Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spela 1 minuters på chesscube.com?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Barbossa
Medlem
#61 Skrivet: 25 Jul 2012 19:57

Spelet man spelar är fortfarande schack. Kvalitén på partierna ökar i takt med betänketiden. Sture tycker inte att det är speciellt meriterande att vara bra på 1-minutare, jag tycker inte det är speciellt meriterande att ha 1700-1800 i närschack. Jag skulle hellre kolla på en stormästare som spelar 1-min på nätet än följa klass 2/3 i schack-sm.

Mayo
Medlem
#62 Skrivet: 25 Jul 2012 20:02

Citerar: Barbossa, #61:
Spelet man spelar är fortfarande schack. Kvalitén på partierna ökar i takt med betänketiden. Sture tycker inte att det är speciellt meriterande att vara bra på 1-minutare, jag tycker inte det är speciellt meriterande att ha 1700-1800 i närschack. Jag skulle hellre kolla på en stormästare som spelar 1-min på nätet än följa klass 2/3 i schack-sm

Visst är det så. Spelar själv inte 1-minuters (jag är för långsam) och drar mig ibland för 3-minuters men visst finns det en tydlig koppling mellan spelstyrka och att vara duktig i blixt eller 1-minuters. Är man bra i 1-minuters är det såklart ett tecken på att man är snabb med musen men framförallt att man tänker schack snabbt, räknar snabbt, ser taktiska grejer snabbt, etc.

LuleErik
Medlem
#63 Skrivet: 25 Jul 2012 20:15 - Redigerad av: LuleErik

Jag har slagit några GM på en minut på nätet men det skulle aldrig ske om de hade mera tid även om jag var nära en gång i blixt på nätet.
Slumpfaktorn ökar mera vid kortare betänketid vilket vid längre tid gör att de starkare spelarna bestraffar de svaga spelarna vid samma sorts ruffelspel.
Det finns tex på freechess.org en funktion som heter premove vilket innebär att man kan peppra på i början med bondedrag ett steg osv.

Sen finns det program som kan användas där det ej går någon tid alls som jag stött på några få som har använt.Jag tycker dock det är lite fult men finns program att laddas ner så kan alla göra likadant.
Jag spelar nuför tiden väldigt sällan 1minut tyckte inte att jag lärde mig något av det. Däremot om man spelar blixt på nätet kan det vara bra att spela 1minut också för då tränar man sig att spela snabbt i tidsnöder.

TaxiRoy
Medlem
#64 Skrivet: 25 Jul 2012 20:49

Well, jag håller nog med Sture här...Det är nog bara din snabbhet som avgör om du ska vinna... Förutsatt att: du vet en jävla massa om schack och dess positioner innan...Känner du igen en en position efter varje drag slipper du tänka o kan spela vidare...

Kleimark
#65 Skrivet: 25 Jul 2012 22:07

Naturligtvis finns det inte något sådant samband. De bästa blixtspelarna är inte stormästare och stormästare är överlag inte särskilt bra på blixt.

Stockholm98
Medlem
#66 Skrivet: 25 Jul 2012 22:22

De bästa spelarna i världen på blixt är visst stormästare,hur många im eller fm spelare kan slå nakamura eller carlsen i blixt?

Kleimark
#67 Skrivet: 25 Jul 2012 22:43 - Redigerad av: Kleimark

Om man kollar på 10-topp för 1-min på ICC finns där fler IM än GM.

Carlsen ligger för övrigt på plats 19 på blixtlistan, då det är många som slår honom i blixt.

TaxiRoy
Medlem
#68 Skrivet: 25 Jul 2012 23:17

hehe...inte?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#69 Skrivet: 26 Jul 2012 04:50

#64: Blev det inte lite motsägelsefullt där? Antingen är det bara snabbhet eller så har det också med schackkunnande att göra ...

Spelar inte 1-minuters, står alltid bra i början - torskar alltid på tid, så för mig är det inte kull.

Dansbandskanalen
Medlem
#70 Skrivet: 26 Jul 2012 07:58

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 26 Jul 2012 12:25

41#

Mayo
Medlem
#72 Skrivet: 26 Jul 2012 12:46

Citerar: Kleimark, #65:
Naturligtvis finns det inte något sådant samband. De bästa blixtspelarna är inte stormästare och stormästare är överlag inte särskilt bra på blixt.

Självklart finns ett samband. Duktiga spelare räknar snabbt, ser taktiska resurser snabbt, mönster snabbt, etc. Kolla på vad Tikkanen sa efter SM-särspelet som avgjordes med blixtpartier. "Starka spelare i långpartier är i regel starka även med kortare betänketid. [...] Naturligtvis blir variansen större, dvs fler vinster och förluster, men styrkeförhållandena står sig ganska väl bland starka spelare."
Hur som är kopplingen duktig spelare - duktig i blixt/bullet betydligt mer logisk än kopplingen att blixt/bullet är hasardspel.

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 26 Jul 2012 13:19 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #72:
än kopplingen att blixt/bullet är hasardspel.

Hasardspel är det nog inte nej..Det gäller ju att göra så snabba drag som möjligt.
Är man inte tillräckligt snabb i fingrarna så är man chanslös..och då förlorar man vare sej man är GM eller inte..

nh90
Medlem
#74 Skrivet: 26 Jul 2012 13:40

Kleimarks kommentar om att stormästare överlag inte är bra på blixt tar tamefan priset som det roligaste någonsin.

nh90
Medlem
#75 Skrivet: 26 Jul 2012 13:48

http://www.cs.utu.fi/~juhkivij/chess/icc_best_en.s html
Fler ims än gms Kleimark??

Kleimark
#76 Skrivet: 26 Jul 2012 14:11

Citerar: nh90, #75:
Fler ims än gms Kleimark

Din kommentar visar på att du inte förstår att datan förändras.

nh90
Medlem
#77 Skrivet: 26 Jul 2012 14:22

Du menar att det fram tills nu varit fler ims men att det plötsligt ändrats? Tittar man på top score ever så är det i princip enbart gms. Varför inte erkänna att du inte har en aning om vad du pratar om?

Dansbandskanalen
Medlem
#78 Skrivet: 26 Jul 2012 14:25

Nu slutar vi bråka här tjejor!

Kleimark
#79 Skrivet: 26 Jul 2012 14:33

Citerar: nh90, #77:
Varför inte erkänna att du inte har en aning om vad du pratar om?

Därför att det är du som har fel. När jag skrev inlägget var det fler internationella mästare än stormästare på listan.

nh90
Medlem
#80 Skrivet: 26 Jul 2012 14:49

Hur förklarar du att det är så många gms på topplistorna? Med tanke på att de "överlag inte är särskilt bra på blixt" är det ju förbluffande att de utgör en majoritet på topplistorna. Måste vara en ren slump?

nh90
Medlem
#81 Skrivet: 26 Jul 2012 14:51

Citerar: Kleimark, #79:

Därför att det är du som har fel. När jag skrev inlägget var det fler internationella mästare än stormästare på listan.

Nej, listan är faktiskt nästintill indentisk med var den var när du skrev. Det är en sak att du saknar förståelse, en helt annan att du sitter och ljuger.

Kleimark
#82 Skrivet: 26 Jul 2012 15:00

Citerar: nh90, #80:
Hur förklarar du att det är så många gms på topplistorna? Med tanke på att de "överlag inte är särskilt bra på blixt" är det ju förbluffande att de utgör en majoritet på topplistorna. Måste vara en ren slump?

Därför att det är min åsikt. Vad de har för rankingtal är en helt annan sak.

Citerar: nh90, #81:
Nej, listan är faktiskt nästintill indentisk med var den var när du skrev. Det är en sak att du saknar förståelse, en helt annan att du sitter och ljuger.

Listan innehöll 5 IM och en FM på topp-10. Du får tro vad du vill.

Dansbandskanalen
Medlem
#83 Skrivet: 26 Jul 2012 15:29

Nu ska vi vara glada här skalls spela 1minuters på chesscube nu

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 26 Jul 2012 15:46

Tänk på att spela snabbt nu

Kleimark
#85 Skrivet: 26 Jul 2012 15:55

Ja, max 3 minuter per drag!

Dansbandskanalen
Medlem
#86 Skrivet: 26 Jul 2012 15:57

#84 Jag spelar alltid snabbt.

Jarmo.Lehtonen
Medlem
#87 Skrivet: 26 Jul 2012 16:23

Nån påstod att stormästarna inte är bra på blixt eller liknande!Finns typ 20-tal extremt bra och snabba.Magnus Carlssen tex!

Jarmo.Lehtonen
Medlem
#88 Skrivet: 26 Jul 2012 16:24

Enda stormästaren som suger i blixt är Thomas Ernst!

Kleimark
#89 Skrivet: 26 Jul 2012 17:56

Slog precis en IM i blixt, så den som påstår att det inte är någon skillnad får nog omvärdera det påståendet.

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 26 Jul 2012 18:25

Citerar: Kleimark, #85:
Ja, max 3 minuter per drag!

Tänker man så sakta så hinner man förlora 3 partier på 1-minuters

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.