Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
Like
Medlem
#361 Skrivet: 8 Okt 2012 12:25

Partipoäng?
Är inte finessen med lagschack den extra dimension sammanhållningen innebär?
Individuella partier är det inga problem att finna om man inte uppskattar matchavgörande avslutande partier.

sture_lindberg
Medlem
#362 Skrivet: 8 Okt 2012 12:36

Citerar: gubbengrå, #359:
Antag att man avskaffade systemet med matchpoäng och istället räknade partipoängen, I så fall skulle den eventuellt betungande plikten att avgöra matchen i ett enskilt sista parti upplösas

Jo men nu är det som det är.
Alltså bara lite extra spännande om man får en möjlighet att avgöra det sista partiet själv och därmed slutresultatet,
jag ska spela ett DM-parti (lagmatch )i kväll och ser fram emot att jag får avgöra i sista partiet..Skoj i så fall

G_arvid
Medlem
#363 Skrivet: 8 Okt 2012 12:39

Citerar: sture_lindberg, #362:
jag ska spela ett DM-parti (lagmatch )i kväll och ser fram emot att jag får avgöra i sista partiet..Skoj i så fall

Lycka till!

sture_lindberg
Medlem
#364 Skrivet: 8 Okt 2012 12:50

Tackar

nipr
Medlem
#365 Skrivet: 8 Okt 2012 13:05

Lycka till, Sture!!!

Niklas (nipr)

Like
Medlem
#366 Skrivet: 8 Okt 2012 13:10

Jag tycker det är nästan värre när jag är klar och inte kan påverka längre.
Minns ett elitseriekval mellan LASK och Limhamns SK på 80-talet.
Ett parti kvar, Peter Berntsen - Jesper Hall, och det var helt avgörande.
En del spelare klarade knappt av att lämna analysrummet och jag som lagledare spelade inte ens.
Fy * vad nervösa alla var.
I båda lagen.
Så tyvärr kan jag inte hålla med.

Limhamn vann.
Och lycka till ikväll.

sture_lindberg
Medlem
#367 Skrivet: 8 Okt 2012 15:25

Citerar: Like, #366:
Så tyvärr kan jag inte hålla med.

Beror säkert på hur man är som spelare,

JAG gillar när det är spännande

Like
Medlem
#368 Skrivet: 8 Okt 2012 18:01

Jag gillar om det är spännande oavsett vem i laget som är kvar.

Catweazle
Medlem
#369 Skrivet: 8 Okt 2012 18:16

Hur som helst, så är det ingen tvekan om att lagschack innehåller minst en extra dimension eftersom man inte enbart skall spela sitt eget parti utan också spana i matchlistan och ha koll på hur dom andra i laget står. Konferera med lagledaren; kan jag ta remi eller måste jag blåsa på allt vad jag orkar?

Like
Medlem
#370 Skrivet: 8 Okt 2012 18:55

Precis! :-P

vinnaretyp
Medlem
#371 Skrivet: 8 Okt 2012 21:39

någon vill spela snabb parti?utmana mig.

sture_lindberg
Medlem
#372 Skrivet: 9 Okt 2012 00:41

[quote=sture_lindberg, #362:]Alltså bara lite extra spännande om man får en möjlighet att avgöra det sista partiet själv och därmed slutresultatet,
jag ska spela ett DM-parti (lagmatch )i kväll och ser fram emot att jag får avgöra i sista partiet..Skoj i så fall !

,Kom nyss hem från DM-partiet..
Tro det eller ej men mitt parti blev det sista som blev klart i matchen!
Ställningen var 4-3 till oss mot Stockholm ss.

Jag har löpare plus 2 bönder ,motståndaren löpare och 1 bonde.

jag KAN ju bara inte förlora (möjligtvis på tid);-Men jag vann och blev lite hyllad av mina schackkompisar för detta..Skojigt

trulpen
Medlem
#373 Skrivet: 9 Okt 2012 00:59

Citerar: sture_lindberg, #372:
jag vann och blev lite hyllad av mina schackkompisar

Grattis! Härligt!

sture_lindberg
Medlem
#374 Skrivet: 9 Okt 2012 01:00

Tack Trulpen !

gubbengrå
Medlem
#375 Skrivet: 9 Okt 2012 08:54 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Like, #361:
ividuella partier är det inga problem att finna om man inte uppskattar matchavgörande avslutande partier.

Förslaget skulle dock inte innebnära att match partierna gkordes till helt individella partier. Skillnaden skulle utgöras av att ansvaret skulle bli jämnare fördelat, vilket i sin tur skulle minska risken för att någon blev syndabock.

G_arvid
Medlem
#376 Skrivet: 9 Okt 2012 09:05

Kanske skulle man också arbeta för att få bort missuppfattningen att det sista partiet på något sätt avgör matchen mer än de sju tidigare partierna.

Like
Medlem
#377 Skrivet: 9 Okt 2012 09:17

Om någon utses som syndabock är det fel på lagandan, inte den stackaren som blev sist kvar.
Tror han lider mer än de andra redan som det är.

Och helt rätt G_arvid.

G_arvid
Medlem
#378 Skrivet: 9 Okt 2012 09:42 - Redigerad av: G_arvid

Jag tror inte att dålig laganda är det vanligaste problemet. Om den som blir kvar sist känner extra press kan det också bero på motsatsen - inte kul att ställa till det för sina fina kompisar när det är ett så upplagt läge...

Sen tror jag att det helt omedvetet och naturligtvis helt felaktigt ofta blir det sista partiet som ses som matchavgörande när matchen ska beskrivas: "Ja, vi hade ju 3½ - 3½ och Linus sitter med två merbönder och enkel vinst, men så går han på en tvådragare..."

Och i historieböckerna: "Vi hade ju en jättechans att gå upp 2009, då ledde vi serien och hade 3½-3½ och Linus hade lätt vinst, men..."

Inte illa ment i sig, men inte desto mindre missvisande och lägger börda på den som blev färdig sist.

sture_lindberg
Medlem
#379 Skrivet: 9 Okt 2012 14:16

Det är ingen "börda" att spela det sista partiet..Möjligen om du är en MYCKET osäker person..

Som jag skrivit förut..om du fixar den poäng som behövs så blir du lite av en "hjälte". Och om du förlorar så händer inget alls.

Så man har allt att vinna och inget att förlora med att spela det sista avgörande partiet

Kleimark
#380 Skrivet: 9 Okt 2012 14:18

Som lagledare borde du alltså fixa benzo till alla som behöver det.

sture_lindberg
Medlem
#381 Skrivet: 9 Okt 2012 14:18

Citerar: G_arvid, #376:
Kanske skulle man också arbeta för att få bort missuppfattningen att det sista partiet på något sätt avgör matchen mer än de sju tidigare partierna.

Klart det avgör matchen..står det 3,5-3,5 så beror ju slutresultatet på sista partiet..

Kleimark
#382 Skrivet: 9 Okt 2012 14:21

Citerar: sture_lindberg, #381:
Klart det avgör matchen..står det 3,5-3,5 så beror ju slutresultatet på sista partiet..

Slutresultatet beror av alla partierna.

sture_lindberg
Medlem
#383 Skrivet: 9 Okt 2012 14:21

Citerar: Kleimark, #380:
Som lagledare borde du alltså fixa benzo till alla som behöver det.

Kanske det
Allvarligt talat,vi har inte så osäkra och instabila spelare i vårt lag.

sture_lindberg
Medlem
#384 Skrivet: 9 Okt 2012 14:22

Citerar: Kleimark, #382:
Slutresultatet beror av alla partierna.

Förstår vad du menar.. Men man kommer aldrig ifrån att vid ställningen 3.5- 3.5 så avgör det sista partiet hur slutresultatet blir.

G_arvid
Medlem
#385 Skrivet: 9 Okt 2012 14:35

Citerar: sture_lindberg, #384:
Förstår vad du menar.. Men man kommer aldrig ifrån att vid ställningen 3.5- 3.5 så avgör det sista partiet hur slutresultatet blir.

Men 3½-3½ har ju inte kommit till av en slump.
Anledningen till att det står 3½-3½ beror på de sju partierna som spelats färdigt tidigare. För varje parti får man 1, ½ eller 0 poäng, oberoende av i vilken ordning de spelats färdigt.

För några år sedan lyckades jag vända ett hopplöst förlorat parti till vinst som siste spelare. Vi vann matchen och min kämpainsats rosades på hemsidan. Men förtjänade jag verkligen beröm? Att jag kommit i förlustställning berodde ju på min och min motståndares tidigare ansträngningar. Det hade väl knappast varit en sämre insats att vinna snabbt, säkert och övertygande?

sture_lindberg
Medlem
#386 Skrivet: 9 Okt 2012 14:46

[quote=G_arvid, #385:]Men 3½-3½ har ju inte kommit till av en slump.
Anledningen till att det står 3½-3½ beror på de sju partierna som spelats färdigt tidigare. För varje parti får man 1, ½ eller 0 poäng, oberoende av i vilken ordning de spelats färdigt.

Jo detta du skrev vet jag redan.Det är ju helt självklart.

Men lika självklart är det att vid 3,5-3,5 så avgör det sista partiet hur slutresultatet kommer att bli..

I ett 100-meterslopp är det de sista meterna som avgör hur slutresultatet blir av loppet..
Inte så mycket vem som kom snabbast ut ur startblocket.Visserligen har den snabbaste starten stor betydelse men det är vem som först passerar målsnöret som avgör.

För att ta en liknelse..

Kleimark
#387 Skrivet: 9 Okt 2012 14:52

Så anledningen till att Sverige finns i dag är att Frerik Reinfeldt är statsminister.

G_arvid
Medlem
#388 Skrivet: 9 Okt 2012 15:12

Citerar: sture_lindberg, #386:
Men lika självklart är det att vid 3,5-3,5 så avgör det sista partiet hur slutresultatet kommer att bli..

Jo, och det är därför det blir nervositet, dramatik och spänning. Men alla som vinner har gett samma bidrag till slutsegern liksom alla som spelar remi. Man kan inte säga att den som hade sista partiet bidrog till segern mer än de övriga.

sture_lindberg
Medlem
#389 Skrivet: 9 Okt 2012 19:14

[quote=G_arvid, #388:]Man kan inte säga att den som hade sista partiet bidrog till segern mer än de övriga.

Vem snackar om bidrog ??
Nej men man kan säga att han avgjorde matchen..och det är det jag vill komma fram till,inget annat..

sture_lindberg
Medlem
#390 Skrivet: 9 Okt 2012 19:16

Citerar: Kleimark, #387:
Så anledningen till att Sverige finns i dag är att Frerik Reinfeldt är statsminister.

Den liknelsen var "bra"...not...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . 19 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!