Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 17 Sep 2012 16:07

Citerar: Fairlane, #89:
pelarna i de situationerna är bedrövade och resten av laget ställer upp och säger saker som "det där kan hända vem som helst", eller "Det är inte ditt fel att vi förlorade, vi andra vann ju inte våra partier heller" etc. Det kanske är annorlunda i andra klubbar.

Exakt likadant som du har varit med om , har även jag mött i de klubbar jag spelat för.
Aldrig har jag varit med om att någon har blivit mobbad eller hackad på efter en bortsättning..eller förlust av något parti..Och även om det är det sista partiet i matchen .har det inte varit något undantag från detta..

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 17 Sep 2012 16:12

Citerar: LNO1, #87:
Molnen hopar sig över Schackklubbshimmeln.

Så jag håller inte med där..

LNO1
Medlem
#93 Skrivet: 17 Sep 2012 16:18

Citerar: G_arvid, #90:
Jag köper absolut inte att det generellt skulle vara mindre tuff atmosfär i t ex en idrottsklubb.

Håller med. Definitivt finns problemet i idrottsklubbar och är nog faktiskt mer förekommande där. Min vision av schackklubben är dock att den ska vara en förebild även om den visionen kanske är utopisk och naiv. I stort sett är klubbverksamheterna bra, mycket bra t.o.m. men att gå så långt som Sture gör i att måla allt i rosenrött ser jag en fara i. Allt ska kunna debatteras och ifrågasättas. Och vi kan alla bli bättre i det vi gör.

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 17 Sep 2012 16:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #93:
men att gå så långt som Sture gör i att måla allt i rosenrött ser jag en fara i. Allt ska kunna debatteras och ifrågasättas.

Där håller jag MED dej..Att allt ska kunna debatteras..
Men att säga att jag målar allt i rosenrött håller jag dock INTE med om att jag gör

Så klart det kan förekomma problem även i en schackklubb,men då gäller väll att man gör något åt det ?

Och med sunt förnuft ,och rätt vilja,så brukar det lösa sej..Men att skriva (som du gör) att "molnen hopar sej över schackklubbshimmelen" köper jag bara inte.

Men det kanske är så att "sanningen " ligger någonstans emellan din och min tolkning av problemet ?

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 17 Sep 2012 16:38

Citerar: sture_lindberg, #94:
Så klart det kan förekomma problem även i en schackklubb,men då gäller väll att man gör något åt det ?

Och med sunt förnuft ,och rätt vilja,så brukar det lösa sej..Men att skriva (som du gör) att "molnen hopar sej över schackklubbshimmelen" köper jag bara inte.

Men det kanske är så att "sanningen " ligger någonstans emellan din och min tolkning av problemet ?

Det med molnen var en klar överdrift Sture, och jag kan med glädje konstatera att vi närmat oss varandra

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 17 Sep 2012 16:44

Kanske det

G_arvid
Medlem
#97 Skrivet: 17 Sep 2012 17:53

Citerar: sture_lindberg, #91:
Citerar: Fairlane, #89:
pelarna i de situationerna är bedrövade och resten av laget ställer upp och säger saker som "det där kan hända vem som helst", eller "Det är inte ditt fel att vi förlorade, vi andra vann ju inte våra partier heller" etc. Det kanske är annorlunda i andra klubbar.

Exakt likadant som du har varit med om , har även jag mött i de klubbar jag spelat för.
Aldrig har jag varit med om att någon har blivit mobbad eller hackad på efter en bortsättning..eller förlust av något parti..Och även om det är det sista partiet i matchen .har det inte varit något undantag från detta..

Men snälla främmande!

En av de populärare trådarna här heter "regeltolkningar". Där kan man läsa hur regelverket hanterar både fusk, störningar och kränkningar av motståndaren och exempel förekommer flitigt. Och det rör sig om klubbspelare och ingenting annat. Kan vi då inte i alla fall vara överens om detta förekommer hos schackklubbens spelare och då förstår jag inte varför lagtävlingar skulle utgöra ett undantag även om det tydligen finns klubbar som av någon anledning är helt förskonade.

Hur är det i trafiken? Någon som råkat ut för att någon hängt sig på signalhornet därför att någon annan inte kört rätt enligt vederbörandes åsikt.
Hur är det på arbetsplatsen? Känner någon till någon som brukar skälla på och kritisera sina arbetskamrater?
Hur är det med grannarna? Etc, etc.

En del av dessa personer spelar schack... Även om de allra flesta är bra och trevliga personer förstår jag inte varför man vill förneka att det finns problembarn. Och det räcker med en i laget som kritiserar för att stämningen ska förstöras.

Däremot köper jag inte att det skulle vara något specifikt schackklubbsfenomen.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 17 Sep 2012 18:07

[quote=G_arvid, #97:]Däremot köper jag inte att det skulle vara något specifikt schackklubbsfenomen.[/quote

Ja och varför då dra fram det i en tråd som handlar just om klubbmentalitet ?

Låter på några här som det skulle vara mera bråk i schackklubbar än i övrigt.

Problembarn finns förstås överallt..,men inte därför oftare i schacksammanhang.
Snarare tvärtom-..

gubbengrå
Medlem
#99 Skrivet: 17 Sep 2012 18:07

Citerar: G_arvid, #97:
Däremot köper jag inte att det skulle vara något specifikt schackklubbsfenomen.

Menar du att någon (jag t.ex.) har försökt sälja detta till dig?

G_arvid
Medlem
#100 Skrivet: 17 Sep 2012 18:10

Citerar: gubbengrå, #99:
Menar du att någon (jag t.ex.) har försökt sälja detta till dig?

Nej, det slog mig bara att någon kunde få bilden av klubbspelare som en samling kufar.

LNO1
Medlem
#101 Skrivet: 17 Sep 2012 18:16

Citerar: G_arvid, #100:
Nej, det slog mig bara att någon kunde få bilden av klubbspelare som en samling kufar.

Hmm , det kunde man ju aldrig tro

G_arvid
Medlem
#102 Skrivet: 17 Sep 2012 18:18

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 17 Sep 2012 21:47

Citerar: G_arvid, #97:
En av de populärare trådarna här heter "regeltolkningar". Där kan man läsa hur regelverket hanterar både fusk, störningar och kränkningar av motståndaren och exempel förekommer flitigt.

Som vanligt visar G_Arvid sitt skarpsinne och kommer med ovedersägliga argument varpå Sture (som vanligt )
Citerar: sture_lindberg, #98:
Ja och varför då dra fram det i en tråd som handlar just om klubbmentalitet ?

missar poängen! Skulle tro att nämnde Sture är rejält trött på mig vid det här laget.

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 17 Sep 2012 22:08

[quote=LNO1, #103:]Skulle tro att nämnde Sture är rejält trött på mig vid det här laget.[/quot

Nja bara nio på en skala på tio

LNO1
Medlem
#105 Skrivet: 17 Sep 2012 22:45

Citerar: sture_lindberg, #104:
Nja bara nio på en skala på tio

Då måste jag anstränga mig mycket mer!

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 17 Sep 2012 23:10

Lycka till

gubbengrå
Medlem
#107 Skrivet: 18 Sep 2012 03:12 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #50:

Jag förstår inte riktigt vad som avses med "krav" på att prestera. Jag har hört det förut från en annan person som uppgav det som anledningen att han inte längre spelade i klubb. Jag förstod det inte då heller. Man sätter väl ihop laget så att det ska bli så slagkraftigt som möjligt, eller så att man ska ha största chansen att vinna. Att det sen finns personer som tycker sig ha rätt att kritisera andras spel än sitt eget, det tycker jag faktiskt är en personlighetssak. Om man t ex ska spela med i ett korplag i volleyboll så kan man råka ut för folk som tror det gäller livet och tar heder och ära av sina kompisar

Nej, många schackspelare har själva krav på sig att prestera, i vilket sammanhang de än spelar i. Om man då är en självständig typ. van att gå sin egen väg oavsett om omgivningen godkänner det eller inte, kan det här problemet med lagkamraters mer eller mindre outtalade krav kännas avlägset,

Det är bara till att gratulera dem som har en sådan inre styrka.

Frågan är om man skall göra något för de känsligare individerna, som tex att anta en policy; "I det här laget hackar vi inte på varandras missar" Som jag ser det finns här vinster att hämta. Klubbarnas medlemstal sjunker och ur självbevarandesynpumkt kan det det kanske vara intressant att anstränga sig för att helst ingen skall drabbas av denna självmotsägande konstruktion som en lagmatch i schack är?

Fairlane
Medlem
#108 Skrivet: 18 Sep 2012 06:37

Sviktande medlemstal är en mycket viktig fråga och en väldigt svår fråga tycker jag.
I min klubb har medlemsantalet legat rätt still de 20 senaste åren, men backar man till 70-talet och kanske början på 80-talet så var det betydligt fler som var med på klubbkvällarna, kanske uppåt 3 gånger så många. Det kan vara en generationsfråga delvis, då flera i klubben skaffade barn etc och därmed inte insåg sig ha tid att åka ner till klubben en hel kväll, men det är nog inte hela sanningen. Internetspel kanske kan locka folk att spela mer och få upp intresset för att besöka en "riktig" klubb, men internetspelet tar också medlemmar från klubbkvällarn, det är jag övertygad om. Många säger att de inte har tid att åka ner en kväll och spela. Spelar de hemma på datorn så kan de sluta när som helst och de slipper restiden.

För mig är klubbkvällarna otroligt viktiga. Jag kan ha det stressat på jobbet, eller hemma, men åker ner till klubben ändå nästan varje gång. Väl på plats tar det inte många minuter innan jag har slappnat av. Det är väl min form av meditation kanske?

Jag hoppas att det är synnerligen ovanligt att folk slutar i klubbarna pga att andra ställer krav på dem eller klagar om de förlorar. Vår klubb är inte särskilt stor, men det innebär att vi har blivit riktigt bra vänner istället. En stor andel av mina vänner är schackspelare. Vi umgås utan att spela schack också.

Visst kan det dyka upp någon knäppgök var man minst anar det, men jag tycker det är en väldig skillnad på en schackklubb och trafiken. I trafiken tutar folk på andra som de inte känner. De sitter i sin bilbubbla och "gnäller" på andra. Om de bara klev ur bilen skulle de oftast inte säga ett ord. Om de dessutom kände motparten så skulle de ha ett överseende och stötta personen som gjort ett fel istället.

LNO1
Medlem
#109 Skrivet: 18 Sep 2012 11:47

Citerar: Fairlane, #108:
För mig är klubbkvällarna otroligt viktiga

I dessa tider när många småstäder saknar en klubb så är det tyvärr så att jag inte har möjlighet att bevista någon klubbkväll vilket jag tycker är mycket tråkigt. Jag går miste om både KM och gemenskap med klubbkamrater. Kvar blir seriespelet. Ett resultat av detta är att jag känner att jag inte har någon riktig kontakt med min klubb. Jag tror många känner igen sig i den här situationen. Än viktigare kan man då tycka att lagledarens roll blir då det gäller att få lagmedlemmarna att känna glädje och entusiasm för seriespelet.

Spedicken
Medlem
#110 Skrivet: 18 Sep 2012 14:00 - Redigerad av: Spedicken

När jag spelar, spelar jag huvudsakligen för mig själv oavsett om det är en turnering eller en lagmatch. Jag hatar att förlora ett parti och älskar verkligen att vinna. Remi kan kännas ok om jag spelat bra eller om jag hämtat upp ett underläge i partiet. Det är TRÅKIGT om laget förlorar och kul om laget vinner. Men jag blir aldrig lika knäckt eller glad som om jag förlorar eller vinner mitt eget parti. Däremot är det kul med gemenskapen i lagmatcher.

Men... jag tror aldrig jag varit i det läget att jag varit sist kvar att spela ett helt avgörande parti en match, blir förmodligen annorlunda då om alla står och tittar och jag vet att det krävs en vinst och ännu hellre om det är sista matchen för säsongen och vi har chans att gå uppe eller riskerar att åka ut

LNO1
Medlem
#111 Skrivet: 18 Sep 2012 16:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Spedicken, #110:
När jag spelar, spelar jag huvudsakligen för mig själv oavsett om det är en turnering eller en lagmatch

Men jag blir aldrig lika knäckt eller glad som om jag förlorar eller vinner mitt eget parti.

Tack för rådet, detta kan nog hjälpa mig och en hel del spelare: Spela för dig själv och gör ditt bästa! Om man dessutom använder små gula öronproppar så slipper man ju problemet med rökrutan (Ett mycket gott alternativ är ju att INTE röka också)., dessutom stänger man ju ute kontakten med lagledaren som förgäves vill säga åt en att spela på remi. Detta problem har jag dock inte alls haft i min nuvarande klubb (Han har nog mer tänkt: måtte han inte förlora igen )

Spedicken
Medlem
#112 Skrivet: 18 Sep 2012 18:45

Citerar: LNO1, #111:
När jag spelar, spelar jag huvudsakligen för mig själv oavsett om det är en turnering eller en lagmatch

Huvudsaken var ordet, inte enbart.
Detta problem har jag dock inte alls haft i min nuvarande klubb (Han har nog mer tänkt: måtte han inte förlora igen )

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 18 Sep 2012 22:50

Om det är en lagmatch SKA man ju gå in för att LAGET ska vinna.
Och då får man ju lov att beakta ställningen i den pågående matchen.
Borde var självklart om man är med i ett lag.

G_arvid
Medlem
#114 Skrivet: 18 Sep 2012 22:56 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: gubbengrå, #107:
Nej, många schackspelare har själva krav på sig att prestera, i vilket sammanhang de än spelar i. Om man då är en självständig typ. van att gå sin egen väg oavsett om omgivningen godkänner det eller inte, kan det här problemet med lagkamraters mer eller mindre outtalade krav kännas avlägset,

Det är bara till att gratulera dem som har en sådan inre styrka.

Frågan är om man skall göra något för de känsligare individerna, som tex att anta en policy; "I det här laget hackar vi inte på varandras missar" Som jag ser det finns här vinster att hämta. Klubbarnas medlemstal sjunker och ur självbevarandesynpumkt kan det det kanske vara intressant att anstränga sig för att helst ingen skall drabbas av denna självmotsägande konstruktion som en lagmatch i schack är?

Jag tillhör själv de som trivs mycket bra i schackklubben. Annars vore det nog synd om mig, eftersom jag spelat i klubb i snart femtio år...

Så schackspelare jag är, tycker jag däremot inte om när folk målar saker i svart och vitt. Jag fortsätter med att hävda att medlemmarna i en schackklubb är en blandning av de personer man träffar på ute i samhället. Och jag förstår inte hur det kan vara annorlunda för klubbarna är ju öppna och tar emot alla som vill som medlemmar. Det finns säkert klubbar med väldigt god stämning bland medlemmarna, men det finns lika säkert motsatsen. Och de flesta klubbarna består till största delen av vanliga,hyggliga människor - men de är inte fria från motsättningar och folk som drar åt olika håll och folk som vill hacka på varandra.

En policy att man inte ska hacka på varandra skulle säkert alla skriva under på och ta för given, men kanske skulle man kanske också försöka uppmana folk att inte ta sig själva och sitt schackspelande så högtidligt. Sanningen är ju att så fort man gör något så kan man utsättas för kritik och någonstans måste man slappna av lite, låta folk tycka vad de vill och kunna skratta åt sig själv och sina klantigheter.

För egen del har jag nu kommit till stadiet att jag gjort bort mig så många gånger så att jag kan tänka att en gång mer eller mindre spelar ingen roll. Det är rätt skönt...

Kleimark
#115 Skrivet: 18 Sep 2012 22:56

Han skrev ju att han huvudsakligen spelade för sig själv. Jag utgår från att han spelar för laget.

Spedicken
Medlem
#116 Skrivet: 18 Sep 2012 23:12

Precis kleimark. Jag spelar alltid för vinst och hatar att förlora, så det borde väl vara bra för laget Sture, eller hur? Nu ska vi inte misstolka det jag skrev.

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 18 Sep 2012 23:17

Citerar: Spedicken, #116:
Jag spelar alltid för vinst och hatar att förlora,

Så om ställningen råkar vara 4-3 till er och laget behöver en remi till för att vinna matchen då tar du inte remi ? utan fortsätter att spela och riskerar därmed att laget inte ska vinna?

vpaavola
Medlem
#118 Skrivet: 18 Sep 2012 23:43

Håller med Spedicken. Dom som startar spelet för att nå remi, har missat idèn med spel och idrott. Jag spelar och idrottar alltid för att vinna. Om jag sen ställer mig på andra sidan av bordtennisbordet mot J-O Waldner. Sen att jag inte alltid når mitt mål är en annan sak, och gör mig inte så speciellt sorgsen, men jag försöker. Tävlar man, då försöker man vinna.

Spedicken
Medlem
#119 Skrivet: 18 Sep 2012 23:44

Självklart tar jag en remi.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 18 Sep 2012 23:55

[quote=vpaavola, #118:]Tävlar man, då försöker man vinna.[/quote

Men nu var det en lagtävling jag skrev om..Där får man ibland tänka annorlunda.
Till och med Spedicken kan tänka sej ta en remi om laget vinner på det

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!