Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Osunda (?) öppningar - vilka spelar ni?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 1 Jul 2012 20:34

Du räknar så.

.Men jag räknar på vinstprocent..Det har vi ju gått igenom förut hur man ska räkna

nh90
Medlem
#32 Skrivet: 2 Jul 2012 00:00

Sveshnikov är ju absolut ingen osund öppning så varför nämns den i tråden?

Kleimark
#33 Skrivet: 2 Jul 2012 00:48

Citerar: nh90, #32:

Definitionen av en "osund" öppning måste anses som ett subjektivt begrepp. Det finns alltså ingen objektiv sanning beträffande detta. För övrigt är Sveshnikov ingen öppning, utan endast en öppningsvariant i öppningen Sicilianskt.

häälge
Medlem
#34 Skrivet: 2 Jul 2012 10:19

Kan i stort sett inga öppningar alls,försöker bara utveckla på ett sunt sätt...

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 2 Jul 2012 10:51

Citerar: nh90, #32:

Jo mot mej

Mayo
Medlem
#36 Skrivet: 2 Jul 2012 11:20

Blixtpartier räknas väl inte men båda gångerna vi mötts, Sture, har du förlorat och dessutom hoppat ur teorin ganska snabbt.
Om jag minns rätt gick partierna
- 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5. f3, resp.
- 1.e4 c5 2.Sf3 Sc6 3.d4 cxd4 4.Sxd4 Sf6 5. Sc3 e5 6.Sb3

Så man kan kanske säga att du trivs mot Sveshnikov, fast inte i blixtpartier?

Kleimark
#37 Skrivet: 2 Jul 2012 11:24

Första partiet är ju inte Sveshnikov. Ett enda parti, som Sture har förlorat är inte så mycket att hänga i julgranen.

Mayo
Medlem
#38 Skrivet: 2 Jul 2012 11:30

Citerar: Kleimark, #37:
Första partiet är ju inte Sveshnikov.

Jag vet. Däremot undviker draget 5.f3 Sveshnikov och man kan ju undra varför vit vill göra det.

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 2 Jul 2012 13:15

Citerar: Kleimark, #37:
Ett enda parti, som Sture har förlorat är inte så mycket att hänga i julgranen.

Kan ju inträffa "olyckfall i arbetet" någon enstaka gång. speciellt i blixt..

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 2 Jul 2012 15:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Mayo, #38:
man kan ju undra varför vit vill göra det.

Därför det var ett blixtparti och jag ville då försöka överraska.. Det är väl en rätt så normal taktik i blixt..Ialla fall av mej ..

Kleimark
#41 Skrivet: 2 Jul 2012 15:59

Du var nog rädd för Sveshnikov.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 2 Jul 2012 16:07

Hehe

Mayo
Medlem
#43 Skrivet: 2 Jul 2012 16:16

Ja, tänkte mest att eftersom du "alltid" vinner mot Sveshnikov så torde det ju vara mest logiskt att spela det även i blixt, framförallt mot en högre rankad spelare. Lite överraskad blev jag allt att du inte vågade testa någon av de mer kritiska varianterna mot mig. De gånger vi annars mötts här på SO så har vi ju spelat relativt långa teorisvängar.

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 2 Jul 2012 16:23

jag ser det som en viss skillnad mellan blixt och korrschack, gör inte du?
Dessutom fick du ju remi mot mej i svehsnikov i korrpartierna
Och jag går alltid för vinst när jag spelar blixt.
Så nog "vågade" jag spela den vanliga varianten alltid,men ville inte..

Mayo
Medlem
#45 Skrivet: 2 Jul 2012 16:41

Tänkte mest att om man kan Sveshnikov så pass bra som vit så sitter väl ens standardvarianter i ryggmärgen. 5.f3 är ju bara dåligt, och 6.Sb3 (eller om det var 6.Sf3, det var varken 6.Sdb5 eller 6.Sf5 i alla fall) är knappast något kritiskt test.

Men jo, det är skillnad på blixt och korr, vid det senare har du ju schackdatabaser och böcker att ta till, och det räcker säkert långt. Men själv spelar jag inte 15 drag teori i korr på SO och sen i blixt liksom ingen teori alls.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 2 Jul 2012 17:18

Citerar: Mayo, #45:
Men själv spelar jag inte 15 drag teori i korr på SO och sen i blixt liksom ingen teori alls.

Ja jag spelar ofta blixt på det viset..Att jag går ifrån allt vad teorien säger..

Jag använder mej desutom inte av vare sej schackdatabaser eller böcker när jag spelar korr.

Mayo
Medlem
#47 Skrivet: 2 Jul 2012 17:35

Citerar: sture_lindberg, #46:
Jag använder mej desutom inte av vare sej schackdatabaser eller böcker när jag spelar korr.

I sådana fall har du riktigt bra koll på Sveshnikov-varianter, jämfört med andra spelare med ungefär samma rating. Hatten av
Hur som, nu hamnade vi vid sidan av ämnet.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#48 Skrivet: 3 Jul 2012 12:18

Den enda riktigt osunda öppning jag har spelat är BDG. 1.d4 d5 2.e4 dxe4 3.Sc3 e5! är jäkligt irriterande ... men man borde nog kunna behålla bonden och komma bra också. Även om det naturligtvis är roligare för vit.

Jag har lyckats få en förkrossande statistik mot Albins 1.d4 d5. 2.c4 e5?! även om den förmodligen är bättre än det ser ut (annars skulle väl in Morozevich spelade det då och då).

Martin_Lokander
Medlem
#49 Skrivet: 3 Jul 2012 13:00

Citerar: uct2, #17:
Har du kunnat vinna "en andra gång" mot någon du dunkat med öppningarna i blixt?

Vi fattar ju alla att 1.f3 + Kf2 eller motsvarande med svart inte är objektivt bra, så det är ju överraskningsmomentet som gäller; motståndaren blir så till sig i trasorna att han/hon/det släpper alla hämningar och kör på alldeles för hårt.

Vore därför kul att höra om du kunnat upprepa en vinst mot samma motståndare -- och i så fall även motståndarens svordomar efter en andra dunkning, om de inte måste censureras på SO.

Jag har vunnit fruktansvärt många gånger mot en och samma motståndare. Det började med att jag satt och spela blixt med en kompis, jag utvecklade mitt system och inledningsvis tog jag väl cirka 8-9 raka vinster. Nu har vi spelat några hundra gånger så att något "teori-liknande" börjar skapas, och min statistik är väl runt 70-80 % ändå.
Några av dem blir så frustrerade att de seriöst förbereder sig genom att preppa med Rybka etc. Det hjälper dem inte dock.
Några av dem försöker härma mig i 14-15 drag med att spela samma uppställning, men de misslyckas ändå brutalt. Allt som krävs är mod ;)

När det kommer till turneringspartier har jag spelat den två gånger, en gång i Lag-DM i blixt (där jag besegrade någon runt 22-23 från Farsta SK) samt en meningslös rond i en JGP-tävling mot en 1200-spelare.

När det kommer till Franskt så har jag ingenting emot det.

Martin_Lokander
Medlem
#50 Skrivet: 3 Jul 2012 13:07

Jag kan tillägga att mitt system är baserat på f3+Kf2+g3+Lg2+e3+Se2. Det är grundställningen. Sedan varierar det aningen, men ofta spelas manövern d3+Sb1-d2-f1, för att täcka hålen på g3 och e3. Om svart har spelat en uppställning som Le6+Dd7 för att spela Lh3 är det vettigt att lägga in h2-h3 för att undvika bytet. f3 blir alltför svagt om svart får byta löpare. När den manövern är avklarad gör man ofta ett extra väntedrag på damflygeln, t.ex. Ld2, eller c3, eller b3+Lb2. Om svart under tiden inte gjort några aggressiva planer på kungsflygeln spelar jag g3-g4+Sf1-g3+h3-h4-h5 och angriper själv. Om svart har ställt upp sig med d5+e5+f5+g5 etc. som han ofta gjort får man spela ett väntespel, där man väntar in svart. Så fort svart går fram (t.ex. g4) spelar man f4 och låser till. Spelar motståndaren f4 istället spelar man g4 och låser till.

Det blir ofta oerhört frustrerande. Ibland har jag fått ett tidigt ...h7-h5-h4 emot mig. Antingen får man hinna med h3 för att bemöta h4 med g4!, eller så finns alternativet att låta bonden stå på h4 (men se upp för h3, löparen kan bli fångad. Om svart sedan spelar ...hxg3, hxg3, Txh1 Lxh1 och försöker sätta matt på den öppna h-linjen blir han besviken då det är omöjligt att tränga in med en löpare på g2 samt springare på f1. Det är helt enkelt omöjligt.

Ibland får man ta och gå uppåt lite med kungen när svart offrar en massa pjäser, men sådant får man ta. Det resulterar oftast med materialvinst, helt enkelt.

Varsågod att prova spela! Dock, en varning, när mina andra kompisar provat detta har de misslyckats brutalt.

G_arvid
Medlem
#51 Skrivet: 3 Jul 2012 20:35

Citerar: Martin_Lokander, #50:
Varsågod att prova spela! Dock, en varning, när mina andra kompisar provat detta har de misslyckats brutalt.

Men det krävs nog en svartspelare som vill vederlägga öppningen, gärna med kungsangrepp och offer. Om svart inte gör det utan bara utvecklar positionell och sunt så kan jag inte se någon fördel med öppningen...

sture_lindberg
Medlem
#52 Skrivet: 3 Jul 2012 21:45

Citerar: G_arvid, #51:
Om svart inte gör det utan bara utvecklar positionell och sunt så kan jag inte se någon fördel med öppningen...

Så är det säkert. Då anser jag svart kommer att ta över partiet helt så småningom.

Martin_Lokander
Medlem
#53 Skrivet: 3 Jul 2012 21:51

Citerar: sture_lindberg, #52:
Så är det säkert. Då anser jag svart kommer att ta över partiet helt så småningom.

Jaså? Sture, eftersom vi ändå närvarar under festivalen kan vi ju ta och spela en 10-ronders blixtmatch där jag ska spela min uppställning? Fast du kanske inte vågar?

Svedjeholmen
Medlem
#54 Skrivet: 3 Jul 2012 22:02

Citerar: Martin_Lokander, #53:
Jaså? Sture, eftersom vi ändå närvarar under festivalen kan vi ju ta och spela en 10-ronders blixtmatch där jag ska spela min uppställning? Fast du kanske inte vågar?

Sture är en räv så jag tror han vinner!

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 3 Jul 2012 22:16

Jag medverkar inte under festivalen,jag var där och tittade.

Men efter sommaren så spelar jag gärna 10 partier här på SO mot dej.
Och jag ser verkligen fram emot att du spelar f3,Kg2,g3,Lg2,e3,Se2 i dina första drag.
Tippar mej själv som vinnare över 10 partier.
Men jag har inte tid nu över sommaren,så du får ge dej till tåls

Mayo
Medlem
#56 Skrivet: 3 Jul 2012 22:17

Citerar: Martin_Lokander, #50:
Jag kan tillägga att mitt system är baserat på f3+Kf2+g3+Lg2+e3+Se2. Det är grundställningen.

Påminner på nåt vis om flodhästen/hippo. Grymt frustrerande att möta som vit, jag har kollat runt en del och det verkar inte finnas någon direkt "vederläggning". Ställer man bara upp sig som vit och får en lite friare ställning så känns det ändå som att svart står och samlar kraft (som en fjäder som någon beskrev i en bok, dock inte just om flodhästen) och till slut kommer ett bondebryt i centrum.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 3 Jul 2012 22:20

Citerar: Mayo, #56:
till slut kommer ett bondebryt i centrum.

Just så...Man ska inte ha för bråttom som svart..bara bida sin tid..

DeadPhilosophy
Medlem
#58 Skrivet: 3 Jul 2012 22:23

Kära människoliknande varelser, skiljer det hundratals poäng i LASK så kan man spela vilken skitöppning som helst och borde fortfarande vinna rätt så komfortabelt mot sin betydligt lägre rankade motståndare.

Resultatet av en eventuell blixtmatch mellan Lokander och Lindberg är alltså helt irrelevant och utmaningsspektaklet i sig tämligen komiskt.

Men jag är inte bitter.

Martin_Lokander
Medlem
#59 Skrivet: 3 Jul 2012 22:24

Citerar: sture_lindberg, #55:
Jag medverkar inte under festivalen,jag var där och tittade.

Men efter sommaren så spelar jag gärna 10 partier här på SO mot dej.
Och jag ser verkligen fram emot att du spelar f3,Kg2,g3,Lg2,e3,Se2 i dina första drag.
Tippar mej själv som vinnare över 10 partier.
Men jag har inte tid nu över sommaren,så du får ge dej till tåls

Beklagar Sture. Vägrar möta dig på något annat sätt än öga mot öga. Vi får säkert tillfälle dock.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 3 Jul 2012 22:26

Citerar: DeadPhilosophy, #58:
Resultatet av en eventuell blixtmatch mellan Lokander och Lindberg är alltså helt irrelevant och utmaningsspektaklet i sig tämligen komiskt.

Jo men nu var det så att jag utmanade Lokander i korrschack (vi får se om han ställer upp) och det ger mej helt andra odds

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!