Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Osunda (?) öppningar - vilka spelar ni?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
mugabe
Medlem
#1 Skrivet: 29 Jun 2012 18:44

Det kanske är skillnad på vad man spelar här, i ett korrschacksammanhang, och vad man spelar vid brädet, men vilka objektivt tvivelaktiga öppningar brukar ni spela, och vilka funkar bra?

Själv har jag en förkärlek för att spela Kungsgambit, Morragambit, Budapestgambit och Urusovgambit, som väl ligger inom ramen för vad som anses som ok, men även Blackmar-Diemergambit, Lettisk gambit, Von Hennig-Schara-gambiten och Traxler, som åtminstone oftast ger rätt kul partier, även om resultaten kan svikta lite.

Relaterad fråga: Vilka öppningar blir ni alltid glada över att möta?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 29 Jun 2012 19:08

Jag blir alltid glad när någon svartspelare spelar Svehsnikov mot mej.
Känner att jag knappast kan förlora. Har en mycket bra segerprocent där.

Annars spelar jag gärna d4-d5 ,c4--SC6 som svart.Alltså Tjigorins öppning.Får ofta ett öppet och bra spel där !

Svedjeholmen
Medlem
#3 Skrivet: 29 Jun 2012 19:30

Som svart: Nimzoindiskt,spanskt och ungerskt
Som vit: Engelskt och damindiskt

Kleimark
#4 Skrivet: 29 Jun 2012 19:53

Citerar: Svedjeholmen, #3:
Som svart: Nimzoindiskt,spanskt och ungerskt
Som vit: Engelskt och damindiskt

Ser du dessa som osunda?

Svedjeholmen
Medlem
#5 Skrivet: 30 Jun 2012 12:15

Citerar: Kleimark, #4:

Ser du dessa som osunda?

Nej, snarare tvärtom - läste trådrubriken lite slarvigt...

Dansbandskanalen
Medlem
#6 Skrivet: 30 Jun 2012 13:48

Ryskt, 4 springar defence

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 30 Jun 2012 14:26

Citerar: mugabe, #1:
Själv har jag en förkärlek för att spela Kungsgambit, Morragambit, Budapestgambit och Urusovgambit, som väl ligger inom ramen för vad som anses som ok, men även Blackmar-Diemergambit, Lettisk gambit, Von Hennig-Schara-gambiten och Traxler, som åtminstone oftast ger rätt kul partier, även om resultaten kan svikta lite

Har vunnit långpartier mot +2200 med vit i Blackmar-Diemer och +2100 med svart i Lettiskt, men i gengäld har jag torskat i båda öppningarna mot spelare runt 1750, och jag spelar ytterst sällan någon av öppningarna längre.

Det verkar som om dessa öppningar på något märkligt vis funkade bättre mot "bra" spelare som försökte vederlägga min öppning, än mot "svagare" som mest ville få till lika spel...

Jag har också vunnit med båda öppningarna i korr, men det var på 80-talet, innan det fanns motorer. Idag tror jag det skulle vara fullständigt omöjligt.

IngoBingo
Medlem
#8 Skrivet: 30 Jun 2012 21:18

För mig har schacket varit ett riktigt berg- och dalintresse. Spelade mycket mellan 14 och 16 år, la sen av totalt för att börja på nytt i 30-årsåldern. Sen åter en paus och så har det i princip varit hela tiden. Jag inbilllar mig att detta har återverkat på min schackförståelse, men det vet jag ju förstås inte säkert. Föreställer mig dock allt emellanåt att jag ändå förstår en del om schack. Numera sätter hjärtat (= fysisk och psykisk ork) definitivt stopp för hårda tävlingspartier. Så ta mina tankar för vad dom är, en allt mer åldrande mans undanflykter.
Från att ha varit mest intresserad av taktiska drabbningar har jag med tiden kommit att tycka alltmer om det strategiska spelet. Ett resultat av detta: jag spelar numera regelmässigt Franskt, som jag tycker är den mest intressanta öppningen, strategiskt sett. Jag tackar John Watson för denna insikt. Som vit är det däremot mycket roligare att spela Kungsgambit, Evansgambit, ibland Wienerspel m.m. På ett sätt erbjuder schackspelet allt för alla. Det är ganska tillfredsställande.

Martin_Lokander
Medlem
#9 Skrivet: 30 Jun 2012 23:06

Spelar väldigt ofta 1.f3, 2.Kf2 eller 1...f6, 2...Kf7 i blixt. Har riktigt trevligt resultat, som antyder att öppningen är väldigt bra (eller vad tycker du Sture?)

Men eftersom tråden handlar om osunda öppningar får man väl ändå nämna att man en gång spelade franskt

Kleimark
#10 Skrivet: 30 Jun 2012 23:10

Citerar: Martin_Lokander, #9:
Spelar väldigt ofta 1.f3, 2.Kf2

Det sägs att Fischer gick in som anonym gäst på ICC och spelade så, men han gjorde några fler drag med kungen.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#11 Skrivet: 1 Jul 2012 05:47

Det fanns/finns väl någon som spelar så som svart rätt ofta i Stockholms lag-DM. Sedan ställer han alla bönder utom a/h på 3e raden. Brukar väl vara någon som offrar ihjäl sig för att straffa vansinnet.

Carzo
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jul 2012 11:35 - Redigerad av: Carzo

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #11:
Sedan ställer han alla bönder utom a/h på 3e raden. Brukar väl vara någon som offrar ihjäl sig för att straffa vansinnet.

En intressant figur i sammanhanget (jag hävdar att alla framstående schackspelare är original och galna på sitt vis) var Wilhelm Steinitz, salig i åminnelse. Världsmästare 1866-1894. Han var den typiske defensivspelaren och höll styvt på att just bönderna utgör schackspelets själ. Han fördömde alla våghalsiga offer och anbefallde i stället ackumulering av små små fördelar genom ofarligt försvarsspel. Han vände sig mot alla stora offer-våghalsiga företag som han avskydde som "bedrägeri eller ytterst osäkra". I stället var hans linje att utnyttja motspelarens misstag ty de kommer, förr eller senare. Och då är det dags att slå till!
Det är ytterst fascinerande att läsa om de gamla mästarnas divergerande åsikter om hur schack bör spelas! Och vad är egentligen en osund öppning (bortsett från den berömda tokmatten)?
Steinitz fick f.ö många elever - Lasker var t.ex. en av dem!

Kleimark
#13 Skrivet: 1 Jul 2012 12:30

Wilhelm Steinitz spelade ju faktiskt Wienerparti, vilket av många anses relativt osunt.

IngoBingo
Medlem
#14 Skrivet: 1 Jul 2012 12:52

Men eftersom tråden handlar om osunda öppningar får man väl ändå nämna att man en gång spelade franskt

För Martin och alla andra som vill övertyga sig om att Franskt är osunt kan nämnas att John Watsons "Play the French" i dagarna utkommer med en ny, fjärde, upplaga. Har bara sett innehållsförteckningen, men av den framgår att han övergett det fega 6. - 0-0 i Winawer och efter 3. - Sf6 4.Lg5 pläderar för MacCutcheon (4. - Lb4). Tokigare än så blir det sällan i Franskt.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 1 Jul 2012 13:41

Spelar väldigt ofta 1.f3, 2.Kf2 eller 1...f6, 2...Kf7 i blixt. Har riktigt trevligt resultat, som antyder att öppningen är väldigt bra (eller vad tycker du Sture?)

I blixt duger det nog bra !
Men skulle vara skoj om du spelade denna öppning i närschack

Kleimark
#16 Skrivet: 1 Jul 2012 13:50

Ja. Det skulle vara skoj att krossa dig med den. Vad knäckt du skulle bli.

uct2
Medlem
#17 Skrivet: 1 Jul 2012 14:21

Spelar väldigt ofta 1.f3, 2.Kf2 eller 1...f6, 2...Kf7 i blixt. Har riktigt trevligt resultat, som antyder att öppningen är väldigt bra

Har du kunnat vinna "en andra gång" mot någon du dunkat med öppningarna i blixt?

Vi fattar ju alla att 1.f3 + Kf2 eller motsvarande med svart inte är objektivt bra, så det är ju överraskningsmomentet som gäller; motståndaren blir så till sig i trasorna att han/hon/det släpper alla hämningar och kör på alldeles för hårt.

Vore därför kul att höra om du kunnat upprepa en vinst mot samma motståndare -- och i så fall även motståndarens svordomar efter en andra dunkning, om de inte måste censureras på SO.

uct2
Medlem
#18 Skrivet: 1 Jul 2012 14:32

Citerar: IngoBingo, #14:
För Martin och alla andra som vill övertyga sig om att Franskt är osunt kan nämnas att John Watsons "Play the French" i dagarna utkommer med en ny, fjärde, upplaga. Har bara sett innehållsförteckningen, men av den framgår att han övergett det fega 6. - 0-0 i Winawer

Med all respekt för IngoBingos enorma kunskap om öppningslitteratur: när i helskotta blev det "fegt" att spéla kortrokad i Winawer?? Svart måste väl vara oerhört djärv eller teorikunning för att våga ställa kungen mitt i ett förväntat pilregn?

IngoBingo
Medlem
#19 Skrivet: 1 Jul 2012 15:02

Okay, men det ligger (enligt mitt subjektiva sätt att se) i Winawers natur att offra bonden på g7! En smaksak, måhända?

G_arvid
Medlem
#20 Skrivet: 1 Jul 2012 15:17 - Redigerad av: G_arvid

"Dangerous Weapons: The French" av John Watson innehåller ett antal udda och ovanliga varianter i franskt. En del är sundare än andra, är min subjektiva bedömning och erfarenhet. Å andra sidan har jag alltid hyllat principen "man kan spela en öppning så länge den anses vara osund". Var det Tartakower som sa det?

IngoBingo
Medlem
#21 Skrivet: 1 Jul 2012 15:38

Citerar: G_arvid, #20:
Var det Tartakower som sa det?

Japp, i sin självbiografi med den fina titeln "Tartakover vous parle!".

uct2
Medlem
#22 Skrivet: 1 Jul 2012 15:38

Citerar: IngoBingo, #19:
Okay, men det ligger (enligt mitt subjektiva sätt att se) i Winawers natur att offra bonden på g7! En smaksak, måhända?

Absolut, svart ska "normalt" släppa g7-bonden,men det är just därför jag tycker det är så tufft/kaxit/gapigt att slänga in en kortrokad istället! ---Nu står min kung bakom bonden du tänkte slå, säger svart; kör på med allt du har! Tufft, inte fegt, enligt mitt sätt att se.

Kleimark
#23 Skrivet: 1 Jul 2012 15:41

Kf8 är ett annat intressant drag i ställningen.

Mayo
Medlem
#24 Skrivet: 1 Jul 2012 17:48

Citerar: IngoBingo, #14:
För Martin och alla andra som vill övertyga sig om att Franskt är osunt kan nämnas att John Watsons "Play the French" i dagarna utkommer med en ny, fjärde, upplaga. Har bara sett innehållsförteckningen, men av den framgår att han övergett det fega 6. - 0-0 i Winawer och efter 3. - Sf6 4.Lg5 pläderar för MacCutcheon (4. - Lb4). Tokigare än så blir det sällan i Franskt.

John driver ju den "franska avdelningen" på Chesspub vilken kan rekommenderas. Möjligen lär han dedikera julis och augustis nyhetsbrev till att referera till sin nya bok och kanske korrigera ev. felaktigheter.

Trompovsky
Medlem
#25 Skrivet: 1 Jul 2012 19:26

Citerar: sture_lindberg, #2:
Jag blir alltid glad när någon svartspelare spelar Svehsnikov mot mej.

Vilken variant spelar du? Som svart har jag mina största framgångar med Sveshnikov... Tidagare spelade jag oftast Najdorf.

Kleimark
#26 Skrivet: 1 Jul 2012 19:56

Citerar: Trompovsky, #25:
Vilken variant spelar du? Som svart har jag mina största framgångar med Sveshnikov... Tidagare spelade jag oftast Najdorf.

Sture spelar allt som oftast varianten med springaren till d5.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 1 Jul 2012 20:02

Citerar: Kleimark, #26:
Sture spelar allt som oftast varianten med springaren till d5.

Jo det stämmer..
Men det spelar mindre roll vilken variant jag spelar, då alla flyter på bra

Kleimark
#28 Skrivet: 1 Jul 2012 20:03

Vi gick ju igenom det här tidigare och det visade sig att det inte alls stämde.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 1 Jul 2012 20:12

Jo då det stämmer bra för mej mot Svehsnikov.

Det måste jag väl själv kunna avgöra.

Kleimark
#30 Skrivet: 1 Jul 2012 20:13

Nja, om man är nöjd med 42 % vinster mot öppningen så.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!