Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rusning till SM ?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
Kleimark
#31 Skrivet: 8 Jun 2012 10:28

Det är väl bra med flera valmöjligheter.

Mayo
Medlem
#32 Skrivet: 8 Jun 2012 10:37

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #30:
Jag vet inte riktigt hur de har tänkt. SM har kortats ner för att folk inte vill lägga 9 dagar på en schacktävling mitt i sommaren. Då kommer StSF på att lägga en tävling så att de som tänkt sig spela båda måste offra 14 dagar mitt i sommaren för det hela? Från början krockade väl dessutom evenemangen om jag inte minns helt fel.

Om utgångspunkten är att folk ska offra tid för att spela schack så är nog inte schackets framtid så ljus. Men visst, du har en poäng.

Tävlingen i Stockholm är ingen dum idé, Stockholms stad bjuder ju på hyran i Eriksdagshallen tack vare att det är 100-årsjubileum sen Olympiaden 1912. Jag minns inte turerna exakt men fattade det som att det var svårt att hitta bra speldatum för tävlingen. Att den från början lades på samma datum som SM var väl mest av spit för att Stockholm inte fick SM själva i år, strax därefter insågs orimligheten i det hela.

Jag tycker det ska bli intressant att se hur SM blir utifrån att en turistbyrå är med och arrangerar. Visst är det mindre bra att ev. vinst inte till 100% går till schacket, men samtidigt vet vi inte än hur vinstfördelningen kommer att bli. Och trots allt hade Falun den bästa ansökan av de tre städer som sökte SM i år.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#33 Skrivet: 8 Jun 2012 13:54 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

Citerar: Mayo, #32:
Om utgångspunkten är att folk ska offra tid för att spela schack så är nog inte schackets framtid så ljus.

OK, inte det bästa ordet

Citerar: Kleimark, #31:
Det är väl bra med flera valmöjligheter.

Absolut.

Men poängen med att korta SM-tävlingarna var, vad jag förstår, att det är svårt att få resten av familjen att förstå tjusningen i att sitta 9 dagar i en idrottshall och stirra på träklossar när resten av familjen är ute och har semester. Onödiga konflikter där schacket förlorar.

Nu har man lagt Stockholms tävling så den ligger direkt i anslutning till SM. Och då är vi uppe i 2 veckor på raken. Gissningsvis förhandlar de flesta fram antingen SM eller Sthlm.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 8 Jun 2012 17:08

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #33:
Och då är vi uppe i 2 veckor på raken. Gissningsvis förhandlar de flesta fram antingen SM eller Sthlm

Det är ju fritt fram för alla att göra som de vill.

Kan ju aldrig vara fel att anordna schacktävlingar i och för sej.

gogge
Medlem
#35 Skrivet: 8 Jun 2012 17:11

De kan finnas de i familjen som förstår tjusningen i att 22 spelare jagar en boll oxå.
Alla hobbys har sin tjusning.
Man kunde välja kortare SM i gamla systemet med (spela vecka 1 eller 2). Tanken var nog att det var svårt att få arrangörer över 14 dagar. Stockholms tävlingen är helt ok som förlängning till SM. Bara det inte var så dyrt att bo i Stockholm, annars skulle man vara med.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#36 Skrivet: 8 Jun 2012 18:40

Inte för klass M väl, eller minns jag fel?
Men Stockholm är dyrt ja ... ohygglans =(

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 17 Jun 2012 02:47

Nu råkar det vara Lördagsnatt och jag är lite på lyset så ursäkta mig... Men är det VERKLIGEN så att Stockholms SF arrangerar en konkurrerande tävling under SM? Då är min kommentar bara: Fy F-n , och inte undra på att ni (Stockholms SF) haft sådana problem som ni haft under våren. Ursäkta mitt dåliga språk och mitt måhända orättfärdiga påhopp.

LNO1
Medlem
#38 Skrivet: 17 Jun 2012 02:57

Under eller intilliggande SM , jag orkar inte ens kolla, men om Förbundet hade spelarnas bästa för ögonen vore det naturliga att lägga det en tid före eller efter SM , INTE intill SM, luktar politik lång väg... någon som håller med?

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 17 Jun 2012 13:24

Det är väl bara bra att det anordnas schacktävlingar.
Sen om den tävlingen går en vecka före SM passar säkert bra för många som vill "vässa" sin form.

Bara en fråga till dej..När var du själv sist med på en schackturnering ?

LNO1
Medlem
#40 Skrivet: 17 Jun 2012 19:07 - Redigerad av: LNO1

Håller med dig Sture! Som du kan se av mitt inlägg #37 var jag dessvärre inte riktigt vid minna sinnens fulla bruk (Eller så var de just det : FULLA!) Gör härmed avbön och androm till varnagel: om du nödvändigtvis måste logga in på SO när du inte är nykter, så låt åtminstone bli att gå in på forumen! Jodå det var inte alls längesen jag spelade en tävling IRL, Sture, jag försöker spela så ofta tiden och plånboken räcker till och givetvis ska jag spela SM! Glad Sommar allihopa!

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 17 Jun 2012 19:49

Citerar: LNO1, #40:
givetvis ska jag spela SM!

Ok vi syns på SM ! Trevlig sommar på dej!

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!