Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Betänketid Allsvenskan
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 27 Sep 2012 18:58

Från www.schack.se

"Tävlings- och regelkommittén (TK) har beslutat att införa betänketid med tilläggstid i allsvenskans division I och II säsongen 2013/14 samt i division III säsongen 2014/15.
Idag används sådan betänketid i Elitserien och Superettan, men det finns sedan tidigare ett principbeslut om att den ska införas i samtliga divisioner i allsvenska serien. Det har dock saknats en tidsplan för när detta ska genomföras.
Eftersom tilläggstid innebär att det krävs digitalklockor anser TK att det är rimligt med ett års framförhållning för att berörda klubbar ska få tid på sig att vid behov köpa in nya klockor."

Äntligen, inte en dag för tidigt! Kommer undvika många dispyter och oklarheter i tidsnöden.

LNO1
Medlem
#2 Skrivet: 28 Sep 2012 23:56

Citerar: Spedicken, #1:
Äntligen, inte en dag för tidigt!

Underbara nyheter!

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 28 Sep 2012 23:58

Citerar: Spedicken, #1:
Underbara nyheter!

Jo kan så vara. Men det kan ju finnas klubbar som inte har så mycket klirr i kassan,,

Kleimark
#4 Skrivet: 29 Sep 2012 00:18

Citerar: sture_lindberg, #3:
Jo kan så vara. Men det kan ju finnas klubbar som inte har så mycket klirr i kassan,,

Har man råd att vara med i allsvenskan, har man råd med nya klockor.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 29 Sep 2012 00:21

[quote=Kleimark, #4:]Har man råd att vara med i allsvenskan, har man råd med nya klockor.

Det får du säga till kassörerna i dessa klubbar

Kleimark
#6 Skrivet: 29 Sep 2012 00:44

Antag att alla klubbens analoga klockor slutar att fungera. I så fall måste man köpa nya. En sådan utgift måste det naturligtvis finnas täckning för.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 29 Sep 2012 01:19

Som sagt var..

integra
Medlem
#8 Skrivet: 29 Sep 2012 03:14

Jag tycker att de som pratar om klubbars ekonomi angående att spela i allsvenskan kontra ha råd med att köpa nya klockor vet inte vad dom pratar om, tror inte att dom har så stor kännedom och kunnskap om ekonomi.

Ha en bra schacksässong
Integra

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 29 Sep 2012 03:17

Citerar: integra, #8:
tror inte att dom har så stor kännedom och kunnskap om ekonomi.

Menar du att alla klubbar HAR råd eller att det finns klubbar som INTE har råd ?

karpov_jr
Medlem
#10 Skrivet: 29 Sep 2012 11:36

Citerar: Kleimark, #4:

Well, tanken var väl att det skulle gå vidare ned till alla nivåer eh?

Kleimark
#11 Skrivet: 29 Sep 2012 11:54

Citerar: karpov_jr, #10:
Well, tanken var väl att det skulle gå vidare ned till alla nivåer eh?

Ja. Vad menar du?

Svedjeholmen
Medlem
#12 Skrivet: 29 Sep 2012 20:23

Citerar: karpov_jr, #10:
rar: Kleimark, #4:

Är du ekonomichef eller?

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 29 Sep 2012 23:07

såvitt jag vet kostar en digitalklocka ca 700:- och har man ett åttamannalag blir det ca 6000 :- . Vilket för en väldigt liten klubb förstås kan vara kännbart. Men man har ju trots allt god tid på sig att köpa in dem. det är väl klart att det känns svårt med dessa nymodigheter för vissa också, men har man en gång vant sig vid tilläggstid vill man aldrig mer vara utan!

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 29 Sep 2012 23:11 - Redigerad av: LNO1

Sture! nu har du gjort fel med citatfunktionen igen. Jag vet inte hur du bär dig åt, men det uttalande som du tillskriver spedicken kommer faktiskt från mig. (inlägg nr 3) I detta fall ingen skada skedd eftersom vi har samma åsikt i frågan men i andra fall kan det ju ha någon slags betydelse också. Jag tycker man av princip ska vara noggrann när man citerar!

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 29 Sep 2012 23:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #14:
Jag vet inte hur du bär dig åt, men det uttalande som du tillskriver spedicken kommer faktiskt från mig.

Förlåt .

G_arvid
Medlem
#16 Skrivet: 30 Sep 2012 08:31

Citerar: LNO1, #13:
såvitt jag vet kostar en digitalklocka ca 700:- och har man ett åttamannalag blir det ca 6000 :- . Vilket för en väldigt liten klubb förstås kan vara kännbart.

Jag vet inte så mycket om vad man ska kräva av ett digitalur, men >---dessa kostar strax under 600:-.

Det är klart att det blir en utgift för en del klubbar, men många har nog redan köpt in dem. De har ju varit i marknaden 10-15 år (?). Den trista sanningen är ju att det kostar pengar att driva en schackklubb, lokalhyra, bräden, klockor, förtäring till lagmatcher etc. Och om man inte kan hitta pengar att finansiera verksamheten så måste man lägga ner verksamheten eller åtminstone delar av den. Jag tycker inte att man kan avstå från förändringar av den anledningen. Om vi antar att ett lag behöver ha åtminstone 10 hängivna spelare för att kunna ställa upp med ett åttamanna lag så blir det - om nu klubben inte till något pris orkar med det med de nuvarande inkomstkällorna - ett frivilligt bidrag på 500-600 kronor per spelare. En engångsavgift som jag tror de flestas privata ekonomi kan klara.

dunderklumpen
Medlem
#17 Skrivet: 30 Sep 2012 11:00

Det kanske blir lag som hoppar av Allsvenskan och bara kör KM med gamla klockor, helst i div 3 när det införs 2014. Vi kan ju hoppas att Schackbutiken kan köpa in så stort lager och få så bra inköpspris att Ari Ziegler kan sälja klockorna för 500 kr styck, som han hade ett erbjudande vid schack-SM i Västerås. Om man köpte 10 klockor, det lär man ha om man ska spela på 8 bord, 2 i reserv.

Nesse
Medlem
#18 Skrivet: 30 Sep 2012 12:31 - Redigerad av: Nesse

Idiotiskt beslut

Nu blir det färre lag i div III , så snart kan dom väl lägga ner den med som dom fick göra med div IV för 10 år sen.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#19 Skrivet: 30 Sep 2012 18:44

Priset på digitalklockor är ett problem - annars hade jag inte haft något mot det.

mugabe
Medlem
#20 Skrivet: 30 Sep 2012 19:36

Det räcker om varje klubb har fem klockor, så tar gästande lag med sig sina. 2500 kronor borde de flesta kunna hosta upp.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 30 Sep 2012 19:50

Ett förslag är att man går ihop många klubbar och gör en stor beställning. Det är ett säkert sätt att få ner priset. Det räcker väl med att någon driftig gör en rundringning och sonderar läget, sen att kanske SSF samordnar det hela.

Fairlane
Medlem
#22 Skrivet: 30 Sep 2012 23:28

Marknaden är ju rätt trist. Alla tittar på ett inköpsställe...

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 30 Sep 2012 23:43

[quote=Fairlane, #22:]Alla tittar på ett inköpsställe.
Vad menar du ?

Fairlane
Medlem
#24 Skrivet: 1 Okt 2012 00:23

Citerar: sture_lindberg, #23:
[quote=Fairlane, #22:]Alla tittar på ett inköpsställe.
Vad menar du ?

Jag menar helt enkelt att "alla" köper från Ari. Det har jag själv gjort, flera gånger, men det gynnar inte konkurrensen precis. Nu hoppas alla att den "enda" leverantören ska ge bra priser, istället för att ens titta om det finns någon annan leverantör.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 1 Okt 2012 01:11

Ok,förstår.

islandswede
Medlem
#26 Skrivet: 1 Okt 2012 04:05

Vi köpte nya klockor ifjol efter att två medlemar i klubben gått in och sponsrat med 6000:-. I Normala fall får vi in exakt det som vi betalar till förbundet i licenser/anmälningsavgifter. Kassan ligger väl på ett par tusen.

Jag förstår de som har det tufft ekonomiskt med att köpa nya klockor. Vi har en w.o-avgift på 6000 hängande över oss och får kanske lägga ner klubben p g a detta.

Mvh

Mikael Nilsson, Ölands SS

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#27 Skrivet: 1 Okt 2012 05:02

No offense, men nej det är inte avgiften som är problemet utan att folk inte dök upp när de behövdes.

Kan man inte göra avbetalningsplaner för sånt? Det borde ju vara en väg för SSF att undvika att små klubbar inte drabbas "i onödan" och kanske behöver lägga ner.

LuleErik
Medlem
#28 Skrivet: 1 Okt 2012 13:41

Ett tips kan vara att ni provar och ansöker investeringsbidrag för matrial från eran respektive kommun.
vi gjorde det i Luleå för ett antal år sen och det fick vi hjälp med.
Det kan var värt ett försök.

Du måste logga in för att kunna posta!