Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Är det nån som har en aning om...
Författare Meddelande
BADWINNER
Medlem
#1 Skrivet: 6 Jul 2012 11:43

...vilka drag som är de 5 säkraste, om man inte vet vad motståndaren har svarat med från drag 1-4...förutsatt att man har vitt förstås? Ännu en långsökt frågeförklaring

Mayo
Medlem
#2 Skrivet: 6 Jul 2012 11:50 - Redigerad av: Mayo

En klassiker och man är väl ute efter en matt på f2 förstås. Isåfall är svaret Sh3 för att gardera f2.
De andra 4 dragen är väl på samma linje?

BADWINNER
Medlem
#3 Skrivet: 6 Jul 2012 14:49

Citerar: Mayo, #2:
En klassiker och man är väl ute efter en matt på f2 förstås. Isåfall är svaret Sh3 för att gardera f2.
De andra 4 dragen är väl på samma linje?

Tack, det var ett uttömmande svar....ja, frågan var väl vilket/vilka drag man ska börja med? e2-e4 t.ex. ? sen då? man vet ju inte ett skvatt vad den andra svarar med ju ? (kan hålla med om att mina undringar...lite svårförklarliga

Mayo
Medlem
#4 Skrivet: 6 Jul 2012 15:02

Jaså! Nej men: det finns ett rätt klassiskt schackproblem som går ut på att "om du inte vet vad din motståndare spelat, vilket är då ditt bästa drag?". Eftersom den snabbaste matten, förutsatt att motståndaren inte spelat helt galet, är skolmatt på f7 eller f2, så blir alltså svaret Sh6 för svart resp. Sh3 för vit. Poängen är att alla andra drag egentligen förlorar direkt (det blir matt direkt på f2 eller f7 då), så svaret är ganska givet. Och med tanke på att du nämnde att fyra drag spelats, så ja, det är så många drag det krävs för att leverera skolmatt

Men nu fattar jag att din fråga var helt annorlunda egentligen.
De fyra säkraste dragen, tja, jag skulle säga 1.g3, 2.Sf3, 3. Lg2, 4.0-0. Kanske lägga in d3 nånstans också. 1.e4 kan nog inte kallas "säkert".

BADWINNER
Medlem
#5 Skrivet: 7 Jul 2012 07:05

Citerar: Mayo, #4:
Men nu fattar jag att din fråga var helt annorlunda egentligen.
De fyra säkraste dragen, tja, jag skulle säga 1.g3, 2.Sf3, 3. Lg2, 4.0-0. Kanske lägga in d3 nånstans också. 1.e4 kan nog inte kallas "säkert".

Tack, nu ska kolla hur ställningen står på ett riktigt schackbräde...

BADWINNER
Medlem
#6 Skrivet: 7 Jul 2012 07:29

Intressant Mayo d3 i nästa drag?

Mayo
Medlem
#7 Skrivet: 7 Jul 2012 08:28

Jo, Kungsindiskt i förhand, eller KIA/Kungsindiskt Angrepp.

JoarO
Medlem
#8 Skrivet: 7 Jul 2012 22:54

KIA kan för övrigt betyda "killed in action" ;)

JoarO
Medlem
#9 Skrivet: 7 Jul 2012 22:55

Fast då brukar man ha punkter emellan, förvisso.

Kleimark
#10 Skrivet: 7 Jul 2012 23:02

Det är för övrigt ingenting som förekommer i svenskan.

BADWINNER
Medlem
#11 Skrivet: 7 Jul 2012 23:20

Så då, då kör vi ett kungsindisk i nästa turnering,l ?

Du måste logga in för att kunna posta!