Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Spelplatser online
Författare Meddelande
Alby
Medlem
#1 Skrivet: 31 Maj 2012 23:00

Om spelplatsen spelaschack.se: två gånger som gäst där har jag redan råkat ut för FUSK, när motsåndaren är vid draget och står sämre finns något knep som gör att min tid går ut hjälplöst plötsligt. Och som registrerad gäst krånglar inloggningen ofta. Slutar där nu. Någon annan som har erfarenhet där? Tips på bra onlineplatser!? ICC och Playchess (Schach.de) har för hög genomsnittlig spelstyrka för mig.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 31 Maj 2012 23:24

Har registrerat mej där nu.
Men grafiken var inte mycket att hurra för .

Kleimark
#3 Skrivet: 1 Jun 2012 00:34

Citerar: Alby, #1:
Tips på bra onlineplatser!? ICC och Playchess (Schach.de) har för hög genomsnittlig spelstyrka för mig.

Hur menar du nu?

Både ICC och Playchess har spelare på alla nivåer.

ivar.m
Medlem
#4 Skrivet: 1 Jun 2012 13:49

Chesscube.com är en bra sida för nybörjare och lite bättre spelare, dock kanske inte för dom bästa i världen.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 1 Jun 2012 13:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: ivar.m, #4:
dock kanske inte för dom bästa i världen.

Då passar den inte mej

Barbossa
Medlem
#6 Skrivet: 1 Jun 2012 15:28

Playchess är underbar

Mayo
Medlem
#7 Skrivet: 1 Jun 2012 15:50

Vem är den bästa (högst Fiderankade) du mött på Playchess?

Barbossa
Medlem
#8 Skrivet: 1 Jun 2012 16:03

Nigel Short skulle jag tro

Mayo
Medlem
#9 Skrivet: 1 Jun 2012 16:10 - Redigerad av: Mayo

Okie. Radjabov och Nakamura (på ICC), men det är jag knappast ensam om, de har garanterat spelat mot en massa andra klåpare också. Kan tillägga att mot Naka var jag totalt chanslös, aldrig blivit så utspelad från drag 1 förut.

Barbossa
Medlem
#10 Skrivet: 1 Jun 2012 16:11

Vad har du maxat i blitz där?

Mayo
Medlem
#11 Skrivet: 1 Jun 2012 16:14

Minns inte exakt. Spelar i femminuterspoolen mest, och har med tidigare konton varit en bit över 2300.
"Vanliga" stormästare har i regel 2400-2500 i den poolen, Naka har just nu 2645 men ser att han varit upp en bit över 2900 som bäst.

Barbossa
Medlem
#12 Skrivet: 1 Jun 2012 16:14

Jag är medveten om att ICC överlag har sen starkare topp. Men PC's servrar och layout utklassar ICC's

Mayo
Medlem
#13 Skrivet: 1 Jun 2012 16:19

Servrar - säkert, ingen uppfattning.
Layout - smaksak. Själv gillar jag ICC bättre, men hör väl desto fler som gillar Playchess. Så länge det funkar så är jag nöjd.

Kleimark
#14 Skrivet: 1 Jun 2012 16:43

Problemet med playchess är ju att alla som inte kör Windows är utestängda.

Alby
Medlem
#15 Skrivet: 1 Jun 2012 17:24

Citerar: Kleimark, #3:
Hur menar du nu?

Både ICC och Playchess har spelare på alla nivåer

Jo, sant, möter emellanåt spelare på Playchess som jag har chans mot men där är så många starka spelare. - ivar.m föreslår Chesscube.com, värt pröva? - För en del år sedan råkade jag ut för liknade fusk på någon spelplats i Östeuropa, den hette Kurnik eller likn.

Mayo
Medlem
#16 Skrivet: 1 Jun 2012 17:25

Har isåfall att göra med att det är Chessbase som ligger bakom. Om jag förstått det rätt har de försökt men ser ingen idé att utveckla sina produkter till andra plattformer än PC pga. för få användare och därmed för låg lönsamhet.

Kleimark
#17 Skrivet: 1 Jun 2012 17:54

Det där stämmer ju inte alls. Chessbase utvecklar bland annat till Android och iPhone.

PlippyPloppyCheesenose
Medlem
#18 Skrivet: 2 Jun 2012 09:17

Citerar: Kleimark, #14:
Problemet med playchess är ju att alla som inte kör Windows är utestängda.

Citerar: Mayo, #16:
Har isåfall att göra med att det är Chessbase som ligger bakom.

Citerar: Kleimark, #17:
Det där stämmer ju inte alls. Chessbase utvecklar bland annat till Android och iPhone.

Umm ... wut? Hur kan icke-PC användare vara utestängda om Chessbase utvecklar för Android och iPhone?

Kleimark
#19 Skrivet: 2 Jun 2012 10:22

Citerar: PlippyPloppyCheesenose, #18:
Umm ... wut? Hur kan icke-PC användare vara utestängda om Chessbase utvecklar för Android och iPhone?

De är utestängda från Playchess, inte från Chessbase.

Mayo
Medlem
#20 Skrivet: 2 Jun 2012 11:36

Citerar: Kleimark, #17:

Osäker på vad du menar. Jag har aldrig testat att köra Playchess på Mac, så jag tog dig på orden när du skriver att Mac-användare är utestängda från Playchess.

Chessbase finns inte för Mac. Om du inte räknar Chessbase Online förstås, som är en väldigt enkel app som ger tillgång till Chessbase onlinedatabas.

Kleimark
#21 Skrivet: 2 Jun 2012 11:39

Citerar: Mayo, #20:
Osäker på vad du menar. Jag har aldrig testat att köra Playchess på Mac, så jag tog dig på orden när du skriver att Mac-användare är utestängda från Playchess.

Jag har försökt att köra Playchess på flera distributioner av Linux utan att lyckas. Samma problem finns inte för ICC, som jag för övrigt tycker är mycket bättre än Playchess.

LuleErik
Medlem
#22 Skrivet: 3 Jun 2012 19:32

www.chess.com är också en bra sida.

tafasto1
Medlem
#23 Skrivet: 3 Jun 2012 20:00

http://www.chesshere.com/index.php?lg=yes

Alby
Medlem
#24 Skrivet: 4 Jun 2012 21:57

Tack för tipsen 3 juni här.