Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / ...ibland blir jag irriterad..
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
BADWINNER
Medlem
#1 Skrivet: 30 Nov 2012 21:32

spelar schack för skojs skull...det är inte liv eller död...men gillar inte när vissa fjantar ska draaa ut på tiden, när de ändå har bara ett (1!!!) drag på sig för att bli loosers...de är ju ändå mera loosers när de väl förlorar
Detta inte menat som något vanligt förekommande..men har medlemmen i fråga varit med i flera år, borde den ha lärt sig NÅNTING...eller hur? Den som tar åt sig för detta känner säkert igen sig...nämner inga namn..men har god lust...ha de gott <3

Kleimark
#2 Skrivet: 30 Nov 2012 21:51

Ja, medlemmar borde ha lärt sig att det är upp till varje medlem att ge upp när han eller hon önskar!

BADWINNER
Medlem
#3 Skrivet: 30 Nov 2012 22:00

...JA, och anledningen är att det är det sista partiet för min del, och kan inte anmäla mig till en turnering jag har startat och han/hon har redan vunnit turneringen Haha..sååå kasst... tål inte förlora hälsningar Bad Winner lol

BADWINNER
Medlem
#4 Skrivet: 30 Nov 2012 22:01

...jag får väl ge upp då...

Kleimark
#5 Skrivet: 30 Nov 2012 22:15

Japp!

BADWINNER
Medlem
#6 Skrivet: 30 Nov 2012 22:18

...hur blockerar man?

jimpan
Moderator
#7 Skrivet: 30 Nov 2012 22:36

Messade badwinner om hur man gör!

BADWINNER
Medlem
#8 Skrivet: 30 Nov 2012 23:31

...och det var schysst..för såna fjantar vill jag inte ens tänka på mera..spelar ingen roll om de varit medlemmar i 4 år!!!!..inte skrivit nånting om sig själva...

Kleimark
#9 Skrivet: 1 Dec 2012 00:01

Du kan dock bara blockera meddelandefunktionen. Ni möts säkert igen!

BADWINNER
Medlem
#10 Skrivet: 1 Dec 2012 08:04

...hehe...jo...jag är inte långsint, men måste reagera när man skriver och ber om ett avslut bara...när medlemmen är online gång på gång men aldrig gör ett drag...nu har jag hävt blockeringen efter uppgivet...
.. även jag spelar längre än nödvändigt ibland...men gör iaf drag...nog om detta..tack för uppmärksamheten...och glöm inte ljusen /roger

schackelina
Medlem
#11 Skrivet: 1 Dec 2012 13:24

Tycker det är otroligt konstigt när man inte ger upp ett totalförlorat parti. Speciellt i dessa sammanhang mer än närschack. Då är det väl bättre att lägga den tiden på att spela intressanta partier än att t.ex spela med dam under.

Kleimark
#12 Skrivet: 1 Dec 2012 13:39

Du har ju valet att ge upp själv i så fall. Svårare än så är det inte.

karpov_jr
Medlem
#13 Skrivet: 1 Dec 2012 13:46

@schackelina

Vissa personer tycks leva på hoppet (och då är jag snäll i min bedömning), men jag är av åsikten att det är löjeväckande och förstås mycket irriterande. Även om det är irriterande så väljer jag att fortsätta spela istället för att skänka bort en vinst. Det är ju förstås inget blodigt allvar här på SO men av princip tycker jag att dessa motståndare inte förtjänar min tid, så jag blockerar dem direkt (tyvärr kan man få stöta på dem i turneringar men det får man leva med).

Schacka på!

schackelina
Medlem
#14 Skrivet: 1 Dec 2012 14:10

Inte vill man ge upp en vunnen ställning. Då vill jag inte ens ta remi. Vilken schackspelare vill det. Ge upp med dam över är något jag sällan gör..

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 1 Dec 2012 14:29

Skulle aldrig ge upp ett vunnet parti. Undantaget om jag spelar närschack eller blixt på nätet och något oväntat inträffar som gör att jag måste sticka iväg.

Kleimark
#16 Skrivet: 1 Dec 2012 14:34

Om man själv inte vill ge upp, hur kan man då förvägra motståndaren att inte ge upp? Komsikt var ordet!

schackelina
Medlem
#17 Skrivet: 1 Dec 2012 15:06

Det enda jag egentligen vill säga är att jag tycket det är otroligt konstigt att man vill spela vidare i ett parti där man är helt totalförlorad. Kan inte vara roligt och tar bara tid för båda.

Dock har ju alla sjävklart sitt eget val men konstigt är det allt..

Spedicken
Medlem
#18 Skrivet: 1 Dec 2012 15:36

Citerar: Kleimark, #16:

Om man själv inte vill ge upp, hur kan man då förvägra motståndaren att inte ge upp? Komsikt var ordet!

Vad är det för komiskt med det? Jag pratar ju om att inte ge upp ett vunnet parti. Motståndaren har väl ingen vunnen ställning? Det som är komiskt är din bror duktig-attityd.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 1 Dec 2012 15:38

Citerar: schackelina, #17:
Det enda jag egentligen vill säga är att jag tycket det är otroligt konstigt att man vill spela vidare i ett parti där man är helt totalförlorad. Kan inte vara roligt och tar bara tid för båda.

Just därför jag har min schackturneringserie som jag kallar " Vi som ger upp efter damförlust"..

Mycket populär serie

Spedicken
Medlem
#20 Skrivet: 1 Dec 2012 16:01

Citerar: sture_lindberg, #19:
Just därför jag har min schackturneringserie som jag kallar " Vi som ger upp efter damförlust"..

Mycket populär serie

Så borde alla turneringar heta

Bjonil60
Medlem
#21 Skrivet: 1 Dec 2012 16:15

Jag tycker att det förstör spelet med motsåndare som ger upp bara för att det känns lite motigt.
Vid en damförlust, så blir det mycket svårare för den det drabbar..men enligt mitt tycke, så är spelet intressant till sista pjäsen..allt kan hända innan dess - precis som livet i övrigt!

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 1 Dec 2012 16:22

Citerar: Bjonil60, #21:
som ger upp bara för att det känns lite motigt.

Nej då ska man så klart inte ge upp..-

Utan då man är helt räddningslöst förlorad man borde ge upp.

Kleimark
#23 Skrivet: 1 Dec 2012 16:24

Tydligen avgör du när så gäller.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 1 Dec 2012 16:26

Var och en avgör naturligtvis när de vill ge upp..(För att förtydliga det lite ).

Jag skrev när man borde.

Svedjeholmen
Medlem
#25 Skrivet: 1 Dec 2012 16:30

Själv ger jag upp i god tid - varför nöta på när man ändå förlorar? Bättre att rikta energin till andra partier!

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 1 Dec 2012 16:34

[quote=Svedjeholmen, #25:]Bättre att rikta energin till andra partier!

Precis...eller som Schackelina skrev så träffsäkert :

[quote=schackelina, #17:]Det enda jag egentligen vill säga är att jag tycket det är otroligt konstigt att man vill spela vidare i ett parti där man är helt totalförlorad. Kan inte vara roligt och tar bara tid för båda.

Bjonil60
Medlem
#27 Skrivet: 1 Dec 2012 16:44

Varför handlar pusslen ofta om slutdragen? - jo, därför att det är där det svåra och samtidigt den intressanta delen i spelet är..om man har gjort några "idiotdrag" som gynnar motståndaren, så borde denna få njuta av att slutföra spelet - eller så gör han/hon några dumma drag själv..och då förändras ju spelbilden tillbaka igen!
Jag fortsätter att hävda att man ska spela ett parti till slutet..för även om det ser hopplöst ut, så kan allt hända..och vem vet - kanske man lär sig något nytt på kuppen/Björn

Spedicken
Medlem
#28 Skrivet: 1 Dec 2012 16:58

Med dam under kan inte så där jättemycket hända.

Carzo
Medlem
#29 Skrivet: 1 Dec 2012 17:17

Citerar: Bjonil60, #27:
Jag fortsätter att hävda att man ska spela ett parti till slutet..för även om det ser hopplöst ut, så kan allt hända..och vem vet - kanske man lär sig något nytt på kuppen

Jag läser i en schacktidning från 1948 (norsk, visserligen), att i ett parti mellan Franz och Mayet (deras spelstatus/nivå angives icke) 1858 hade Franz TVÅ damer, men fast hans motståndare inte hade NÅGON dam, så förlorade Franz partiet. Att detta noterades till en eftervärld tyder på att det var någon sorts turneringsmatch. Tyvärr angavs inte partiet, per drag. Kunde annars varit intressant att följa - det är ju något ovanligt.
Detta som ett inlägg i "ge upp"-debatten. Kan tolkas efter behag. Man ska nog inte vara för generell, i sådana här frågor.

Pulversläckaren
Medlem
#30 Skrivet: 1 Dec 2012 17:22

Spelare som inte ligger på en mycket hög nivå med försvinnande felprocent på dragen är vana att både ställa bort pjäser, och att motståndaren ställer bort pjäser. Man spelar ofta tills det blir schack matt eftersom det ju egentligen är spelets natur. Schackmänniskor kan tolka detta som dålig stil eller rena trakasserier, medan det egentligen mer rör sig om en form av kulturkrock. En dos tolerans funkar mot det mesta...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!