Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 16 Sep 2012 20:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #30:
Då har du den ståndpunkten Sture och det respekterar jag, men då förstår du väl också att du inte kan tillföra så mycket mer i denna debatt?

Nej det förstår jag inte..

nipr
Medlem
#32 Skrivet: 16 Sep 2012 20:30 - Redigerad av: nipr

Här en jättedum fråga om schackklubb / klubbspel...
I en schackklubb är man väl ett lag som spelar "matcher" mot andra lag, men på individuell nivå dvs partier spelas ju man mot man vid bräde, under vissa regler såsom tidtagning osv.

Varför finns det ingen "coach" / lagledare, som kan anvisa / bestämma en viss policy hos "ett lag"?????
dvs: lagledaren / coachen"säger bestämt: "i det här laget spelar vi tills det bittra slutet, ingen ger upp ett parti bara för att vi ligger under med två bönder och ställningen är besvärlig, Nä.-Nä! Här ska varje parti spelas slut! till att matt eller remi uppstår! Ingen får ge upp ett parti som inte är färdigspelat...

Schackspel i klubb = Lag utan coach?

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 16 Sep 2012 20:33

Citerar: nipr, #30:
Stämningen i tråden blir mer och mer angenäm...

Tyvärr tycks det så ja

LNO1
Medlem
#34 Skrivet: 16 Sep 2012 20:36

Citerar: nipr, #32:
Här en jättedum fråga om schackklubb / klubbspel...

Inte alls dum fråga tycker jag. Jag själv skulle uppskatta en sådan coach!

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 16 Sep 2012 20:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Klart det finns coach/lagledare i en schackklubb
Jag är själv lagledare i ett av Kristallen-lagen och mina 7 andra spelare som är med i mitt lag frågar mej ibland om de ska spela på vinst eller remi.

Det beror ju lite grann på ställningen i matchen,vad jag då ger spelaren för svar. I en lagmatch går det ju ut på att vinna som LAG och inte så mycket på hurdet går för varje enskilld spelare..

Schackspel i klubb = Lag utan coach?

Nej MED coach

Norager
Medlem
#36 Skrivet: 16 Sep 2012 20:52

Håller med skulle uppskatta en lagledare som peppar och går in lite mer i sin roll

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 16 Sep 2012 20:54

Citerar: Norager, #36:
Håller med skulle uppskatta en lagledare som peppar och går in lite mer i sin roll

Jo det gäller ju förståss att välja ut den bästa för denna uppgiften

chessexplorer
Medlem
#38 Skrivet: 16 Sep 2012 20:58

Man kan peppa eller ge instruktioner innan partierna men under partierna är det nog inte riktigt tillåtet, förutom att svara på frågan om det är ok att ta remi.

nipr
Medlem
#39 Skrivet: 16 Sep 2012 21:05

Låter på er som att man får rådfråga "lagledaren" under pågående parti...(not)

blir det aldrig dåliga vibbar efter "matcherna": (sture "varför gav du upp så tidigt, du hade ju läge här och här..."
eller: "varför gav du inte upp för, du hade ju ändå ingen chans..."

nä, tankarna går till den gamle tennisspelaren Jimmy Connors => den riktiga kämpen som sa:
"Jag är envis som synden, som en gammal tjur... även om det står 0-6, 0-6, 0-5 så ger jag aldrig upp en match. Man vet aldrig, det KAN vända, motståndaren KAN göra en miss och då kan allt vända. Vad ska jag göra? gå fram till domaren och säga att jag har gett upp innan matchen är färdigspelad?? Näe, inte min stil...

chessexplorer
Medlem
#40 Skrivet: 16 Sep 2012 21:08 - Redigerad av: chessexplorer

Man borde kanske ändra lite i tävlingsbestämmelserna:

"Lagledaren har rätt att ta ut en timeout på två minuter före tidskontrollen vid 40 drag och en efter.

Lagledare har inte rätt att ingripa i eller diskutera ett pågående parti, förutom under timeouterna, men kan råda spelare i laget att:
acceptera eller avslå remianbud.
erbjuda remi eller ge upp partiet.
Om en spelare frågar sin lagledare om spelaren ska acceptera remianbud ska
lagledaren svara "ja", "nej" eller be spelaren att själv fatta beslutet. Lagledaren får
inte ingripa i spelet på annat sätt, till exempel genom att till spelare ge uttryck för
sin uppfattning om ställningen i partiet och får inte heller fråga någon annan om
dennes uppfattning om ställningen i enskilt parti."

barr
Medlem
#41 Skrivet: 16 Sep 2012 21:10

Citerar: nipr, #39:
Låter på er som att man får rådfråga "lagledaren" under pågående parti...(not)

Det får man visst det. Man får exempelvis fråga lagledaren om man ska anta ett remierbjudande. Lagledaren får bara svara Ja eller Nej, sedan kan spelaren göra som hen själv behagar efter svaret.

nipr
Medlem
#42 Skrivet: 16 Sep 2012 21:15

OK!
Jag fattar!
Bra regel!!

sture_lindberg
Medlem
#43 Skrivet: 16 Sep 2012 21:15

Citerar: barr, #41:
Man får exempelvis fråga lagledaren om man ska anta ett remierbjudande.

Så klart spelaren får det.

nipr
Medlem
#44 Skrivet: 16 Sep 2012 21:16

Nej, sedan kan spelaren göra som hen själv behagar efter svaret.

Snälla!! Tillämpa Dagens Nyheters policy:
Skriv för-f-n inte hen!!!!

G_arvid
Medlem
#45 Skrivet: 16 Sep 2012 21:22

Citerar: nipr, #44:
Snälla!! Tillämpa Dagens Nyheters policy:
Skriv för-f-n inte hen!!!!

Instämmer med föregående talare och ursäkta avvikelsen från ämnet!

LNO1
Medlem
#46 Skrivet: 16 Sep 2012 21:30

Citerar: nipr, #39:
nä, tankarna går till den gamle tennisspelaren Jimmy Connors => den riktiga kämpen som sa:
"Jag är envis som synden, som en gammal tjur... även om det står 0-6, 0-6, 0-5 så ger jag aldrig upp en match. Man vet aldrig, det KAN vända, motståndaren KAN göra en miss och då kan allt vända. Vad ska jag göra? gå fram till domaren och säga att jag har gett upp innan matchen är färdigspelad?? Näe, inte min stil...

Du låter som en fighter nipr! Den mest fruktade av motståndare och skön inställning!

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 16 Sep 2012 21:41

Det får man visst det. Man får exempelvis fråga lagledaren om man ska anta ett remierbjudande. Lagledaren får bara svara Ja eller Nej, sedan kan spelaren göra som hen själv behagar efter svaret.

Jag har aldrig begripit mig på denna regel. Jag anser att den enskilde spelaren inte skulle få fråga någonting överhuvudtaget om sitt parti. Att konsultera en lagledare tycker jag bara är "konstruerat" och onödigt. Inte alls i enlighet med schackets idé som jag ser det.

Jag kan för övrigt konstatera att ingen vill ens ta i frågan om "variantsnack" mellan lagkamrater, ens med tång. Dåligt samvete kanske?

Kleimark
#48 Skrivet: 16 Sep 2012 21:43

Lagledaren får dessutom ta eget initiativ och ge spelaren rådet att bjuda remi eller att ge upp ett parti.

nipr
Medlem
#49 Skrivet: 16 Sep 2012 22:01

Citerar: Kleimark, #48:
Lagledaren får dessutom ta eget initiativ och ge spelaren rådet att bjuda remi eller att ge upp ett parti.

Hoppsan...
Där droppade ännu en regel in...Lagledaren får gå in och råda i ett parti han själv inte spelar...???hmmm

G_arvid
Medlem
#50 Skrivet: 16 Sep 2012 22:08

Citerar: LNO1, #16:
G-Arvid var den enda som ville kännas vid detta, så jag antar att hans samvete var rent på den punkten.

Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka dumheter jag gjort och inte gjort under mitt schackspelande, men numera försöker jag att överhuvudtaget prata så lite som möjligt eftersom jag märkt hur det stör min koncentration och därmed mitt schackspelande. Vad är preskriptionstiden?

Att förneka att det förekommer är bara löjligt. Vad talar schackspelare om när de strövar runt i lokalen om inte sina egna och andras pågående partier. Jag vet inte om tystnaden i debatten beror enbart på dåligt samvete, det saknas nog förslag till lösningar på problemet också.

Citerar: LNO1, #16:
Några andra saker som pekar på att en klubbkultur verkligen existerar är att jag ibland upplevt ett outtalat krav på mig att prestera i seriespelet ,dock inte i min nuvarande klubb ska sägas, så det kan ju variera från klubb till klubb. Det har jag alltid haft svårt för: att prestera p

Jag förstår inte riktigt vad som avses med "krav" på att prestera. Jag har hört det förut från en annan person som uppgav det som anledningen att han inte längre spelade i klubb. Jag förstod det inte då heller. Man sätter väl ihop laget så att det ska bli så slagkraftigt som möjligt, eller så att man ska ha största chansen att vinna. Att det sen finns personer som tycker sig ha rätt att kritisera andras spel än sitt eget, det tycker jag faktiskt är en personlighetssak. Om man t ex ska spela med i ett korplag i volleyboll så kan man råka ut för folk som tror det gäller livet och tar heder och ära av sina kompisar.

Citerar: LNO1, #47:
Jag har aldrig begripit mig på denna regel. Jag anser att den enskilde spelaren inte skulle få fråga någonting överhuvudtaget om sitt parti. Att konsultera en lagledare tycker jag bara är "konstruerat" och onödigt. Inte alls i enlighet med schackets idé som jag ser det.

Håller fullständigt med, kort uttryckt.

LNO1
Medlem
#51 Skrivet: 16 Sep 2012 22:30

Citerar: G_arvid, #50:
Att det sen finns personer som tycker sig ha rätt att kritisera andras spel än sitt eget, det tycker jag faktiskt är en personlighetssak. Om man t ex ska spela med i ett korplag i volleyboll så kan man råka ut för folk som tror det gäller livet och tar heder och ära av sina kompisar.

Jo det är ju sant, man får nog acceptera detta helt enkelt, men man behöver ju inte för den skull tycka att allt är frid och fröjd som Sture säger

Fairlane
Medlem
#52 Skrivet: 16 Sep 2012 22:33

Jag håller både med dig och inte. Visst är det mot schackets idé att fråga någon annan (lagledaren) hur man bör agera, men det beror väl egentligen på att lagspel är emot schackets natur. När man trots det väljer att spela lagspel (som jag för övrigt uppskattar mycket) så tycker jag det är naturligt att ha en lagledare som har koll på lagets olika positioner för att öka chansen att vinna matchen.

Jag kan för övrigt konstatera att ingen vill ens ta i frågan om "variantsnack" mellan lagkamrater, ens med tång. Dåligt samvete kanske?

Det förekommer tyvärr. Själv tillhör jag skaran som gärna lämnar mitt bräde när jag inte är vid draget (och stundtals även om jag är vid draget) och kommunicerar gärna med lagkamrater då, men samtalen är då av typen: "Hur är läget?", "Jobbar du kvar på ... " etc. Vi träffas inte så ofta så man tar chansen att ha det lite socialt när man spelar lagmatcher.

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 16 Sep 2012 22:44

Citerar: Fairlane, #52:
men det beror väl egentligen på att lagspel är emot schackets natur

Ja så är det verkligen, jag har diskuterat denna fråga ganska ingående med några vänner och de håller med dig även i det att de uppskattar lagspelet.
Citerar: Fairlane, #52:
Det förekommer tyvärr

De flesta vet nog om det hela, jag undrar verkligen om Sture som inte har sett något negativt alls i klubblivet även har blundat för detta?

Man måste missförstå mig rätt här: ett av de bättre beslut jag tog i mitt liv var den dag jag bestämde mig för att gå med i en schackklubb men jag tycker inte att man ska förneka att det finns negativa sidor i klubblivet, för om man gör det kan man ju knappast rätta till missförhållanden.

LNO1
Medlem
#54 Skrivet: 16 Sep 2012 22:54

Citerar: G_arvid, #50:
Jag vet inte om tystnaden i debatten beror enbart på dåligt samvete, det saknas nog förslag till lösningar på problemet också.

Jag ser ingen annan framkomlig väg än den som nipr var inne på i inlägg 32. Lagledaren skulle kunna ge sina spelare en policy som även innefattar detta att man inte ska snacka varianter med lagkompisar under pågående match.

LNO1
Medlem
#55 Skrivet: 16 Sep 2012 23:18 - Redigerad av: LNO1

dvs: lagledaren / coachen"säger bestämt: "i det här laget spelar vi tills det bittra slutet, ingen ger upp ett parti bara för att vi ligger under med två bönder och ställningen är besvärlig, Nä.-Nä! Här ska varje parti spelas slut! till att matt eller remi uppstår! Ingen får ge upp ett parti som inte är färdigspelat...

För att återknyta till detta och som jag uppfattade frågeställningen från gubbengrå: Det du föreslår har jag inte varit med om de år jag har spelat i klubb utan lagledarens roll har mer varit: vem ska jag sätta på första bord för att maximera lagets chanser. Själv har jag varit med om att klassificeras som en typisk vitspelare av lagledare vilket naturligtvis så här när jag verkligen haft tid att reflektera på detta , inte alls var sant. Detta kan få den mycket olyckliga effekten att spelaren verkligen tror på detta och spelar sämre med svart. En stor del av problemet är att lagledaren kan vara otillräcklig sin uppgift, något som jag har full förståelse för, det är inte lätt och vi kan ju naturligtvis inte avkräva människor perfektion.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 16 Sep 2012 23:26

Citerar: LNO1, #55:
En stor del av problemet är att lagledaren kan vara otillräcklig sin uppgift,[

[quote=sture_lindberg, #37:]Jo det gäller ju förstås att välja ut den bästa för denna uppgiften

LNO1
Medlem
#57 Skrivet: 16 Sep 2012 23:52

Citerar: sture_lindberg, #56:
Jo det gäller ju förstås att välja ut den bästa för denna uppgiften

Det vore ju intressantare om du svarade på inläggen 51 och 53 istället för att citera dig själv.

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 17 Sep 2012 01:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #51:
men man behöver ju inte för den skull tycka att allt är frid och fröjd som Sture säger

[quote=LNO1, #53:]De flesta vet nog om det hela, jag undrar verkligen om Sture som inte har sett något negativt alls i klubblivet även har blundat för detta?

Ok jag svarar nu på detta :Jo det mesta är nog frid och fröjd- trots allt.

Och svar på nästa inlägg :

Ingen stor sak alls..Klart det någon gång kan snackas om hur man står och så där,,men det är ju bara att slå dövörat till.. Man får ju knappast några råd om du nu tror det..

Hoppas du nu är nöjd med mina svar

EvilDead1
Medlem
#59 Skrivet: 17 Sep 2012 01:33

ja alla kan sova du med

LNO1
Medlem
#60 Skrivet: 17 Sep 2012 02:30 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #58:
ngen stor sak alls..Klart det någon gång kan snackas om hur man står och så där,,men det är ju bara att slå dövörat till.. Man får ju knappast några råd om du nu tror det.

Det mesta är nog frid och fröjd säger du om mitt svar på G_Arvids inlägg om att folk tar heder och ära av en för att man spelar dåligt ? Ingen stor sak, och man ska slå dövörat till vad som är uttryckligt fusk? Och då ska man lägga märke till att du påstår dig vara utbildad domare och är lagledare? Ja jag är mycket nöjd med dina svar, nu förstår jag hur du kan tycka att allt är frid och fröjd. Då ska du nog inte ta så hårt på folk som spelar vidare och snacka så mycket om sportsmannaanda heller, för allt är ju frid och fröjd, eller hur?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!