Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Regelfrågor /regeldiskussioner
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#121 Skrivet: 12 Sep 2012 00:42

Citerar: sture_lindberg, #120:
Man borde ju i alla fall se bättre än en blind person..men men man kan aldrig vara säker...

Det finns mycket starka blinda spelare. Nåja jag tyckte i alla fall att tävlingsledningen borde ha utsett en person till hans hjälp, för båda spelarnas skull, det hör ju inte till vanligheterna att blinda spelare är ute och spelar och allt borde göras för att underlätta för båda parter.

sture_lindberg
Medlem
#122 Skrivet: 12 Sep 2012 00:46

Citerar: LNO1, #121:
allt borde göras för att underlätta

Jo precis vad jag tänkte..

Kleimark
#123 Skrivet: 12 Sep 2012 00:49

En regel som är ganska underlig är att man inte får skriva lång notation.

sture_lindberg
Medlem
#124 Skrivet: 12 Sep 2012 01:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Varför inte ?

chessexplorer
Medlem
#125 Skrivet: 12 Sep 2012 01:17 - Redigerad av: chessexplorer

Man skall använda kort notation när man för protokoll:

C8. Varje drag av en pjäs anges med a) begynnelsebokstaven hos pjäsen i
fråga och b) ankomstrutan. Det ska inte vara något bindestreck mellan a) och b).
Exempel: Le5, Sf3, Td1.
När det gäller bönder anges endast ankomstrutan. Exempel: e5, d4, a5.
C9. När en pjäs slår insättes ett x mellan a) begynnelsebokstaven hos pjäsen i fråga och
b) ankomstrutan. Exempel: Lxe5, Sxf3, Txd1. När en bonde slår måste inte enbart ankomstrutan anges, utan även den linje som lämnas, åtföljd av
ett x. Exempel: dxe5, gxf3, axb5. I händelse av "en passant"-slag anges ankomstrutan som den ruta
där bonden som utför slaget slutligen ställs med tillägg av noteringen "e.p.".
C10. Om två identiska pjäser kan flytta till samma ruta anges pjäsen som flyttas enligt följande:
1) Om båda pjäserna står på samma rad:
a) med begynnelsebokstaven i pjäsens namn,
b) med linjen som lämnas och
c) ankomstrutan.
2) Om båda pjäserna står på samma linje:
a) med begynnelsebokstaven i pjäsens namn,
b) med numret på den rad som lämnas och
c) ankomstrutan.
3) Om pjäserna står på olika rader och linjer har metod 1) företräde.
Vid slag skall ett x insättas mellan b) och c).

Jag brukar använda lång notation men jag försöker vänja mig av med det för det har hänt att jag har blivit tillsagd.

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 12 Sep 2012 01:45

Vet någon VARFÖR det är sådana regler ?

LNO1
Medlem
#127 Skrivet: 12 Sep 2012 02:43

Citerar: sture_lindberg, #122:

alltså menade jag naturligtvis att underlätta för de båda spelande parterna , inte för tävlingsledningen om du nu tyckte det var oklart Sture.

LNO1
Medlem
#128 Skrivet: 12 Sep 2012 02:46

Citerar: chessexplorer, #125:
Man skall använda kort notation när man för protokoll:

Märkligt, men jag antar att det ska vara för enhetlighetens skull. Hur är det med Utländska spelare? får de skriva på sitt eget språk? Kan ju vara knepigt att kontrollera ett kinesiskt protokoll.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#129 Skrivet: 12 Sep 2012 06:30

Citerar: LNO1, #128:
Märkligt, men jag antar att det ska vara för enhetlighetens skull

Det blir ju tydligare med lång notation, så jag tycker också det är lite märligt.

Fairlane
Medlem
#130 Skrivet: 12 Sep 2012 09:01

Citerar: sture_lindberg, #115:
Nja ..har nog mera svar än frågor ..Där har jag massvis
Tänkte mera på att Fairlane ville ställa flera frågor..

Absolut vill jag det. Har haft lite ont om tid bara, men det är bra att tråden håller lite fart ändå.

Fairlane
Medlem
#131 Skrivet: 12 Sep 2012 09:05

Citerar: Kleimark, #117:
10 Om den synskadade spelaren inte nyttjar en medhjälpare kan den seende spelaren anlita någon som skall utföra uppgifterna nämnda under punkt 9a och b. "

Således hade du rätten att kräva en medhjälpare för detta ändamål.

Jag håller både med och inte.
Jag håller med om att du har rätt att kräva att du ska få använda en medhjälpare till detta ändamål.
Jag håller inte med om du menar att du har rätt att kräva att tävlingsledningen ska ordna fram en person.

Fairlane
Medlem
#132 Skrivet: 12 Sep 2012 09:10

Lång notation kontra kort:
Enligt reglerna så är kort notation det som gäller. Personligen kan jag omöjligt se ett problem om någon väljer att skriva med lång notation, så jag har aldrig sagt till om det. Jag ska kolla med mina kollegor hur de ställer sig.

C3. Som första bokstav i pjäsens namn får varje spelare fritt använda begynnelsebokstaven i det namn som vanligen används i hans land.

Det är således tillåtet att skriva en annan bokstav för pjäsen.
Det är oftast inget problem att läsa ett sånt protokoll, man fattar fort.
Däremot är det inte ok att skriva vart pjäsen går, med annat än "rad/ruta".

Fairlane
Medlem
#133 Skrivet: 12 Sep 2012 09:18

Lite nya frågor:

1. Du är domare och två spelare kommer till dig och frågar hur de ska göra, då de skulle spelat med omvända färger. Nu har de flyttat 5 drag var innan de upptäckte missen.
Vad svarar du i a) långparti b) snabbschack c) blixt ?
2. Hur noteras ett remianbud i protokollet och måste man notera det?
3. Din motståndare är i kraftig tidsnöd och drar så fort så att du inte hinner trycka på klockan när du gjort ditt drag. Är det tillåtet?
4. Måste man alltid föra protokoll eller finns det undantag? (gäller långparti). Får jag ligga efter med protokollförandet och isåfall hur många drag?
5. Vem bestämmer på vilken sida klockan ska stå i följande fall:
a) långparti
b) snabbschack
c) blixt
d) tävling med tidshandikapp
6. Du spelar en turnering där vardera spelare har 10 minuters betänketid (utan tilläggstid). Domaren/tävlingsledningen har inte sagt något om vilka regler som gäller. Din motståndare gör ett feldrag (inte ett dåligt drag, utan ett otillåtet). Vad blir resultatet av detta?

integra
Medlem
#134 Skrivet: 12 Sep 2012 11:16

Gå in på svenska schackförbundets hemsida och titta på regler för schack så har du alla svaren

chessexplorer
Medlem
#135 Skrivet: 12 Sep 2012 11:29 - Redigerad av: chessexplorer

Det var snällt att du tipsade Fairlane om det.

sture_lindberg
Medlem
#136 Skrivet: 12 Sep 2012 11:52

Citerar: LNO1, #127:
Citerar: sture_lindberg, #122:

alltså menade jag naturligtvis att underlätta för de båda spelande parterna , inte för tävlingsledningen om du nu tyckte det var oklart Sture.

jag tänkte mest på att den seende spelaren skulle underlätta för den blinda...

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 12 Sep 2012 12:21

Svar på Fairlanes senaste frågor :

1, Spela vidare
2,ja det ska noteras med ett "likatecken"..
3,Inte tillåtet
4,när man har 5 minuter kvar så behöver man inte föra protokoll.
5,a Domaren ,b,c,svartspelaren, d,den som GER handicap,alltså den som har minst tid på klockan.
6,Knivigt,men troligtvis blir det förlust om inga andra regler är omtalade.

Kleimark
#138 Skrivet: 12 Sep 2012 12:37

1, Spela vidare
2, Det måste noteras med =
3. Man har alltid rätt att stanna sin egen klocka.
4. När man har mindre än 5 minuter kvar och inte får tilläggstid om minst 30 s per drag, behöver man inte föra protokoll. Om du måste föra protokoll, tillåts du att göra ett eget drag innan du noterar motståndarens drag.
5a Domaren
b. Svart
c. Svart
d. Handikappgivaren
6. Förlust för den som gör feldraget, om det påtalas av motståndaren innan han tar i en pjäs. Blixtregler gäller.

Fairlane
Medlem
#139 Skrivet: 12 Sep 2012 13:08

Citerar: integra, #134:

Gå in på svenska schackförbundets hemsida och titta på regler för schack så har du alla svaren

Aha, är det så man gör?
Du har väl läst trådstarten också? Tanken är att sprida kunskapen om reglerna, i form av en diskussion om dem. Jag har nog hyffad koll. Har varit på domarutbilningar, har hållit domarutbildningar, har varit med på domarseminarier och har hyffsat mer praktisk erfarenhet som domare.

Kleimark
#140 Skrivet: 12 Sep 2012 13:11

Citerar: Fairlane, #132:
Däremot är det inte ok att skriva vart pjäsen går, med annat än "rad/ruta".

Tidigare var det deklarativa systemet frekvent använt.

Fairlane
Medlem
#141 Skrivet: 12 Sep 2012 13:11

Jag noterar med glädje att vi har två svar på sista omgången frågor. Jag avvaktar lite innan jag lägger ut mitt "svar" så att fler får chansen.

chessexplorer
Medlem
#142 Skrivet: 12 Sep 2012 13:44

Jag tror jag kopierar de två tidigare svaren, men på fråga 5 b, c och d kan nog domaren också vara svaret.

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 12 Sep 2012 13:58

Citerar: chessexplorer, #142:
kan nog domaren också vara svaret.

Varför det ? Motivera gärna.

chessexplorer
Medlem
#144 Skrivet: 12 Sep 2012 14:23

I tävlingar är det väl vanligt att alla klockor skall stå på samma sida, även om det är snabbschack eller blixt. Det går ju att lösa genom att man vrider på brädet och byter plats men för det mesta accepterar man bara att klockan står där den står.

Jag vet inte om det finns någon skriven regel att svart bestämmer eller om det bara är praxis.

LNO1
Medlem
#145 Skrivet: 12 Sep 2012 14:50

Citerar: Fairlane, #131:
Jag håller inte med om du menar att du har rätt att kräva att tävlingsledningen ska ordna fram en person.

Jag håller inte riktigt med. För min egen del spelar det mindre roll, men jag tycker nog att en seende spelare som är van vid total koncentration inte ska vara den som ansvarar för att skaffa fram en medhjälpare , utan det må åligga tävlingsledningen.

LNO1
Medlem
#146 Skrivet: 12 Sep 2012 15:00

Citerar: Fairlane, #133:
Lite nya frågor:

1. Du är domare och två spelare kommer till dig och frågar hur de ska göra, då de skulle spelat med omvända färger. Nu har de flyttat 5 drag var innan de upptäckte missen.
Vad svarar du i a) långparti b) snabbschack c) blixt ?
2. Hur noteras ett remianbud i protokollet och måste man notera det?
3. Din motståndare är i kraftig tidsnöd och drar så fort så att du inte hinner trycka på klockan när du gjort ditt drag. Är det tillåtet?
4. Måste man alltid föra protokoll eller finns det undantag? (gäller långparti). Får jag ligga efter med protokollförandet och isåfall hur många drag?
5. Vem bestämmer på vilken sida klockan ska stå i följande fall:
a) långparti
b) snabbschack
c) blixt
d) tävling med tidshandikapp
6. Du spelar en turnering där vardera spelare har 10 minuters betänketid (utan tilläggstid). Domaren/tävlingsledningen har inte sagt något om vilka regler som gäller. Din motståndare gör ett feldrag (inte ett dåligt drag, utan ett otillåtet). Vad blir resultatet av det

1. vet ej
2 med = efter draget , och ja det måste noteras
3. Nej
4.Med tilläggstiden som gällde i SM är det skrivtvång och man får inte ligga efter. Annars gällde väl förut att man kunde strecka sina drag när man hade mindre än 5 minuter kvar (Hoppas fischerklockan blir standard i alla tävlingar så snart som möjligt)
5. Vet ej
6. Förlust av partiet. Om jag nu har rätt i det och för att återknyta till en tidigare frågeställning: varför ska det vara annorlunda i ett långparti?

LNO1
Medlem
#147 Skrivet: 12 Sep 2012 15:03 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Fairlane, #139:
Tanken är att sprida kunskapen om reglerna, i form av en diskussion om dem.

Och det tycker jag är ett alldeles utmärkt initiativ! Jag har redan lärt mig mycket, och jag skulle knappast gå in och läsa regelboken bara för mitt höga nöjes skull, det ligger inte för mig.

LNO1
Medlem
#148 Skrivet: 12 Sep 2012 15:21 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #136:
jag tänkte mest på att den seende spelaren skulle underlätta för den blinda...

Jag förstår din välmening här Sture, men jag har talat med flera blinda spelare på FICS bland annat: de har inget handikapp vad gäller själva spelet, de är så vana att vara blinda. Så i den situationen är det faktiskt den seende spelaren som har en extrauppgift han inte är van vid. Och för att citera Goethe: där har vi pudelns kärna!

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 12 Sep 2012 17:25

Citerar: LNO1, #148:
är har vi pudelns kärna!

ok du har din åsikt, jag min..

malardalspurjon
Medlem
#150 Skrivet: 12 Sep 2012 19:07

Du spelar vit och är vid draget men upptäcker att motspelaren har en grön tröja på sig, vad gör du?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!