Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#271 Skrivet: 24 Sep 2012 20:13 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #300:
Den unge som felade skulle jag stängt av.

Nja i alla fall ge honom en ordentlig tillsägelse.

vpaavola
Medlem
#272 Skrivet: 24 Sep 2012 21:42

Citerar: gubbengrå, #270:
Den unge som felade skulle jag stängt av.

Lycka till med unga nyförvärv.

Hierro
Medlem
#273 Skrivet: 24 Sep 2012 22:30

Hur orkar ni hålla på och tjafsa om detta?

Spedicken
Medlem
#274 Skrivet: 24 Sep 2012 22:57

Det kan inte vara lätt att spela långsamt och bli ensam kvar med hela laget som kräver en vinst eller remi beroende på match-ställningen. Kanske inte helt fel med en stormästarremi efter 10 drag eller spela väldigt fort så slipper man bekymra sig

Huvudsaken borde ju vara att göra sitt bästa och inte kräva underverk av den sista spelaren, duker han inte under av motsåndaren så dukar han väl under av pressen.

sture_lindberg
Medlem
#275 Skrivet: 24 Sep 2012 23:12

Citerar: Spedicken, #274:
Huvudsaken borde ju vara att göra sitt bästa och inte kräva underverk av den sista spelaren, duker han inte under av motsåndaren så dukar han väl under av pressen.

Jag har spelat lagschack i närmare 50 år..hitills har ingen vare sej dukat under eller blivit mobbad för att han förlorat det sista partiet.

Men däremot skulle han inte bli speciellt populär om han bjöd remi vid ställningen 3-4..Det är väl rätt självklart..

Kleimark
#276 Skrivet: 24 Sep 2012 23:16

Citerar: sture_lindberg, #275:
Men däremot skulle han inte bli speciellt populär om han bjöd remi vid ställningen 3-4..Det är väl rätt självklart..

Skulle han bli mer populär om han bjöd remi efter 15 drag?

sture_lindberg
Medlem
#277 Skrivet: 24 Sep 2012 23:18

Ja då vet ju ingen ställningen efter 7 färdigspelade partier..eller hur ..

Kleimark
#278 Skrivet: 24 Sep 2012 23:20

Nej, men det kan knappast vara bra att remi så snabbt. Det känns inte som "lagschack". Låt gå om man möter ett starkare lag, men annars inte. Två spelare spelare remi och endast den ene blir anklagad för "vedervärdigt beteende". Det får inte jag ihop i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#279 Skrivet: 24 Sep 2012 23:28

Citerar: Kleimark, #278:
Två spelare spelare remi och endast den ene blir anklagad för "vedervärdigt beteende". Det får inte jag ihop i alla fal

Ok..förstår du inte skillnaden när det är ETT parti kvar att spela i matchen ,emot när det är 8 partier kvar ?
Det "vedervärdiga" består just av att det är DETTA parti som nu är helt avgörande för matchutgången.

Om en spelare tar en snabbremi (säg emot en klart högre rankad spelare ) så ska/kan han väl inte lastas för detta.

Men om en spelare sabbar hela matchen och bjuder remi i sista partiet i ställningen 3-4 så är det ju en total miss från hans sida.

Du BORDE förstå denna skillnad..

Kleimark
#280 Skrivet: 24 Sep 2012 23:32

De är lika skyldiga.

sture_lindberg
Medlem
#281 Skrivet: 24 Sep 2012 23:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok du tycker det.. Absolut inte jag.. Och motiveringen varför inte har du fått..

Kleimark
#282 Skrivet: 24 Sep 2012 23:47

Jag kan läsa(även om plippy inte tror det).

sture_lindberg
Medlem
#283 Skrivet: 24 Sep 2012 23:49

Tror säkert du är bra på att läsa
Tycker inte jag antytt något annat ..

Kleimark
#284 Skrivet: 24 Sep 2012 23:51

Gott! Du har inte antytt något annat.

LNO1
Medlem
#285 Skrivet: 25 Sep 2012 00:55

Citerar: Spedicken, #274:

Detta var det i särklass bästa inlägget på länge i den här debatten.

sture_lindberg
Medlem
#286 Skrivet: 25 Sep 2012 01:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #285:
Huvudsaken borde ju vara att göra sitt bästa o

Spelaren GÖR ju inte sitt bästa strategiskt sätt..
.I och med att han bjuder remi och laget då förlorar matchen.. Så det är RIKTIGT klantigt gjort..

gubbengrå
Medlem
#287 Skrivet: 25 Sep 2012 02:27

Citerar: vpaavola, #272:
Lycka till med unga nyförvärv

Tack! Jag skulle förstås inte kunnat göra så (alltså stäng av honom) om han inte varit väl informerad om vad som gällde. Så här kommer vi faktiskt in på önskvärdheten med en policy!

gubbengrå
Medlem
#288 Skrivet: 25 Sep 2012 03:08 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Hierro, #273:
Hur orkar ni hålla på och tjafsa om detta?

Lite "tjafs" är nog tyvärr oundvikligt, när man diskuterar tillräckligt brännande frågor. För mig är det en viktig fråga vad som händer i laget i samband med sista partiet vid jämnt poängläge,

G_arvid nämner ett stötande exempel i inlägg 86. Det motståndarlag han där berättar om skulle jag verkligen inte vilja spela i.

I inlägg 274 slår Sture fast att han själv aldrig sett något sådant, och jag hoppas bara att det inte är vanligt

gubbengrå
Medlem
#289 Skrivet: 25 Sep 2012 05:59 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: chessexplorer, #249:
Det är inte helt ovanligt att unga spelare bjuder remi fast de står jättebra även om laget ligger under om de går upp i rating med remi. Då får man förklara att det inte är ok att agera på det viset i en lagmatch.

Citerar: sture_lindberg, #244:
varför skulle man bjuda remi när motståndarlaget har 4 poäng ?
Får dom en halva till så vinner dom ju hela matchen !
Om det andra laget har 4 poäng så ska man således INTE bjuda remi.Utan spela på vinst så klart

Har upptäckt en oklarhet i vad diskussionen kan handla om. Mitt ställningstagande var grundat på chessexplorers framställning att den som bjuder remis står "jättebra", vilket jag tolkade som "klart bättre"

När Sture diskuterar hur man förhåller sig vid sista partiet finns inte denna distinktion med, vilket jag felaktigt fått för mig.

Jag vill för egen del inte delta i en diskussion om hur jag anser en lagledare skulle reagera i en situation som är så allmänt beskriven som "remisanbud vid ställningen 3-4. Hur jag själv skulle reagera beror på omständigheterna: först som sist ställningen på brädet:

kanske med avstängning, kanske med ett påpekande, kanske med en stillsam fråga om hur vederbörande tänkte, eller också mycket möjligt: med ingen reaktion alls.

Ber om ursäkt för eventuell förvirring jag ställt till med.

G_arvid
Medlem
#290 Skrivet: 25 Sep 2012 06:41

Jag tycker det är helt omöjligt att diskutera sådana här fall, där allt beror på situationen. Det intressanta är att det fall jag beskrev, en ung spelare som spelade på vinst fast varken tiden eller ställningen tillät det, vilket resulterade i matchförlust, väckte sådana starka reaktioner och lagledarens agerande fördömdes.

När det i stället gäller en ung spelare som tar remi vid ställningen 3-4 så anses det helt befogat med reprimander och kanske till och med avstängning. Om nu övriga spelare förlorat eller tagit sina fegremier för att rädda ratingtalet - vem äger då rätt att kritisera bara för att han råkade vara kvar sist. Min erfarenhet är att mycket få spelare håller till godo med en halv poäng om de tror att de kan få en hel. Av vilken anledning tog han remi? Kanske det helt enkelt är bristande självförtroende det är fråga om?

Jag tycker också det har betydelse i vilken situation laget var i tabellen. I tidiga ronder tycker jag inte det är lika klart att man ska satsa allt på ett kort om det är uppenbart att det med största sannolikhet blir förlust. Partipoängen kan också få betydelse. Kanske spelade matchresultatet ingen roll?

Om man nu är säker på att anledningen var bristande lagmoral och inget annat så kan man ju ta ut någon annan nästa gång. Men jag är tillräckligt pragmatisk för att vilja hålla dörren öppen om det skulle bli ont om folk. Får man ett sent återbud på söndag morgon är det trots allt bättre att ta med spelaren i stället för att lämna en walkover. Nästa gång kan den där halvpoängen visa sig ge matchvinst. Att stänga av en ung spelare i utveckling känns inte alls bra - så gott om lovande ungdomar har i alla fall inte vi.

LNO1
Medlem
#291 Skrivet: 25 Sep 2012 10:39 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #290:
Om man nu är säker på att anledningen var bristande lagmoral och inget annat så kan man ju ta ut någon annan nästa gång. Men jag är tillräckligt pragmatisk för att vilja hålla dörren öppen om det skulle bli ont om folk. Får man ett sent återbud på söndag morgon är det trots allt bättre att ta med spelaren i stället för att lämna en walkover. Nästa gång kan den där halvpoängen visa sig ge matchvinst. Att stänga av en ung spelare i utveckling känns inte alls bra - så gott om lovande ungdomar har i alla fall inte vi.

Detta håller jag med om, ett lugnt och sansat inlägg. Vad som tycks glömmas bort i debatten här är det att vi diskuterar hypotetiska fall, där alla omständigheter kring dessa inte är fastställda. En slags sammanblandning av dikt och verklighet. Dessutom är man ofta inkonsekvent i sina argument som G_arvid mycket riktigt påpekar med
Om nu övriga spelare förlorat eller tagit sina fegremier för att rädda ratingtalet - vem äger då rätt att kritisera bara för att han råkade vara kvar sist

En inkonsekvens som också störde Kleimark:
Citerar: Kleimark, #278:
Två spelare spelare remi och endast den ene blir anklagad för "vedervärdigt beteende". Det får inte jag ihop i alla fall.

Jag kommer tillbaka till min gamla käpphäst: tänk vad skönt det vore om remianbudet togs bort, inte för att jag har något emot remianbudet i sig utan för att det så ofta används på ett sätt som jag inte tror att regeln var avsedd: nämligen att undvika spel i "döda" ställningar. Nej istället används det som att taktiskt hjälpmedel i schackpartiet och har knappast något med det vad gubbengrå kallar för det "rena" schacket att göra.

sture_lindberg
Medlem
#292 Skrivet: 25 Sep 2012 13:22

Av vilken anledning tog han remi? Kanske det helt enkelt är bristande självförtroende det är fråga om?

Då det är det sista och avgörande partiet som spelas.ska han bara inte ta remi.
Han ska veta redan från start att det gäller att spela på VINST vid ställningen 3-4-

Det är således lagledaren som ska informera samtliga spelare om den saken INNAN partierna sätter igång..Då kommer knappast några problem att uppstå..

Spedicken
Medlem
#293 Skrivet: 25 Sep 2012 22:08

Håller med LNO1 om att ta bort remianbud. Är ju inte så att i fotboll så avbryter man matchen och säger att man kom överens om oavgjort. Är ju lite som uppgjorda matcher. Nej, dragupprepning eller patt eller 50-dragsregeln borde vara enda tillåtna remierna.

Spedicken
Medlem
#294 Skrivet: 25 Sep 2012 22:10

Citerar: sture_lindberg, #286:
Citerar: LNO1, #285:
Huvudsaken borde ju vara att göra sitt bästa o

Spelaren GÖR ju inte sitt bästa strategiskt sätt..
.I och med att han bjuder remi och laget då förlorar matchen.. Så det är RIKTIGT klantigt gjort..

Var någonstans nämnde jag någonting om att han bjuder remi? Var pressen på sista spelaren jag pratade om.

sture_lindberg
Medlem
#295 Skrivet: 25 Sep 2012 23:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #294:
Var någonstans nämnde jag någonting om att han bjuder remi? Var pressen på sista spelaren jag pratade om.

Den enda "pressen " han ska ha .är att han ska spela på vinst vid ställningen 3-4 och det ska han veta redan innan matchen tar sin början.. Då borde ju inte "pressen " vara så stor eller hur ?

sture_lindberg
Medlem
#296 Skrivet: 25 Sep 2012 23:24

Citerar: Spedicken, #293:
Håller med LNO1 om att ta bort remianbud.

Du får vända dej då till Världschackförbundet.. Vi får se vad dom anser om detta..

LNO1
Medlem
#297 Skrivet: 26 Sep 2012 01:18

Citerar: Spedicken, #293:
Håller med LNO1 om att ta bort remianbud. Är ju inte så att i fotboll så avbryter man matchen och säger att man kom överens om oavgjort. Är ju lite som uppgjorda matcher. Nej, dragupprepning eller patt eller 50-dragsregeln borde vara enda tillåtna remierna.

Detta är det första oreserverade medhåll jag fått i den här frågan, vilket jag tycker är remarkabelt. Jag brukar sällan hänvisa till auktoriteter, men på den utmärkta ryska siten chess tv kan ni med egna öron höra vad Vladimir Kramnik har att säga om saken i sina medan han kommenterade parti nr 12 mellan Gelfand och Anand. Han hade en hel del tänkvärt att säga. Upplysningsvis är remianbudet redan borttaget i många stortävlingar. En nödvändig och logisk reform i mitt tycke, dessutom med tanke på hur debatten gått i den här tråden de senare inläggningen, skulle det kanske underlätta stämmningen i en del klubbar, vad vet jag

sture_lindberg
Medlem
#298 Skrivet: 26 Sep 2012 01:26

Jo det är inga klubbar jag varit med om i alla fall..

Där har det varit toppenbra stämning !

Men om nån tar remi vid 3-4 så kanske den skulle sjunka något Rätt givet !

LNO1
Medlem
#299 Skrivet: 26 Sep 2012 01:28 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #295:
Den enda "pressen " han ska ha .är att han ska spela på vinst vid ställningen 3-4 och det ska han veta redan innan matchen tar sin början.. Då borde ju inte "pressen " vara så stor eller hur ?

Hur gör man när man ska spela på vinst och står sämre? I samtliga schackböcker som jag läst har jag inte funnit en rad om hur f-n man ska göra då. Jag vet att Lasker en gång sa att det inte finns någon ställning så dålig att det inte finns utsikter till ett gott försvar och det kan ju stämma, men jag kan inte se någon anledning till att utöka detta påstående till : det finns ingen ställning så dålig att du inte kan spela på vinst! Jag antar att Sture menade: vid ställningen 3 - 4 så får man absolut inte bjuda remi eller ge upp?

Like
Medlem
#300 Skrivet: 26 Sep 2012 01:36

Nej nej.
"Alla" ställningar går att vinna.
Jag har suttit med en så förlorad ställning att lagledaren sa till mig att remi var ok och det stod just 3-4.
Motståndaren tyckte han stod så bra att det inte gick att misslyckas.
Efter en promenad med alla bönder som skyddade min kung fick jag in en taktisk fint och meddelade mina lagkamrater att jag stod på vinst.
Dom närmast vägrade tro på mig men likväl blev det 4-4.
Mirakel inträffar.
Inte ofta men . . .

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!