Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#31 Skrivet: 12 Aug 2012 13:20

Citerar: sture_lindberg, #30:
upp till var och en att avgöra..

Tack Sture! Det låter så skönt!

lisbetsallander
Medlem
#32 Skrivet: 12 Aug 2012 16:27

Men det är frustrerande när man utmanar någon som står på t.e.x. plats 100 sen tar partiet så lång tid så den utmanade åker ner typ 10 platser under partiets gång och man själv t.e.x. står på plats 102 när partiet hade börjat

malardalspurjon
Medlem
#33 Skrivet: 12 Aug 2012 17:21

"stegen" är inte riktigt genomtänkt.

gubbengrå
Medlem
#34 Skrivet: 12 Aug 2012 17:35

Citerar: lisbetsallander, #32:
Men det är frustrerande

Ja, det verkar som att det finns en del inbyggda anledningar till att känna frustration i den här spelformen "stegen". Nu tar jag inte så allvarligt på om jag åker upp eller ned, eller hur mycket eller hur litet. För mig är det huvudsaken att få möjlighet till att spela intressanta partier. och i det avseendet verkar stegen fungera bra för mig, men det stör mig lite grand att folk blir frustrerade av det ena och det andra. Därför har jag börjat tvivla lite på mitt engagemang. Jag vill ju inte trampa folk på tårna. och kanske är det så att folk har ovanligt ömma tår på stegen.

uct2
Medlem
#35 Skrivet: 12 Aug 2012 17:35

Det är just nu 448 spelare på stegen, så oavsett om den går att förbättra eller ej så är den väldigt populär. Ta den inte för allvarligt och laga inte det som funkar.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 12 Aug 2012 17:43

Citerar: uct2, #35:
Ta den inte för allvarligt

Precis. Partierna är ju orankade dessutom..

rödingen
Medlem
#37 Skrivet: 12 Aug 2012 18:15

Gör det inte större än vad det är. Jag undrade bara om man kanske kan anstränga sig lite om man blivit utmanad, särskilt när man flyttar omkring pjäser som bara den, när man vill uppåt. Det var bara en uppmaning till att visa sin motståndare lite mer respekt än att synbarligen strunta i hur länge partiet kan pågå. Det gör att charmen över stegen går lite förlorad, om det ska ta månader innan partiet är avgjort.

gubbengrå
Medlem
#38 Skrivet: 12 Aug 2012 18:52

Citerar: rödingen, #37:
Jag undrade bara om man kanske kan anstränga sig lite om man blivit utmanad

Ditt resonemang skapar en del oklarheter, tycker jag: finns det verkligen ett omfattande och systematiskt missbruk, så som du beskriver det, att man sinkar sina svarta partier och skyndar på sina vita? Hur säkra är dessa uppgifter?

Men du tycks inte kräva att folk skall dra snabbare än vad reglerna kräver. Det tycker jag är mycket vettigt, och innebär också att jag tar det du säger på allvar.

Och visst! - jag kan ta med mig det du säger i ovanstående citat, och som ett sportslighetskrav tänka på att mina utmanare är angelägna om att vi skall bli färdiga i "rinlig tid", vad sen det kan betyda.

Det går ju trots allt att som ett grovt riktmärke jämföra med den ansträngning man lägger ned på sina egna utmaningspartier. (naturligt vis utan att föerspegla någon millimeterrättvisa=

rödingen
Medlem
#39 Skrivet: 12 Aug 2012 20:16

Jag sade inte att det finns ett omfattande och systematiskt missbruk. Jag riktade mig till de spelare (kanske en lite minoritet) som uppträder som jag beskrivit det ovan. Jag ber om ursäkt ifall det uppfattades som en allmän kritik och otåligt gnäll. Det var alls inte meningen.

uct2
Medlem
#40 Skrivet: 12 Aug 2012 20:37

Citerar: rödingen, #39:
Jag riktade mig till de spelare (kanske en lite minoritet) som uppträder som jag beskrivit det ovan.

Ja, det finns alltid några kufar på Stegen, men du får nog ta dem med jämnmod. Vi stöter på dem, men de är inte många. Stegen lever och frodas ändå.

rödingen
Medlem
#41 Skrivet: 12 Aug 2012 20:40

...och det har också hänt att jag gett upp partier när motståndaren uppenbarligen inte alls är intresserad. När typ de tre första öppningsdragen, tar nio dagar. Och nästa tre, nio dagar till. De första sex dragen i öppningarna, som normalt tar en hyggligt respektabel men inte alltför lång betänketid, det som vana spelare river av på rätt liten betänketid, ska inte ta 18 dagar ! Då är man inte intresserad av partiet.

rödingen
Medlem
#42 Skrivet: 12 Aug 2012 20:45

@uct2
Visst. Och kanske en sådan här diskussion hjälper till att hålla stegen just levande?

Kleimark
#43 Skrivet: 12 Aug 2012 20:54

En diskussion om huruvida någon är osympatisk för att han eller hon använder för stor del av sin tilldelade betänketid kan knappast höja den redan låga standarden på "Stegen".

rödingen
Medlem
#44 Skrivet: 12 Aug 2012 21:03

Tack för den hyggliga passnigen. Jag avstår

uct2
Medlem
#45 Skrivet: 12 Aug 2012 21:32

Citerar: Kleimark, #43:
kan knappast höja den redan låga standarden på "Stegen".

Så länge det finns massvis med spelare --- just nu 448 st --- som gillar att spela på stegen är standarden inte intressant. De flesta som spelar gillar väl antagligen nivån, annars hade de dragit sig ur. Det finns så väldigt många andra turneringar för dem som vill möta mer kvalificerat motstånd här på SO.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 12 Aug 2012 21:37

Citerar: uct2, #45:
Det finns så väldigt många andra turneringar för dem som vill möta mer kvalificerat motstånd här på SO.

Håller med där.
I stegen kan man spela lite på skoj och prova lite nya öppningar,Och inte ta det så seriöst.
Man åker ju i alla fall upp o ner som en pannkaka.
Dessutom är partierna orankade som sagt,så det är bara att gilla läget om man vill vara med på stegen

nossagang
Medlem
#47 Skrivet: 12 Aug 2012 21:57

Kan faktiskt finnas taktiska anledningar att söla även om du har utmanat någon. Spelaren i fråga kan ju vara på väg att ta ett stort kliv framåt och du har den spelaren i brygga. Varför inte låta honom ta 10 kliv framåt och sedan spöa skiten ur honom och då själv ta 20 steg framåt.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 16 Aug 2012 11:34 - Redigerad av: sture_lindberg

Grattis Mugabe till förstaplatsen på Stegen !

Lets Twist Again !

mugabe
Medlem
#49 Skrivet: 16 Aug 2012 13:04

Tack Sture. Som noterats tidigare i tråden gäller det att ha lite flyt med hur ens aktuella motståndare sköter sig i sina övriga partier.

lelroy
Medlem
#50 Skrivet: 18 Aug 2012 00:06

wow, jag låg på ca 150 plats men en vinst förde upp mig på en 22:a plats =)

nipr
Medlem
#51 Skrivet: 18 Aug 2012 09:43

Grattis Mugabe!!
Respekt!!!!!!!

nipr
Medlem
#52 Skrivet: 18 Aug 2012 09:45

Citerar: lelroy, #50:

Va???
Hur går det till??

tornado
Medlem
#53 Skrivet: 18 Aug 2012 12:37

Citerar: lelroy, #50:

Den du vann mot har väl klättrat och haft turen med snabba partier , som är en förutsättning för att nå toppen

lelroy
Medlem
#54 Skrivet: 18 Aug 2012 15:08

Jo sant, den jag mötte har klättrat samtidigt som jag dalat långt ner då jag inte spelat mycket under sommaren.

mugabe
Medlem
#55 Skrivet: 18 Aug 2012 15:26

Tackar, nipr!

Hansenx5
Medlem
#56 Skrivet: 18 Aug 2012 22:13

Forstår ikke hvordan man kan komme ned fra 1.pladsen når man ikke taber nogen partier??

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 18 Aug 2012 22:14

För att den som ligger 2a vinner ett parti ...och då går han ju upp en placering.

Kleimark
#58 Skrivet: 18 Aug 2012 22:14

Citerar: Hansenx5, #56:
Forstår ikke hvordan man kan komme ned fra 1.pladsen når man ikke taber nogen partier??

En annan spelare vinner ett parti och klättrar placeringar.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 18 Aug 2012 22:15

Jag kom före där Kleimark

Hansenx5
Medlem
#60 Skrivet: 18 Aug 2012 22:16

Ja, men jeg troede kun man kom lige op foran den man vandt over.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.