Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Läggmatcher för att få mycket raitingpoäng!!!
Författare Meddelande
Stocken
Medlem
#1 Skrivet: 7 Okt 2012 10:05

Vad tycker ni om uppgjorda matcher? Kolla användare X. Luktar fusk lång väg.

häälge
Medlem
#2 Skrivet: 7 Okt 2012 10:15

Ja visst se det så ut i vissa partin,men det finns väl ingen som tar den här sidan på allvar? Mer än att det är roligt att spela schack,och vad då dom gör för att få sina ratingpoäng spelar väl ingen roll,inte då för min del i alla fall

BOB.
Medlem
#3 Skrivet: 7 Okt 2012 10:45

BigJack
Medlem
#4 Skrivet: 7 Okt 2012 11:08

Hur kan X ha 2689 ratingpoäng, hon har spelat 13 partier och förlorat alla. Beror det på att hon förlorat mot högrankad spelare (X)?

Kleimark
#5 Skrivet: 7 Okt 2012 11:10

Citerar: BigJack, #4:
Hur kan X ha 2689 ratingpoäng, hon har spelat 13 partier och förlorat alla. Beror det på att hon förlorat mot högrankad spelare X?

Ja.

Kleimark
#6 Skrivet: 7 Okt 2012 11:15

Citerar: häälge, #2:
Mer än att det är roligt att spela schack,och vad då dom gör för att få sina ratingpoäng spelar väl ingen roll,inte då för min del i alla fall

Du anser alltså att inget fel har begåtts om någon lägger sig och därmed sabbar hela idén.

tornado
Medlem
#7 Skrivet: 7 Okt 2012 11:16

Ser konstigt ut...kan det vara samma person med två nick ?

vpaavola
Medlem
#8 Skrivet: 7 Okt 2012 12:02

Citerar: häälge, #2:
Ja visst se det så ut i vissa partin,men det finns väl ingen som tar den här sidan på allvar? Mer än att det är roligt att spela schack,och vad då dom gör för att få sina ratingpoäng spelar väl ingen roll,inte då för min del i alla fall

Lite märklig inställning. Läste din profil: "Och jag vill inte spela mot någon motor!!!!!!!!!!!!!" Det spelar väl ingen roll? Det är väl ingen som tar den här sidan på allvar?

gubbengrå
Medlem
#9 Skrivet: 7 Okt 2012 12:57

Citerar: Stocken, #1:
Vad tycker ni om uppgjorda matcher? Kolla användare. Luktar fusk lång väg.

Vad för fusk? när då? hur då?

tornado
Medlem
#10 Skrivet: 7 Okt 2012 13:20

Ligger något i vad stocken skriver,
Citerar: BigJack, #4:
Hur kan X ha 2689 ratingpoäng, hon har spelat 13 partier och förlorat alla. Beror det på att hon förlorat mot högrankad spelare X?

eller någon som spelar mot sig själv ?

OlaL
Medlem
#11 Skrivet: 7 Okt 2012 14:09

Citerar: Stocken, #1:
Vad tycker ni om uppgjorda matcher? Kolla användare X. Luktar fusk lång väg.

Den stora frågan tycker jag är: Vem bryr sig?

Det kommer alltid att finnas puckon som tror att det går ut på att få så hög ratning som möjligt så enkelt som möjligt – so what?

Det enda ratningen gör att ge oss en siffra så vi kan möta ett mer anpassat motstånd (läs: Undertecknad slipper åka på storstryk hela tiden). Så om någon vill lägga tid på att få en högre siffra än de faktiskt har så är det värsta som händer att de, om de nu är intresserade av att spela schack, kommer att åka på stryk och förlora sina poäng igen. Någon seriös kommer kanske att få ett tillfälligt uppsving – men det kommer att jämna ut sig rätt snabbt igen.

Kleimark
#12 Skrivet: 7 Okt 2012 14:37

Citerar: OlaL, #11:

Jag.

Det är inte rätt att någon medelst uppgjorda matcher skall tillskanska sig ett rankingtal, som inte överensstämmer med vederbörandes faktiska spelstyrka.

gubbengrå
Medlem
#13 Skrivet: 7 Okt 2012 15:21

Hur mycket av detta är spekulation?

Stocken
Medlem
#14 Skrivet: 7 Okt 2012 15:23

Om man tittar på partierna med X så ser man ju att de är uppgjorda för det blir ju matt efter bara ett par drag. Tycker att användaren verkar mystisk. För något år sedan låg han/hon inte på så hög rating sedan börjar personen vinna allt. Så bra blir ingen så fort.

Kleimark
#15 Skrivet: 7 Okt 2012 15:25

Vänligen häng inte ut medlemmar i forumet. Om du misstänker fusk, rapportera det till en moderator!

lisbetsallander
Medlem
#16 Skrivet: 7 Okt 2012 15:56

Men är det okej åt andra hållet? Alltså om någon högrankad tar ner sin ranking genom att lägga sig. Och på så sätt få lågrank och vinna turneringar som det är ranking gräns på...

OlaL
Medlem
#17 Skrivet: 7 Okt 2012 16:09

Citerar: Kleimark, #12:
Citerar: OlaL, #11:

Jag.

Det är inte rätt att någon medelst uppgjorda matcher skall tillskanska sig ett rankingtal, som inte överensstämmer med vederbörandes faktiska spelstyrka

Varför? Det är ju inte precis så att rankningen betyder något.

Jag kan inte för mitt liv bli mer upprörd av detta än om någon väljer att fuska när de lägger patiens.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 7 Okt 2012 16:13

[quote=lisbetsallander, #16:]Men är det okej åt andra hållet? Alltså om någon högrankad tar ner sin ranking genom att lägga sig. Och på så sätt få lågrank och vinna turneringar som det är ranking gräns på..

Kan ju aldrig befinnas vara fusk att spela dåligt..
Att "lägga sej " beror ju på lite grann på vad som menas ..
Om han ger upp efter några drag utan minsta anledning till detta ,ELLER om han spelar klart partierna och sen ger upp i förlorade ställningar..

I det förstnämnda fallet,gränsar det till fusk.Spelaren borde få en skarp varning för detta..
I det andra fallet kan det inte betecknas som fusk alls..

farbrorjo
Medlem
#19 Skrivet: 7 Okt 2012 18:07

Citerar: Kleimark, #15:
Vänligen häng inte ut medlemmar i forumet. Om du misstänker fusk, rapportera det till en moderator!

Denna princip gäller för alla fuskanklagelser. Generellt så är det förbjudet att ha mer än en aktiv användare och att spela mot sig själv har alltid varit förbjudet, även när det var tillåtet att ha fler. Namnet på anklagade användare har nu tagits bort och fallet kommer att undersökas. Jag vill inte se en rad till i termer av uthängning beträffande detta oavsett vad denna undersökning resulterar i (ohörshamhet inför detta kommer att medföra varning). Tråden stängs.

Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.