Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Moraliskt rätt eller fel?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
mattias
Medlem
#1 Skrivet: 22 Sep 2012 08:40

Jag spelar just nu ett parti där vi inte kommer någonstans. Jag går med min löpare fram och tillbaka medans min motståndare gör lika med sin kung.
Nu till min fråga: Är det moraliskt rätt att spela på tiden? (det ska tilläggas att jag har någon futtig timme kvar medans min motspelare har flera dagar)
Hur skulle ni göra?

http://schackonline.com/spela/chess/chess.php#8819 62

G_arvid
Medlem
#2 Skrivet: 22 Sep 2012 09:01

Föreslår att vi sparar diskussionen tills partiet är avslutat.

Fairlane
Medlem
#3 Skrivet: 22 Sep 2012 09:02

Moraliskt är det tveksamt tycker jag personligen.
Har du bjudit remi?

mattias
Medlem
#4 Skrivet: 22 Sep 2012 09:08

Jo jag har bjudit remi två gånger. Kanske är klokt att, som G_arvid säger, vänta tills partiet är över. Dröjer väl inte så länge.

häälge
Medlem
#5 Skrivet: 22 Sep 2012 09:49 - Redigerad av: häälge

JA bara att spela på då

mattias
Medlem
#6 Skrivet: 22 Sep 2012 11:11

Nu släpper jag partiet och låter tiden gå ut.
Det är ju hur som helst inte speciellt skoj att spela mot någon som inte kan förvalta den fördel han säger sig ha. Går man bara fram och tillbaka med kungen så anser jag inte att man vill vinna partiet på brädet.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 22 Sep 2012 11:41

[quote=mattias, #6:]år man bara fram och tillbaka med kungen så anser jag inte att man vill vinna partiet på brädet.

Kan tyckas rätt osportsligt av din motståndare att inte ta remi.

Men o andra sidan är det du själv som satt dej i denna situation ,I och med att du använt i stort sätt hela din betänketid,medans din motståndare har hela 6 dygn kvar på sin.

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 22 Sep 2012 12:28

Omoraliskt eller inte, hålla tiden är en del av spelet. Är ju därför det finns en tidsbegränsning. Har inte sett partiet dock.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 22 Sep 2012 12:33

Citerar: Spedicken, #8:
Har inte sett partiet dock.

Det kan man lätt finna.

Partiet är stenremi.Men Mattias kommer att förlora på tid..

Spedicken
Medlem
#10 Skrivet: 22 Sep 2012 14:11

Citerar: sture_lindberg, #9:
Det kan man lätt finna.

Ja, men inte om man är inloggad på mobilen som jag var vid tillfället, då visade länken ett av mina egna partier istället.

Kleimark
#11 Skrivet: 22 Sep 2012 15:04

Länken är felaktig. Man får helt enkelt knappa in partiID:et manuellt.

chessexplorer
Medlem
#12 Skrivet: 22 Sep 2012 15:14

http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=881962

G_arvid
Medlem
#13 Skrivet: 22 Sep 2012 15:53 - Redigerad av: G_arvid

Jag tror vit har vinstchanser i slutställningen. Men det är ju inte det saken gäller.

häälge
Medlem
#14 Skrivet: 22 Sep 2012 16:18

Citerar: G_arvid, #13:
Jag tror vit har vinstchanser i slutställningen. Men det är ju inte det saken gäller.

Jag tror också att vit kan vinna detta,men som sagt det är ju inte det saken gäller

Kleimark
#15 Skrivet: 22 Sep 2012 16:26 - Redigerad av: Kleimark

Båda spelarna hade vinstmöjligheter i slutställningen, men nu är det över.

häälge
Medlem
#16 Skrivet: 22 Sep 2012 16:37

Citerar: Kleimark, #15:
Båda spelarna hade vinstmöjligheter i slutställningen, men nu är det öv

nä inte svart enligt mig

Kleimark
#17 Skrivet: 22 Sep 2012 16:59

Citerar: häälge, #16:
nä inte svart enligt mig

Svart har en viss chans, om än ganska liten men den finns ändå där.

chessexplorer
Medlem
#18 Skrivet: 22 Sep 2012 17:28

Håller med Kleimark!

66. - Lb4
67.Kf4 Lc3
68. Ke4 f5+
69. Kf4 Ld2+
70. Ke5? Kg6 och jag tror svart har rätt stora vinstchanser

Kanske inte helt forcerat men räknar man med att vinna på tid slarvar man lätt.

juden
Medlem
#19 Skrivet: 22 Sep 2012 17:42

Självklart omoraliskt "i ett riktigt parti". Men när man i drag 51 som svart börjar med att söka teknisk remi (tre dragupprepningar) börjar jag ana "ofog", utan att begära remi.
Och sen komma när man har 6 timmar kvar av sin tid i 15 dagars parti och jag själv i de läget har 6 ½ dag kvar anser jag inte är omoraliskt när motspelaren inte lyckades med sin taktik.
Och sen skickat medelande till min inkorg och kalla mej "fulspelare" och hur jag vill ha de, efter avböjt remi i de läget samt påstår att jag kommer bli "blockad" på sO gör mej ännu mer irriterad...
Nä, grejen är nog att svart i detta läget inte kunna ta en förlust eller frågat lite snyggt om remi innan drag 50. Då hade jag förmodligen köpt de, för vinna på tid e inget kul....
Tycker vi stryker ett sträck här..
För nu ska jag ta mej en pilsner och varva ner mej efter avslutat arbetspass....
Länge leve schacket....!!
Mvh Tommy "Juden" Johanssn

G_arvid
Medlem
#20 Skrivet: 22 Sep 2012 17:56

Citerar: chessexplorer, #18:
Håller med Kleimark!

66. - Lb4

67. Tb5 och 67. -, Lc5 faller på 68.b4!

Såvitt jag kan se kan inte svart hålla tornet instängt.

Svedjeholmen
Medlem
#21 Skrivet: 22 Sep 2012 18:03

Vem bestämmer vad som är moral eller ej? Jag har inget problem med att vinna på tid. Sitter motståndaren och sölar är det dennes problem...

ceefa
Medlem
#22 Skrivet: 22 Sep 2012 18:03 - Redigerad av: ceefa

Det är klart att det vore en fin gest och tillika väldigt sportsligt av vit att bjuda remi i det läget, men det är heller inte moraliskt fel att spela ut tiden enligt mig. Den finns ju där av en anledning och det är ju svart själv som satt sig i den situationen.

Vid blixt spelar väl i stort sett alla på tid även om de befinner sig i rejält materiellt underläge eller i stenremi, varför skulle det vara annorlunda här?

chessexplorer
Medlem
#23 Skrivet: 22 Sep 2012 18:21

Citerar: G_arvid, #20:
Såvitt jag kan se kan inte svart hålla tornet instängt.

Jag förutsatte att vit skulle slarva lite, vilket man lätt gör när man tror att man skall vinna på tid.

Spedicken
Medlem
#24 Skrivet: 22 Sep 2012 18:41

Sen kan man ju undra varför det är osportsligt att hålla sig till reglerna.

Kleimark
#25 Skrivet: 22 Sep 2012 18:59

Vem är det som talar?

ceefa
Medlem
#26 Skrivet: 22 Sep 2012 19:00

Citerar: Spedicken, #24:
Sen kan man ju undra varför det är osportsligt att hålla sig till reglerna.

Det finns väl vissa osagda regler inom sporter som det anses just sportligt att hålla sig till, men där det inte finns någon faktiskt regel som säger att så är fallet. Kan ju ta fotboll som exempel. Om en spelare ligger skadad på planen men spelet är igång, så brukar ju spelaren med bollen bara sparka ut den så att man kan se så att den eventuellt skadade spelaren är okej. Om det nu är motsåndarlaget till den liggande spelaren som har bollen så finns det ingenting som säger att de inte får lov att forsätta spela, men om de gör det anses det givetvis osportsligt.

Nu existerar det egentligen inte någon sådan osagd regel i detta fall, men jag ville bara påvisa att det inte alltid är standard att hålla sig till reglerna, iallafall moraliskt sett.

mattias
Medlem
#27 Skrivet: 22 Sep 2012 19:32

Citerar: juden, #19:
Självklart omoraliskt "i ett riktigt parti". Men när man i drag 51 som svart börjar med att söka teknisk remi (tre dragupprepningar) börjar jag ana "ofog", utan att begära remi.

Förstår inte riktigt tanken här. Eftersom jag i detta läge ligger under materiellt så söker jag ju gärna teknisk remi? När sedan tornet blev instängt utan att min motståndare hittade de rätta dragen för att befria det så kändes det som att remi vore ett rättvist resultat trots att jag slarvat med tiden som Sture så riktigt påpekar.

Min fråga var ju dock om NI här på So tycker att det är moraliskt rätt eller fel att spela på tiden i denna ställning. Jag anser nog att ställningen är förlorad för mig (svart) då det fanns finesser med b4 i rätt läge. När inte min motspelare ser detta utan bara glider runt med kungen utan att göra ett reellt försök, då tycker jag det är fulspel och det står jag för!
Med att blocka Juden menade jag självklart inte att blocka honom från spel här på So(det har jag ingen befogenhet att göra). Däremot så kommer jag inte att spela mer mot spelare som använder denna taktik. Har ingen som helst ork eller lust att ödsla tid och kraft på dessa. Till råga på allt så anser han inte att detta är ett riktigt parti?! Vi är två som spelar på samma sätt som i ett riktigt korr-parti. jag tycker även att man kan se dessa partier som likvärdiga dem sp, spelas man mot man så att säga. Då ska man också sköta partiet som ett "riktigt" parti.

Norager
Medlem
#28 Skrivet: 22 Sep 2012 19:44

Hur skulle ni agera i närschack i långparti? Ta remi eller spela på tiden?

oskar83
Medlem
#29 Skrivet: 22 Sep 2012 20:11

Hmm.. När svart drog 63..Lc5 tror jag samma ställning kom upp för 3:e gången..

ceefa
Medlem
#30 Skrivet: 22 Sep 2012 20:22

Citerar: mattias, #27:
När inte min motspelare ser detta utan bara glider runt med kungen utan att göra ett reellt försök, då tycker jag det är fulspel och det står jag för!

Det kan ju även vara så att din motståndare egentligen hade hittat de rätta dragen, men att han inte tycker det spelar någon roll när du ändå bara har några timmar kvar och inte orkar lägga ner någon tankemöda på det. I vilket fall som helst förlorar ju svart.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!