren torde väl njuta något oerhört då eller?
Typ som det här partiet.

Fawkes
Medlem
#57 Skrivet: 11 Jan 2013 01:53

Nu är jag dels relativt ny på S- Online (i all fall i antal partier mätt) och ligger dessutom klart i det undre spektrumet i ratingen, så kanske borde jag inte ens ge mig in i diskussionen .. men jag som spelar uteslutande 3 dagar/drag tycker redan där att folk (iofs hel enligt reglerna som flera påpekat) sölar onödigt mycket. Skulle vara trevligt om det fanns ett ännu snabbare alternativ tex 1-dagars.

Tack för ordet.

Barbossa
Medlem
#58 Skrivet: 11 Jan 2013 02:02

Rekommenderar 7-dagars. Då har man 7 dagar för hela partiet (inte 7 dagar per drag mao) det innebär att man måste spela relativt snabbt för att undvika tidsförlust.

Alby
Medlem
#59 Skrivet: 11 Jan 2013 15:33

Kunde man tänka sig, när någon bara segar så länge som möjligt i ett parti i klar förlustställning, att man kan begära: "antingen gör du nu ett drag varannan dag (eller lämpligt intervall) eller så begär jag avdömning av utomstående". Helst då av moderatorer som Malvan m.fl. men de blir kanske överbelastade. Men här finns ju massor av kompetenta eller starka spelare som Kleimark, Barbossa, Spedicken, Jan-E ...som kunde göra detta, med rätt för sega gubben att överklaga deras beslut till moderator. Även detta går att missbruka som sjukpenning och allt och då kan påföljden bli att seg gubbe som envisas överklaga i omöjliga ställningar bara tillåts spela t.ex. 30-dagars eller 15-dito närmsta året.

Barbossa
Medlem
#60 Skrivet: 11 Jan 2013 15:50

Kan nog vara svårt att döma partier här till vinst. Skillnaden är huvudsakligen att majoriteten av spelarna här håller en betydligt lägre klass än den genomsnittliga klubbspelaren. När jag var ung och började spela så var det t.ex. Extremt vanligt att man lyckas sätta patt med kung+dam vs kung. För att kunna göra en bedömning att spelare X vinner helt utan tvekan, så måste man ju ha någon information om spelarna vilket inte nödvändigtvis finns här där anonymiteten är utbredd.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!