Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-SM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Dansbandskanalen
Medlem
#31 Skrivet: 8 Jul 2012 22:09

Jävligt intressant att kolla hur lokalerna ser ut????? & jesper halls kommentarer är bra ja

chessexplorer
Medlem
#32 Skrivet: 8 Jul 2012 23:13

Jag tror Nesse vill se spelarna när de sitter och funderar.

Det borde finnas kameror vid samtliga bord, i samtliga klasser.

he-he
Medlem
#33 Skrivet: 8 Jul 2012 23:16

jag har 1,5 / 2 p ska möta Adrian Ekenstierna sedan

Mayo
Medlem
#34 Skrivet: 9 Jul 2012 06:13

Man skulle kunna sätta upp en kamera i taket som täcker hela lokalen, eller kanske specifikt området med SM-gruppen, JSM och ME.
Att ha kameror för varje grupp låter dyrt, det får isåfall bli en trådlös variant för att slippa ha kablar överallt. Jag tror inte alla spelare skulle uppskatta den totala övervakningen heller.

he-he
Medlem
#35 Skrivet: 9 Jul 2012 14:02

yay jag vann mot adrian!!

Martin_Lokander
Medlem
#36 Skrivet: 9 Jul 2012 22:06

Grattis

Nesse
Medlem
#37 Skrivet: 9 Jul 2012 22:39

Citerar: Mayo, #34:
Man skulle kunna sätta upp en kamera i taket som täcker hela lokalen, eller kanske specifikt området med SM-gruppen, JSM och ME.

Naturligtvis skulle man gjort så.

Själva partierna behöver man inte kommentera i livesändning. Dom kan folk läsa själva om i tidningen.

Catweazle
Medlem
#38 Skrivet: 9 Jul 2012 22:50 - Redigerad av: Catweazle

Någon som har kläm på vad normen för en GM-inteckning är i detta SM? SM-gruppen alltså.

Dansbandskanalen
Medlem
#39 Skrivet: 10 Jul 2012 00:20

erik måste ta 6 poäng eller nått och varaala måste ta 4 för IM tror jag

Dansbandskanalen
Medlem
#40 Skrivet: 10 Jul 2012 00:22

På SM-hemsidan berättas att följande gränser gäller för titelnormer i SM-gruppen:
IM-norm: Eric Vaarala 4 poäng, Erik Hedman 4½ poäng
GM-norm: Bengt Lindberg 6 poäng, Axel Smith och Erik Blomqvist 6½ poäng.

Mayo
Medlem
#41 Skrivet: 10 Jul 2012 06:27

Citerar: Nesse, #37:
Själva partierna behöver man inte kommentera i livesändning. Dom kan folk läsa själva om i tidningen.

Men det är ju det som är själva grejen. Livekommentering, och framför allt med Jesper Hall, är ju enormt uppskattat när det genomförs under SM och t.ex. Rilton. Och när livesändningarna började sändas på nätet (tror första gången var under förra året i Västerås, men kan ha varit året innan) så fick de väldigt bra gensvar. Så att skrota dessa är knappast någon bra idé.

Dansbandskanalen
Medlem
#42 Skrivet: 10 Jul 2012 14:52

det är nyttigt att lyssna på jesper hall när han kommenterar partierna, finns säkert dem som åker till SM bara för att kolla på partier och lyssna framförallt på jesper.

Nesse
Medlem
#43 Skrivet: 10 Jul 2012 17:28

Citerar: Mayo, #41:
Men det är ju det som är själva grejen. Livekommentering, och framför allt med Jesper Hall, är ju enormt uppskattat när det genomförs under SM

Det hade varit mycket bättre om man satsat resurserna på att filma lokalerna och lagt in trevlig klassisk musik i bakgrunden. Det hade kunnat locka folk att delta i nästa års SM.

Hur det går i partierna kan man ju se kommenterat i TFS.

Catweazle
Medlem
#44 Skrivet: 10 Jul 2012 19:27 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: Dansbandskanalen, #40:
På SM-hemsidan berättas att följande gränser gäller för titelnormer i SM-gruppen:
IM-norm: Eric Vaarala 4 poäng, Erik Hedman 4½ poäng
GM-norm: Bengt Lindberg 6 poäng, Axel Smith och Erik Blomqvist 6½ poäng.

Tackar så mycket för infon! Jag hejar på Axel Smith för att LASK:arna arrangerade ett så fint SM 2010!! Hejja!!! Axel var ju tävlingsdirektör då eller vad hans titel var!? Högsta hönset för för turneringen alltså.

Mayo
Medlem
#45 Skrivet: 10 Jul 2012 20:30

Citerar: Nesse, #43:
Det hade varit mycket bättre om man satsat resurserna på att filma lokalerna och lagt in trevlig klassisk musik i bakgrunden. Det hade kunnat locka folk att delta i nästa års SM.

Varför hade det varit mycket bättre? Jesper Hall har mig veterligen fått enormt fin respons sen han började livekommentera tävlingar. Och nu finns möjligheten att titta på det även för de som inte har möjlighet att besöka SM.

Citerar: Nesse, #43:
Hur det går i partierna kan man ju se kommenterat i TFS.

Jomenvisst, på samma sätt som Glenn Strömberg inte behövs i TV-rutan, det går ju att läsa om fotbollsmatcherna dagen efter i tidningen ändå.

Catweazle
Medlem
#46 Skrivet: 10 Jul 2012 21:25

Citerar: Mayo, #45:
Jomenvisst, på samma sätt som Glenn Strömberg inte behövs i TV-rutan, det går ju att läsa om fotbollsmatcherna dagen efter i tidningen ändå.

Jo, jag har haft nöjet att åhöra Jesper Halls kommentarer under SM många gånger genom åren och han är rent för jävligt intressant att lyssna till!! Han lägger stor vikt vid det pedagogiska i partierna och man lär sig alltid någonting om man hänger med i svängarna!! JH är, helt klart, sveriges bäste schack-kommentator och han är en grymt stor attraktion under ett SM. Hoppas att han kommer att medverka som kommentator under SM tills han lämnar in om femtio år!!!

Hierro
Medlem
#47 Skrivet: 10 Jul 2012 22:13

Citerar: Catweazle, #46:
JH är, helt klart, sveriges bäste schack-kommentator

Har du hört Ulf Andersson kommentera? Strået vassare, tycker jag.

Svedjeholmen
Medlem
#48 Skrivet: 10 Jul 2012 22:16

Ulf Andersson vet man ju vem det är men vem är Jesper Hall? Honom skulle man säkert vinna lätt över...

Kleimark
#49 Skrivet: 10 Jul 2012 22:20

Citerar: Svedjeholmen, #48:
Honom skulle man säkert vinna lätt över...

Lycka till!

Hierro
Medlem
#50 Skrivet: 10 Jul 2012 23:09

@ Svedjeholmen. Jesper H. är rankad bland de 10-15 bästa i Sverige, men i Fia med knuff kanske du har en chans.

Landroval
Medlem
#51 Skrivet: 10 Jul 2012 23:20

Citerar: Svedjeholmen, #48:
Ulf Andersson vet man ju vem det är men vem är Jesper Hall? Honom skulle man säkert vinna lätt över...

LASK 2545, ELO 2493. Bara så du vet vad du är upp mot=)

Svedjeholmen
Medlem
#52 Skrivet: 10 Jul 2012 23:34

Han kan säkert en massa teori men i blixt skulle jag nog manövrera ut honom i mittspelet

Krille_Krokodil
Medlem
#53 Skrivet: 10 Jul 2012 23:35

Svedjeholmen, inte ens din duktiga bror Torbjörn har en chans mot Jesper Hall, jag lovar

Frillesschackelev
Medlem
#54 Skrivet: 11 Jul 2012 02:39

På Frilles tid fanns inte Internet, så då kunde man inte ta del av live-kommentarer.
Om partierna började sent, säg kl 19.00, skulle Wallgren kunna vara med som expertkommentator, tror jag.

Hierro
Medlem
#55 Skrivet: 11 Jul 2012 03:26

Citerar: Frillesschackelev, #54:
#54 Skrivet: 11 Jul 2012 02:39 Citera

På Frilles tid

Förlåt en fåkunnig, men vem var Frille?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#56 Skrivet: 11 Jul 2012 09:32 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

Citerar: Nesse, #37:

Umm varför skulle man bara visa folk som mestdels siter stilla och tänker? Vad skulle poängen vara med det? Hur många tror du skulle lockas av att börja spela schack av en sådan sändning, med eller utan klassisk musik?

Själv tror jag det totala antalet skulle vara ungefär ... 2. Strax under nivån målaraspiranter som ser färg torka.

Kommentarer till SM-gruppens partier är ju mycket underhållande oavsett vem det är av Jesper Hall, Ulf Andersson eller Luis Couso (som körde Rilton några gånger). Därmed inte sagt man inte skulle kunna ha bilder över lokalerna också.

häälge
Medlem
#57 Skrivet: 11 Jul 2012 15:51

Varför är det så många av Sveriges bästa schackspelare som inte är med i Sm-gruppen:?

Mayo
Medlem
#58 Skrivet: 11 Jul 2012 15:57

Främst ekonomiska skäl. Se följande länk för en diskussion på schacksnack som ägde rum i april-maj: http://www.schacksnack.se/artiklar/67988

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 14 Jul 2012 10:51

slutresultat för mej ,tog 4 av 7..kom på 17 plats av 47..klart godkänt

he-he
Medlem
#60 Skrivet: 14 Jul 2012 11:25 - Redigerad av: he-he

slutresultat för mej, tog 6,5 av 9.. kom på 3 plats av 47 i minior -sm

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!