Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Ang. 7-dagars
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 30 Jun 2012 15:13

Du tar då i..Men tack i alla fall

BL-O
Medlem
#32 Skrivet: 30 Jun 2012 17:59

7-dagars är perfekt för mej trots att jag bor i Finland och som gammal gubbe lägger mej tidigt och på grund av tidsskillnaden får mina motståndare gott om tid att göra sista draget för kvällen. Det bekymrar mej inte det minsta jag kan ju ta igen det på morgonen vid 6-7 tiden för då sussar man förmodligen ännu i Sverige . Jag har aldrig förlorat på tid , jag förstår inte problemet . Går man med i en turnering så är det klart och tydligt vilket som gäller.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 30 Jun 2012 18:01

Citerar: BL-O, #32:
Går man med i en turnering så är det klart och tydligt vilket som gäller.

Ja så klart det är det.

Men det finns alltid gnällspikar

ngoran
Medlem
#34 Skrivet: 30 Jun 2012 18:17

..eller olika åsikter!

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 30 Jun 2012 18:40

Citerar: ngoran, #34:
eller olika åsikter!

Om "åsikter " innebär att man ska gnälla.. Så go for it...

Stavar1001
Medlem
#36 Skrivet: 13 Aug 2012 12:34

Somliga sätter i system att bara göra drag sent på natten så att motståndarens tid ska gå. Speciellt när motståndaren av ovanstående anledning börjat få dålig tid, avvaktar tydligen somliga tills motståndaren har gått och lagt sig. Osportsligt!

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 13 Aug 2012 12:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Stavar1001, #36:
Osportsligt!

Kan ju också vara så att dom har sena nattvanor eller jobbar på nätterna,

Finns ju spelare som gör sina drag kl 6 på morgonen också..då jag sover...
Men skulle aldrig kalla dom osportsliga för att dom utför sina drag så tidigt

tornado
Medlem
#38 Skrivet: 13 Aug 2012 13:02

Går det att införa tidskontroll så att när man loggar ut stannar klockan när man spelar 7-dagars och startar igen vid inloggning ? Vad säger data-experterna om det ?

tornado
Medlem
#39 Skrivet: 13 Aug 2012 13:04

Jag spelar aldrig 7-dagars så det är inte mitt problem

Kleimark
#40 Skrivet: 13 Aug 2012 13:19

Citerar: tornado, #38:
Går det att införa tidskontroll så att när man loggar ut stannar klockan när man spelar 7-dagars och startar igen vid inloggning ? Vad säger data-experterna om det ?

Naturligtvis går det att implementera en sådan funktion. Frågan är dock om man vill att det ska vara så.

Stavar1001
Medlem
#41 Skrivet: 13 Aug 2012 13:32

Om man sätter i system att utnyttja motståndarens tidsnöd genom att göra dragen uteslutande sent på natten så att motståndaren inte har en chans att hinna göra sitt drag i tid, så är det osportsligt.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 13 Aug 2012 13:41

Citerar: sture_lindberg, #37:
Kan ju också vara så att dom har sena nattvanor eller jobbar på nätterna,

Finns ju spelare som gör sina drag kl 6 på morgonen också..då jag sover...
Men skulle aldrig kalla dom osportsliga för att dom utför sina drag så tidigt

Läs gärna detta en gång till...

Kleimark
#43 Skrivet: 13 Aug 2012 13:41 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: Stavar1001, #41:
Om man sätter i system att utnyttja motståndarens tidsnöd genom att göra dragen uteslutande sent på natten så att motståndaren inte har en chans att hinna göra sitt drag i tid, så är det osportsligt.

Varför då? Båda har lika lång tid, när partiet startar.

Dansbandskanalen
Medlem
#44 Skrivet: 13 Aug 2012 14:00

Exakt. och om man Sitter och maskar sina drag tills man har 1 dag kvar (10 drag) så får man väl skylla sig själv

Stavar1001
Medlem
#45 Skrivet: 13 Aug 2012 14:09

Det är inte att maska om man går in och gör sina drag ett antal gånger per dag. Men om motståndaren alltid gör sina drag sent på natten så hinner många timmar av ens tid att gå innan man har chans att göra sitt drag. Av den anledningen får man snabbt sämre tid än motståndaren.

Kleimark
#46 Skrivet: 13 Aug 2012 14:10

Citerar: Stavar1001, #45:
Av den anledningen får man snabbt sämre tid än motståndaren.

Jaha. Osis. Det är en del av spelet.

areaz
Medlem
#47 Skrivet: 13 Aug 2012 14:17 - Redigerad av: areaz

Känns som att denna diskussion ofta handlar om vad man har för schackbakgrund. Folk som spelat mycket närschack mot klocka tycker självklart att det är en viktig del av spelet, medan vi som aldrig gjort det nog snarare ser på tiden som ett sätt att inte hålla igång en match i all evighet, vilket det väl ofta handlar om när man spelar på denna sida? Finns ju andra sidor att spela på om man vill ha betänketid med som en faktor. Kan inte tänka mig att det är speciellt ofta nån behöver en hel dag till att analysera en situation???

Har en gång råkat ut för att jag hade ont om tid kvar i en 7dagars (ett par timmar kvar) när min motståndare och jag var online samtidigt och började då spela med hög frekvens på dragen (matchen hade knappt börjat). Ganska långt in i matchen så lyckades jag få ett övertag på en häst eller en löpare, och vad händer då? jo vips så loggar personen ut och jag förlorar så småning om på tid. Dålig förlorare eller "smart" schackspelare?

Det jag tycker är mest konstigt är dock att folk lär väl spela här för att dom har ett stort och genuint schackintresse, inte för att stiga i rating?? Således är det väl bara inse att man var för svag för sitt motstånd eller be om en rematch när man "förlorat" en match...

Dansbandskanalen
Medlem
#48 Skrivet: 13 Aug 2012 14:23 - Redigerad av: Dansbandskanalen

Sluta gnäll o välj en annan betänketid om ni inte klarar av 7 dagars... Herregud J'vla Asfaltsbarn...

areaz
Medlem
#49 Skrivet: 13 Aug 2012 14:27 - Redigerad av: areaz

Kleimark
#50 Skrivet: 13 Aug 2012 14:31

Att hänga ut spelare i forumet är ju förbjudet.

Att dra subjektiva slutsatser om spelare här på sidan med hänsyn till när de gör sina drag är ju bara patetiskt. Var och en gör sina drag när han eller hon vill och skall aldrig behöva kallas för osportslig på grund av detta.

areaz
Medlem
#51 Skrivet: 13 Aug 2012 14:32

Redigerar om.....

Dansbandskanalen
Medlem
#52 Skrivet: 13 Aug 2012 14:41

håller med Kleimark... vill även tillägga att ingen har hängt ut någon (vad jag kan läsa hehe) Så nu tycker jag att vi sätter punkt och vänder blad ;)

areaz
Medlem
#53 Skrivet: 13 Aug 2012 14:43

Jag gjorde kanske mer eller mindre det. Men det är borta nu...

Mer schack till folket!!!!

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 13 Aug 2012 15:06

Citerar: Kleimark, #50:
Var och en gör sina drag när han eller hon vill och skall aldrig behöva kallas för osportslig på grund av detta.

Om alla bara förstod detta ,så skulle det inte behövas diskuteras hit och dit.

Om ni alltså är minsta osäker på vad som gäller så läs Kleimarks rader några gånger till

jimpan
Moderator
#55 Skrivet: 13 Aug 2012 15:19

7 - dagars är ventilerat nu. Konstaterar likt Kleimark att var och en gör sina drag när han eller hon vill. Passar inte 7 - dagars välj en annan betänketid.

<< . 1 . 2 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.