Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Regelfrågor /regeldiskussioner
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
nipr
Medlem
#151 Skrivet: 12 Sep 2012 19:21

Citerar: malardalspurjon, #180:
Du spelar vit och är vid draget men upptäcker att motspelaren har en grön tröja på sig, vad gör du?

Tar av mig högerdojan!!

sture_lindberg
Medlem
#152 Skrivet: 12 Sep 2012 19:32

T
Citerar: malardalspurjon, #150:
Du spelar vit och är vid draget men upptäcker att motspelaren har en grön tröja på sig, vad gör du?

Tar i hand och hälsar..

nipr
Medlem
#153 Skrivet: 12 Sep 2012 20:33

Citerar: sture_lindberg, #152:
Tar i hand och hälsar..

Sen plockar man fram vuvuzelan och lite diskret lägger den vid sidan om brädet, på motstående sida om klockan, tittar motståndaren i ögonen med den där "Clint Eastwood-blicken" och väser tyst: "Okej min vän, ska vi börja?""

BigJack
Medlem
#154 Skrivet: 12 Sep 2012 21:07

Citerar: malardalspurjon, #150:

Slår bonden på f5.

chessexplorer
Medlem
#155 Skrivet: 12 Sep 2012 21:19

Jag känner att vi börjar närma oss utkanterna av trådämnet.

jimpan
Moderator
#156 Skrivet: 12 Sep 2012 21:22

Citerar: chessexplorer, #155:
Jag känner att vi börjar närma oss utkanterna av trådämnet

Precis...vi kanske skulle återgå mera till själva trådämnet.

Fairlane
Medlem
#157 Skrivet: 12 Sep 2012 21:29

Citerar: LNO1, #145:

Jag håller inte riktigt med. För min egen del spelar det mindre roll, men jag tycker nog att en seende spelare som är van vid total koncentration inte ska vara den som ansvarar för att skaffa fram en medhjälpare , utan det må åligga tävlingsledningen.

Å andra sidan är det ju inte helt lätt i Sverige att hitta folk som vill arrangera tävlingar och jobba med det, så att tävlingsledningen ska skaffa fram extrapersonal för ändamålet blir svårt. Det är ju inte säkert att tävlingsledningen vet på förhand att en av de anmälda är synskadad. I allsvenskan, är det då arrangörsklubben som skall räknas som tävlingsledning? Om motståndarelaget då kommer med en synskadad spelare kan det bli problem för tävlingsledningen att skaffa fram en extra person.

Fairlane
Medlem
#158 Skrivet: 12 Sep 2012 21:48

Så till mitt "facit"
1. Du är domare och två spelare kommer till dig och frågar hur de ska göra, då de skulle spelat med omvända färger. Nu har de flyttat 5 drag var innan de upptäckte missen.
Vad svarar du i a) långparti b) snabbschack c) blixt ?

Se §7.2. Om ett parti har börjat med ombytta färger, ska det fortsätta, såvida inte
domaren bestämmer annorlunda.
Dvs, alla tänkbara svar är korrekta. Det är helt domarens val. Själv rekommenderar jag att man fortsätter spela. En anledning till det är att inte förskjuta tävlingen i onödan.

2. Hur noteras ett remianbud i protokollet och måste man notera det?

Remianbud ska noteras i protokollet med (=)

3. Din motståndare är i kraftig tidsnöd och drar så fort så att du inte hinner trycka på klockan när du gjort ditt drag. Är det tillåtet?

Du har alltid rätt att trycka på klockan, så svaret är alltså, nej det är inte tillåtet. Se regel 6.7

4. Måste man alltid föra protokoll eller finns det undantag? (gäller långparti). Får jag ligga efter med protokollförandet och isåfall hur många drag?

Undantaget som finns från protokolltvången är:
Om man har mindre än 5 minuter kvar och inte får 30 sekunder eller mer i extratid för varje utfört drag (obs! Det räcker inte att motståndaren har mindre än 5 minuter kvar, vilket många tror)
Man får utföra sitt eget drag innan man för in motståndarens drag i protokollet, dvs man kan ligga ett halvdrag efter.

5. Vem bestämmer på vilken sida klockan ska stå i följande fall:
a) långparti
b) snabbschack
c) blixt
d) tävling med tidshandikapp

Den här missar nog många. Det är alltid domaren som bestämmer. Det är dock möjligt att domaren beslutar att svart väljer, eller den som lämnar tid väljer. Det är rätt vanligt, vilket gör att många tror att det är regeln.

6. Du spelar en turnering där vardera spelare har 10 minuters betänketid (utan tilläggstid). Domaren/tävlingsledningen har inte sagt något om vilka regler som gäller. Din motståndare gör ett feldrag (inte ett dåligt drag, utan ett otillåtet). Vad blir resultatet av detta?

10-minuterspartier är definitionsmässigt blixt. I blixt leder ett feldrag till förlust om motståndaren påpekar feldraget. I snabbschack och långparti får istället den icke-felande parten 2 minuters tilläggstid. I Sverige ser man ofta 10-minuters som snabbschack och det är helt ok om det uttrycks innan spelstart.

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 12 Sep 2012 22:20

Citerar: Fairlane, #158:
Den här missar nog många. Det är alltid domaren som bestämmer. Det är dock möjligt att domaren beslutar att svart väljer, eller den som lämnar tid väljer. Det är rätt vanligt, vilket gör att många tror att det är regeln.

Du har säkert helt rätt där.. I långparti är det rätt vanligt att domaren vill ha klockorna på ett visst vis, för att han ska kunna se klockorna bättre.

Men däremot i snabbschack eller blixtschack har jag ALDRIG varit med om att en domare som sagt var han vill ha klockorna stående..
och ändå har jag spelat schack sissådär ca 50 år

Fairlane
Medlem
#160 Skrivet: 12 Sep 2012 22:25

Nej, jag har inte heller något minne av att jag hört domarna säga något om hur de vill ha klockorna, utom möjligen att de sagt att svart bestämmer sida, eller att den som lämnar tidshandikapp väljer sida. Sägs inget så brukar nog de flesta se det som så, eller så frågar man domaren som får säga hur han vill ha det.

sture_lindberg
Medlem
#161 Skrivet: 12 Sep 2012 22:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Fairlane, #160:
eller så frågar man domaren som får säga hur han vill ha det.

Jag föredrar nog att domaren får säga till MEJ i så fall....

Får säkert vänta ytterligare 50 år på detta ...minst

Kleimark
#162 Skrivet: 12 Sep 2012 23:26

Det är sällan man har schacktävlingar på kyrkogårdar.

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 13 Sep 2012 00:36

Nej i för sej inte..men det kanske är bara där man stöter på en sådan domare

EvilDead1
Medlem
#164 Skrivet: 13 Sep 2012 02:37

inte rätt forum men lyfter hatten förr hansenx5 han möter alla till skillnad från vissa som går med på orankat st

EvilDead1
Medlem
#165 Skrivet: 13 Sep 2012 02:51

regler är till de som följer regler när regler ej följs blir ett kort kaos tänka tänka nya regler det är schack det är inte linjärt skulle tänka logaritmiskt men inte det heller utan jävligt speicat eh

EvilDead1
Medlem
#166 Skrivet: 13 Sep 2012 02:59

sista inlägget menar bara att det behövs inte så många analyser

G_arvid
Medlem
#167 Skrivet: 13 Sep 2012 06:59

3. Din motståndare är i kraftig tidsnöd och drar så fort så att du inte hinner trycka på klockan när du gjort ditt drag. Är det tillåtet?

Du har alltid rätt att trycka på klockan, så svaret är alltså, nej det är inte tillåtet. Se regel 6.7

Då undrar jag över hur detta tolkas om vi inte är i tidsnöd. Ex min motståndare slår min springare i tionde draget men glömmer ställa om klockan. Måste jag då vänta tills min motståndare kommer ihåg klockan och ställer om den innan jag gör mitt drag och tar tillbaka pjäsen? Och om detta händer när jag är i kraftig tidsnöd och måste dra direkt och min motståndare gör sitt drag, men ställer inte om klockan: måste jag då sitta på nålar i kanske 20 min innan min motståndare kommer ihåg klockan och jag får dra? Detta är kanske ytterlighetssituationer, men jag kan gott tänka mig att det finns spelare som vill utnyttja denna regel och psyka sin tidsnödsdrabbade motspelare genom att "låtsas" glömma klockan då och då.

Om man nu alltid har rätt att stanna klockan, kan man ibland säga att han/hon har getts rätten och inte utnyttjat den och i så fall när?

Fairlane
Medlem
#168 Skrivet: 13 Sep 2012 08:03

Det finns lite olika vägar att gå när motståndaren inte trycker på klockan.

1. Utnyttja tiden du får, kanske extra intressant om man själv befinner sig i kraftig tidsnöd. Här bör motståndaren snart komma p åsitt misstag ändå.
2. Säga till motspelaren att han glömt trycka på klockan
3. Dra ändå efter en liten stund

Jag kommer som domare inte klaga på någondera varianten. Det är motståndaren som gllömt att trycka på klockan, det ska inte du straffas för. Om han gör det medvetet för att psyka, så kommer han få en varning för osportsligt uppträdande av mig. Om han gör om det ändå kommer jag i nästa steg tilldela dig mer tid. det borde bita.

Batista77
Medlem
#169 Skrivet: 13 Sep 2012 09:15

Citerar: Fairlane, #168:
Om han gör det medvetet för att psyka, så kommer han få en varning för osportsligt uppträdande av mig. Om han gör om det ändå kommer jag i nästa steg tilldela dig mer tid. det borde bita.

Du kan inte mena allvar?? Är du domare eller wannabe-domare?

Kleimark
#170 Skrivet: 13 Sep 2012 09:20

Det är så reglerna ser ut. Man får naturligtvis inte psyka motståndaren.

Fairlane
Medlem
#171 Skrivet: 13 Sep 2012 11:00

Citerar: Batista77, #169:

Om han gör det medvetet för att psyka, så kommer han få en varning för osportsligt uppträdande av mig. Om han gör om det ändå kommer jag i nästa steg tilldela dig mer tid. det borde bita.

Jag är domare sedan många år. Har gått flera kurser, har hållit flera kurser, har regelbunden kontakt med andra domare och har mångårig erfarenheter som domare.

Vad tycker du är fel i mitt agerande i situation?

Spedicken
Medlem
#172 Skrivet: 13 Sep 2012 11:15 - Redigerad av: Spedicken

Varför är det tillåtet för motståndaren att göra ett drag innan jag själv tryckt på klockan? Även om jag har rätt att trycka på klockan kan ju han dra så snabbt att han drar medans min hand är på väg till klockan och trycker ner den en hundradel (eller nåt sånt) efter jag tryckt på klockan. På det viset förändras ju hans tid aldrig, blir nästan som ett "premove" online i blixt.
Som i t.ex. den här videon där Anna Zatonskih flyttar pjäser närmast klockan och vinner fast hon bara hade 2 sekunder kvar när hon börjar dra så där snabbt ca 1 minut in i videon. Motståndaren hade längre tid kvar, har för mig att hon hade 6 sekunder kvar, men det är ju bara vits tid som går...

G_arvid
Medlem
#173 Skrivet: 13 Sep 2012 11:23 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Spedicken, #172:
Varför är det tillåtet för motståndaren att göra ett drag innan jag själv tryckt på klockan? Även om jag har rätt att trycka på klockan kan ju han dra så snabbt att han drar medans min hand är på väg till klockan och trycker ner den en hundradel (eller nåt sånt) efter jag tryckt på klockan. På det viset förändras ju hans tid aldrig, blir nästan som ett "premove" online i blixt.

Bara en kommentar: situationer som den här är en av anledningarna till att jag varmt förespråkar Fischer-tid när det går att tillämpas. I det här fallet blir det ju ofta som en fotbollsmatch där båda lagen spelar så fult att domaren tvingas se mellan fingrarna för att det ska bli en match och inte något som får avbrytas p g a för få spelare på planen. Ofta är det ju ren kalabalik från båda spelarna när tiden håller på att gå ut, och inte lätt för den stackars domaren.

Spedicken
Medlem
#174 Skrivet: 13 Sep 2012 11:28

Glömde posta videon...
http://www.youtube.com/watch?v=fNQjXHjRkNQ

Spedicken
Medlem
#175 Skrivet: 13 Sep 2012 11:35

Citerar: G_arvid, #173:
Bara en kommentar: situationer som den här är en av anledningarna till att jag varmt förespråkar Fischer-tid när det går att tillämpas.

Håller med och föreslog det tidigare i tråden också. 90+30 i långpartier och 3+2 i blixt skulle undvika mycket krångel och problem.

Kleimark
#176 Skrivet: 13 Sep 2012 12:17

Fast även med inkrement kan ju motståndaren "stjäla" tid, om han gör som ovan beskrivet.

Spedicken
Medlem
#177 Skrivet: 13 Sep 2012 12:30

Ja, men man får åtminstone 2 sekunder extra och behöver inte förlora pga motståndarens "trick".

G_arvid
Medlem
#178 Skrivet: 13 Sep 2012 12:31

Det är klart att det blir tidsnöder, men kalabaliken skulle nog minska i omfattning och intensitet. Två sekunder låter lite lite för mig, jag skulle hellre vilja ha 2+12.

Fairlane
Medlem
#179 Skrivet: 13 Sep 2012 12:36

Fischertid tycker jag är underbart som domare. Som spelare är jag inte lika glad i det. I långpartier är det ok, i blixt vill jag inte ha det. Där vill jag ha klockan som en del i spelet. 2+12 tycker jag personligen förtar lite.

Varför man får påbörja sitt drag innan motståndaren tryckt är nog för att det skulle bli väldigt jobbigt för domarna annars. Som spelare av blixt tycker jag också det känns rätt naturligt.

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 13 Sep 2012 12:46

Citerar: Fairlane, #171:
Citerar: Batista77, #169:

Jag är domare sedan många år. Har gått flera kurser, har hållit flera kurser, har regelbunden kontakt med andra domare och har mångårig erfarenheter som domare.

Vad tycker du är fel i mitt agerande i situation?

Typisk Batistakommentar: kritisk kommentar,men aldrig någon motivering varför någon har fel...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!