Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / ...ibland blir jag irriterad..
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
EDarstedt
Medlem
#31 Skrivet: 1 Dec 2012 17:30

En sak jag alltid undrar i detta återkommande ämne är, att om nu matchen är förlorad varför kan då inte den tänkta vinnaren göra en snabb schackmatt så är det över. Varför ligger "skulden" på den som "redan förlorat".

schackelina
Medlem
#32 Skrivet: 1 Dec 2012 17:37

När det gäller snabb schackmatt så vill jag inget hellre och det är ett bra påpekande. Då kan den personen som är förlorad spela lite snabbare istället för att ta ut betänketiden maximalt.

EDarstedt
Medlem
#33 Skrivet: 1 Dec 2012 17:41

Självfallet!

Svedjeholmen
Medlem
#34 Skrivet: 1 Dec 2012 17:43

Jag har provat att göra så många bönder som möjligt till dam och flytta runt lite...rätt skoj faktiskt! I ett parti hade jag fem damer! Förnedrande?!?!

tornado
Medlem
#35 Skrivet: 1 Dec 2012 17:45

Citerar: Svedjeholmen, #25:
Bättre att rikta energin till andra partier!

Självklart,ser jag att inte kunna vinna är det bäst att ge upp,men är det blixt så blir det annorlunda då man kan vinna på tid även med en dålig ställning

EDarstedt
Medlem
#36 Skrivet: 1 Dec 2012 17:55

Citerar: Svedjeholmen, #34:
ag har provat att göra så många bönder som möjligt till dam och flytta runt lite...rätt skoj faktiskt! I ett parti hade jag fem damer!

Men då förstår jag inte hur du inte fixat schackmatt?

tornado
Medlem
#37 Skrivet: 1 Dec 2012 18:03

Jag har provat att göra så många bönder som möjligt till dam och flytta runt lite...rätt skoj faktiskt! I ett parti hade jag fem damer! Förnedrande?!?!

Jo det är väl en viss skillnad på spela schack och leka schack

Svedjeholmen
Medlem
#38 Skrivet: 1 Dec 2012 18:09

Citerar: tornado, #37:

Jo det är väl en viss skillnad på spela schack och leka schack

Varför inte ha lite skoj på motståndrens bekostnad?

Carzo
Medlem
#39 Skrivet: 1 Dec 2012 18:22 - Redigerad av: Carzo

Apropå irritationsmoment i sega partier - ur den i #29 tidigare nämnda schacktidskriften uppges att ett parti som varat i många år "nu är avslutat" (1948). Två herrar, den ene i Melbourne, den andre i Leipzig startade 1932 ett korrparti per brevkort, och då spelet varat i två år blev det plötsligt avbrott då den tyske spelaren inte längre hörde av sig. Men efter krigsslutet (skriver tidningen) fick Melbournespelaren ett brevkort från tysken.
Det visade sig att denne hade "suttit på draget" tills kriget var slut, och under tiden hade han funderat så grundligt över partiet att han nu vann det i ett enda drag!!
Avdelningen schack i långbänk. Kanske tur det finns tidsbegränsningar nu...

G_arvid
Medlem
#40 Skrivet: 1 Dec 2012 18:55

Tja, men att alla inte gör som man själv tycker är bäst är väl inget att förvånas eller förargas över. Man får helt enkelt vara inställd på att motståndaren utnyttjar sin rättighet att spela till matt eller att använda sin betänketid till sista minuten. Det finns så många motiv till att spela och inställningar till spelet. Man kan lika gärna fundera över varför man tar vinsterna och förlusterna här inne på dödligaste allvar. Slappna av, vettja!

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 1 Dec 2012 18:58

[quote=G_arvid, #40:]Man kan lika gärna fundera över varför man tar vinsterna och förlusterna här inne på dödligaste allvar.

Vilka gör det ?

G_arvid
Medlem
#42 Skrivet: 1 Dec 2012 21:27

Citerar: sture_lindberg, #41:
Vilka gör det ?

Ja det vet jag ju inte. Jag tycker bara man kan fundera ett slag över varför man blir så upprörd och irriterad över att folk spelar enligt de regler man kommit överens om och varit medveten om från början. Personligen spelar jag aldrig så, men det är lika fullt enligt reglerna och vars och ens ensak. Finns absolut ingenting att göra, så varför reta upp sig?

Personligen tycker jag det är mer irriterande med folk som spelar starkt och tvingar mig att ge upp.

Kleimark
#43 Skrivet: 1 Dec 2012 21:33

Det är ju också så att om man vet att motståndaren är en person som blir irriterad om man inte ger upp, är det ju det bästa man kan göra att inte ge upp, ty det ökar ju chanserna radikalt.

schackelina
Medlem
#44 Skrivet: 1 Dec 2012 21:39

Ja fast inte i mitt fall direkt.. Finns inga chanser där. Observera att jag inte är upprörd eller irriterad utan undrar bara varför men keep on going. Man väljer själv..

Kleimark
#45 Skrivet: 1 Dec 2012 21:41

Citerar: schackelina, #44:
Ja fast inte i mitt fall direkt.. Finns inga chanser där

Vad menar du nu? Inget tal om något av dina partier.

schackelina
Medlem
#46 Skrivet: 1 Dec 2012 21:51

Nej absolut inte. Bara vad jag själv tycker om saken som fenomen och den diskussionspunkt som har kommt upp här.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!