Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
Svedjeholmen
Medlem
#91 Skrivet: 18 Jul 2012 00:37

Jo nu vet ju alla de som läser detta men inte andra...Så TIIkannern van före Hecktor?

Vad betyder GM,IM och FM och vaför finns det ingen betäckning på Horndalseric?

Kleimark
#92 Skrivet: 18 Jul 2012 00:38 - Redigerad av: Kleimark

GM = Grand master
IM = International master
FM = Fide master

Vaarala har ingen titel.

Svedjeholmen
Medlem
#93 Skrivet: 18 Jul 2012 00:42

Vad menas med grand master, international master och fide master. Hur får man det? Genom att vinna sm? ...som inte ens publicesras....

Kleimark
#94 Skrivet: 18 Jul 2012 00:43

Stormästare, internationell mästare och fidemästare.

Kleimark
#95 Skrivet: 18 Jul 2012 00:44

Citerar: Svedjeholmen, #93:
Genom att vinna sm? ...som inte ens publicesras....

Som sagt. Resultaten finns publicerade på hemsidan.

Svedjeholmen
Medlem
#96 Skrivet: 18 Jul 2012 00:47

Nu har jag varit inne och kollat på hemsidan igen. Malvan! Det måste uppstått ett missförstånd för när jag klickar på slutställning så är den där Hecktorkillen nästsist!!! Han torskade kanske lite väl mycket...

Frillesschackelev
Medlem
#97 Skrivet: 18 Jul 2012 01:09

GM = General Motors

Innebär alltså att spelaren jobbar på bilfabrik.

Ja, när han inte spelar schack, då, för då har han ju tagit ledigt från fabriken. Fast han kan ju ha semester...

Svedjeholmen
Medlem
#98 Skrivet: 18 Jul 2012 01:13

Citerar: Kleimark, #94:
Stormästare, internationell mästare och fidemästare.

Stormästare vet man ju vad det är tex Fischer, Spassky och Karpov men resten då? Ulf Andersson, Gideon Ståhlberg och Erik Lundin har jag ju hört talas om. Är de internationella mästare eller fidemästare(vad det nu är?)

Malvan
Medlem
#99 Skrivet: 18 Jul 2012 01:13

Citerar: Svedjeholmen, #96:
Det måste uppstått ett missförstånd

Nu har jag redigerat. Hoppas det stämmer!

Svedjeholmen
Medlem
#100 Skrivet: 18 Jul 2012 01:17

Citerar: Malvan, #99:
Nu har jag redigerat. Hoppas det stämmer!

?

Frillesschackelev
Medlem
#101 Skrivet: 18 Jul 2012 01:21

Hörde några på tåget som sa att amerikanska CIA analyserar alla drag som spelas i schack-SM!

Men, hur blir det då med live-kommentarer från SM nästa år?

Det här ser inte bra ut...

Svedjeholmen
Medlem
#102 Skrivet: 18 Jul 2012 01:36

Citerar: Frillesschackelev, #101:
Hörde några på tåget som sa att amerikanska CIA analyserar alla drag som spelas i schack-SM!

Men, hur blir det då med live-kommentarer från SM nästa år?

Det här ser inte bra ut...

Förmodligen blir väl den där teorikillen Hall arbetslös men då kan jag ju passa på att visa honom hur man låter pjäserna spela ut i ett blixtparti! Löparna hittar linjerna, springarna dominerar det taktiska, tornen täcker upp och damen träder in när så behövs...

Inte ens Fischer vet ju vilket drag som väntar...man kan likna det med att spela tennis på en bakgata där inte ens Björn Borg kunde förutse den snedstuds som alltid blev...

chessexplorer
Medlem
#103 Skrivet: 18 Jul 2012 02:40

Citerar: Svedjeholmen, #98:
Stormästare vet man ju vad det är tex Fischer, Spassky och Karpov men resten då? Ulf Andersson, Gideon Ståhlberg och Erik Lundin har jag ju hört talas om. Är de internationella mästare eller fidemästare(vad det nu är?)

De var Stormästare.

En CM skall ha mer än 2200 i rating, en FM mer än 2300, en IM mer än 2400 och en GM mer än 2500. Dessutom skall man ta inteckningar.

För att få en Stormästarinteckning tror jag man behöver ha en prestationsrating över 2600 i en turnering med minst nio ronder, och en tredjedel av motståndarna måste vara stormästare.

För en IM-inteckning räcker det med en prestatinsrating på 2450.

Frillesschackelev
Medlem
#104 Skrivet: 18 Jul 2012 02:44

Hörde några andra på tåget som också pratade schack. En sa att hennes farfar kanske skulle ställa upp i Veteranklassen i Schack-SM nästa år.

Fast farfar var lite osäker. Han hade ingen aning om arrangörerna höll med speciella hängmattor, så att man kunde gå ut och ta sig en liten lur i mittspelet. Skulle han ta med sig sin egen, undrade han?

Någon som vet? Kanske man kan läsa om sånt på SM-hemsidan framöver?

Mayo
Medlem
#105 Skrivet: 18 Jul 2012 11:27

Citerar: Frillesschackelev, #104:
Hörde några andra på tåget som också pratade schack. En sa att hennes farfar kanske skulle ställa upp i Veteranklassen i Schack-SM nästa år.
Fast farfar var lite osäker. Han hade ingen aning om arrangörerna höll med speciella hängmattor, så att man kunde gå ut och ta sig en liten lur i mittspelet. Skulle han ta med sig sin egen, undrade han?
Någon som vet? Kanske man kan läsa om sånt på SM-hemsidan framöver?

Japp, detta beslutades på kongressen i år. Med start i Örebro nästa år så väljs spellokal efter tillgången till träd (helst björkar) som står liksom i par, två och två, så att hängmattor med fördel kan spännas upp mellan dem. En spellokal bredvid en park (eller helst mitt i en björkskog) är därför att föredra. Antalet trädpar måste vara tillräckligt så att det räcker för alla deltagare i veteranklasserna samt en och annan schacksjäl som behöver ligga stilla ned och samla sig efter att hans/hennes damoffer i det senaste partiet inte föll ut som tänkt.
Hängmattor får dock deltagarna stå för själva, men det är inte helt omöjligt att det kommer att finnas billiga Schack-SM-hängmattor att köpa i den lokala kafeterian på samma sätt som man kan köpa Schack-SM-muggar.

mattias
Medlem
#106 Skrivet: 18 Jul 2012 12:36

Kommer SM bara att gå i Umeå hädanefter alltså?

niklasarmani
Medlem
#107 Skrivet: 18 Jul 2012 13:48 - Redigerad av: niklasarmani

Alla partier finns att beskåda här: URL
Alla livekommenteringar med Jesper Hall och Stellan finns att se här: URL
I skrivande stund ligger dock inte den rafflande upplösningen uppe (särspelet), men läggs förhoppningsvis upp under dagen. Segerintervjun med Hans Tikkanen är iaf upplagd.

Mayo
Medlem
#108 Skrivet: 18 Jul 2012 18:31

Citerar: mattias, #106:
Kommer SM bara att gå i Umeå hädanefter alltså?

Björkstan? Mnja, nog går det att hitta en och annan björkskog på andra ställen, kanske i Småland?

LeoC
Medlem
#109 Skrivet: 24 Jul 2012 16:53

visst är schack-SM kul

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!