Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#181 Skrivet: 21 Sep 2012 11:09 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #174:
bara vi får sitt vid brädet och begrunda pjäsernas färhäxande dans,

Jodå det finns onekligen en konstnärlig dimension i spelet som gör att vi kan sitta vid brädet och förhäxas. Schack har dock svårt att mäta sig med någon av de sköna konsterna om vi plockar bort kampmomentet. I alla fall är det så för mig, och jag antar att mången schackspelare håller med mig i detta, även om alla inte gör det. Vad jag hävdar , gubbengrå, är att schacket mister en väsentlig dimension om vi plockar bort kampmomentet. Det var därför jag en gång i tiden startade tråden om remianbudet, som jag hävdade, om det missbrukas, tar bort denna viktiga dimension. Å andra sidan har vi ju snygga problem och studier, t.ex. Saavedra. Där har vi ju plockat bort kampmomentet eller har vi det? Problemlösaren förväntas kämpa med problemet och tjusas av den intrikata lösningen.

LNO1
Medlem
#182 Skrivet: 21 Sep 2012 11:13

Citerar: Spedicken, #180:
Men att förlora? När blev det någonsin kul?

Bra fråga! Nej det är aldrig kul att förlora, men jag kan ju haft "kul" medan jag spelade och det kan ju eventuellt väga upp smärtan av förlusten.

LNO1
Medlem
#183 Skrivet: 21 Sep 2012 11:14

Och ett litet tillägg: Däremot är det aldrig kul att förlora på lotto, aldrig under några som helst omständigheter... eller?

LNO1
Medlem
#184 Skrivet: 21 Sep 2012 11:17

Ytterligare ett tillägg, helt utan substans. En gång spelade jag fylleschack och förlorade, det var åtminstone för stunden ganska kul!

Spedicken
Medlem
#185 Skrivet: 21 Sep 2012 11:18

Citerar: LNO1, #183:
Och ett litet tillägg: Däremot är det aldrig kul att förlora på lotto, aldrig under några som helst omständigheter... eller?

Att förlora på lotto gör man ju varje vecka, har väl lärt mig leva med smärtan

LNO1
Medlem
#186 Skrivet: 21 Sep 2012 11:23

Har man satt bort en vinstställning och endast lyckats rädda en remi

Det är intressant detta: jag har alltså haft extremt svårt för att ställa om och börja spela på att rädda partiet. Jag har under årens lopp släppt väldigt många remier bara för att jag trott mig stå bättre i ett tidigare skede av partiet och därför av ren tjurskallighet fortsatt spela på vinst.

Spedicken
Medlem
#187 Skrivet: 21 Sep 2012 11:23

Citerar: LNO1, #182:
Men att förlora? När blev det någonsin kul?
Bra fråga! Nej det är aldrig kul att förlora, men jag kan ju haft "kul" medan jag spelade och det kan ju eventuellt väga upp smärtan av förlusten.

Då kan det ju kännas än värre om allt det roliga förstörs av en förlust. Men det är klart, skulle jag spelat bra mot en GM, spelat bra och sen förlora knappt så kan man väl leva med det, kanske hade det till och med känts kul.

Spedicken
Medlem
#188 Skrivet: 21 Sep 2012 11:27

Citerar: LNO1, #186:
Har man satt bort en vinstställning och endast lyckats rädda en remi
Det är intressant detta: jag har alltså haft extremt svårt för att ställa om och börja spela på att rädda partiet. Jag har under årens lopp släppt väldigt många remier bara för att jag trott mig stå bättre i ett tidigare skede av partiet och därför av ren tjurskallighet fortsatt spela på vinst.

Samma här Ibland, t.ex. om man har två bönder över men motståndaren visst motspel, kan det vara bättre att offra en eller till och med två bönder om man för någon annan fördel eller kompensation. Jag spelade mycket franskt förut, vann ofta en bonde, men blev sittande med den dåliga vitfältslöparen mot vits starka springare på t.ex. e5. Blev att man försökte vinna partiet till varje pris, man var ju bonde över, men det lyckades sällan. Och sen att inse att man gått från vinstställning till att försöka undvika remi eller till och med förlust, det konsten lär jag mig nog aldrig...

LNO1
Medlem
#189 Skrivet: 21 Sep 2012 11:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Spedicken, #188:
Och sen att inse att man gått från vinstställning till att försöka undvika remi eller till och med förlust, det konsten lär jag mig nog aldrig...

Konstigt nog tror jag att Caissa favoriserar de med den egenskapen, men de som blir riktigt bra tillägnar sig den konsten, mot sin natur. Nu vet jag ju att du är en stark spelare spedicken så det är inga antydningar om din spelstyrka , bara en reflektion.

Spedicken
Medlem
#190 Skrivet: 21 Sep 2012 11:36

Konsten gäller nog att lyckats hitta det bästa draget i varje ställning, försöka se på ställningen utan att tänka på vad som hänt tidigare i partiet. Ska försöka intala mig det nästa gång...

LNO1
Medlem
#191 Skrivet: 21 Sep 2012 11:40

Citerar: Spedicken, #190:
Konsten gäller nog att lyckats hitta det bästa draget i varje ställning, försöka se på ställningen utan att tänka på vad som hänt tidigare i partiet.

Att försöka förhålla sig objektiv, ja. Detta är också att gå emot människans natur, hävdar jag.(Brasklapp: när jag talar om människans natur kan det ju verkligen uppfattas som övermaga, så ta det jag skriver med en nypa salt. Men det behövde jag väl knappast uppmana er till ) Och sett ur det perspektivet blir utmaningen än större.

LNO1
Medlem
#192 Skrivet: 21 Sep 2012 12:28

Citerar: gubbengrå, #174:
Trots de motgångar, som så att säga ligger inbakade i förutsättningarna, håller vi envist fast vid detta kraft- och tidsödande spel. Så det måste vara nånting mer än tillfredsställelsen att vinna som driver oss.

Vad kan belysa detta bättre än följande lilla anekdot hämtad från MAS Media nr 2 från 1984 som ligger ute på nätet:
1953 i Zurich lär under en match mellan Najdorf och Boleslawski ha förekommit följande konversation:
Najdorf: Remi?
Boleslawski: Nej.
Najdorf efter en stund: Spelar Ni på vinst?
Najdorf: Alltså ändå remi?
Najdorf: Spelar Ni på förlust då?
Najdorf: Vad vill ni då egentligen?
Boleslawski: Spela!!

länken till nedladdningen av tidskriften: https://www.dropbox.com/s/u87p78wi67awfht/MAS%20Me dia%20Sep%201%201984.pdf
Man lägger märke till det fina arbete som lagts ner på tidskriften.

sture_lindberg
Medlem
#193 Skrivet: 21 Sep 2012 13:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #171:
Citerar: sture_lindberg, #166:
Om jag till exempel behöver en remi i sista partiet i en tävling och behöver en remi där för att vinna gruppen,så kan jag mycket möjligt spela på remi för att vinna den. Varför skulle jag DÅ spela på vinst ?

Bra fråga! Han skulle kanske kunna säga att svaret på den frågan innehåller det viktigaste begreppet i den här debatten. Jag menar alltså att det verkligen finns ett bra svar, men begär inte alls att du skall hålla med om det. Tror mig förstå att du avsåg frågan som retorisk, alltså egentligen obesvarbar.

Svaret är att du skulle kunna spela partiet till dess slut för det rena schackets skull. Vad är det för något? Jo, det är schack bortom tabellplacering, prispengar, lagets bästa, allt sådant, ja tom schack bortom vinst och förlust.

Om jag bara behöver en remi i sista partiet så siktar jag naturligtvis på detta.
Jag ser schack som det roligaste och mest intressanta spelet som finns.
Men för den skull så skulle jag inte spela på vinst när jag behöver en remi..
Åtminstone för de flesta schackspelare en självklarhet.

LNO1
Medlem
#194 Skrivet: 21 Sep 2012 13:43

Citerar: sture_lindberg, #193:
Om jag bara behöver en remi i sista partiet så siktar jag naturligtvis på detta.
Jag ser schack som det roligaste och mest intressanta spelet som finns.
Men för den skull så skulle jag inte spela på vinst när jag behöver en remi..
Åtminstone för de flesta schackspelare en självklarhet.

Att sikta på remi i ett parti är inget konstigt, speciellt inte om man är svart. Men det finns flera faktorer att ta med i beräkningen. Ibland kan t.ex det bästa sättet att uppnå en remi vara att spela på vinst paradoxalt nog. Sedan är det ju problemet med motståndaren Sture. Ibland kan båda två ha "nytta" av remi, men oftast är han ju av en annan mening om hur partiet ska sluta. Han kanske går på stenhårt mot dig, lägger du dig då på passivt försvar eller siktar du på att få motspel? Sedan påpekar du i många inlägg att du har majoriteten med dig i dina åsikter. 1. Det behöver inte betyda att det är så som du säger, majoriteten har många gånger fel. 2. Att du skulle ha majoriteten faller därmed som ett argument. Nåja det kan vi ju lämna därhän, men jag hävdar att det är en för amatören förödande strategi att "sikta" på remi, det är en konst han inte behärskar.

ålandsmästare2012
Medlem
#195 Skrivet: 21 Sep 2012 13:54

Håller med Sture

Spedicken
Medlem
#196 Skrivet: 21 Sep 2012 14:03

Spela på remi är svårt, betyder ofta att man överlåter initiativet till motståndaren. När jag spelade franskt, mötte jag ofta avbytesvarianten, speciellt mot dom som var lägre rankade, ska ju enligt teorin vara en remi-variant. Sen kom ett tidigt remianbud. Jag antog det aldrig, rockerade istället långt och rusade på med g-och h-bönderna och med det psykologiska övertaget efter remianbudet vann jag oftast.

ålandsmästare2012
Medlem
#197 Skrivet: 21 Sep 2012 14:03

Men vad vet jag?

LNO1
Medlem
#198 Skrivet: 21 Sep 2012 14:10

Citerar: Spedicken, #196:
Spela på remi är svårt, betyder ofta att man överlåter initiativet till motståndaren. När jag spelade franskt, mötte jag ofta avbytesvarianten, speciellt mot dom som var lägre rankade, ska ju enligt teorin vara en remi-variant. Sen kom ett tidigt remianbud. Jag antog det aldrig, rockerade istället långt och rusade på med g-och h-bönderna och med det psykologiska övertaget efter remianbudet vann jag oftast.

Ja Spedicken. Jag har ju börjat öva på slutspel vilket också kan vara ett sätt att komma tillrätta med "avbytesnissarna".

sture_lindberg
Medlem
#199 Skrivet: 21 Sep 2012 14:26

Citerar: LNO1, #194:
för amatören förödande strategi att "sikta" på remi, det är en konst han inte behärskar.

Jag behärskar den konsten i alla fall..och jag beskriver ju hur JAG gör..

G_arvid
Medlem
#200 Skrivet: 21 Sep 2012 14:34

Jag har aldrig lärt mig att spela på remi; det har oftast gått galet när jag försökt. Numera försöker jag att spela som vanligt oavsett poängställningen. Men om det sedan dyker upp en dragupprepning eller avveckling till remislutspel, så är det väl klart att man styr dit. Men jag undviker att försöka lägga upp spelet med tanke på remi, mycket beroende på att jag inte klarar av det.

sture_lindberg
Medlem
#201 Skrivet: 21 Sep 2012 14:40

Sen beror det ju mycket på VEM motståndaren är förstås !

Är det en lägre rankad spelare så brukar det inte vara något större problem.Då dom ofta är nöjda att dom får remi mot en lite högre rankad spelare.

Mot klart högre rankade spelare så får man ju spela lite tuffare för att få sin remi. Där gäller det att spela sitt eget spel och försöka att komma lite bättre i ställningen,,Och om man står snäppet bättre ,så finns ju chansen att den högre rankade inte vågar chansa att spela vidare i en sådan ställning,

ålandsmästare2012
Medlem
#202 Skrivet: 21 Sep 2012 15:01

Återigen,håller med Sture!

LNO1
Medlem
#203 Skrivet: 21 Sep 2012 15:11

Citerar: sture_lindberg, #201:
Är det en lägre rankad spelare så brukar det inte vara något större problem.Då dom ofta är nöjda att dom får remi mot en lite högre rankad spelare.

Det kommer aldrig att funka mot en ung hungrig spelare.
Citerar: sture_lindberg, #201:
Mot klart högre rankade spelare så får man ju spela lite tuffare för att få sin remi. Där gäller det att spela sitt eget spel och försöka att komma lite bättre i ställningen,,Och om man står snäppet bättre ,så finns ju chansen att den högre rankade inte vågar chansa att spela vidare i en sådan ställning,

Den chansen är tämligen minimal, både att du kommer bättre mot honom , och att han skulle ta remin. Det finns nämligen ett skäl till att han är klart högre rankad än du.

LNO1
Medlem
#204 Skrivet: 21 Sep 2012 15:12

Citerar: ålandsmästare2012, #202:
Återigen,håller med Sture!

Bra att Sture har några fans här !

LNO1
Medlem
#205 Skrivet: 21 Sep 2012 15:14

Citerar: G_arvid, #200:
Jag har aldrig lärt mig att spela på remi; det har oftast gått galet när jag försökt. Numera försöker jag att spela som vanligt oavsett poängställningen. Men om det sedan dyker upp en dragupprepning eller avveckling till remislutspel, så är det väl klart att man styr dit. Men jag undviker att försöka lägga upp spelet med tanke på remi, mycket beroende på att jag inte klarar av det.

Realist som vanligt! Om nu Sture har ett fan i ålandsmästare2012 så har du ett i mig

ålandsmästare2012
Medlem
#206 Skrivet: 21 Sep 2012 15:25

Fans och fans!

LNO1
Medlem
#207 Skrivet: 21 Sep 2012 15:25

Citerar: ålandsmästare2012, #206:
Fans och fans!

Jag bara skojade

ålandsmästare2012
Medlem
#208 Skrivet: 21 Sep 2012 15:26

Håller bara med!

ålandsmästare2012
Medlem
#209 Skrivet: 21 Sep 2012 15:27

Och skrev innan,vad vet jag?

LNO1
Medlem
#210 Skrivet: 21 Sep 2012 15:27

Citerar: ålandsmästare2012, #208:
Håller bara med!

Ber om ursäkt och naturligtvis respekterar jag din åsikt.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!