Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Klubbmentalitetens för- och nackdelar
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#1 Skrivet: 16 Sep 2012 12:06

I tråden "Störningar" svarade G_Arvid på ett inlägg av mig som låg i utkanten av ämnet. För ordningens skull flyttar jag nu hela diskussionen till en annan tråd.

gubbengrå:

Citerar: LNO1, #476:
Men annars så tystnade den debatten. Egentligen finns det inget här att debattera (utom de psykologiska aspekterna) utan vi vet alla vad som gäller. Återigen : lagledaren kan göra mycket i en sådan här fråga.

Åjo, LNO1 Jag tycker att här finns ändå en del att diskutera, framför allt att reflektera över

Naturligtvis är det inget att snacka om att det är fel att tipsa sina lagkamrater, men det är ändå ganska intressant att att ett sånt här osportsligt beteende kan anammas av justa lirare, trots att dessa (EGENTLIGEN) vet med sig att det är fel.

Jag menar att vi har kommit in på det tankeväckande ämnet om hur mottaglig en individ är för grupptryck

Detta kan tyckas ligga utanför trådämnet, men om ni följer mitt resonemang med lite tålamod så skall jag återknyta dit.

I en annan tråd "varför" som handlade om rätta tidpunkten att ge upp,talade jag om de två spelkulturerna hår på Nybörjarkultur och klubbspelskultur. Det vi ser ovan är en tråkig form av klubbspelskultur.

Jag är själv klubbspelare, men har med tiden blivit allt mer medveten om att detta också har negativa verkningar förutom de positiva, som väl de de flesta tar för givna.

Till dessa negativa verkningar räknar jag att glädjen i spelet kan utarmas, eventuellt försvinna helt. Tror att det har med tabellerna att göra, Man lär sig att se instrumentellt på spelet,tex, genom att gnida på remis, av hänsyn till sin placering i tabellen. Detta går då ut över det risk tagande, som är oundvikligt om man vill spela intressanta partier,

Man kan också lära sig att vara rädd om sitt rankingtal och riskerar även där att lägga sig till med en onödigt ängslig spelstil

För att utföra den utlovade återknytningen till trådämnet, vill jag lite fräckt påstå att den överkänslighet för störningar som man kan ana bakom en del av inläggen här också kan vara betingat av en alltför långt gången och allvarlig klubbspelskultur.

Som tur är finns det avspända lirare även bland oss klubbspelare, som kommer ihåg att detta bara är ett spel, som man skall ha kul av. Jag tänker på häälges inlägg nånstans i tråden. Han betraktade sig också som mycket tolerant vad gäller störningar. Jag ser det som ett rimligt samband.

G_Arvid:
Citerar: gubbengrå, #478:
För att utföra den utlovade återknytningen till trådämnet, vill jag lite fräckt påstå att den överkänslighet för störningar som man kan ana bakom en del av inläggen här också kan vara betingat av en alltför långt gången och allvarlig klubbspelskultur.

Intressanta synpunkter, men som alltid finns det utrymme för diskussioner.

Jag har svårt att prata om olika kulturer. För det första tycker jag inte man kan prata om nybörjare för de som spelat här inne i många år. I själva verket ser jag SO som en virtuell schackklubb som innehåller det mesta av en sedvanlig schacklubb utom kaffebryggaren: lagspel, turneringar, "lätta partier" och diskussioner av olika slag.

För det andra består en schackklubb (virtuell eller vanlig) av en samling olika individer med olika motiv för att vara med och olika ambitioner för sitt eget spel. Det finns människor som inte kan spela kort med grannarna utan att bli ovänner och som försöker vara bäst, vad som än gäller. Det finns andra som inte verkar ta någonting på allvar och ytterligare andra som har en knivskarp gräns mellan lek och allvar.

Det gäller att kunna samsas och ta hänsyn till att inte andra är som en själv och det gäller i alla sammanhang när en grupp människor ska fungera tillsammans. Det gäller när det gäller störningar vid brädet av olika slag, men det gäller också att ta hänsyn till och acceptera att en del människor är tävlingsinriktade och vill helt enkelt kämpa ner sin motståndare eller ser en karriär inom schacket, medan andra försöker skapa roliga och intressanta partier och den tredje kanske mest uppskattar den sociala samvaron. Men alla har lika stor rätt att vara med. Varken här eller i en traditionell schackklubb ställs några frågor om motiv för sitt spel eller annat vid medlemskap. Alla har helt enkelt samma rätt att vara med.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 16 Sep 2012 13:11 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #1:
Till dessa negativa verkningar räknar jag att glädjen i spelet kan utarmas, eventuellt försvinna helt. T

Det är nog olika för vilken spelare man är.

Jag har i alla fall spelat schack i 56 år (jag började när jag var 10 år),
Jag tycker det är precis lika roligt nu som för 56 år sen

Jag spelar schack för att det just är det ROLIGASTE spel jag känner till.
Sen om jag vinner eller förlorar spelar inte så stor roll egentligen..Föredrar att vinna dock
Dessutom är det den sociala biten som också spelar en rätt så stor roll.
När man är med i en schackklubb,
Där har ju alla det gemensamt att dom älskar att spela schack .
Ung som gammal

Några "negativa verkningar" har jag aldrig någonsin stött på under mina schackår..

gubbengrå
Medlem
#3 Skrivet: 16 Sep 2012 13:20

G_Arvid skrev: Jag har svårt att prata om olika kulturer. För det första tycker jag inte man kan prata om nybörjare för de som spelat här inne i många år.

Ok. Jag erkänner att mitt ord "kulturer" inte är exakt Man kanske kan tala om "föreställningar", "attityder", "mentalitet", "tradition", eller något annat.

Det är naturligtvis också svårt att använda termen "nybörjare" om de som spelat flera år på sO. "Hobbyspelare" är kanske bättre, eller nåt annat.

Att jag använde ordet "kultur" i tråden "varför?" berodde på att jag tyckte att motsättningen mellan de som förespråkar ett tidigt uppgivet och de som spelar till matt kan beskrivas som en kulturkrock. Om något annat ord beskriver saken bättre, så låt gå för det.

Det väsentliga är att jag förspråkar relativism, att det inte finns någon anledning att tala om skriva icke-klubbspelare på näsan om "vad det är som gäller"

Om ordet "kulturrelativism" är stötande, så vill jag framhålla att jag finner det användbart i just detta sammanhang. Hur det används i den större politiska och kulturella debatten ,bryr jag mig inte om

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 16 Sep 2012 13:50

Citerar: gubbengrå, #3:
Att jag använde ordet "kultur" i tråden "varför?" berodde på att jag tyckte att motsättningen mellan de som förespråkar ett tidigt uppgivet och de som spelar till matt kan beskrivas som en kulturkrock. Om något annat ord beskriver saken bättre, så låt gå för det.

Jag tror ju att det finns både bland klubbspelare och andra spelare helt blandade värderingar hur man beter sej inom schacket.
Tror alltså inte att klubbspelare beter sej på ett sätt,och "nybörjare " på ett helt annat.
Jag känner klubbspelare som ger upp i princip bara de har förlorat en bonde
Känner också klubbspelare som spelar ända tills dom blir matt.
Så det går inte att sätta likhetstecken mellan alla klubbspelare.

Lika lite som det går att sätta en gemensam etikett för alla "Nybörjare"

Det har alltså inte så mycket att göra med om man är klubbspelare eller inte,utan vilken attityd man har till schackspelandet..

nipr
Medlem
#5 Skrivet: 16 Sep 2012 15:12 - Redigerad av: nipr

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 16 Sep 2012 15:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Man kan bete sej på olika sätt fast man spelar schack på klubbnivå ,har jag just skrivit.
Och lika fullt så kan man se på schack olika fast man är "nybörjare"..helt klart..

Så det är lite missvisande att dela in schackspelare enbart efter erfarenhet.
Alltså klubbspelare gentemot "nybörjare"..

Nog snarare efter syftet med att spela schack som bör gälla...Det är där det finns intressanta skillnader..

Såg nu att du tog bort det du skrev Nipr..

nipr
Medlem
#7 Skrivet: 16 Sep 2012 17:00 - Redigerad av: nipr

Citerar: sture_lindberg, #6:
Nog snarare efter syftet med att spela schack som bör gälla...

kan hålla med dig...
Men jag tror du menar "inställningen till schack" när du skriver "syftet med att spela schack"
Inställningen till schackspelande kan ju vara densamma oavsett om man är nybörjare eller mer erfaren, dvs "graden av seriositet och intresse...

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 16 Sep 2012 17:04

Citerar: nipr, #7:
"inställningen till schack" när du skriver "syftet med att spela schack"

Jo vi menar säkert samma sak där. Vi använder oss av olika ord bara.

gubbengrå
Medlem
#9 Skrivet: 16 Sep 2012 18:07

#6 Skrivet: 16 Sep 2012 15:35 - Redigerad av: sture_lindberg Citera 
Så det är lite missvisande att dela in schackspelare enbart efter erfarenhet. 
Alltså klubbspelare gentemot "nybörjare"..

Jovisst Sture, jag kan också tänka mig att avskaffa denna indelning om den väcker anstöt, eller anses som missvisande, Anledningen till att jag överhuvudtaget fört fram den är att jag finner den användbar till att beskriva den kulturkrock jag ser i ditt sätt då du talar om för folk när de skall ge upp. Men visst – finns det inte olika spelkulturer, så finns det inte heller någon kulturkrock.

Min tolkning av dig som missionär för den "riktiga" kulturen bygger jag på en del citat från dig här och där. T.ex dessa

Skrivet: 24 Aug 2012 19:45 

Och en fråga till;vad är det för fel att vi klubbspelare "lär ut" vad som är "klubbspelarkultur" till "nybörjarna " ? 

Är inte
#125 det bra att de får reda på vad som gäller ? Eller är det bättre att de ska stanna på "Nybörjarkultur" ?

#58 Skrivet: 22 Aug 2012 12:04 - Redigerad av: sture_lindberg 

Klart alla får bestämma själva, 
Jag kommer bara med "rådgivning" till hur man bör göra 
Och lite råd kan väl aldrig vara fel ? 

På tal om vänner i schack,så har jag också några sådana som inte är medlemmar på SO,men som ändå är rätt duktiga i schack. 
De kikar ibland på mina (och även andras) partier här på SO och frågar mej ofta varför några inte ger upp i helt förlorade ställningar. 
Jag brukar svara då att de vet inte bättre......Och de tycker att det är helt otroligt att de väljer att spela vidare , bortkastad tid anser de...

Jag vet inte hur det går till når du ger dina råd. Jag har ju aldrig varit med vid dessa tillfällen Men jag skall erkänna att jag är orolig för att du på det här viset sprider en onödigt negativ bild av oss klubbspelare. Du har nu möjlighet att lugna mig på den punkten.

Du kan säga att du inte alls sätter dig över hur andra spelar.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 16 Sep 2012 18:26

Citerar: gubbengrå, #9:
Du kan säga att du inte alls sätter dig över hur andra spela

Du tog mina ord i din mun..

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 16 Sep 2012 18:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: gubbengrå, #9:
Anledningen till att jag överhuvudtaget fört fram den är att jag finner den användbar till att beskriva
den kulturkrock jag ser i ditt sätt då du talar om för folk när de skall ge upp.

För mej personligen får folk ge upp när helst de vill.
Vad jag framfört är den sportmannamässiga aspekten på det hela- bara.. Sen om du och andra anser det helt ok att sitta och gneta i förlustställningar, där man inte har den minsta chans i partiet,det får ni ju så självklart tycka..

Men detta har vi ju redan skrivit om förut...

gubbengrå
Medlem
#12 Skrivet: 16 Sep 2012 18:43

Citerar: sture_lindberg, #11:
Men detta har vi ju redan skrivit om förut...

Jo, lite för välbekant...

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 16 Sep 2012 18:45

Ja då är det väl ingen bra ide att fortsätta skriva om just detta ?

Det har vi ju redan gått igenom..

Thunderstruck
Medlem
#14 Skrivet: 16 Sep 2012 18:48

Inte alls inne i denna mystiska debatt. Men, sture_lindberg; "Att sitta och gneta i förlustställningar". Faktum är att den som just ska till att "knyta ihop säcken" väldigt lätt begår det lilla misstag som bjuder in opponenten i partiet igen. Det har både du och jag varit med om...

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 16 Sep 2012 18:50

Som sagt (eller skrivits)...Det har vi redan gått igenom...

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 16 Sep 2012 18:57

"När man ska ge upp"-debatten och huruvida det är sportsligt eller inte tänker jag inte försöka få och blossa upp igen. Däremot vill jag gärna ta upp något som jag tog upp i tråden störningar och som har med den så kallade klubbkulturen att göra. Det är nämligen detta med att jag har upplevt att folk kommit med välmenande råd och till och med varianter rörande mitt parti när jag varit ute ur lokalen för att sträcka på benen. Vi vet alla att det är förbjudet ändå så förekommer det och jag gör en kvalificerad gissning att det inte är alltför ovanligt. G-Arvid var den enda som ville kännas vid detta, så jag antar att hans samvete var rent på den punkten. Detta är om jag ser det en bekräftelse på att det som gubbengrå talar om verkligen existerar, en s.k klubbkultur alltså, tvärtemot vad G_Arvid säger, eller för att vara ordagrann så säger han att han har svårt att prata om det. Nu tror jag dock inte att han har drabbats av tunghäfta vad gäller just det. Några andra saker som pekar på att en klubbkultur verkligen existerar är att jag ibland upplevt ett outtalat krav på mig att prestera i seriespelet ,dock inte i min nuvarande klubb ska sägas, så det kan ju variera från klubb till klubb. Det har jag alltid haft svårt för: att prestera på beställning. Det är ju svårt överhuvudtaget att prestera i schack, något jag tror de flesta håller med om. Men låt oss först och främst komma överens om att det verkligen finns en s.k. klubbkultur alternativt komma överen om att den inte finns.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 16 Sep 2012 19:00

Citerar: Thunderstruck, #14:
Inte alls inne i denna mystiska debatt. Men, sture_lindberg; "Att sitta och gneta i förlustställningar". Faktum är att den som just ska till att "knyta ihop säcken" väldigt lätt begår det lilla misstag som bjuder in opponenten i partiet igen. Det har både du och jag varit med om..

Ska man ge upp när man endast har en kung mot löpare + springare=? JA säger den som INTE har koll på tekniken! Sådär ja! nu lurades jag in i den här debbaten igen

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 16 Sep 2012 19:02

Citerar: LNO1, #16:
Men låt oss först och främst komma överens om att det verkligen finns en s.k. klubbkultur alternativt komma överen om att den inte finns.

Och Om det nu finns..Är det bara negativt med det i så fall ?

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 16 Sep 2012 19:07 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #18:
Och Om det nu finns..Är det bara negativt med det i så fall ?

Nej verkligen inte. Men vad jag tror gubbengrå försökte belysa var att det kan ju finnas aspekter av den som man inte tänker på dagligdags.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 16 Sep 2012 19:09

Jag talar bara för mej själv nu..men jag anser det är verkligen BERIKANDE att vara med i en schackklubb.
Sen om andra anser något annat,så får de väl tycka så.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 16 Sep 2012 19:12 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #20:
Jag talar bara för mej själv nu..men jag anser det är verkligen BERIKANDE att vara med i en schackklubb.
Sen om andra anser något annat,så får de väl tycka så.

Nu tycker jag du låter lite bitter Sture, jag tycker precis som du att det är berikande att vara med i en schackklubb, men det utesluter ju inte att det kan finnas aspekter av schackklubben som kan vara negativa också. Allt är ju inte svart och vitt , inte ens i schacket

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 16 Sep 2012 19:15

Tala gärna om för mej vad som är det negativa..Själv har jag faktiskt inte märkt något sådant..
och ändå har jag spelat i 4 olika schackklubbar(under 50 år )..

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 16 Sep 2012 19:23

Citerar: sture_lindberg, #22:
Tala gärna om för mej vad som är det negativa..Själv har jag faktiskt inte märkt något sådant..
och ändå har jag spelat i 4 olika schackklubbar(under 50 år )..

Att du inte kan se att det finns negativa aspekter, eller en dubbelhet i saker och ting är ett vitt ämne. Jag ska ge dig ett exempel på vad jag menar. Man kan ju vara lyckligt gift utan att för den skull säga att äktenskapet bara har positiva sidor. Jag ska ge dig två konkreta exempel att fundera över: Jag blev personligen inblandad i ett bråk med handgemäng under en julfest som min dåvarande schackklubb anordnade. Festen var dessutom så högljudd att den som anordnade den fick tillsägelse av sin hyresvärd. Det var första exemplet. Nu ska jag ge dig ett till att tänka på: Ett flertal schackklubbar har drabbats av förskingring under årens lopp . Jag kan bara gratulera dig till att du förskonats från allt sådant.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 16 Sep 2012 19:34

Citerar: LNO1, #23:
ag blev personligen inblandad i ett bråk med handgemäng under en julfest som min dåvarande schackklubb anordnade. Festen var dessutom så högljudd att den som anordnade den fick tillsägelse av sin hyresvärd. Det var första exemplet. Nu ska jag ge dig ett till att tänka på: Ett flertal schackklubbar har drabbats av förskingring under årens lopp . Jag kan bara gratulera dig till att du förskonats från allt sådant.

Och är det ENDAST schackklubbsfester som spårar ut ??
Vad har detta med saken att göra?? Fester kan väll alltid spåra ut..Eller menar du att schackspelare är bråkiga av naturen ?

Syftar du kanske på Stockholms schackförbund ? I det andra fallet..?

Några klubbar där det förskingrats pengar ifrån känner jag däremot inte till nej..

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 16 Sep 2012 19:41

Citerar: sture_lindberg, #24:
Och är det ENDAST schackklubbsfester som spårar ut ??

Nej naturligtvis inte, men vad det verkligen det jag ville belysa? Du bad mig om några exempel på något negativt, så jag tänkte att göra det så konkret som möjligt för att underlätta diskussionen.
Citerar: sture_lindberg, #24:
Några klubbar där det förskingrats pengar ifrån känner jag däremot inte till nej..

Det gör jag.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 16 Sep 2012 19:45

Citerar: LNO1, #26:
Du bad mig om några exempel på något negativt, så jag tänkte att göra det så konkret som möjligt för att underlätta diskussionen.

Det blev precis tvärtom med dina 2 exempel..
Då fester kan spåra ut oavsett om det är en schacklubb eller inte.
Och då jag aldrig varit med om förskingringar i schackklubbar.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 16 Sep 2012 19:49

Citerar: sture_lindberg, #29:
Det blev precis tvärtom med dina 2 exempel..

Det undrar jag inte alls på då jag upplever en oförsonlighet och ovilja att förstå från dig Sture i allt jag skriver.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 16 Sep 2012 19:51

Nej då.så är det inte alls..
Men JAG spelar i en schackklubb och jag har i alla fall inte upptäckt en enda negativ sida med detta...försök att förstå DET.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 16 Sep 2012 19:56

Citerar: sture_lindberg, #33:
Men JAG spelar i en schackklubb och jag har i alla fall inte upptäckt en enda negativ sida med detta...försök att förstå DET.

Då har du den ståndpunkten Sture och det respekterar jag, men då förstår du väl också att du inte kan tillföra så mycket mer i denna debatt?

nipr
Medlem
#30 Skrivet: 16 Sep 2012 19:59

Stämningen i tråden blir mer och mer angenäm...

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 26 . 27 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!