Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
rödingen
Medlem
#1 Skrivet: 1 Aug 2012 13:50

Hej. jag har bara ett litet önskemål.
Det finns spelare som väntar och väntar och väntar innan drag görs, när de blivit utmanade. Men i de partier där de själva har utmanat någon annan, görs dragen betydligt snabbare.
Jag undrar om det beror på att man inte är så brydd när man blivit utmanad? I så fall är det bristande respekt mot den som utmanat.
Jag respekterar betänketiden, men blir fundersam när de första tre dragen tar en evinnerlig tid. Som om man aldrig hört talas om öppningar.
Min önskan är att vi visar respekt genom att inte onödigtvis spela medvetet sakta.
mvh Rödingen

Kleimark
#2 Skrivet: 1 Aug 2012 14:05

Det är väl bättre att visa respekt genom att respektera alla spelares olika behov av att utnyttja sin tilldelade betänketid?

Pseudologic
Medlem
#3 Skrivet: 1 Aug 2012 14:27

Måste säga att jag håller med Kleimark.
Premissen att alla är berättigade 3 dagar per drag.
Om man är stressad så föreslår jag annars chesscube, trevlig sida.

rödingen
Medlem
#4 Skrivet: 1 Aug 2012 16:22

Jag skrev ju det, att jag respekterar betänketiden.

Svedjeholmen
Medlem
#5 Skrivet: 1 Aug 2012 20:54

Håller med Rödingen...det sölas för mycket!

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 1 Aug 2012 20:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Nja man får syna sina motspelares" vanor" innan man utmanar dom kanske..

LuleErik
Medlem
#7 Skrivet: 1 Aug 2012 22:50 - Redigerad av: LuleErik

På sidan Gameknot har de en funktion på sin sida där man kan se motståndarnas genomsnittstid och sen finns det en funktion att när man skapar ett parti.
Players making move: not important, at least once day, several times per day, many times per day.Vilket jag tycker är kanon eftersom jag är lite av en snabbspelare när det är korr.Sen finns det conditional moves som man kan göra.

he-he
Medlem
#8 Skrivet: 2 Aug 2012 11:51

Citerar: LuleErik, #7:
På sidan Gameknot har de en funktion på sin sida där man kan se motståndarnas genomsnittstid och sen finns det en funktion att när man skapar ett parti.
Players making move: not important, at least once day, several times per day, many times per day.Vilket jag tycker är kanon eftersom jag är lite av en snabbspelare när det är korr.Sen finns det conditional moves som man kan göra

Jag spelar schack på Gameknot

LuleErik
Medlem
#9 Skrivet: 2 Aug 2012 13:37

Gameknot är en bra sida som är internationell och jag kan rekomendera att man är betalande medlem för att få deras extra funktioner.
Jag tycker schackonline är också en bra sida så tack för att den finns.

Pulversläckaren
Medlem
#10 Skrivet: 2 Aug 2012 13:43

Jag är här för korrschack, inte blixtschack. Båda varianterna ryms dock inom de olika tidsbegränsningarna, varför jag finner det något trist när det gnälls på hur/när/varför(!) folk gör sina drag. Vi har helt enkelt olika spelstil, likväl som olika datorvanor. Ibland tittar jag bara till mina partier, gör kanske bara ett drag jag direkt ser ska göras. Annars sätter jag mig en lugn stund på jobbet eller då barnen lagt sig, kanske med en kopp te, och myser vid schackonline någon halvtimme. Denna eviga diskussion...

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 2 Aug 2012 18:00

Spelar man i stegen då är det bara "gilla läget "..
Ibland gör motståndaren snabba drag och ibland sölar han..

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#12 Skrivet: 2 Aug 2012 18:16 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

I-landsproblem?

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 2 Aug 2012 18:19

Inga problem alls anser jag nog,,

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#14 Skrivet: 2 Aug 2012 20:49

Jävl.. jag är böjd att hålla med

Svedjeholmen
Medlem
#15 Skrivet: 3 Aug 2012 01:31

Jo alla är vi olka....eller som vi säg i norrland...en del är lite eljest!

Hansenx5
Medlem
#16 Skrivet: 10 Aug 2012 11:41

Hvordan stopper man på stegen, så det bliver mest retfærdigt? Man kan jo ikke bare færdigspille sine partier, da man jo bliver udfordret hele tiden...

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 10 Aug 2012 14:22

Citerar: Hansenx5, #16:
stopper

Går inte att stoppa.

bara hoppa av.

Hansenx5
Medlem
#18 Skrivet: 10 Aug 2012 18:44

Nå ja, det var selvfølgelig en mulighed. Måske en "stop"-knap kunne laves i fremtiden, så det var muligt at stoppe, men også muligt at færdigspille sine partier uden at man så kunne udfordres og selv udfordre andre...

EvilDead1
Medlem
#19 Skrivet: 11 Aug 2012 01:50

danmark 1a 2 a 3a ?

gubbengrå
Medlem
#20 Skrivet: 11 Aug 2012 16:40

Citerar: Svedjeholmen, #5:
Håller med Rödingen...det sölas för mycket!

hej
jag undrar lite över hur populärt det är egentligen att jag deltar i stegen. Jag kan inte alltid svara med detsamma. hur fort jag gör det hänger samman med vad som händer i mitt liv. Det är inte alltid jag har så mycket tid. det går upp och ned med den saken, liksom det går upp och ned med spelkvalitén

Kanske bör jag därför hålla mig borta från denna intensiva tävlingsform, där man sakta glider nedför i placeringarna under tiden ens partier pågår?

I grunden har jag ingen förståelse för vitsen med att hänge sig åt placeringspanik. Om jag med mitt sorglösa spelsätt frustrerar de som har bråttom , bråttom, bråttom, så kanske jag
skulle hålla mig till mer avslappnade sammanhang?

EvilDead1
Medlem
#21 Skrivet: 12 Aug 2012 02:04

finns hansesx5 på stegen så bara kör på

EvilDead1
Medlem
#22 Skrivet: 12 Aug 2012 06:54

sture is back

lisbetsallander
Medlem
#23 Skrivet: 12 Aug 2012 09:34

Jag håller med rödingen! Det sölas alldeles för mkt på stegen,jag spelar schack för att det är kul och då spelar jag mina matcher,att gå in å göra ett drag om dagen,hur kul e det?Nä inte dugg bara drygt!!

rödingen
Medlem
#24 Skrivet: 12 Aug 2012 10:20

Jag respekterar betänketiden.
Jag undrade bara varför man är så snabb och pigg, när man själv har utmanat, men sölar till sista minuten när man blivit utmanad?

lisbetsallander
Medlem
#25 Skrivet: 12 Aug 2012 11:00

Men ärligt....Hur många minuter per drag behöver man som mest egentligen?

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 12 Aug 2012 11:18

Citerar: lisbetsallander, #25:
.Hur många minuter per drag behöver man som mest egentligen?

TRE !

Kleimark
#27 Skrivet: 12 Aug 2012 11:37

Nu har det gått tre minuter.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 12 Aug 2012 11:40

Ok har hunnit gjort 2 stegdrag på denna tid.

gubbengrå
Medlem
#29 Skrivet: 12 Aug 2012 12:39

Citerar: rödingen, #24:
Jag undrade bara varför man är så snabb och pigg, när man själv har utmanat, men sölar till sista minuten när man blivit utmanad?

Jag håller med om att det är fult att mer eller mindre systematiskt gynna hastigheten i de partier där man utmanat på bekostnad av de partier där man blivit utmanad. Om detta verkligen går att belägga, så förstår jag dem som klandrar beteendet.

Samtidigt måste jag erkänna att jag inte har full koll på hur det är med millimeterrättvisan i den här saken i mina egna partier. Jag vill inte heller föra bok över min tidsförbrukning för att försäkra mig om sådan rättvisa.

Det finns mycket som påverkar min tidsåtgång. Tex om jag av oklara skäl "fattar tycke" för ett parti, kan det hända att jag först sätter in mig extra noga i de problemen. Då kan det dröja ett tag. men sen kan det gå snabbt undan, när jag har detta arbete till godo. Det kan också vara svårt att motivera mig för att ta itu med problem som växer sig alltför stora. Då kan det dröja, pga förhoppningar om att "komma på något". Och så finns det ju privata oförutsedheter...

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 12 Aug 2012 12:47

Citerar: gubbengrå, #29:
millimeterrättvisan

Rättvisan består av att båda spelarna har exakt lika lång betänketid..och sen hur man vill utnyttja denna betänketid är upp till var och en att avgöra..

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.