Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rusning till SM ?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Catweazle
Medlem
#1 Skrivet: 4 Jun 2012 21:40

Nu är det 309 anmälda till SM. Jag tycker att det liknar fiasko? Har ni nån koll på statistiken? Hur många anmälda brukar det vara när det är en månad kvar? För min egen del tycker jag att Stockholms schackfestival verkar vara mycket mer attraktivt!? Vad tycker ni?

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 4 Jun 2012 21:46

Ett SM är alltid ett SM..Gissar det blir över 500 när det börjar !

Catweazle
Medlem
#3 Skrivet: 4 Jun 2012 21:57

Citerar: sture_lindberg, #2:
Ett SM är alltid ett SM..Gissar det blir över 500 när det börjar !

Ja, det är nog en kvalificerad gissning. Men är inte det ett klart tecken på att SSF håller på att misshandla SM? Att ge arrangemanget till ett aktiebolag som skall göra profit på turneringen tycker jag är rent vansinne!? För min egen del så skiter jag i SM och åker till Stockholm i stället och deltar i schackfestivalen!! På söder!!! Det blir en sprakande festival!!!! Hejja StSF

Dansbandskanalen
Medlem
#4 Skrivet: 4 Jun 2012 22:33

tror Många Avstår pga pengar..

tror många har svårt att hitta vandrarhem, & även vandrarhem kan vara dyra

att en startavgift kostar 500:- Samt ett hotell / vandrarhem 500:- per natt under 7 dagar? + mat + resande blir väldigt mycket pengar.

varför ska allt kosta pengar

Dansbandskanalen
Medlem
#5 Skrivet: 4 Jun 2012 22:34

hotell & även vandrarhem ska det stå

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#6 Skrivet: 5 Jun 2012 05:09

Vad är det som är vansinnigt med att företag går med vinst? Vem är det som betalar din lön?

Nej, låt allting vara som det alltid varit i ankdammen schacksverige. Är det inte hemskt att någon tänker nytt? Snart kommer man väl på att man ska få extratid när man gjort sina drag också så man inte behöver en dragserie.

Wait ... oh, never mind ...

Batista77
Medlem
#7 Skrivet: 5 Jun 2012 07:10

Citerar: Catweazle, #3:
Att ge arrangemanget till ett aktiebolag som skall göra profit på turneringen tycker jag är rent vansinne!?

Vart får du aktiebolag ifrån?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#8 Skrivet: 5 Jun 2012 08:58

Den 7 - 15 juli 2012 hälsar Falun välkommen till svenska mästerskapen i schack, som arrangeras av Dalarnas schackförbund och Visit Södra Dalarna AB.

För övrigt är - helt bortsett från andra problem - ordet "profit" helt fel i sammanhanget.

mugabe
Medlem
#9 Skrivet: 5 Jun 2012 09:01

Är det inte en sponsor?

Malvan
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jun 2012 09:56

Visit Södra Dalarna AB ägs till 51 procent av näringen i en ekonomisk förening och till
49 procent av kommunerna Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säter.

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jun 2012 10:21

Dalarnas schackförbund och Visit Södra Dalarna AB kommer att dela på ev. vinst, om jag fattat det rätt är det inte klart hur vinstfördelningen är.

Citerar: Catweazle, #1:
Nu är det 309 anmälda till SM. Jag tycker att det liknar fiasko? Har ni nån koll på statistiken? Hur många anmälda brukar det vara när det är en månad kvar? För min egen del tycker jag att Stockholms schackfestival verkar vara mycket mer attraktivt!? Vad tycker ni?

Det har ju de senaste åren stått bl.a. på förbundets hemsida hur många som är anmälda dag-för-dag, nu hittar jag dock inte de siffrorna längre. Stockholms schackfestival verkar bli ett trevligt arrangemang men har i skrivande stund tyvärr inte mer än 43 anmälda deltagare.

Citerar: Dansbandskanalen, #4:
tror Många Avstår pga pengar..
tror många har svårt att hitta vandrarhem, & även vandrarhem kan vara dyra
att en startavgift kostar 500:- Samt ett hotell / vandrarhem 500:- per natt under 7 dagar? + mat + resande blir väldigt mycket pengar.
varför ska allt kosta penga

Det är inte gratis att arrangera SM du vet, det blir svårt att finansiera det om ingen vill betala. Omkostnaderna du nämner känns som de rimliga, glöm inte att många schackspelare ser SM som semester och semesterresor brukar ju kosta pengar.

Kleimark
#12 Skrivet: 5 Jun 2012 10:53

Citerar: Mayo, #11:
Det är inte gratis att arrangera SM du vet, det blir svårt att finansiera det om ingen vill betala.

Visst, ingenting är gratis, men det känns som om de i de lägre klasserna endast betalar till SM-gruppen. Betalar man 500-kronor förväntar man sig bättre priser.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jun 2012 10:56

Priset man vinner är uppflyttning till högre klass ...
Det är så jag ser på sanktionerade turneringar - blir det något annat utöver det är det en bonus. Spelar iof i klass M så det berör ju inte mig överdrivet för tillfället.

häälge
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jun 2012 11:04

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #13:
Priset man vinner är uppflyttning till högre klass ..

Och därför skulle det inte kunna vara lite priser?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jun 2012 11:16

Är det inga priser alls då?

häälge
Medlem
#16 Skrivet: 5 Jun 2012 11:32

Jo fel av mig

Kleimark
#17 Skrivet: 5 Jun 2012 11:36

Det är sakpriser endast till segraren i de lägre klasserna.

Mayo
Medlem
#18 Skrivet: 5 Jun 2012 12:57

Citerar: Kleimark, #12:
Visst, ingenting är gratis, men det känns som om de i de lägre klasserna endast betalar till SM-gruppen. Betalar man 500-kronor förväntar man sig bättre priser.

SM-gruppen finansieras sedan några år tillbaka av förbundet och ej av "resten av SM-deltagarna". Jag tror/trodde dessutom att spelare i de lägre klasserna generellt spelar för att det är kul, för att träffa bekanta, för att bli bättre, för att tävla om avancemang från sin klass etc. och inte för att vinna några hundringar i prispengar.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 5 Jun 2012 14:11

Citerar: Mayo, #18:
Jag tror/trodde dessutom att spelare i de lägre klasserna generellt spelar för att det är kul, för att träffa bekanta, för att bli bättre, för att tävla om avancemang från sin klass etc. och inte för att vinna några hundringar i prispengar.

Exakt ! Och framför allt.. För att man gillar att spela schack.

Nesse
Medlem
#20 Skrivet: 5 Jun 2012 20:53

Trist utveckling detta att schack-sm lockar färre och färre deltagare för varje år.

Under 1970- och 80-talen låg väl deltagarantalet ganska stadigt på över 1000 personer.

Många schackklubbar i småstäder håller väl också på att dö sotdöden. Vad händer när dom sista pensionärerna lämnar in ? Blir några kvar i klubbarna som orkar ta tag i nyrekrytering, ungdomsschacket, ordförandeskapet och annat nödvändigt ?

Catweazle
Medlem
#21 Skrivet: 5 Jun 2012 21:49

Citerar: Nesse, #20:
Vad händer när dom sista pensionärerna lämnar in ? Blir några kvar i klubbarna som orkar ta tag i nyrekrytering, ungdomsschacket, ordförandeskapet och annat nödvändigt ?

Kvar blir såna som Plippyploppy som inget annat önskar sig än att få vara mjölkkossa åt lokala "entrepenörer" ! Bon Appetit!!

Nesse
Medlem
#22 Skrivet: 5 Jun 2012 21:55

Citerar: Catweazle, #21:
att få vara mjölkkossa åt lokala "entrepenörer" ! Bon Appetit!!

Det där får du nog förklara lite för det verkar vara nåt internt mellan er ?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#23 Skrivet: 5 Jun 2012 22:31

Jag har ingen aning
Somliga är kanske rädda för förändringar?

Catweazle
Medlem
#24 Skrivet: 7 Jun 2012 20:51

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #23:
Somliga är kanske rädda för förändringar?

Om förändringen innebär att schack-SM självdör så kommer naturligtvis ostnäsan att jubla! Förändring i sig självt är ju alltid något eftersträvansvärt. Nästan av religiösa proportioner för t.ex en, riktigt, vulgär moderat-typ!!

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#25 Skrivet: 7 Jun 2012 21:25

Jag vet inte vad ditt problem är grabben, men du kan sluta projicera det på mig. Tack.

Catweazle
Medlem
#26 Skrivet: 7 Jun 2012 21:39

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #25:
Jag vet inte vad ditt problem är grabben, men du kan sluta projicera det på mig. Tack.

I den här tråden är det du som är problemet! Varsågod!!

gogge
Medlem
#27 Skrivet: 7 Jun 2012 21:48

SM falun leder med flest starter mot Stockholm festivalen alla klasser 394- 72.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 7 Jun 2012 22:02

Citerar: gogge, #27:
SM falun leder med flest starter mot Stockholm festivalen alla klasser 394-

Var inte det rätt väntat ?

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#29 Skrivet: 8 Jun 2012 04:47 - Redigerad av: PlippyPloppyCheesenose

Citerar: Catweazle, #26:
I den här tråden är det du som är problemet! Varsågod!!

Alllvar grabben? Om du inte kan ta att någon inte håller med dig ska du nog sluta skriva i forum. Har du något mer att inte komma med föredrar nog alla att du gör det privat. Sandlådan är annars där borta ---->

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#30 Skrivet: 8 Jun 2012 04:54

Citerar: sture_lindberg, #28:
Var inte det rätt väntat ?

Jag vet inte riktigt hur de har tänkt. SM har kortats ner för att folk inte vill lägga 9 dagar på en schacktävling mitt i sommaren. Då kommer StSF på att lägga en tävling så att de som tänkt sig spela båda måste offra 14 dagar mitt i sommaren för det hela? Från början krockade väl dessutom evenemangen om jag inte minns helt fel.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!